Miksi naisia ei kutsuta ilmaisiin sydänfilmeihin ja sydänultriin?
Miksi naisia ei kutsuta ilmaisiin sydänfilmeihin ja sydänultriin? Sydänsairaudet ovat naisten yleisin kuolinsyy.
Kommentit (32)
Ei kait millekään ryhmälle ole seulonta ekg tai ultraäänitutkimuksella. En ole ainakaan kuullut
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehiä ei kutsuta eturauhassyöpä kokeisiin ?
Vain naiset ovat tärkeitä. Miehet maksavat.
Kyllä minä joudun sydänfilmissä aina välillä käymään. Ilmeisesti kuuluu prosessiin meillä verenpainetautisilla (ollut ihan nuoresta asti ja geneettinen, joten sitä läskikorttia ei nyt tarvitse vetää esiin... ;) )
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä joudun sydänfilmissä aina välillä käymään. Ilmeisesti kuuluu prosessiin meillä verenpainetautisilla (ollut ihan nuoresta asti ja geneettinen, joten sitä läskikorttia ei nyt tarvitse vetää esiin... ;) )
Ei kuulu prosessiin. Äidilläni ja minulla on molemmilla verenpainetauti, eikä ole koskaan ollut mitään sydänfilmiä.
Ihan vain siksi, koska siitä ei olisi mitään hyötyä, koska sydänfilmi on niitä perusttkimuksia, iästä ja sukupuolesta riippumatta, jos jotakin sydänperäisiin sairauksiin oireet viittaavat ja jo pelkkä epäilys siihen riittää.
Väittisin, useimille 50v on otettu ties kuinka monta sydänfilmi, jos hän kuuluu laajan työterv. hoidon piiriin tai käyttää terv. palv.
Ja sydänfilmin tuloksia nyt ei voi täysin edes verrata, johonkin syöpäseulantaan, koska syöpä ei välillä häviä kehosta, toisin kuin monet sydän ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Mille tuo geeni altistaa? Verenpainelääkitystä ei kyllä seurata kuin lähinnä verenpaineen kotimittauksilla.
Mitä hyötyä ap. sydänfilmin ottamista olisi?
Todellisuudessa ihmisen sydän toimii niin, että tänään saattaa kaikki näyttää sydänfilmillä kaikki ok. Ja seuraavana päivänä kuolla sydänkohtaukseen.
Jos haluaa ennaltaehkäistä sydänsairauksia niin siinä kolesteroli arvot ja verenpainearvot on tärkeämmät ja parempi mittari kuin sydänfilmi.
Ei sydänkuolemia ehkäistä sydänfilmillä, vaan kolesteroli ja verenpainearvoilla. Ja niihin lääkitys, jos ei ruokavaliolla pysy. Ja ne ovat perustutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänfilmissä ei näy kuin akuutit tilanteet, joten on ihan järkevää, että niitä ei tehdä ilman oireita. Sydänfilmiin ohjataan helposti, jos esim. on voimakkaita "närästysoireita".
Olet väärässä. Minulla ei ollut mitään oireita, silti sydänfilmissä näkyi sydämen huono tilanne.
No voi kyynel.
Miksi kutsuttaisiin? Laita ruokavalio kuntoon ja ala liikkumaan jos epäilet sydänongelmia. Turhaan sinä muilla paskoja elintapojasi maksatat
Sinun itsensä tehtävä on hoitaa terveyttäsi, kuten sydäntä, eikä sitä kukaan muu tee puolestasi, vaikka olisit 24/7 sydänfilmiin piuhoihin kytkettynä.
Olet väärässä. Minulla ei ollut mitään oireita, silti sydänfilmissä näkyi sydämen huono tilanne.