Missä on vika kun yksi auton ovista ei meinaa mennä lukkoon tai avautua keskuslukitusta käytettäessä
Olen kokeillut sulkea ja avata ovet kaukosäätimellä ja avainta kääntämällä lukossa. Välillä repsikan lukko toimii ja välillä se ei toimi.
Kiitos kaikille asiallisesti vastaaville
Kommentit (22)
Vanhemmiten elektroniikka alkaa reistailla. Ei tuo ole mitenkään harvinaista. Mulla on 20-vuotiaan Octavian takaovet vuorotellen jatkuvasti jumissa. Jos autosi on alle 10-vuotias, kannattaa vielä korjauttaa.
Vesi päässyt/kondensoitunut lukkomekanismiin ja nyt pakkanen jäädyttänyt mekanismin jumiin.
Auto lämpimään ja sitten aseöljyä koneistoon.
Ihan normijuttu nykyautoissa. Samaa voi tapahtua bensa/latausluukun lukitukselle
Jos kojelaudassa on nappi josta saat kaikki lukkoon. Kokeile sitä muutaman kerran lukkoon/auki, parissa erimerkkisessä autossa on auttanut
Johtosarjasta saranan kohdalta johto menossa poikki? Tai sitten lukkolaite jumittaa. Kääntele sitä avaimella edes takas, jotta norjistuisi. Aja auto työpäivän ajaksi lämpimään ja koita poistuiko vika sillä. Jos kyllä, niin kuivaa ja voitele lukot.
Ihmettelen, miksi kysyt vauva-palstalta, kun hakisit mieluummin autosi merkin ja mallin mukaan sopivan tee-se-itse ryhmän. Täältähän saa vain kateellisten arvelua ja kehotuksen välttää punalippua.
Vastaavissa tilanteissa olen saanut lähes saman tien vastaukset. "no tuossa vuosimallissa (vaikka) ne oven johtosarjat oli huonoja" tai ota se oikealla kojetaulun alla oleva sulakekotelo auki, niin siellä on ton x- laitteen sulake, joka palaa usein ensipakkasilla, kun oven sisään jäätynyt vesi jumittaa sellaisen nivelen... Kerran olin auton alla ja kysyin yhden nippelin paikkaa, niin alle viidessä minuutissa joku laittoi ryhmään kuvan osasta ja asennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vesi päässyt/kondensoitunut lukkomekanismiin ja nyt pakkanen jäädyttänyt mekanismin jumiin.
Ihan normijuttu nykyautoissa. Samaa voi tapahtua bensa/latausluukun lukitukselle
Tuota tapahtuu kesälläkin. Eli ei aina jäätymisestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisesti Volkswagen.
Heh. VAG-konsernin autoissa on ihan omat viat.
Skeidaa lukkopesässä, putsaaminen voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Johtosarjasta saranan kohdalta johto menossa poikki? Tai sitten lukkolaite jumittaa. Kääntele sitä avaimella edes takas, jotta norjistuisi. Aja auto työpäivän ajaksi lämpimään ja koita poistuiko vika sillä. Jos kyllä, niin kuivaa ja voitele lukot.
Ihmettelen, miksi kysyt vauva-palstalta, kun hakisit mieluummin autosi merkin ja mallin mukaan sopivan tee-se-itse ryhmän. Täältähän saa vain kateellisten arvelua ja kehotuksen välttää punalippua.
Vastaavissa tilanteissa olen saanut lähes saman tien vastaukset. "no tuossa vuosimallissa (vaikka) ne oven johtosarjat oli huonoja" tai ota se oikealla kojetaulun alla oleva sulakekotelo auki, niin siellä on ton x- laitteen sulake, joka palaa usein ensipakkasilla, kun oven sisään jäätynyt vesi jumittaa sellaisen nivelen... Kerran olin auton alla ja kysyin yhden nippelin paikkaa, niin alle viidessä minuutissa joku laittoi ryhmään kuvan osasta ja asennuksesta.
Lisään vielä, että johtosarjaa voi saada testattua, kun vikatilanteessa käy heiluttamassa ovea ja koittaa uudelleen. jos vika parantuu tai huononee on kohtuullisen todennäköistä, että vika on rikkinäisessä johtimessa.
Vierailija kirjoitti:
Oli useamman vuosimallin ongelma joita olen omistanut ettei takaovet toimi pakkasella. Johonkin malliin taisi tulla joku muovihärpäke lisäosakin kyseistä ongelmaa korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta WD-40 tms suihkuöljypullo, ruiskuta sen pillillä lukkoo ainetta, niin että se valuu ulos, pyyhi aine ovesta, kääntele avaimella edes takaisin, ruiskuta lisää, käänteke avaimella ..., kunnes lukko on puhdas ja vedetön.
Se on särki, eikä voi ehjätä, kun kaupat on sulki.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun niissä "merkki"palstoillakin alkaa olla samat mielenvikaiset kun täälläkin.."vaihda merkkiä, vie viittu korjaamolle...
Jäätyminen tai mekaaninen vika, joku lukon pikkuosa pois paikoiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Tai Peugeot, Citroen, Nissan, Ford tai Toyota. Noissa nyt ainakin ollut meillä tuota vikaa. Viimeisimmäksi Fordissa, korjautui tuolla kojelaudan lukitusnappiia painelemalla. Keskuslukko toimi vaan kahdessa ovessa, nyt kaikissa.
Mulla teki aikoinaan vm. 1998 Opel Vectran toinen takaovi samaa. Ei tietoa missä vika, auto meni vaihdossa asiaa sen kummemmin selvittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Jäätyminen tai mekaaninen vika, joku lukon pikkuosa pois paikoiltaan?
Todennököisesti vimpautin.
Se on rikki.