Noniin nyt kertokaa mitä teillä, jotka ette syö sianlihaa tarjotaan joulupöydässä
Mikä on parasta sapuskaa joulupöydässä sinun kotonasi?
Te jotka syötte sianlihaa niin tehkää oma aloitus siitä.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilen aina joulupöydässä naudan paistia ja kastiketta siihen, perunat. Tetysti myös savulohi ja mädit smetanalla ja sipulilla. Eikö ap tiedä muita ruokia kuin possun?
Kyllä tiedän. Haluaisin vain uusia ideoita. Hoidan 365 päivää ruokasuunnittelun ja valmistuksen, niin alkaa omat ideat loppumaan. Puoliso ei osaa ehdottaa mitään.
Olen syntymästä saakka kasvissyöjä, joten ikinä en ole ollut kinkullisessa joulupöydässä. Seitanpaistin tein aina ennen, kun oli laajempi sukujoulu. Tänä vuonna ollaan vaan minä, mies ja lapset, niin en rupea tuota isoa seitania valmistamaan. Ajattelin vaihteeksi jotain vegewellingtonia, oon joskus ennenkin tehnyt. Ehkä myskikurpitsaa tai punajuurta siihen, ja pähkinöitä.
Syön kyllä sianlihaa, mutta joulupöydässä pidän sitä turhana. Kalat ovat tärkeintä, mutta olen myös paistanut joskus kalkkunaa ja nyt ajattelin kokeilla ankan rintaa.
Taas kasvisruokapersu. Kaikki joulun perinneruoat paitsi liha. Kalaa, eri laatikoita, rosollia, sienisalaattia, joululeipää jne. Köyhän suomen jouluruoka on ollut aika yksinkertaista ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas kasvisruokapersu. Kaikki joulun perinneruoat paitsi liha. Kalaa, eri laatikoita, rosollia, sienisalaattia, joululeipää jne. Köyhän suomen jouluruoka on ollut aika yksinkertaista ja halpaa.
Siis ketä tarkoitat kasvisruokapersuksi? Kuka näistä kommentoijista se on?
Vierailija kirjoitti:
Poronpaistia otan joulupöydässä, sikaa en syö koskaan.
Vapaana kasvanut suomalainen riista on mitä parhain valinta joulupöytään rääkätyn sian sijaan. Sian älykkyys on 3-vuotiaan lapsen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa oli yksi vegepersu ja tässä ilmoittautuu toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa oli yksi vegepersu ja tässä ilmoittautuu toinen.
Asia on pihvi. Tästä puheenollen mieleeni tulikin , että ostaisin entrecote pihvit jouluksi ja savupallasta sekä kalkkunaa.
Kalkkunaa, kanaa, kalaa, hirveä, poroa, peuraa, onhan noita vaihtoehtoja. Meilläkin on savustettua kalkkunaa ja kalaa, parempaa kuin kinkku.
Ns päälihaa edustaa itse kaadettu & käsitelty hirvipaistii, ehkä myös peurasellaista jos saan peurametsästäjän "vaihtokaupoille". Kastikkeessa syksyllä poimittuja/pakastettuja kanttarelleja.
Juhlakalan roolin vetää graavinieriä, joskin mikäli Ahti suo antejaan, savuaffenta/kuhaa sivuosaan.
Vierailija kirjoitti:
Ns päälihaa edustaa itse kaadettu & käsitelty hirvipaistii, ehkä myös peurasellaista jos saan peurametsästäjän "vaihtokaupoille". Kastikkeessa syksyllä poimittuja/pakastettuja kanttarelleja.
Juhlakalan roolin vetää graavinieriä, joskin mikäli Ahti suo antejaan, savuaffenta/kuhaa sivuosaan.
Joooo me tullaankin teidän pöytään. Paljonko illalliskortti maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joooo me tullaankin teidän pöytään. Paljonko illalliskortti maksaa?
Mulla kävi tuota viestiä lukiessa mielessä, että löytyisiköhän jostain joku metsästäjä-kalastaja jonka kanssa mulla synkkaisi ja voitaisi mennä yhteen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jotain homoille sopivampaa.
Persulla heti muna pystyssä tällaisessa aiheessa.
Me olemme persuja äänestävä monikulttuurinen kasvissyöjäpariskunta. Menee sulle luonnollisesti liian vaikeaksi tajuta. Lapsen kummisetä on homo. Huh, yritä jaksaa.
Joulupöydässä on itsetehty kasvispähkinämureke.
Mitä on tämä kasvispähkinä? Mistä niitä saa?
Tofuskagenia, kasvisjauhispyöryköitä, rosollia, peruna- ja porkkanalaatikkoa ja sienisalaattia ainakin. Lisäksi ajattelin tehdä kikherneistä ja kasviksista salaatin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein jouluna tapaninpäiväksi juustoista ja kermaista porokeittoa ja kutsuin yksinäisiä vanhoja sukulaisia aterialle. Kukaan, siis yksikään, ei tullut.
Mikähän niitä vaivasi?
Eivät olleetkaan niin yksinäisiä, kuten edellinen luuli. Bilettivät keskenään tai nauttivat omasta joulurauhastaan yksin.
Meillä ei ole sianlihasyönti ongelmaa, mutta kukaan ei siitä tykkää, joten ei kinkkua joulupöytään. Ihan turhaa. Kerran hankin pienen harmaasuolatun, kun sisko tuli miehensä kanssa joulunviettoon. Ei sitten syöneet hekään kinkkua. Joten se kinkku lähti naapuriin, heille maitto.
Eli meillä on erilaisia kala-asioita, graaveja, savukaloja, sillejä, moussea jne. Tarkentuu viikon päästä, kun tietää mitä kaloja saadaan ja kuinka paljon. Mätejä tulee olemaan muutamaa sorttia. On smetanavaahto, leipäsiä, pieniä keitinperunoita.. Hillottua punasipulia.
Kasvislaatikot, perunasalaattia, italiansalaattia, paahdettuja punajuuria (+ vuohenjuusto), tänä vuonna hirvestä haudutettu pata (tämmöinen on aina, riista vaihtelee). Itsetehtyä seitania, papusalaattia ja joku uusi vegejuttu myös. Sienistä pari juttua myös.
Savupallas kuulostaa hyvältä. Mistä sitä saa ostettua?
Palvattua pirua. On muuten hyvää.
Poroa ja kalaa