Huomenna palkkapäivänä siirrän säästötileille 807 € - säästätkö sinä ennen vai jälkeen kuukauden menojen?
Minä lasken aina budjetin valmiiksi (excelissä on taulukot kymmeniksi vuosiksi eteenpäin eri skenaarioilla) ja siirrän heti palkan tultua ja laskujen mentyä pääosin suoraveloituksena, kaiken ylimääräisen muutamalle eri säästötilille niin että käyttörahaa jää vain 370 € per kk. Yleensä tuo on riittänyt, joskus ei niin sitten lainaan tarvittavan muutaman kympin säästöistä.
Ensi vuonna taitaa ALV laskea jonkin verran, josko raskisi ostaa kalaa useammin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrätte sijoittaa rahat
säöstötilillä rahan arvo vaan hupenee inflaation tahtia
Hallitus kielsi sijoittamisen meiltä ikääntyviltäkin työttömiltä, joten ainoa sijoitus on perstasku.
Ei kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin että silloinkin voi menettää kaikki rahansa.
Laita edes määräaikaistilille.
Silloin kun oli rahasta pulaa, eli opiskelijana, työttömänä ja osapäiväisensä, siirsin käyttötilille kuukauden käyttömenoihin varatun summan. Säästötilille tuli opintotuet, lainat, päivärahat ja lopulta palkkakin.
Näin talous pysyi tasaisena epätasaisista tulovirrasta huolimatta. Teen noin edelleen, vaikka olen ollut hyväpalkkaisissa töissä jo 30 vuotta.
Uteliaisuudesta kysyn, kuinka monelle säästötilille siirrät rahaa? Onko sinulla esim. 10 eri säästötiliä, joille jaat tuon säästöön menevän rahan jonkinlaisella prosenttijaolla, vai onko säästötilejä vain kaksi tai kolme? Ovatko ne säästötilit eri pankeissa, jotta saat maksimoitua talletussuojan (100 000 € / pankki)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksesta kuinka paljon rahaa menee kuukausittain, en tarvitse siihen Excel taulukkoa. Siirrän palkkapäivänä ylimääräiset säästötilille, sieltä rahoja saa käyttöön jos yllättäviä menoja tulee.
Typerää pitää rahoja säästötilillä tuottamattomina. Kyllä ne saa vaikka osakkeistakin pois jos yllättäviä menoja tulee.
https://www.hypo.fi/saastaminen/talletustili/
1,7% turvallisuushakuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn, kuinka monelle säästötilille siirrät rahaa? Onko sinulla esim. 10 eri säästötiliä, joille jaat tuon säästöön menevän rahan jonkinlaisella prosenttijaolla, vai onko säästötilejä vain kaksi tai kolme? Ovatko ne säästötilit eri pankeissa, jotta saat maksimoitua talletussuojan (100 000 € / pankki)?
En ole laskenut, muutamia tilejä eri pankeissa. Jokaisen pankin sovellukset eri tietokoneilla ja eri nettiliittymillä että ei hakkerit pääse käsiksi.
Salkkuun ja matkakassaan lähtee automaattisesti. Sijoitukset on automatisoitu eli rahastoihin menee sieltä sit merkattuna päivänä. Muutama satanen jää joka kuu "irtorahaa" salkun pohjalle jotka sijoitan osakkeisiin n. Kerran vuodessa tai isommissa dipeissä, samaan pottiin kertyy myös osingot. 99.9% kaikista laskuista on suoraveloituksena, ei tarvitse niitäkään erikseen maksella. Eli samaan aikaan nuo menevät tililtä jakoon kun liksa tulee. Loput on sitten käyttö rahaa, jos niitä jää yli niin heivaan matkakassaan extrana kun seuraava tili tulee. Ehkä kerran kaksi vuodessa täytyy joku lasku ihan omin käsin maksella. En tosin muista koska näin olisi viimeksi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Elän. En säästä.
Kun elämä vaatii ylimääräistä pätäkkää, otan säästötililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kielsi sijoittamisen meiltä ikääntyviltäkin työttömiltä, joten ainoa sijoitus on perstasku.
Ei kieltänyt.
Laittoi 100% verolle tuotot, eli se on sama kuin kielto.
Säästän kaikesta eli vähintään 500 euroa joka kuukausi, että pärjään sitten eläkkeellä. Pakko, koska pieni eläke ja sitäkin on jatkuvasti leikattu. Hallituksen toivomat kulutusjuhlat on minun osalta peruttu.
Vierailija kirjoitti:
Neljä säästötiliä on joista
1) reissukassa vakio 420 € per kk ja loput jaan sitten miten milloinkin pidän tärkeänä.
2) Varaudun suureen terveysmenoon muutaman vuoden sisään minne täytyy olla useampi tonni niin se nyt on tuon matkabudjetin jälkeen tärkein säästökohde (mutta ei mikään pakollinen).
3) Sitten on muutto suunnitelmissa n. 3-5 vuoden sisään ja tähän mulla on jo (ASO)-lainan omarahoitusosuus + vakuudet säästettynä eli sinne laitan tällä hetkellä vain ASP-minimin joka sitten vähentää asuntolainan määrää sitten kun sen aika on ja sitten kun muutto on tapahtunut (ja ASP-säästöillähän ei saa varsinaista ASO-asuntolainaa mutta tyhjennän sitten tuon ASP-tilin ASO-lainan vakuudeksi, joten olkoot asunnon hankkimiseen asti olemassa), saan nostettua reissukassan tuplaan eli 840 € per kk. Tähän tarvitsen exceliä että pyörittelen näitä eri vaihtoehtobudjetteja ja mietin matkakohteita minkä verran milloinkin on reissusäästöjä kasassa (esim. nyt 4000 €)
4) Vielä viimeinen säästötili on ylijäämäsäästöt mihin tulee ne rahat jotka eivät muille tileille mahdu, S-bonukset, Vinted-myynnit jne sekalainen josta tuhlaan satunnaisesti elämyksiin kuten vaikka teatterilippuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin että silloinkin voi menettää kaikki rahansa.
No koitapa keksiä se skenaario jolla menetät kaikki rahasi, kun olet sijoittanut vaikka 30 vakavaraiseen, vahvaan yhtiöön 4 eri eri maanosaan ja useaan eri toimialaan. (consumer staples, finance, properties, utilities, healthcare vaikkapa).
Minä väitän että jos tuolloin menetät KAIKEN niiden rahojen menetys on murheista pienin.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sijoittamisessa kannattaa myös hajauttaa. Ei kaikkia munia samaan koriin vaan esim. puolet Talvivaaraan ja puolet Sunny Car Centeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä säästötiliä on joista
1) reissukassa vakio 420 € per kk ja loput jaan sitten miten milloinkin pidän tärkeänä.
2) Varaudun suureen terveysmenoon muutaman vuoden sisään minne täytyy olla useampi tonni niin se nyt on tuon matkabudjetin jälkeen tärkein säästökohde (mutta ei mikään pakollinen).
3) Sitten on muutto suunnitelmissa n. 3-5 vuoden sisään ja tähän mulla on jo (ASO)-lainan omarahoitusosuus + vakuudet säästettynä eli sinne laitan tällä hetkellä vain ASP-minimin joka sitten vähentää asuntolainan mää
Niin ja näiden lisäksi mulla on muitakin "säästötilejä" kuten vaikkapa laskutili (josta menee koti- ja matkavakuutukset kerran vuodessa ja jonne laitan 15 € joka kk) tai joku vastaava vuosiveloitteinen bussikortti ym. keräys per kk.
Vierailija kirjoitti:
Elän. En säästä.
Jatkan. Käytän rahani hyvään ravintoon ja juomaan. Ostan kestäviä vaatteita, joita käytän vuosia. Satsaan harratsukseen, joka tuottaa minulle iloa ja uuden oppimista ja maksaa varusteineen pari-kolme tonnia vuodessa.
Matkustan kerran vuoteen johonkin konserttiin kaupunkilomalle, tyyliin Pariisi, Milano tms. Kerran vuoteen Lappiin.
Rakennutimme kesämökillemme toisen rakennuksen ja ensi kesänä fiksataan mökkiä remonttifirman toimesta.
Osakkeet ja rahastot eivät tuo minulle iloa, niitä on jonkin verran, mutta en enää halua.
Liian monta läheistä on lähtenyt jo ja mitä iloa heille oli, että pankkitilille jäi paljon. Elää pitää nyt.
Vierailija kirjoitti:
Säästän kaikesta eli vähintään 500 euroa joka kuukausi, että pärjään sitten eläkkeellä. Pakko, koska pieni eläke ja sitäkin on jatkuvasti leikattu. Hallituksen toivomat kulutusjuhlat on minun osalta peruttu.
Kun pääset eläkeikään, ei sinulle makseta sitä lainkaan jos on säästöjä. Muista se. Ensin keritään työttömät ja sitten eläkeläiset.
Nykyisistä tuloistani en säästä, mutta muutama vuosi sitten saamani melko iso perintö on säästötilillä lähes kokonaan. En joutunut maksamaan perintöveroa, koska isäni oli sen määrännyt maksettavaksi jo perinnöstä. Eipä minulla sellaisia rahoja olisi ollutkaan.
Pidän käyttötilillä 2000€ ja ylimenevän rahasumman siirrän osakesalkkuun kuukauden ekana päivänä. Osakesalkku 65k€ nyt. Olen yksin asuva duunaritöissä oleva poikamies.
M39
Vierailija kirjoitti:
Pidän käyttötilillä 2000€ ja ylimenevän rahasumman siirrän osakesalkkuun kuukauden ekana päivänä. Osakesalkku 65k€ nyt. Olen yksin asuva duunaritöissä oleva poikamies.
M39
Kivan salkun olet saanut, hienoa.
Palkkapäivä on huomenna ma ja pistin pe muutaman tonnin korkotileille ja osakkeisiin. Käyttörahaa jäi kyllä hyvin joulua varten ja kuun lopussa tulee korkotuloja useita tonneja. Exceleistä en hyödy.