Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna palkkapäivänä siirrän säästötileille 807 € - säästätkö sinä ennen vai jälkeen kuukauden menojen?

Vierailija
14.12.2025 |

Minä lasken aina budjetin valmiiksi (excelissä on taulukot kymmeniksi vuosiksi eteenpäin eri skenaarioilla) ja siirrän heti palkan tultua ja laskujen mentyä pääosin suoraveloituksena, kaiken ylimääräisen muutamalle eri säästötilille niin että käyttörahaa jää vain 370 € per kk. Yleensä tuo on riittänyt, joskus ei niin sitten lainaan tarvittavan muutaman kympin säästöistä.

Ensi vuonna taitaa ALV laskea jonkin verran, josko raskisi ostaa kalaa useammin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän. En säästä.

Jatkan. Käytän rahani hyvään ravintoon ja juomaan. Ostan kestäviä vaatteita, joita käytän vuosia. Satsaan harratsukseen, joka tuottaa minulle iloa ja uuden oppimista ja maksaa varusteineen pari-kolme tonnia vuodessa.

Matkustan kerran vuoteen johonkin konserttiin kaupunkilomalle, tyyliin Pariisi, Milano tms. Kerran vuoteen Lappiin.

Rakennutimme kesämökillemme toisen rakennuksen ja ensi kesänä fiksataan mökkiä remonttifirman toimesta.

Osakkeet ja rahastot eivät tuo minulle iloa, niitä on jonkin verran, mutta en enää halua.

Liian monta läheistä on lähtenyt jo ja mitä iloa heille oli, että pankkitilille jäi paljon. Elää pitää nyt.

No minä säästän ja käytän sitten säästöjä luettelemiisi juttuihin.

2009 ostin ekat rahastoni ja tänävuonna vaihdoin autoa tuotoilla. Eli pääoman verran sinne rahastoihin vielä jäi (+muut säästöt muilla palveluntarjoajilla).

Vierailija
42/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisistä tuloistani en säästä, mutta muutama vuosi sitten saamani melko iso perintö on säästötilillä lähes kokonaan. En joutunut maksamaan perintöveroa, koska isäni oli sen määrännyt maksettavaksi jo perinnöstä. Eipä minulla sellaisia rahoja olisi ollutkaan.

Kyllä sinä MAKSOIT perintöveron. Isälläsi ei ole mitään oikeutta määrätä yli lain ettei veroja menisi. Se että sen maksoi pesänhoitaja SINUN varoistasi ENNEN kuin tilitti rahat tilillesi ON YHÄ sinun veronmaksuasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrätte sijoittaa rahat 

säöstötilillä rahan arvo vaan hupenee inflaation tahtia 

En ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin että silloinkin voi menettää kaikki rahansa. 

No koitapa keksiä se skenaario jolla menetät kaikki rahasi, kun olet sijoittanut vaikka 30 vakavaraiseen, vahvaan yhtiöön 4 eri eri maanosaan ja useaan eri toimialaan. (consumer staples, finance, properties, utilities, healthcare vaikkapa). 

Minä väitän että jos tuolloin menetät KAIKEN niiden rahojen menetys on murheista pienin. 

Ei se sen vaikeampaa ole kuin äänestää Kokoomusta ja joutua työttömäksi. Duunarin elämän säätöt on hävitty parissa vuodessa. Isoin riski on valtio ja tarkemmin Kela.

Vierailija
44/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin että silloinkin voi menettää kaikki rahansa. 

No koitapa keksiä se skenaario jolla menetät kaikki rahasi, kun olet sijoittanut vaikka 30 vakavaraiseen, vahvaan yhtiöön 4 eri eri maanosaan ja useaan eri toimialaan. (consumer staples, finance, properties, utilities, healthcare vaikkapa). 

Minä väitän että jos tuolloin menetät KAIKEN niiden rahojen menetys on murheista pienin. 

Ei se sen vaikeampaa ole kuin äänestää Kokoomusta ja joutua työttömäksi. Duunarin elämän säätöt on hävitty parissa vuodessa. Isoin riski on valtio ja tarkemmin Kela.<

TYöttömäksi joutuminen EI TARKOITA että SIJOITUSTEN arvo menisi nollaan. 

Vierailija
45/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aina ensimmäiseksi lähtee sovitut summat sijoituksiin ja säästöön. Lopuilla on sitten pärjättävä, mutta jos tulee tiukkaa, säästötililtä voi nostaa rahaa. Sijoituksiin en koske.

Vierailija
46/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän tilipäivänä budjetin mukaan rahoja säästö-, sijoitus-, lasku- ja päivittäistavaratilille. Pudjetoidun osan jätän myös palkkatilille tuhlattavaksi. Sitten ennen tilipäivää siirrellään päivittäintavatilille jääneet säästöön kuten siirrän myös palkkatilille tuhlattavaksi jätetystä summasta ylijääneet ( yleensä lähes kaikki( säästöön.

Vierailija
47/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus kielsi sijoittamisen meiltä ikääntyviltäkin työttömiltä, joten ainoa sijoitus on perstasku.

Ei kieltänyt. 

Laittoi 100% verolle tuotot, eli se on sama kuin kielto.

Ei laittanut

Vierailija
48/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kokemuksesta kuinka paljon rahaa menee kuukausittain, en tarvitse siihen Excel taulukkoa. Siirrän palkkapäivänä ylimääräiset säästötilille, sieltä rahoja saa käyttöön jos yllättäviä menoja tulee.

Itsellä oli kun elin kotihoidontuella, rahan nuuka käyttö niin verissä, että tiesin jo ilman laskinta ja exeliäkim Paljonko on rahaa, ja mitä voin ostaa. Nyt mietin miten pysyimme hengissä. Ruokaa oli aina ja laskut maksettuna. Tilillä vain noin 1000e säästössä ja se oli mielestäni paljon. Nyt hankin 10 kertaisesti noihin vuosiin verrattuna ja silti rahaa uppoaa paljon enemmän. Olen nyt oppinut ettei tarvii olla niin nuuka, syön ulkona, ostelen vaatteita ja tavaroita. En laske enää joka senttiä. Mutta rahaa jää normaali kuukaudessa noin. Tuhat euroa säästöön. Minulla onkin hyvästi jemmassa rahaa pahan päivän varalle. 

Vierailija
49/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisistä tuloistani en säästä, mutta muutama vuosi sitten saamani melko iso perintö on säästötilillä lähes kokonaan. En joutunut maksamaan perintöveroa, koska isäni oli sen määrännyt maksettavaksi jo perinnöstä. Eipä minulla sellaisia rahoja olisi ollutkaan.

Kyllä sinä MAKSOIT perintöveron. Isälläsi ei ole mitään oikeutta määrätä yli lain ettei veroja menisi. Se että sen maksoi pesänhoitaja SINUN varoistasi ENNEN kuin tilitti rahat tilillesi ON YHÄ sinun veronmaksuasi.

Kyllä, mutta minulla ei olisi ollut 20 000€ maksaa sitä itse.

Vierailija
50/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän kaikesta eli vähintään 500 euroa joka kuukausi, että pärjään sitten eläkkeellä. Pakko, koska pieni eläke ja sitäkin on jatkuvasti leikattu. Hallituksen toivomat kulutusjuhlat on minun osalta peruttu.

Kun pääset eläkeikään, ei sinulle makseta sitä lainkaan jos on säästöjä. Muista se. Ensin keritään työttömät ja sitten eläkeläiset.

Miten valtio pääsisi käsiksi yksityisiin työeläkeyhtiöihin?

Vierailija
51/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän. En säästä.

Jatkan. Käytän rahani hyvään ravintoon ja juomaan. Ostan kestäviä vaatteita, joita käytän vuosia. Satsaan harratsukseen, joka tuottaa minulle iloa ja uuden oppimista ja maksaa varusteineen pari-kolme tonnia vuodessa.

Matkustan kerran vuoteen johonkin konserttiin kaupunkilomalle, tyyliin Pariisi, Milano tms. Kerran vuoteen Lappiin.

Rakennutimme kesämökillemme toisen rakennuksen ja ensi kesänä fiksataan mökkiä remonttifirman toimesta.

Osakkeet ja rahastot eivät tuo minulle iloa, niitä on jonkin verran, mutta en enää halua.

Liian monta läheistä on lähtenyt jo ja mitä iloa heille oli, että pankkitilille jäi paljon. Elää pitää nyt.

Väitänpä että minulla on juuri sijoitusten ansiosta paljon paremmat mahdollisuudet kuluttaa kuin mattimeikäläisellä, joka tienaa palkkana saman kuin minä. Minulla tulee sijoituksista kuukausittain nettona nelinumeroinen summa, joilla juurikin elää ja kuluttaa paljon enemmän kuin he joilla on vain palkkatuloja. 

Vierailija
52/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ei vie sijoitusten arvoa nollaan, mutta nollaa yhteiskunnan maksamat tuet. Eli ne vaivalla säästetyt ja riskillä sijoitetut rahat pitää käyttää pois ennen kuin saa mitään tukia. Tuleva yleistuki tarkoittaa käytännössä tätä.

Vierailija
53/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan sinulla ollut. Ne kuolinpesässä olevat rahat OLIVAT sinun rahojasi. eli ihan sinun omilla rahoillasi se vero on maksettu.

Vierailija
54/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän kaikesta eli vähintään 500 euroa joka kuukausi, että pärjään sitten eläkkeellä. Pakko, koska pieni eläke ja sitäkin on jatkuvasti leikattu. Hallituksen toivomat kulutusjuhlat on minun osalta peruttu.

Kun pääset eläkeikään, ei sinulle makseta sitä lainkaan jos on säästöjä. Muista se. Ensin keritään työttömät ja sitten eläkeläiset.

Se kerrotaan sinulle kyllä, jos et osaa noita lakiesityksiä lukea. Petteri kovasti ajaa eläkkeiden leikkaamista indeksimekanismeineen. Se tarkoittaa sitä, että eläke jää niin pieneksi ettei se riitä. Kaikki tuet muuttuvat tarveharkintaiseksi, eli niitä säästöjä pitää syödä vauhdikkaasti. Toinen keino on tietysti nykykäytäntö, ettei eläkkeelle pääse ennen vanhuuseläkeikää ja kymmenenkin vuotta kun olet kortistossa on säästöt menneet ja eläke jäänyt kertymättä.

Vierailija
55/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ei vie sijoitusten arvoa nollaan, mutta nollaa yhteiskunnan maksamat tuet. Eli ne vaivalla säästetyt ja riskillä sijoitetut rahat pitää käyttää pois ennen kuin saa mitään tukia. Tuleva yleistuki tarkoittaa käytännössä tätä.

Kuka nyt niin idiootti olisi että haluaisi edes elellä tuilla? Ai niin, vasemmistolaiset. ja muuten ne sijoituksetkaan eivät vie automaattisesti työttömyystukea nollaan. 

Vierailija
56/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ensin laskut (tiedossa olevatkin jo ennakkoon enkä odota eräpäivää), ja sen jälkeen laitan säästötilille tietyn summan. Luonnollisesti sen verran, että tilille jää rahaa kuukauden lopussa tuleviin laskuihin ja elämiseen.

Vierailija
57/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kerrotaan sinulle kyllä, jos et osaa noita lakiesityksiä lukea. Petteri kovasti ajaa eläkkeiden leikkaamista indeksimekanismeineen. Se tarkoittaa sitä, että eläke jää niin pieneksi ettei se riitä. Kaikki tuet muuttuvat tarveharkintaiseksi, eli niitä säästöjä pitää syödä vauhdikkaasti. Toinen keino on tietys

JUURI siksi kannattaakin SÄÄSTÄÄ JA SIJOITTAA että voi elää sijoitustensa TUOTOILLA. Silloin ei ole riippuvainen yhteiskunnan almuista. 

Vierailija
58/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä perinnöstähän sen muutkin maksaa, tekevät vain tilisiirron tse, eivät tarvitse siihen isävainaan järjestämää välittäjää.

Vierailija
59/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan ensin laskut (tiedossa olevatkin jo ennakkoon enkä odota eräpäivää), ja sen jälkeen laitan säästötilille tietyn summan. Luonnollisesti sen verran, että tilille jää rahaa kuukauden lopussa tuleviin laskuihin ja elämiseen.

Miksi tilille pitäisi jäädä rahaa kuukauden lopussa tuleviin laskuihin? Eikö teillä muka tule rahaa kuukauden AIKANA tilille?

Olettepa typeriä jos näin on ettei tule rahaa. 

Vierailija
60/69 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä perinnöstähän sen muutkin maksaa, tekevät vain tilisiirron tse, eivät tarvitse siihen isävainaan järjestämää välittäjää.

Perintövero maksetaan vasta perintöverotuspäätöksen jälkeen, mutta veroa voi joutua maksamaan jo ennen varsinaisen perinnön saamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän