Voiko keho muistaa traumakokemuksen?
Minulla nousi traumamuistoja mieleen muutama päivä sitten ja seuraavana päivänä alkoi aivan karmea alaselkäkipu joka vaan jatkuu ja jatkuu. En ole mitenkään mielestäni rasittanut sitä tai muutakaan. Mietin, että voisiko tuon trauman muistaminen saada aikaan sen kivun?
Kommentit (10)
Tai oot vaan laiskotellu ja lihonu ...
Se kipu voi johtua nimenomaan siitä että et ole tehnyt mitään.
Ja joo, minut on viety ambulanssilla sairaalaan, kun selkä meni traumamuistojen noustua pintaan.
Kuuntele nyt sitä kehoasi ja anna sitä liikettä, mitä se kaipaa. Trauma lähtee kehosta vain liikkeen kautta. Voit myös rauhoittaa vagus-hermoa.
Keho muistaa ihan kaiken. Muistaakseni Rosen-terapiassa käsitellään noita kehon traumakokemuksia ja puretaan sanoiksi.
Trauma nimenomaan asuu kehossa, koska psyyke on levittäytynyt pitkin koko kehoa, se ei ole erillinen säiliö päässä. Pyri rentoutumaan, siitä se lähtee. Aseta itsellesi tavoite: haluan rentoutua niin syvästi kuin mahdollista, ja lähde tekemään sitä eri tavoilla, ja tunnustele jännityksiäsi.
Kehossahan traumat nimenomaan asuvat ja uinuvat. Olet oikeilla jäljillä!
Keho on viisas. Sen viestejä kannattaa kuunnella. Jos vaikka joudut hakatuksi, keho muistaa sen aina mieli olisi sen painanut unohduksiin.
Mulla tulee alaselkäkipu noidannuolista, enkä usko, että sillä on mitään suoranaista yhteyttä psyykeeni kanssa.
Tsekkaa TRE-terapia. Minulla auttaa just noihin.
Voiko keho olla muistamatta?