TET-harjoittelija otti Snapchatiin kuvan työpaikalla, ja taustalla näkyi arkaluontoisia tietoja olenko minä vastuussa?
Meillä oli TET-harjoittelija, ja toimin hänen ohjaajanaan päivän ajan (tai no, esihenkilöni oli ottanut tämän tettiläisen, ja kiertävä ohjaus sysättiin minulle ilmoittamalla asiasta sinä hetkenä, kun tettiläinen tuotiin työpisteeni luokse). Nyt on tullut ilmi, että hän oli harjoittelun aikana ottanut Snapchat-kuvia työpaikalla, ja kuvissa näkyy taustalla tietoja, joita ei olisi saanut näkyä ulkopuolisille.
En tiennyt kuvista mitään siinä hetkessä, enkä huomannut kuvaamista. Hän siis istui viistosti takanani (ahdas työtila), kun näytin hänelle mitä teen tietokoneella työpäiväni aikana. Nyt asia on kuitenkin noussut esiin, ja olen itse vähän ymmälläni siitä, kuka tässä on vastuussa ja mistä. Työpaikalla asiaa selvitetään, ja itselleni on tullut olo, että olenko minä nyt ongelmissa siitä, mitä harjoittelija on tietämättäni puhelimellaan tehnyt. Vähän siihen suuntaan aistin tunteiden menevän, kun esihenkilöni asiasta minulle kertoi. Ensimmäisenä päivänä tietenkin kerroin harjoittelijalle, että nämä ovat arkaluontoisia tietoja, ja salassapitovelvollisuus tietenkin pätee, vaikka näkisit tuttuja nimiä tai tietoja.
Onko muilla ollut vastaavia tilanteita TET-harjoittelijoiden kanssa? Miten vastuu yleensä menee, kun kyse on alaikäisestä? Olen aidosti vähän hämmentynyt tästä kokonaisuudesta. Ymmärtääkseni hän ei ole suoraan tietokonetta tai papereita kuvannut, vaan ne ovat olleet taustalla hänen kasvojensa ollessa kuvien pääpointtina.
Kommentit (41)
Miksi tettiläinen käytti puhelinta snäppäämiseen tet-päivän aikana? Ei koulussakaan oppitunneilla snäppäillä menemään!
Kuulostaa ihan samalta tyypiltä, joka on kirjoittanut tämän tarinan:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6324422/isa-tyhjentanyt-lapsen-saastoti…
Ihan samanlainen tyyli kertoa tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne kuvat otettu juuri sen päivän aikana, jolloin hän oli sinun ohjauksessasi?
Missä vaiheessa hän on päässyt olemaan itsekseen salassapidettävien tietojen kanssa?
Oletan, että kuvat on otettu minun töistäni, sillä esihenkilöni asetti ankaran katseensa vain minuun. Harjoittelija ei ole ollut yksin ollenkaan työpisteelläni, ei edes vessataukojeni ajan, sillä kävin vessassa kahvitaukojen yhteydessä, ja silloin työhuone on ollut lukittuna.
- AP
Ankaran katseen? Eli kun esimies katsoo sinua puhuessaan kaikille aiheesta, sinä syyllistyt?
Käy kysymässä esimieheltä, että liittyykö moite sinuun ja mistä tiedoista on kyse. Turha täällä on kysellä.
Onhan tuossa selvä tietosuojarikkomus tapahtunut. Vastuuhenkilö on vastuussa kuten kuuluukin.
Jos AP oikeasti toimisi todella arkaluontaisten papereiden kanssa, jossa esim on henkilötietoja, niin ei hän niistä olisi täällä kyselemässä, eikä muutenkaan alaikäisiä päästettäisi sellaiseen tilaan valvomatta puhelimen kanssa, jossa voisi tuosta vain huomaamatta kuvia ottaa näistä papereista.
Valhetta on kaikki mitä AP kertoo.
Paska valuaa aina alaspäin. Vika ei ole koskaan pomossa.
Syylliseksi valikoituu yleensä se, joka on heikon puolustamaan itseään.
Jos on koululainen niin saattaa olla että koulun vastuu, olettaen että perehdytyksessä on tämä käyty läpi ja siitä on todisteet. Normi työntekijän tolloillessa perehdyttäjä vastaa ja yleensä jos tulee isompia seuraamuksia, niin lopulta esimiehen pää on pölkyllä. Kai tettilänen on allekirjoittanut jotain lappuja missä luetellaan asiat jotka perehdytyksessä on käyty läpi?
Esihenkilön olisi pitänyt ohjeistaa tettiläistä, että kuvaaminen työpaikalla on kiellettyä.
Vika on perehdyttäjän, eli tässä tapauksessa todennäköisimmin sun esihenkilön.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollaiseen ohjelmiston tai järjestelmän esittelyyn ja käytön harjoitteluun ole ihan promoversio keksittyine tietoineen?
Varmaan kouluilla, jotka opettavat ohjelmien käyttöä? Kenelle tulee mieleen keksiä ladata joku demoversio, jos omiakin töitä pitäisi tettiläisen ohjauksen ohella tehdä...
Esimiehesi on todennäköisesti nimetty tettiläisen viralliseksi ohjaajaksi, ja hänen allekirjoituksensa löytyy sopimuspaperista. Hänen vastuullaan valvoa, ettei tettiläinen tee mitään tyhmää.
Tuossa on mennyt vihkoon useammalla ihmisellä, mutta missään nimessä vika ei ole yksin sinun. Muutenkin terveessä työpaikassa syyllisen osoittelun sijaan pyrittäisiin löytämään, miksi tilanteeseen on päädytty ja miten se vältetään jatkossa
Vierailija kirjoitti:
Esimiehesi on todennäköisesti nimetty tettiläisen viralliseksi ohjaajaksi, ja hänen allekirjoituksensa löytyy sopimuspaperista. Hänen vastuullaan valvoa, ettei tettiläinen tee mitään tyhmää.
En ole mitään sopimuksia nähnyt, enkä omaa allekirjoitustani onneksi mihinkään laittanut.
- AP
Meidän työpaikalla ei siihen huoneeseen jossa työpisteet on saa edes tuoda kännyköitä, sen enempää työntekijät kuin harjoittelijatkaan. Kännyt ja muu elektroniikka jätetään huoneen ulkopuolella oleviin henkilökohtaisiin lukollisiin lokeroihin. Syynä juuri se, ettei vahingossakaan kuvata/nauhoiteta mitään arkaluonteista tietoa.
Harjoittelija on vastuussa itse ja pomo. Vahinko?
Vastuussa on se joka on antanut tettiläiselle perehdytyksen. Olitko se sinä vai joku muu? Jos sen olisi pitänyt olla sinä etkä perehdyttänyt, kerrottiinko sinulle että olisi pitänyt perehdyttää? Koska vähän vanhemmillakin nuorilla on työelämätaidot mm. puhelimen käytön osalta täysin hakusessa, niin ei voi odottaa että peruskoululainen tietäisi näitä kertomatta.
Olen kohta 60 ja olem monta harjoittajaa kouluttanut.
Kännyköiden yleistyttyä ehdoton vaatimus oli ei kännyköitä esille. Muutama harjoittelija on lopettanut kesken, kun eivät malta pitää käsiä irti puhelimesta
Kyllähän se ihan siinä perusperehdytyksessä ja ennen harjoittelusopparin kirjoittamista (kai tettiläisillekin jokin vastaava paperi on) kuuluu tehdä selväksi mitkä on firman säännöt ja käytännöt mm. kännykän ja somen käyttöön työpaikalla ja siihen mitä sinne saa laittaa työpaikalta laittaa ja mitä ei. Ei tuo AP:n vastuulle kuulu, kun ei ole se, joka on tettiläisen taloon ottanut.
EN USKO!
EI tettil'istä päästetä paikkaan jossa on jotain tietoja, ja toisekseen, ensimmäisenä tehdään selväksi: EI KÄNNYKKÄÄ EIKÄ KUVIA!