Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TET-harjoittelija otti Snapchatiin kuvan työpaikalla, ja taustalla näkyi arkaluontoisia tietoja olenko minä vastuussa?

Vierailija
13.12.2025 |

Meillä oli TET-harjoittelija, ja toimin hänen ohjaajanaan päivän ajan (tai no, esihenkilöni oli ottanut tämän tettiläisen, ja kiertävä ohjaus sysättiin minulle ilmoittamalla asiasta sinä hetkenä, kun tettiläinen tuotiin työpisteeni luokse). Nyt on tullut ilmi, että hän oli harjoittelun aikana ottanut Snapchat-kuvia työpaikalla, ja kuvissa näkyy taustalla tietoja, joita ei olisi saanut näkyä ulkopuolisille.

En tiennyt kuvista mitään siinä hetkessä, enkä huomannut kuvaamista. Hän siis istui viistosti takanani (ahdas työtila), kun näytin hänelle mitä teen tietokoneella työpäiväni aikana. Nyt asia on kuitenkin noussut esiin, ja olen itse vähän ymmälläni siitä, kuka tässä on vastuussa ja mistä. Työpaikalla asiaa selvitetään, ja itselleni on tullut olo, että olenko minä nyt ongelmissa siitä, mitä harjoittelija on tietämättäni puhelimellaan tehnyt. Vähän siihen suuntaan aistin tunteiden menevän, kun esihenkilöni asiasta minulle kertoi. Ensimmäisenä päivänä tietenkin kerroin harjoittelijalle, että nämä ovat arkaluontoisia tietoja, ja salassapitovelvollisuus tietenkin pätee, vaikka näkisit tuttuja nimiä tai tietoja.

Onko muilla ollut vastaavia tilanteita TET-harjoittelijoiden kanssa? Miten vastuu yleensä menee, kun kyse on alaikäisestä? Olen aidosti vähän hämmentynyt tästä kokonaisuudesta. Ymmärtääkseni hän ei ole suoraan tietokonetta tai papereita kuvannut, vaan ne ovat olleet taustalla hänen kasvojensa ollessa kuvien pääpointtina.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne arkaluontoiset tiedot on jättänyt näkyville? Perehdytyksestä vastaa esihenkilö. 

Monissa töissä niitä on ihan jatkuvasti näkyvissä, koska kuuluvat niihin työtehtäviin. Toisaalta sen tyyppisiin hommiin ei pitäisi tettiläisiä edes ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä