Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluksi vanhemmille

Vierailija
13.12.2025 |

Kohta taas pitäisi tehdä pakollinen vierailu vanhemmille. Käyminen heidän luonaan on raskasta. Miten jaksatte hoitaa nämä pakolliset velvollisuudet? Mielummin olisin vaikka yksin kotona.

Vanhempani ovat sellaisia, että kohtelevat minua mustana lampaana tai syntipukkina. Vaikka siivoaisin heidän asuntonsa lattiasta kattoon niin jälkeenpäin tarina muuttuu niin, että en ole tehnyt koskaan mitään. Kun olin vakituisessa vaativassa 3-vuorotyössä niin sukulaiset ihmettelivät tätä, koska luulivat minun olevan pääasiassa kotona ja tekevän vain keikkavuoroja. Esimerkkejä on lukuisia, missä minua yritetään alentaa. Myös riitaa saatetaan alkaa haastamaan tyhjästä. Syyksi riittää, että olen käyttänyt väärää sanamuotoa lauseessa. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käynti tuntuu velvollisuudelta älä mene tai tee siitä lyhyt käynti. Kysehän on enemmän siitä, miten paljon haluat kasvattaa syyllisyyden tunnettasi olla menemättä sinne? Syyllisyys taas on samaa kuin muiden miellyttäminen, jonka on oppinut jo lapsena. Yrittää kaikkensa, että tekisi jotakin oikein ja joka kerta kokee epäonnistuvansa. 

Joulua voi viettää muullakin tavoin. Hyvin moni ihminen ratkaisee joulunsa oman mielensä mukaan ja siksi lähtisin pohtimaan mistä se niin  iso miellyttämisen tarve on sinussa lähtöisin.

Vierailija
2/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mitä et jaksa tehdä oman työsi takia. Muuten perhejoulu lapsuuskodissa on kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on pakollinen velvollisuus? Mä en ole pitänyt yhteyttä toiseen vanhempaan yli 15 vuoteen. En sitten mitenkään. Eipä ole hänkään pitäny yhteyttä.

Vierailija
4/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käynti tuntuu velvollisuudelta älä mene tai tee siitä lyhyt käynti. Kysehän on enemmän siitä, miten paljon haluat kasvattaa syyllisyyden tunnettasi olla menemättä sinne? Syyllisyys taas on samaa kuin muiden miellyttäminen, jonka on oppinut jo lapsena. Yrittää kaikkensa, että tekisi jotakin oikein ja joka kerta kokee epäonnistuvansa. 

Joulua voi viettää muullakin tavoin. Hyvin moni ihminen ratkaisee joulunsa oman mielensä mukaan ja siksi lähtisin pohtimaan mistä se niin  iso miellyttämisen tarve on sinussa lähtöisin.

Miellyttämisen tarve on mulla jotenkin tosi tiukassa. Siitä on vaikea päästä. Syyllistäminen on aikoinaan ollut tosi kovaa, jos en ole toiminut muiden haluamalla tavalla. On aloitettu esim. jatkuva soittelu missä painostetaan toimimaan tietyllä tavalla. On soitettu lukuisia kertoja perään samasta asiasta. On nimitelty ja haukuttu ja jopa raivottu. Viimeksi oli vähällä, etten joutunut hakemaan sairauslomaa työstä, kun ahdistus oli niin suuri. Paniikkioireet olivat päällä jatkuvasti. Olisin saanutkin sairauslomaa, mutta en huolinut. 

Vierailija
5/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano mitä et jaksa tehdä oman työsi takia. Muuten perhejoulu lapsuuskodissa on kiva.

Mun jaksamisella ei ole koskaan ollut vanhemmilleni mitään merkitystä. Vaikka siivoaisin 3 päivää putkeen niin jälkikäteen asia muuttuu niin, että en ole tehnyt mitään ja en ole auttanut missään. 

Ap

Vierailija
6/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo itkettää valmiiksi tulevat joulunpyhät. Vanhempani eivät näe sisaruksessani mitään vikaa, mutta mikään minun tekemäni ei ole tarpeeksi.

Ap

Vierailija
7/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuulostaa siltä, että sinun ei kannata mennä käymään vanhemmillasi. Suunnittele etukäteen oman näköisesi joulu ja nauti siitä. Ymmärrän kyllä, jos syyllisyys painaa (vaikka syyllisyyttä sinun ei tarvitse asiasta kokea), koita sen vuoksi etukäteen suunnitella, mitä teet, jotta on jotain tekemistä etkä ehdi liikaa pohtia syyllisyyden tunteita.

Vierailija
8/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jo itkettää valmiiksi tulevat joulunpyhät. Vanhempani eivät näe sisaruksessani mitään vikaa, mutta mikään minun tekemäni ei ole tarpeeksi.

Ap

Miksi sä olet tekemisissä niiden kanssa?

Vierailija
9/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet?  Pysy kotonasi ja vietä mukava joulu.   Terveisin äitisi.  En kaipaa siivoustasi koska juuri kävi siivoojat.

Ei meille tarvi vastoin tahtoa tulla.

Vierailija
10/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan hölmöä että joku käy vanhemmillaan siivoamasaa.  Olen 80 eikä tulisi mieleen vaatia lapsilta juuri mitään.  Eivät ikinä ole käyneet vasiten auttamassa.  Saati marttyyreina.

Siivousliikkeistä saa siivoukset, kotitalkkareilta pihatyöt.

Vierailija
11/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt itse sen ratkaisun, että en perheeni kanssa enää mennyt joulunviettoon vanhempieni luokse. Päätös oli vaikea, syyllisyys painoi. Vaan olipa yksi elämäni parhaista päätöksistä. Joulut vanhempieni luona olivat ahdistavia, riitelyn kuuntelemista. Äiti haukkui minut pystyyn kun kerroin että emme tule jouluksi. Nykyisin lahjojen vaihto ovelta. Kohta ei varmaan sitäkään. 

Vierailija
12/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vanhempi nainen, ja saanut viettää jouluni kuten haluan. Nyt on kuitenkin tulossa poikkeusjoulu, kun lapseni ei ole kotona. Anoppi (joka on ihana ihminen) kuuli tästä, ja kutsui meidät sinne.

En tykkää ajatuksesta kulkea taksilla jouluna. Kun ei niillä muutenkaan ajella. Mutta. Anopilla on ikää ja joulut käy vähiin. Hänellä ei muita lapsia ole kuin mieheni, ja minun vanhempani ovat jo kuolleet. Aivan hyvin voidaan yksi ilta istua anopin luona, ja hän saa nauttia kotona olemisesta. Yleensä hän tulee siis meille. Jäähän siinä joulunpyhiä möllöttämiseen.

Vierailija
13/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisit tehdä, että pääset syyllisyyden tuntemuksista eroon? Sinun ongelmasi ei ole, että muut ovat mitä ovat ja alentavat sinua puheillaan. Sen sijaan, että otat puheet oman itsesi huonommuutena, sinun tulisi alkaa ajatella, että sinä olet hyvä ja heillä itsellään on ongelma, koska he toimivat kuvaamallasi tavalla.

Vierailija
14/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menet?  Pysy kotonasi ja vietä mukava joulu.   Terveisin äitisi.  En kaipaa siivoustasi koska juuri kävi siivoojat.

Ei meille tarvi vastoin tahtoa tulla.

Meillä kaikilla on mukavampaa kun joku ei leiki marttyria ja murjota kun kukaan ei osaa olla mieliksi, lahja väärä ja ruuat huonoja 

Vierailija
15/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli ihan selvä kun lapset avioituivat että viettävät omia joulujaan. Ei asuntooni edes sopisi useampaa pariskuntaa lapsineen, kunnolla ees yhtä.  

Väleissä silti ollaan eikä nähdä pakkokuvioissa. 

Vierailija
16/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan miettinyt että vanhalle vanhemmallekin on iso henkinen rasite viettää joulua lapseksi taantuneen aikuisen kanssa?  Vanhus saa olla koko ajan varuillaan puheistaan ja tarjottavistaan  eikä uskalla ees torkahtaa nojatuoliin ettei vain aikuinen lapsi loukkaannu, minusta ei välitetä 

Vierailija
17/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene vanhemmillesi. Sinähän mahdollistat huonon kohtelusi. Kasvata itsellesi munat saatana.

Vierailija
18/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun viettäminen vanhempien luona ei ole pakollinen velvollisuus. Jonkun on joskus uskallettava katkaista toksiset perineet ja luovuttava perhehelvettijoulusta.

Vierailija
19/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä menetät jos et ole vanhempiisi yhteydessä? Kuulostaa siltä ette miltään positiiviselta asialta. Numero estoot jos tulee epässiallisia viestejä. 

Oma itsetunto kuntoon niin ei muiden mielipiteet heilauta. Hae vaikka ammattilaiselta apua. Miksi vanhempien mielipiteellä on väliä? Et viestien perusteellla kuitenkaan heitä voi miellyttä ja muutenkin ei sinun tarvitse tehdä mitään muiden mieliksi ainostaan.

Kirjoita vaikka paperille näitä asioita, jos tunnet syyllisyyttä tms niin lue niitä ja mieti miten sinua on kohdeltu. Ei vanhempasi rakastu sinua, unohda heidät.

Vierailija
20/31 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää tuota " ongelmaa". Muista että he eivät elä ikuisesti, vaikkei sitä tajuakaan kunnes se realisoituu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi