Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia, ettei pysty tekemään kotitöitä kolmen pienen lapsen kanssa?

Vierailija
13.12.2025 |

Saran isä kertoi MTV:n haastattelussa auttaneensa pienten lasten hoidossa paljon.

Oli täysin normaalia, että olin siellä neljä päivää viikosta. Tyttärelläni oli pienet lapset ja hän tarvitsi paljon apua heidän kanssaan. Hoidin lapsia, jotta tyttäreni pääsi käymään kaupassa, pesemään pyykkiä ja siivoamaan. Lasten isä ei kotitöihin osallistunut, isoisä kertoi MTV:lle.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onnistuuko kolmen lapsen kanssa, mutta neljän kanssa onnistuu hyvin sekä kotityöt, töissäkäynti että vauvapalstailu. 

Vau, oliko ne kaikki 4 samaan aikaan alle 3-vuotiaita? 

Vierailija
42/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia.

Tuolla ikäerolla voi se pienin nukkua vielä kahdet päikkärit ja kolmevuotiaat yhdet. Eli käytännössä hereillä on aina joku tai jotkut lapsista.

Näin juuri. Ihmettelen, etteikö tuollaisessa tilanteessa onnistu saamaan päiväkotipaikkaa? Sehän helpottaisi kodin tilannetta paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 2 lasta, 6 kk ikäinen vauva ja kohta 4-vuotias. Vanhempi on päiväkodissa 3 päivänä viikossa ja silloin pystyn tekemään kunnolla kotihommia. Kun molemmat ovat päivän kotona, niin aika haastavaa on saada mitään järkevää aikaiseksi. Ulkoillaan, leikitään jne., niin ei siinä kauheasti tehdä kotitöitä.

Vierailija
44/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Minulla oli kolme kahden vuoden välein syntynyttä lasta ja silti onnistuin hoitamaan heidät ja kodin. Ja pystyn vieläkin näin mummona hoitamaan kolme lapsenlasta ja ruokkimaan heidät ja pitämään kodin jokseenkin kunnossa, kun he ovat minun hoidossani. Ja siinä sivussa hoidan vielä heidän vanhempansakin, kun he tulevat kaikki meille kolmeksi viikoksi lomailemaan. Varmaan tämä on sitä samaa kuin Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta, vai miten se nyt menikään?

Vaikutat aika vmäiseltä ja empatiakyvyttömältä ämmältä.

Ja juuri sen takia omat lapset ja lapsenlapset tulevat niin mielellään viettämään pitkiä lomia meille?

Sinulta ainakin puuttuu käytöstavat kirjoituksesi perusteella.

Marttyyriys paistaa läpi kir

Mikä ihmeen marttyyri minä olen? Mielelläni autan ja teen ja olen aina tehnyt. Vaikuttaa siltä, että meillä vanhemmilla naisilla on parempi kestävyys emmekä anna heti periksi. Ihan samoin on ikäisilläni ystävillänikin. 

Vierailija
45/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Minulla oli kolme kahden vuoden välein syntynyttä lasta ja silti onnistuin hoitamaan heidät ja kodin. Ja pystyn vieläkin näin mummona hoitamaan kolme lapsenlasta ja ruokkimaan heidät ja pitämään kodin jokseenkin kunnossa, kun he ovat minun hoidossani. Ja siinä sivussa hoidan vielä heidän vanhempansakin, kun he tulevat kaikki meille kolmeksi viikoksi lomailemaan. Varmaan tämä on sitä samaa kuin Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta, vai miten se nyt menikään?

Ja juuri sen takia omat lapset ja lapsenlapset tulevat niin mielellään viettämään pitkiä lomia meille?

Hah. Mitenkä miehet? Nykymiehet melkoisia nössöjä suurin osa. Eivät pysty mihinkään, ei kodinhoitoon, ei lastenhoitoon, ei fyysiseen työhön... Pleikkaa pystyvät pelaamaan.

Vierailija
46/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten itse kuvittelet että kolmen pienen lapsen äiti esim. käy kaupassa kaikkien lasten kanssa + hoitaa ostokset kotiin asti, niin että kaikki viikon ruoat tulee ostettua, yksikään lapsi ei katoa tai häiritse muita (huom. muistaen että suomalaiset on lapsivihamielisiä) ja kellään pikkulapsista ei tule kesken kaiken vessahätä tai väsy. Tai miksi ylipäänsä hänen pitää tällaista yrittää, kun perheen toinen aikuinen on hengissä?

Katoaako lapsia sitten useinkin? Esimerkiksi perhepäivähoitajat käyvät säännöllisesti yksinään erilaisissa paikoissa neljän pienen kanssa. Ja päiväkotiryhmissä 3 hoitajalla saattaa olla yli 20 pientä kun käyvät retkellä. Harvoinpa kuulee, että kenelläkään olisi ainakaan pidemmäksi aikaa lapset kadonneet. Toisaalta jos katoaminen pelottaa niin valjaat on keksitty. Esim. pienin valjaissa rattaisiin istumaan ja kaksi isompaa kävelevät rattaiden vieressä valjailla rattaiden aisaan kiinnitettyinä.

Mitä häiritsemiseen tulee, niin jos menet vaikkapa keskivertoon Prismaan arkisin siinä kello 16-17 kieppeillä, niin siellä on melkoinen määrä vanhempia vasta hoidosta haettuine pikkulapsineen. Ne lapset ovat väsyneitä, levottomia ja moni niistä huutaa. Ei tietysti ole kivaa, että ne huutavat, mutta se on arkea ja ihmiset ovat tottuneita siihen ja ymmärtävät sen. Ei siellä kaupassa mikään "lapsivihamielisyys" leijaile.

Vierailija
47/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia.

Tuolla ikäerolla voi se pienin nukkua vielä kahdet päikkärit ja kolmevuotiaat yhdet. Eli käytännössä hereillä on aina joku tai jotkut lapsista.

Näin juuri. Ihmettelen, etteikö tuollaisessa tilanteessa onnistu saamaan päiväkotipaikkaa? Sehän helpottaisi kodin tilannetta paljon.

Ei kaikki halua lapsiaan päiväkotiin.

Vierailija
48/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On rumaa arvostella toisia äitejä ylhäältä päin. Milloin olet lapsesi kasvattanut? Kasarilla? Ysärillä? Maailma on ollut silloin paljon armollisempi kuin nykyään. Usko pois. 

Vierailija
49/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta ainakin

On rumaa arvostella toisia äitejä ylhäältä päin. Milloin olet lapsesi kasvattanut? Kasarilla? Ysärillä? Maailma on ollut silloin paljon armollisempi kuin nykyään. Usko pois. 

Nykyään jos vähänkin tekee väärin niin lasu tulee ja hakee lapset pois. Tai näin meille ainakin kerrotaan. Mikä lienee totuus?

Vierailija
50/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä jaksamista varjostaa todella paljon se, jos joutuu valvomaan ja elämään risalla nukkumisella.

Enkä vertaisi sitä entisiin äiteihinkään, koska sillä entisellä äidin mallilla lapset on hyvin äkkiä lasun asiakkaita nykyään. Kyllä minunkin äitini väkersi värikoodattuja liinavaatekaappeja, mutta me lapsethan oltiin käytännössä heitteillä, kun hän keskittyi kotitöihinsä.

Vierailija
51/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Oma äitini ja isäni tarvitsi ihan hirveästi apua vanhemmiltaan meidän lasten kanssa. Miltei joka viikko oltiin jomman kumman isovanhemman luona. Etenkin silloin, kun äitini oli kotona pikkuveljen ollessa vauva. Enkä usko, että oltiin mikään eriskummallinen perhe 80- ja 90-luvulla. Eipä juurikaan ole olleet apuna minun lasten kanssa...

Vierailija
52/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten itse kuvittelet että kolmen pienen lapsen äiti esim. käy kaupassa kaikkien lasten kanssa + hoitaa ostokset kotiin asti, niin että kaikki viikon ruoat tulee ostettua, yksikään lapsi ei katoa tai häiritse muita (huom. muistaen että suomalaiset on lapsivihamielisiä) ja kellään pikkulapsista ei tule kesken kaiken vessahätä tai väsy. Tai miksi ylipäänsä hänen pitää tällaista yrittää, kun perheen toinen aikuinen on hengissä?

Katoaako lapsia sitten useinkin? Esimerkiksi perhepäivähoitajat käyvät säännöllisesti yksinään erilaisissa paikoissa neljän pienen kanssa. Ja päiväkotiryhmissä 3 hoitajalla saattaa olla yli 20 pientä kun käyvät retkellä. Harvoinpa kuulee, että kenelläkään olisi ainakaan pidemmäksi aikaa lapset kadonneet. Toisaalta jos katoaminen pelottaa niin valjaat on keksitty. Esim. pienin valjaissa rattaisiin istumaan ja kaksi isompaa kävelevät rattaid

Täytyy näin vakatyöntekijänä että äitinä sanoa, että kyllä ne lapset toimii ihan erilailla päiväkodissa kuin kotona. Minullakin näin ammattilaisena on ollut haasteita omien lasten kanssa, mutta ei juuri ikinä hoitolasten kanssa :D 

Vierailija
53/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaako lapsia sitten useinkin? Esimerkiksi perhepäivähoitajat käyvät säännöllisesti yksinään erilaisissa paikoissa neljän pienen kanssa. Ja päiväkotiryhmissä 3 hoitajalla saattaa olla yli 20 pientä kun käyvät retkellä. Harvoinpa kuulee, että kenelläkään olisi ainakaan pidemmäksi aikaa lapset kadonneet. Toisaalta jos katoaminen pelottaa niin valjaat on keksitty. Esim. pienin valjaissa ratt

Itse näen asian niin että kyllä niille lapsille tekee ihan hyvää välillä joutua/päästä ryhmään jossa sen lapsen omat halut ja tarpeet eivät ole keskiössä. Enkä nyt tarkoita mitään 10h päiviä 5/7 (joillekin se on taloudellinen pakko enkä tarkoita tuomita sitä) vaan vaikka esim 5h 3x viikkoon. Näin lapselle kasvaa kykyä kestää epämukavuutta. Sitä kuitenkin elämässä riittää väistämättä. 

Vierailija
54/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laiskuutta se vain on ja ikävä kyllä se laiskuus on nykymammoille ihan normaalia.

pääasia, että ehtii somettaa ja nalkuttaa

Voisin olla ikäni puolesta ap:n kirjoitukseen virikkeen antaneen naisen isoäiti ja muistan kyllä vieläkin, kuinka rankkaa oli olla kotona kahden alle kaksivuotiaan kanssa. Kyllä minä sain siinä tehtyä ruoan lapsille, mutta kaikki muut kotityöt tehtiin silloin, kun mieskin oli kotina.

Mitä sometusmahdollisuuksia ei silloin ollut.

Vierailija
55/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaako lapsia sitten useinkin? Esimerkiksi perhepäivähoitajat käyvät säännöllisesti yksinään erilaisissa paikoissa neljän pienen kanssa. Ja päiväkotiryhmissä 3 hoitajalla saattaa olla yli 20 pientä kun käyvät retkellä. Harvoinpa kuulee, että kenelläkään olisi ainakaan pidemmäksi aikaa lapset kadonneet. Toisaalta jos katoaminen pelottaa niin valjaat on keksitty. Esim. pienin valjaissa ratt

Täytyy näin vakatyöntekijänä että äitinä sanoa, että kyllä ne lapset toimii ihan erilailla päiväkodissa kuin kotona. Minullakin näin ammattilaisena on ollut haasteita omien lasten kanssa, mutta ei juuri ikinä hoitolasten kanssa :D 

Ei se tavatonta ole, että lapset riehaantuvat myös vakatädin seurassa ollessaan.

Vierailija
56/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kuin 2 alle 2-vuotiasta ja heidän kanssa yksin ollessa on aika mielenkiintoista yrittää tehdä kotihommia. Vanhempi pitää köyttää kiinni syöttötuoliin, nuorempi pysyy vielä sitterissä paikoillaan. Jos olisivat "vapaina" niin en pystyisi kääntämään katsetta hetkeksikään.

Leikkikehä on kätevä keksintö noissa tilanteissa.

Vierailija
57/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kuin 2 alle 2-vuotiasta ja heidän kanssa yksin ollessa on aika mielenkiintoista yrittää tehdä kotihommia. Vanhempi pitää köyttää kiinni syöttötuoliin, nuorempi pysyy vielä sitterissä paikoillaan. Jos olisivat "vapaina" niin en pystyisi kääntämään katsetta hetkeksikään.

Leikkikehä on kätevä keksintö noissa tilanteissa.

Vaan eipä täytä enää nykyään vanhemmuuden vaatimuksia lainkaan.

Vierailija
58/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä millainen nukkuja lapsesi on. Koliikkivauvan ja normivauvan hoidossa ero on kuin yöllä ja päivällä. Sen huomaa vasta, kun on hoitanut kumpaakin laatua. 

Vierailija
59/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse (mies, 37) samalla kun olen kotona lasten kanssa pyöräytän tiskit, pyykit, ruoat yms. Vähän siivoan. Lapset 1v, 3v ja 7v. 

Jaoimme vanhempainvapaat puoliksi. 

Vierailija
60/139 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onnistuuko kolmen lapsen kanssa, mutta neljän kanssa onnistuu hyvin sekä kotityöt, töissäkäynti että vauvapalstailu. 

Vau, oliko ne kaikki 4 samaan aikaan alle 3-vuotiaita? 

Minulla oli neljä yksi kuusi vuotias, yksi kaksi vuotias ja kaksi vauvaa yhtä aikaa, onnistuin pesemään pyykit ja käymään kaupassa ja siivoamaan. Mutta se olikin silloin ennen kun ei ollut kukaan vielä keksinyt metatöitä niin elämä oli helpompaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi