Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoitaa lapsia ja näyttää kokoajan ruutua

Vierailija
12.12.2025 |

Mummo jäi ekoja kertoja hoitamaan lapsiani 1 ja 3v. Hän oli koko 3 t näyttänyt ohjelmia jopa iltapalankin ajan. Sanoin että pikkukakkosen voi katsoa, joka kestää tunnin. Tänään hoiti 45 min ja kokoaika näytetty ohjelmia. Siis en voi käsittää. Itse kun olen paikalla hän lukee ja leikkii lasten kanssa, mutta kun poistun ei jakseta kun ruutua näyttää. Mielipiteitä? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse pentunne, niin ei tarvii valittaa.

Vierailija
62/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri että eihän se mummo sitä/niitä lapsia hoida vaan ruutu. Niin kun sanoin hän ei ollut tehnyt 3 tuntiin mitään lasten kanssa vaan KOKO 3 tuntia oli pyöritetty ohjelmia ohjelman perään.

Ap

Sanon että outoja lapsia kun jaksavat istua kolme tuntia telkkarin ääressä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. 3v lapsi voi sanoa, että katsottiin ohjelmia, mutta todellisuudessa kolmen tunnin aikana tapahtui paljon muutakin. On kertomasi mukaan syöty, on varmasti käyty vessassa, tehty paljon muutakin, kukaan 3 ja 1v lapsi ei istu koko aikaa ruudun ääressä  Ehkä telkkari on ollut auki muulloinkin kuin sen pikkukakkosen ajan, mutta ei sitä ole koko ajan tapitettu.

Vierailija
64/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri että eihän se mummo sitä/niitä lapsia hoida vaan ruutu. Niin kun sanoin hän ei ollut tehnyt 3 tuntiin mitään lasten kanssa vaan KOKO 3 tuntia oli pyöritetty ohjelmia ohjelman perään.

Ap

Sanon että outoja lapsia kun jaksavat istua kolme tuntia telkkarin ääressä!

Ja melkoisen outo ap, kun sen tietää olematta paikalla. Tuon ikäiset tuskin kelloa noin tarkkaan katsoivat eli jälleen kerran yksi ääliö tekemässä tikusta asiaa ja itsestään marttyyria kuinka erinomainen olen ja mummi tuhoaa kaiken.

Vierailija
65/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut niin paljon tekemistä yksivuotiaan kanssa, että on vanhemman istuttanut telkkarin ääreen päästäkseen helpommalla. 

Tuskin se kolmevuotiaskaan siinä koko aikaa on kököttänyt, mitä lapsia tunnen.

Jos todella on, niin sinuna miettisin ihan kotioloja. 

Ei ole normaalia,  että pikkulapsi on noin passiivinen. 

Vierailija
66/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa sukupolvien ketjussa noin pienten lasten isoäiti on 50 - 60 -vuotias. Eli työikäinen. 

Kirjoitatte kuin kyseessä olisi satavuotias. 

Mutta yhtä kaikki. Jos hoitaa, niin hoitaa omilla ehdoilaan ja jos ei kelpaa, niin hoidat itse.

Mulla ei vielä ole lapsenlapsia, olen 65v. Pojat ovat 31 ja 28v, eivät vielä ole naimisissa. Olin 34v, kun esikoinen syntyi. Opiskelin ja työskentelin ulkomailla 30-vuotiaaksi, muutkin ystäväni tulivat äidiksi reilusti +30 ikäisinä.

Vierailija
67/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin paljon tarjolla tietoa ja ohjeita lapsen kasvatuksesta, että vanhemmat unohtavat ne tärkeimmät perusasiat. Tuttu ja turvallinen mummo hoitaa lapsia ja tunneside on varmasti erilainen kuin vieraalla hoitajalla. Hyvä mummo, kun jaksat hoitaa.

Vierailija
68/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät mitä siellä tapahtuu silloin kun et ole paikalla?

Vierailija
69/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. 3v lapsi voi sanoa, että katsottiin ohjelmia, mutta todellisuudessa kolmen tunnin aikana tapahtui paljon muutakin. On kertomasi mukaan syöty, on varmasti käyty vessassa, tehty paljon muutakin, kukaan 3 ja 1v lapsi ei istu koko aikaa ruudun ääressä  Ehkä telkkari on ollut auki muulloinkin kuin sen pikkukakkosen ajan, mutta ei sitä ole koko ajan tapitettu.

AP ei vielä tiedä, että lapset puhuvat mitä sattuu.

Omat lapset puhuivat päiväkodista mm sellaista, että siellä ei ole leluja ja koko päivä vaan istutaan penkillä eikä tehdä mitään.

Siellä oli paljon leluja, ja niillä leikittiin kovasti. He tekivät myös paljon retkiä ja päiväkodin aikuiset liikkuivat kovasti lasten kanssa.

Mutta lapset vaan päivästä toiseen sanoivat ettei päiväkodissa tehdä mitään. Koskaan. Istutaan vaan penkillä. 

Mielellään sinne silti menivät.

Yleensä lapset puhuvat paljon sellaisista asioista, joita ei tapahdu juuri koskaan. Asioista, jotka ovat heidän elämässään erikoisia ja harvinaisia. Jos kerran on pitänyt istua puoli minuuttia penkillä odottamassa jotain tapahtuvaksi, kasvaa siitä suuri tarina, eikä mitään muutakaan ole tehtykään, eikä tehdä enää sen jälkeen.

Se onkin sitten toinen juttu mitä lapset kertovat kodistaan ja vanhemmistaan mummolassa, päiväkodissa ja muissa hoitopaikoissa.

APn kotonakin varmasti vaan katsellaan telkkaria ja syödään karkkia kaikki päivät. Ja illalla saa valvoa niin pitkään kuin haluaa.

Vierailija
70/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon negatiivisia kommentteja tullut monelta, minusta ihan perusteltua ihmettelyä avauksessa, jos tosiaan noin on ollut.

Kyllä oma vilkas kolmevuotiaanikin istuu silmät lautasina lastenohjelmien ääressä hamaan tappiin jos annettaisiin. Mitä sekavampi (Ryhmä Hau...) sen vangitsevampi. Todellakin näkyy käyttäytymisessä jos syystä tai toisesta on ruutuaikaa paljon. Tunti päivässä on aivan järkevä nyrkkisääntö vanhemmalle lapselle ja ei se yksivuotias tarvisi ruutua lainkaan. Ei yksivuotias tietysti pilallekaan mene tunnista, jos ohjelmat on sopivia. Mutta kolme tuntia on todella paljon.

Ehkä mummille voisi perustella selkeämmin, miksi ruutuaika on rajattu. Kun ennen omia lapsia hoidin 1,5v kummipoikaa, ajattelin että telkkariohjelma on kiva yhteinen juttu ohjelmaksi, ruutuaikakeskustelu ei ollut ihan saavuttanut minua. Ehkei mummiakaan? 

Kahdessa lapsessa on varmasti tekemistä kun ovat noin pieniä, en olettaisi esim ulkoilua, mutta jos teillä on normaalisti leluja niin luulisi mummin telkkari-ajan jälkeen voivan auttaa käyntiin duplo-leikit tai vastaavat vanhemmalle ja ohessa kulkea sitten nuoremman perässä. Ruokailukin sujuisi paremmin ilman telkkaria. Siinähän se kolmetuntinen sitten olisi mennytkin. Kyllä minusta lapsenvahdilta voi odottaa vähän enemmän kuin pelkkää paikallaoloa.

Ja odottaa voi myös normaalien sovittujen sääntöjen noudattamista. Etenkin tylsältä tuntuu jos toimitaan toisin kuin on sovittu: on eri asia jos sanoo että voin tulla kyllä mutta en kykene sitten muuhun kuin näyttämään telkkaria. Ap oli sopinut yhdestä ohjelmajaksosta. Vanhempi voi sitten itse päättää onko tämä sellainen tapa vahtia, mikä sopii. Jos poiketaan luvatusta ohjelma-ajasta niin mistä muustakin sovitusta sitten poiketaan?

Vierailija
71/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapseni oli pieni niin varsinkin isovanhemmat olisivat melko nopeasti halunneet ottaa ruudun esiin. Se ärsytti itseä sillä koitin olla tarkka ruutuajan kanssa, vaikka se tarkoitti itselle enemmän hommaa. Ajattelin aina että jos isovanhemmilla on vain suhteutettuna pieni hetki lapsen kanssa että täytyykö siinä kohtaa ottaa se ruutu esiin. 

Ps. Lapsella ei muuten ole 10 v. minkäänlaista ruutuaddiktiota. Ei somea, ei lyhytvideoita. Elokuvia ja sarjoja saattaa katsoa. Muuten leikkii , piirtää ja lukee sarjakuvia

Vierailija
72/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta! Mitähän ihmettä ne lapset sitten kotona tekevät.

Vierailija
73/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-kakkonen kestää kyllä vaan puolituntia kerralla. Muutenkin joku nyt ei toimi tässä tarinassa.

Vierailija
74/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset siis täyttää alkuvuodesta 2 ja 4. Pienempi tykkää paljon leikkiä itsekseen. Isompi vaatii paljon lukemaan. Luulen että mummo nyt vain yritti päästä sieltä mistä aita on matalin. Toki ymmärrän, että ikää alkaa olla ja ei ole enää niin helppoa kahden pienen hoitaminen, sen takia sanoin että tunnin voi näyttää pikkukakkosta mutta huh hei olikin koko aika näytetty. Sanoin vielä ennakkoon että näytät sen pikkukakkosen niin hieman helpottaa iltaasi ettei ole niin raskasta. Sanoin että sitten annat iltapalan ja siitä pian jo tullaan, että ei pitäisi olla liian raskasta. Meidän pian 4 v on tosi hyvä puhumaan ja kertoi että ei tehty mitään muuta kun eka katsottiin pikku kakkonen, sitten tonttuohjelma ja sen jälkeen mummon kännystä katsottiin lauluohjelmia siihen asti että vanhemmat tulivat. Meidän 2v osasi laulut ulkoa eli oli aika monta kertaa katsottu kun lauloi laulut ulkoa mitä ei olla kotona koskaan laulettu. Ja 2v kokoajan pyysi että katsotaan mummon kännykkää. Meidän kännykköjä ei koskaan pyydä. 

Ap

Vierailija
75/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan eniten ihmetyttää se että mummo ei juuri koskasn hoida lapsiamme, nyt oli ekaa kertaa yksin. Tapaa lapsia 2-3kk välein 2-3 päivän ajan. Että onko se liikaa vaadittu, että kun kerran hoidat niin viettäisit aikaa heidän kanssa. Kun minä olen paikalla niin lukee ja leikkii lasten kanssa. Minun lapsuudessa vanhempani eivät ikinä leikkineet kanssamme sasti olleet ulkona kanssamme. Yksin tai siskon kanssa sai leikkiä tai katsoa telkkua.

Ap

Vierailija
76/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tosiaan eniten ihmetyttää se että mummo ei juuri koskasn hoida lapsiamme, nyt oli ekaa kertaa yksin. Tapaa lapsia 2-3kk välein 2-3 päivän ajan. Että onko se liikaa vaadittu, että kun kerran hoidat niin viettäisit aikaa heidän kanssa. Kun minä olen paikalla niin lukee ja leikkii lasten kanssa. Minun lapsuudessa vanhempani eivät ikinä leikkineet kanssamme sasti olleet ulkona kanssamme. Yksin tai siskon kanssa sai leikkiä tai katsoa telkkua.

Ap

On liikaa vaadittu.  Kuten sinulle on monta kertaa sanottu,  niin ota tai jätä.

Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsiasi.  Jos hyvän hyvyyttään näin tekevät, niin tekevät juuri kuin haluavat. 

Voi olla ruutuaikaa liikaa,  voi olla lisäaineita vanukkaassa. 

Sitten vain pidät lapsesi poissa.  Mutta todennäköisesti menettävät enemmän. 

Vierailija
77/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se mummo nyt leikkisi sun lasten kanssa, jollei ole leikkinyt sinunkaan kanssa, kun olit pieni?

Sama ihminen se mummo on edelleen. 

Vierailija
78/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa sukupolvien ketjussa noin pienten lasten isoäiti on 50 - 60 -vuotias. Eli työikäinen. 

Kirjoitatte kuin kyseessä olisi satavuotias. 

Mutta yhtä kaikki. Jos hoitaa, niin hoitaa omilla ehdoilaan ja jos ei kelpaa, niin hoidat itse.

Mulla ei vielä ole lapsenlapsia, olen 65v. Pojat ovat 31 ja 28v, eivät vielä ole naimisissa. Olin 34v, kun esikoinen syntyi. Opiskelin ja työskentelin ulkomailla 30-vuotiaaksi, muutkin ystäväni tulivat äidiksi reilusti +30 ikäisinä.

Toki erilaisia elämäntilanteita löytyy.  90 - luvulla ensisymnyttäjien keski-ikä oli 26 vuotta. Verraten harvinaista oli synnyttää esikoinen 34 -vuotiaana.  

Tilastot löytyvät THL:n sivuilta. 

Joten sinulla on poikkeava tuttavapiiri.

Vierailija
79/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän että ei voi vaatia ulkoilemaan ja tekemään temppuratoja mutta IHANKO totta on ok että ruutua näytetään koko 3 tuntia putkeen kun vanhemmat on pois. Itse en ole sitä mieltä että se pitää vain hyväksyä tai sitten et saa hoitoapua. Joku saakelin moraali pitää jokaisella olla ettei ruutua näytetä pienille 3 tuntia putkeen ja jopa vielä iltapalankin ajan. 

Vierailija
80/81 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koko ruutuhössötys on pitkälti ihan bullshittiä. Miksi ysärillä ei hössötetty, vaikka tv pyöri jatkuvasti taustalla ja ah niin kamalat Disney-elokuvat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi