Mitä tekisitte toisin, jos ja kun saisitte aloittaa elämänne uudestaan?
Kommentit (86)
En kuuntelisi muita vaan omaa sisäistä ääntäni. En eläisi muiden mieliksi vaan kuuntelisin sisäistä ääntäni.
Muuttaisin maahan, jossa työntekeminen on arvostettava asia. Ennen oli Suomessakin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin perheen perustamatta, unohtaisin kaikki miehet ja ottaisin pari kissaa ja keskittyisin uraani. Vähän varmaan ikävästi sanottu näin onnellisessa aviossa olevalta aikuisen äidiltä, mutta hauaisin tosiaan kokeilla, millaista olisi olla täysin itsekäs ja sen, olisinko tosiaan 15000 euroa rikkaampi, vai enemmän. Tämä toinen vaihtoehto on nähty ja hyväksi havaittu, mutta entä se toinen?
150000 euroa, siis sen lapsen kasvatuksen verran.
Samat ajatukset, paitsi mulla on 4 lasta. Missä olisikaan jos en olisi lähtenyt tähän... olisi kiva jos voisi nähdä etukäteen monen eri valinnan lopputulos, että voisi tehdä parempia valintoja.
En olisi tuhlannut aikaani sellaisiin juttuihin mitkä eivät vieneet minua eteen päin. En olisi juuttunut huonoihin ihmissuhteisiin vuosiksi. Olisi pitänyt nuorena elää rohkeammin.
Vierailija kirjoitti:
En joisi pisaraakaan alkoholia.
Sama minulla. Enkä käyttäisi mitään huumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyisin johonkin muuhun maahan kuin Suomeen.
Somaliaan? Iraniin?
Persu ei muuta osaa ajatellakaan kuin Somaliaa ja Irakia. Oikeasti niihin maihin ei kannata syntyä, koska muuten saattaisi joutua muuttamaan Suomeen.
Mikään ei estä aikuisena muuttamasta Suomesta. Ei ole pakko syntyä johonkin toiseen maahan. Onko käynyt mielessä, vai eikö herne löytänyt kaveria siellä pääkopassasi?
Ketjun aiheena on elämän eläminen toisin, ei niin että aina joutuu muuttamaan Suomesta pois.
En uhraisi sekunttiakaan elämästäni vauvapalstalla. 🎅🏽
Vaatisin oikeuksiani kotoa ja koulusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin oikeuksiani kotoa ja koulusta asti.
Mäkin haluisin tehdä noin mutta en usko että käytännössä saisin aikaiseksi. Se pitäisi aloittaa viimeistään esikouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin 80-luvun elektroniikkapelit pahvipakkauksineen.
Mulla on muutama. En ole kyllä ees ottanut esille niitä kahteenkymmeneen vuoteen 🤔
En yrittäisi pärjätä ensimmäisessä haasteessa. Karkaisin reisille tai jotain.
En olisi liian kiltti. Ja mättäisin paria kiusaavaa pikkuprinsessaa, sekä yhtä ns. "kaveria" kunnolla pataan.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin maahan, jossa työntekeminen on arvostettava asia. Ennen oli Suomessakin näin.
Muutin pois Suomesta, kun omalla alalla ei ollut töitä. Mun työtä arvostettiin ihan eri tavalla, sain triplapalkkaa versus Suomi. Sain eri perspektiiviä asioihin. Jossain vaiheessa muistui mieleen keväinen Suomi ja sen kesä, revontulet, sukulaiset. Muutin takaisin. Aloitin alusta.
Kannustan aina opiskelijoita menemään muualle jos mahdollista. Elämään rohkeasti. Ne muistot toisista maista tuovat uusia näköaloja, auttavat ymmärtämään eri kulttuureja ja elämistä. Avartavaa näköalaa. Mene ja elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin 80-luvun elektroniikkapelit pahvipakkauksineen.
Mulla on muutama. En ole kyllä ees ottanut esille niitä kahteenkymmeneen vuoteen 🤔
Mullakin. Lisäksi mulla on sopivia paristoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyisin johonkin muuhun maahan kuin Suomeen.
Somaliaan? Iraniin?
Persu ei muuta osaa ajatellakaan kuin Somaliaa ja Irakia. Oikeasti niihin maihin ei kannata syntyä, koska muuten saattaisi joutua muuttamaan Suomeen.
Mikään ei estä aikuisena muuttamasta Suomesta. Ei ole pakko syntyä johonkin toiseen maahan. Onko käynyt mielessä, vai eikö herne löytänyt kaveria siellä pääkopassasi?
Ketjun aiheena on elämän eläminen toisin, ei niin että aina joutuu muuttamaan Suomesta pois.
Ketjun aiheena on mitä tekisit toisin. Ei taida olla omasta tekemisestä kiinni se mihin maahan syntyy.
Kaikkea sitä unelmoi, että tekisin toisin, mutta lopulta kaikki hyvä on tullut sotkujenkin kautta. Esimerkiksi sielunkumppanini on parin valinnan takana, joita en tekisi uudestaan.
Ensisijaisesti sen että jättäisin lapsena perseilyt tekemättä. Kaduttaa yhä 35-40 vuotta myöhemmin aidosti se, mitä kaikkia vääryyksiä tein ajattelemattomuuttani useita kertoja esim. omille kavereilleni tai siskolleni.
Samantyyppinen kasarilapsuus kuin niin monilla, rajat ja säännöt perusteltiin lapsille joko erittäin lyhytsanaisesti tai ei ollenkaan, ja jos joku tietty hölmöilykiintiö täyttyi niin eteisen naulakossa oli nahkavyö. Senkin kosketus olisi kiva saada kumitettua pois lapsuusmuistoista.
Olisin lähtenyt kotoa aiemmin, tehnyt kaikkeni ja uskonut itseeni.
En olisi muuttanut ulkomailta takaisin enää.
Olisin käynyt lukion loppuun ja opiskellut muutenkin ahkerammin kouluaikana. Olisin jättänyt nuoruuden poikaystävään tutustumatta. Olisin keskittynyt enemmän opintoihin harrastusten sijaan, enkä antaisi itsestäni kaikkea energiaa harrastuksille. Ostaisin osakkeita ja käyttäisin rahaa säästeliäämmin, hakisin erilaista työpaikkaa.
Mä voin tulla sun luo pelaamaan.