Mitä tekisitte toisin, jos ja kun saisitte aloittaa elämänne uudestaan?
Kommentit (86)
Suunnilleen kaiken mutta ainakin jättäisin ekan kännin kokeilematta. Sen myötä aika moni asia menisi toisin ihan jo itsestään.
Mikäli aloittaisin tämän samaisen elämän alusta, niin...
- En sekaantuisi päihteisiin
- En lopettaisi harrastelua musiikin ja taiteen parissa
- Kävisin kaikki koulut kunnolla
- Valitsisin toisen ammatin
- En pitäisi välivuotta
- En olisi niiden mulkkujen ystävä
- En valitsisi seurustelukumppanikseni ketään aiemmin valitsemistani
- Aloittaisin urheilun jo pienenä
- Tulisin ulos kaapista jo 15-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Ryyppäisin enemmän ja en jättäisi panematta kun varattu nainen tarjoaa pilluaan.
Tämä ja olisin muutenkin itsekkäämpi jamottaisin muita vähemmän huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryyppäisin enemmän ja en jättäisi panematta kun varattu nainen tarjoaa pilluaan.
Tämä ja olisin muutenkin itsekkäämpi ja ottaisin muita vähemmän huomioon.
Lisäys: Ottaisin muita vähemmän huomioon omissa valinnoissani, valitsisin toisen ammatin
Pyytäisin äitiä avaamaan sijoitustilin heti kun opin puhumaan ja laittaisin kaikki rahat mitä irtoaa osakkeisiin ja muistaisin myydä pois ennen romahduksia. Kun bitcoinit tulee ostaisin kaikki mitä mitä pystyn ja myisin pois 100k hinnoissa ja olisin miljardööri. Siinä välissä olisin ostanut Applea, microsoftia, alphabetia, teslaa, amazonia etc heti kun tulevat markkinoille. Olisin luultavasti yksi rikkaimmista ihmisistä maailmassa.
Olisin soittanut jatkuvasti poliisille kun vanhemmat alkoivat sen reseptilääke- alkoholihuuruisen "hippasleikkinsä" jota alkoivat jatkuvasti leikkimään kun yritin ala-asteikäisenä nukkua. En olisi kokenut niin syvää vastuuta heidän elämästään. Kuvittelin oikeasti että kaikki suuttuvat minulle jos ne táppavat toisensa.. Olisin tehnyt heidän elämästään vielä pahempaa helvettiä kuin he minun. En olisi koskaan pariutunut.
Vierailija kirjoitti:
Jäisin syntymättä
Tämä. Ei lisättävää.
Pysyisin kaukana ex vaimostani. Olisin aloittanut osakesäästämisen heti valmistuttuani enkä vasta nelikymppisenä kun potkaisin ex vaimon pihalle. Viettäisin vilkasta seksielämää enkä jumiutuisi vain yhteen. Nimimerkillä 22 vuotta uskollisesti pihtaavan ja tuhlailevan ex vaimon kanssa yhdessä ollut.
Ja kyllä olen asiasta katkera vaikka tuosta erosta on jo yli 20 vuotta aikaa mutta sen 20 vuoden aikanahamkkinut yli 700 k€ sijoitusomaisuuden jota ei olisi jos ex vaimo olisi edelleen tuhlailemassa rahojani.
Hakisin ajoissa apua mt-ongelmiini, ennen kuin paisuvat liian suuriksi.
Olisin vähemmän turvallisuushakuinen eli rohkeasti jättäisin vakiviran ja suuntaisin maailmalle.
Aika filosofinen kysymys. Olen miettinyt tässä juuri, olisinko voinut valita paremmin, jos oletetaan että lähtökohdat olisivat samat. Lähtökohtiin nähden olen kuitenkin pärjännyt paremmin kuin hyvin. Voisin olla täysin alkoholisoitunut tai huumeriippuvainen koditon prostituoitu, joka ei olisi enää edes elossa. Keskityn mieluummin sen miettimiseen, miten haluan loppuelämäni viettää ja mitä valintoja teen tässä hetkessä. Siinä toki auttaa menneiden valintojen analysointi, mutta edelleen huomaan ettei valintojen tekeminen ole niin helppoa siinä hetkessä kuin miltä jälkikäteen näyttää. Siksi en ole yhtään varma että saamillani lähtökohdilla olisin pystynyt parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika filosofinen kysymys. Olen miettinyt tässä juuri, olisinko voinut valita paremmin, jos oletetaan että lähtökohdat olisivat samat. Lähtökohtiin nähden olen kuitenkin pärjännyt paremmin kuin hyvin. Voisin olla täysin alkoholisoitunut tai huumeriippuvainen koditon prostituoitu, joka ei olisi enää edes elossa. Keskityn mieluummin sen miettimiseen, miten haluan loppuelämäni viettää ja mitä valintoja teen tässä hetkessä. Siinä toki auttaa menneiden valintojen analysointi, mutta edelleen huomaan ettei valintojen tekeminen ole niin helppoa siinä hetkessä kuin miltä jälkikäteen näyttää. Siksi en ole yhtään varma että saamillani lähtökohdilla olisin pystynyt parempaan.
Lisään vielä, että elämä ei myöskään ole mielestäni yksilön suoritus, vaan ajattelen sen kiinnostavana tarinana, osana kaiken inhimillisen jatkumoa. Silloin omat "huonotkin" valinnat on helpompi hyväksyä. Tämän näkökulman löytäminen onnistuu kun lukee kaunokirjallisuutta.
Olisin valinnut paremman isän lapsilleni. Kaipaan niin paljon aitoa rakkautta ja yhdessä oloa ja tekemistä, läsnäoloa.. Aito yhteys puuttuu. Olen monesti yrittänyt korjata tilannetta, mutta mies laittaa aina itsensä ja omat tarpeensa kaiken edelle eikä koe minkään olevan pielessä niin kauan kun saa kaiken kotona olonsa ajan olla puhelimella yksin. Lapsetkin sen jo tietävät.
Pelkään niin paljon että lapset tulevat käyttäytymään kuten isänsä omassa aikuisuudessaan. Lähdin suhteeseen sillä ajatuksella että pidän hauskaa ja lähden sitten kun siltä tuntuu. Tulin suhteen aikana uskoon ja nyt en sitten vakaumukseni takia saa erota.
Pysyisin lapsena hiljaa siitä, mikä kotona oli pielessä. Muuttaisin omilleni heti, kun pystyisin. Keskittyisin vain tekemään niin paljon rahaa, että voisin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jäädä pois työelämästä tai hankkisin sellaisen työn, jota voisi tehdä mistä tahansa. Matkustaisin ja asuisin hienoissa paikoissa ympäri maailmaa aina sen aikaa, kun hyvältä tuntuisi.
Äiti kuoli syöpään 10 vuotta sitten 6-kymppisenä. Laittaisin hänet ajoissa tutkimuksiin, jolloin syöpä voitaisiin vielä parantaa.