Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leikittelen ajatuksella mitä tapahtuisi jos kaikki tuet lopetettaisiin

Vierailija
12.12.2025 |

Räjähtäiskiö väkivalta ja rikokset, varsinkin varkaudet. Vai meniskö jengi vain naama mutrulla väkisin duuniin mikä osoitettaisiin, siivoamaan, puistotöihin, avustaviin töihin...

Kommentit (331)

Vierailija
181/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta toimi silloinkin kun makaamisesta ei vielä maksettu. Ei ollut mahdollista rottailla pääkaupunkiseudulla kolmekymppisenä vailla mitään työkokemusta, juoda kaljaa ja pelailla yökaudet. Kummasti silloin tämä yhteiskunta kehittyi vauhdilla ja nyt mennään takapakkia.

Toimi, kun työläiset tekivät patruunan hyväksi 12 tunnin päiviä ja opiskelemaan pääsivät vain hyväosaiset jne. Työläisperheet asuivat hellahuoneissa. Toimivuus on vähän suhteellinen käsite. 

Vierailija
182/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tilanteessa syödään ensiksi rikkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kermaperseet saa kyytiä kun ei köyhää enää kiinnosta rikkaita pokkuroida. Jos joutuu kadulle niin on ihan sama tehtailla muutama rikos, pääseepähän linnaan.

Vierailija
184/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät eivät tekisi monta lasta, kun pitäisi itse huolehtia perheen toimeentulosta. Lapset muuttaisivat myöhemmin pois kotoa, kun eivät voisi elää tukien varassa.

Eihän ne tee enää yhtään. Ainoat jotka tekee on keskiluokka joilla on töitä. Osa harmittelee että tuli tehtyä. Työväenluokka tai työttömmät ei tee lapsia. 

Vierailija
185/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

595e kuussa on ihan liian vähän minulle. Muille se on minusta ihan liikaa.

Näin moni ihminen ajattelee...Minä minä minä.

Jep. Jos joku toinen jää työttömäksi, niin ei sille saa antaa rahaa. Mutta jos MINÄ menetän työni niin minun kuuluu tietenkin saada tukia.

Jokainen voi itse laskea, miten elämä muuttuisi jos palkan sijaan tilille tulisikin vain 595e/kk. Suosittelen säästämään hyvissä ajoin.

Joo ja yhteiskunnassa pitää säilyttää vain juuri ne palvelut ja etuudet, joista MINÄ hyödyn. Muut ovat aivan turhia.

Vierailija
186/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hurja määrä tukia, joita ei tarvittu 60 vuotta sitten. Esimerkiksi automaattinen toimeentulotuki oli täyttä utopiaa. Sikti ei ollut valtavaa määrää rikollisia eikä roistolaumat vaeltaneet paikasta toiseen. Perhe ja suku huolehti, ei yhteiskunta. Ja jos ei ollut perhettä ja sukua, niin oli vanhainkoti ja lastenkodit.

60 vuotta sitten tarvittiin valtava määrä manuaalista työtä moneen juttuun, jotka nyt hoituvat vähintään puoliautomaattisesti. Ihmisillä ei ollut työttömyyttä. Mutta toki omiin vertauksiin kannattaa ottaa vain omaa agendaa tukevat kohdat.

Luuletko, että keski-ikäinen tueton ja työtön perheenisä menisi lasten- tai vanhainkotiin kun rahat loppuu ja lapset aukoo nälkäisinä suitaan? Ei sukukaan jollain alaspainetulla nälkäpalkalla loputtomiin pystyisi tukemaan.

Vierailija
187/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palattaisiin 1800-luvulle, kannattaa lukea sen ajan kirjallisuutta, vaikka Minna Canth. Ja ei meistä kaikista ei tulisi rikkaita kartanonomistajia

Vierailija
188/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tilanteessa pitäisi olla aina yksi tai useampi sota meneillään kutan Yhdysvalloilla. Köyhille nuorille on kannattavaa värväytyä sotilaiksi koska sieltä saa medical caren ja day caren paremmin kuin Mäkkäriltä. Militarykama myy ja rikkaat miehet nauravat matkalla pankkiin.

Vierailija
189/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti voisi lähteä päättäjät vaihtoon ja veikkaan, että rikkailla voisi aika nopeasti olla hiukan kakat housussa.

Vierailija
190/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka olisi tähtitieteellisen kallista maataloutukien poistuessa, isommat firmat lähtisivät lätkimään ja uusia ei perustettaisi, kun yritystuet ja starttirahat lähtisivät.

Kenelläkään ei olisi varaa lääkkeisiin kun lääketuet lähtisivät. Köyhimmät joutuisivat asumaan teltoissa ja maakuopissa metsässä.

Lapsilisien poisto tap paisi sen vähänkin lisääntymisinnon. Mur hat ja väkivaltarikokset sekä ryöstöt lisääntyisivät, kun jollain ihmisten olisi elettävä. Julkinen liikenne lakkaisi kuin seinään, kun sitä ei enää tuettaisi, samoin loppuisi yksityisautoilu, kun bensan ja polttonesteiden hinnoista katoisivat alennukset.

Puolueet lakkaisivat olemasta, kun puoluetuet poistuisivat.

Sairaalat suljettaisiin, samoin lastentarhat, terveyskeskukset, palvelutalot jne.

Vierailija
191/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hurja määrä tukia, joita ei tarvittu 60 vuotta sitten. Esimerkiksi automaattinen toimeentulotuki oli täyttä utopiaa. Sikti ei ollut valtavaa määrää rikollisia eikä roistolaumat vaeltaneet paikasta toiseen. Perhe ja suku huolehti, ei yhteiskunta. Ja jos ei ollut perhettä ja sukua, niin oli vanhainkoti ja lastenkodit.

Ja esim. 1918 tueton onnela johti veriseen sisällissotaan. Myös toisen maailmansodan jälkeen koettiin aika holtittomia hetkiä. Toki 60 vuotta sitten vietettiin vuotta 1965, mutta silti. En tiedä, moniko tosiaan olisi valmis palaamaan sen aikaiseenkaan yhteiskuntaan.

Vierailija
192/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka olisi tähtitieteellisen kallista maataloutukien poistuessa, isommat firmat lähtisivät lätkimään ja uusia ei perustettaisi, kun yritystuet ja starttirahat lähtisivät.

Kenelläkään ei olisi varaa lääkkeisiin kun lääketuet lähtisivät. Köyhimmät joutuisivat asumaan teltoissa ja maakuopissa metsässä.

Lapsilisien poisto tap paisi sen vähänkin lisääntymisinnon. Mur hat ja väkivaltarikokset sekä ryöstöt lisääntyisivät, kun jollain ihmisten olisi elettävä. Julkinen liikenne lakkaisi kuin seinään, kun sitä ei enää tuettaisi, samoin loppuisi yksityisautoilu, kun bensan ja polttonesteiden hinnoista katoisivat alennukset.

Puolueet lakkaisivat olemasta, kun puoluetuet poistuisivat.

Sairaalat suljettaisiin, samoin lastentarhat, terveyskeskukset, palvelutalot jne.

Keskiluokka katoaisi ja kansalaiset polarisoituisivat pieneen yläluokkaan ja valtavaan alaluokkaan. 

Vierailija
193/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukematta vastaan vain omasta puolestani. Olen toimeentulotuen saaja, mistä voi päätellä, että hyvin vähillä rahoilla on tultava toimeen.

Olen aivan yksin. Kukaan ei siis ole auttamassa edes hätätapauksessa. Vähästäkin liikkumisesta saattaa seurata sairauskohtaus, ja muutenkin liikkuminen on vaikeaa.

Anna sinulle tehtävän. Mieti, miten itse järjestäisit elämän näistä lähtökohdista. Muista, että rahaa on hyvin vähän ja apulaisia ei ollenkaan.

Vierailija
194/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 vuotta sitten töitä riitti aivan eri tavalla kuin nykyään. Oli tehtaita jotka työllistivät paljon ihmisiä, ja itsepalvelukassojen sijaan oli asiakaspalvelijoita. Moni oli sentraalisantra, julkisten kulkuneuvojen lipunmyyjä, hissipoika, konekirjoittaja, lapiomies jne. 

Vierailija
195/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös inhimillisesti kaunista pitää mukana myös kaiken maailman elämäm kolulaiset, joiden kognitiivinen kapasiteetti ei vain riitä nykymaailmassa pärjäämiseen ilman apua. Ja onhan se kiva, että ei tarvitse pääsääntöisesti pelätä niiden lyövän pimeällä kujalla vesurilla selkään lompakon viedäkseen. 

Ja monilta kermaperseiltä puuttuu mielikuvitusta. Riittääkö oma pätäkkä ihan oikeasti, jos itse tai joku muu perheessä sairastuu vakavasti tai vammautuu ja työkyky menee pysyvästi?

Vierailija
196/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Meiltä varhaiskasvatuksen opettajilta jo virat vietiin vuosikymmen sitten, ja muutettiin toimiksi. Päiväkodin johtajille jätettiin virat. Hyvin joutaisivat nekiin olemaan toimia, tai vaikka ihan 0 tuntisoppareita, etenkin jossain syrjäseuduilla.

Vierailija
197/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Meiltä varhaiskasvatuksen opettajilta jo virat vietiin vuosikymmen sitten, ja muutettiin toimiksi. Päiväkodin johtajille jätettiin virat. Hyvin joutaisivat nekiin olemaan toimia, tai vaikka ihan 0 tuntisoppareita, etenkin jossain syrjäseuduilla.

Tämä on juuri malliesimerkki siitä minä-minä-kateudesta, jolla työtätekevät ihmiset pissivät nyt toisiaan silmiin sillä aikaa, kun ahne työnantaja nauraa matkalla pankkiin. Kyllä aina löytyy se, joka tekee työn halvemmalla tai pakottaa jonkun muun tekemään sen puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
198/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoin tuli selviytymisohjelma jossa miehet ja naiset sijoitettiin eri saarille.

Miehet pärjäsivät ihan hyvin, tekivät tulen, rakensivat majoituspaikan ja kalastivat ruokaa.

Naiset kuolivat.

Hei näin sen myös! Osa naisista tosiaan kuoli infektioon tai sairauteen, kokeilun kestäessä vuosia. Miehet taas ta ppoivat toisensa kolmessa viikossa. Joku kävi kalassakin, mutta siitä tuli riitaa, jolloin kolme pääsi heti hengestään. Kalakin oli myrkyllinen. Sitten se tuhkaluukkujen pakkokairaus oli vastenmielistä katsottavaa. Koko ajan sai pelätä milloin joku miehistä löytää naisten saaren vahingossa uimalla, mutta onneksi eivät ehtineet. 

Vierailija
199/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukematta vastaan vain omasta puolestani. Olen toimeentulotuen saaja, mistä voi päätellä, että hyvin vähillä rahoilla on tultava toimeen.

Olen aivan yksin. Kukaan ei siis ole auttamassa edes hätätapauksessa. Vähästäkin liikkumisesta saattaa seurata sairauskohtaus, ja muutenkin liikkuminen on vaikeaa.

Anna sinulle tehtävän. Mieti, miten itse järjestäisit elämän näistä lähtökohdista. Muista, että rahaa on hyvin vähän ja apulaisia ei ollenkaan.

Ikävä kyllä se hyvän elämän elänyt ei osaa asettua asemaasi. Suomalaisilla se taito on vielä pahemmin hakusessa.

Vierailija
200/331 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuttaisi meidän elämäämme mitenkään, kun emme tukia nauti. Ehkä verot kevenisivät, tai maanpuolustukseen heltiäisi vielä enemmän pätäkkää. Eli pelkkää positiivista seuraisi tukien lopettamisesta.

Huomaa, että olet naiivi.

Olet vähän samanlainen kuin muuan suomalainen nainen, joka asui Espanjassa aidatussa ja vartioidussa yhteisössä ns. paremmassa paikassa. Hän oli kotonaan, kun häntä alkoi yhtäkkiä väsyttää. Noin tuntia myöhemmin poliisit olivat herättelemässä tätä naista. Hänen kodistaan oli viety arvotavarat, rosvot olivat käyttäneet tyyliin ilokaasua nukuttakseen kotona olleet ihmiset.

Rosvot olivat muistaakseen "tavallisia perheenisejä", jotka työskentelivät hammaslääkäreinä yms. Jos kaikki tuet lopetettaisiin, tällaiset ilmiöt räjähtäisivät käsiin. 

Isejä, on suomea, monikon partitiivi sanasta isä.🤔