Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit tänään vauvan, niin lähtisitkö huomenna Linnan juhliin?

Vierailija
12.12.2025 |

Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä yhtään mihinkään pitkään aikaan vastasyntyneen luota.

Kommentit (402)

Vierailija
361/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti olisin pystynyt, mutta psyykkisesti en missään nimessä olisi kyennyt poistumaan vastasyntyneen luota. Sitä kai aloittajakin tarkoitti - ja täällä kinastellaan missä kunnossa kukin oli ja ollaanko kateellisia nopeasta toipumisesta. Huoh.

Jos psyykkisesti kykenee, se ei tee ihmisestä äitinä jotenkin huonoa, kuten tässä ketjussa annetaan ymmärtää. Huoh. 

Vierailija
362/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että täytyykö sen vauvan ympärillä höönata täysiä 24/7 vai ei? Pari tuntia vs 8h työpäivä. Ei tässä ole edelleenkään kyse vauvasta, ei ole missään kohtaa ollutkaan. Kyse on kateudesta ja sillä varjolla naisen kontrolloimisesta. 

Ei kun kyse on biologiasta, että missä vaiheessa ihmiset ovat vieraantuneet luonnollisesta äidinvaistosta? Koiraemonkin saa vetää väkisin pakottamalla ulos tarpeilleen vielä viikonkin päästä synnytyksestä. Saati, että se lähtisi jonnekin kylille kuljeksimaan ja leikkimään naapurin Turren kanssa. 

Ei ole mitenkään universaalia ihmisluontoa, että äiti olisi vastasyntyneen kanssa 24/7. 70-luvulla vauvat vietiin sairaalassa pois äidin luota. Monissa kulttuureissa vauvaa hoitavat myös muut suvun tai kylän naiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel taas tätäkin kohua. Ennen äiti oli heti synnytyksen jälkeen maatalon hommissa, ja vauva hoitui siinä sivussa joko äidin tai jonkun muun toimesta.

Perimmäinen syy tässä jupakassa taitaa olla naisten kateus siitä, että joku toipuu synnytyksestä niin nopeasti.

Törmäsin itse selkeään kateuteen aikoinani, kun olin täydessä iskussa synnytyksen jälkeisenä päivänä. 

Kateus vie kalatkin vedestä.

Vierailija
364/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel taas tätäkin kohua. Ennen äiti oli heti synnytyksen jälkeen maatalon hommissa, ja vauva hoitui siinä sivussa joko äidin tai jonkun muun toimesta.

Perimmäinen syy tässä jupakassa taitaa olla naisten kateus siitä, että joku toipuu synnytyksestä niin nopeasti.

Törmäsin itse selkeään kateuteen aikoinani, kun olin täydessä iskussa synnytyksen jälkeisenä päivänä. 

Edelleen puhut vain äidin toipumisesta. Aloituksessa oli kyse on siitä raaskiiko vanhemmat jättää vastasyntynyttä hetkeksikään ( edes sen läheisimmän ja luotettavimman ihmisen hoidettavaksi, vaikka olisi tuollainen arvostettu tilaisuus), vai haluavatko elää omassa vauvakuplassaan oman perheen kesken. 

En ymmärrä miten saat tästä väännettyä jonkin kateusasian.

AP

Vierailija
365/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen puhut vain äidin toipumisesta. Aloituksessa oli kyse on siitä raaskiiko vanhemmat jättää vastasyntynyttä hetkeksikään ( edes sen läheisimmän ja luotettavimman ihmisen hoidettavaksi, vaikka olisi tuollainen arvostettu tilaisuus), vai haluavatko elää omassa vauvakuplassaan oman perheen kesken. 

AP

Mikä ihme tässä nyt niin kovasti hiertää? Miksi sä koet tarvetta pohtia jonkun sulle täysin ventovieraan (oletan) perheen tekemisiä? Tää ko äiti on ollut siellä lapsikuplassa jo vuosia, 2 tuntia elämässä on ihan se ja sama. Ei se lapsi/vauvakupla mihinkään puhjennut. 

Vierailija
366/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän 3 lapsen äiti ole kykenevä arvioimaan oman vointinsa ihan itse. Ei ole vauvapalstalaisten tehtävä.

Mä väitän että näiden palstaräpättäjien lapsista tulee enemmän kustannuksia veronmaksajille. 

Vastasynnyttänyt ei ole samassa tilassa heti synnytyksen jälkeen. Hormonitoiminta on erilaista ja mielialassa voi olla vaihteluita esim. synntyksen jälkeinen masentuneisuus. Fyysinen toipuminen ottaa aikansa ja imettäminen vie energiaa mutta toisaalta nopeuttaa toipumista. 

Luulen, että täällä jyrkimmin asiaa kommentoivat eivät ole synnyttäneet, koska ymmärrys puuttuu.

Vierailija
367/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on luisunut niin pois raiteiltaan, että toivottavasti ylläpito poistaa koko ketjun. Kirjoitinkin otsikkoon ensin eri tavalla koskien kaikkia menoja, mutta kun vastaus on ihan eri työkaverin läksiäisjuhlan kuin Linnan juhlien osalta, niin laitoin näin. Nyt se viittasi liikaa todelliseen tapahtumaan ja ihme riitely ja suun pieksentä saatiin aikaiseksi. Surullista tämmöinen epäasiallinen räävittömyys, miten ketjussa "keskustellaan".

AP 

Vierailija
368/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onhan tämä aivan ilmiselvä kateusketju. Vauvalla ei oikeasti ollut mitään hätää.

Jokainen perhe löytää oman tapansa olla vanhempi, eikä siihen ole muilla nokan naputtamista.

Voi tätä kateellisten mielensäpahoittajien valtakuntaa!

Vierailija
369/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Lopeta jo tuo paskan änkyttäminrn. Joskus vauva jätettävä päiviksi sairaalaan, tai jos ite joutuu. Niin ei siitä lasua tehdä. Onhanäidin päästävä kauppaan ja asiole, mies töissä j mummo tai ystävä vauvan luon.  Mikä helvetti tässä on kummallista kerran tunti olonsa hyväksi ja meni linnan juhliin.  Itse 3 lapsen äitinä olen jo muutamien tuntien jälkeen  alkanut kotiaskareisiin..  Meitä synnyttäjiä on moenkuntoisia...Aamen.  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
370/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän 3 lapsen äiti ole kykenevä arvioimaan oman vointinsa ihan itse. Ei ole vauvapalstalaisten tehtävä.

Mä väitän että näiden palstaräpättäjien lapsista tulee enemmän kustannuksia veronmaksajille. 

Vastasynnyttänyt ei ole samassa tilassa heti synnytyksen jälkeen. Hormonitoiminta on erilaista ja mielialassa voi olla vaihteluita esim. synntyksen jälkeinen masentuneisuus. Fyysinen toipuminen ottaa aikansa ja imettäminen vie energiaa mutta toisaalta nopeuttaa toipumista. 

Luulen, että täällä jyrkimmin asiaa kommentoivat eivät ole synnyttäneet, koska ymmärrys puuttuu.

Päinvastoin. Nimenomaan omien synnytysteni ja vanhemmuuteni kokeneella rintaäänellä väitän että ymmärrystä löytyy. Sillä, mitä tapahtuu vauvan toisena elinpäivänä, ei ole mitän merkitystä. Vauvalle ei jää mitään muistijälkeä tuosta. Ja äiti palautuu kyllä. Ihme jankkaamista ja toisten asioihin puuttumista. Ja ihan turhaan. Kanattais lähteä vaikka ulos lenkille välillä. Olis paljon hyödyllisempää toimintaa. 

Vierailija
371/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, älä huoli, taitaa näistä kommenteista päätellen se kateus kulkea toiseen suuntaan. Itsekin pitkän vauvaloman viettäneenä voin sanoa, että ne, jotka veivät lapsensa hoitoon heti kuin laki salli, niin pitivät suurinta älämölöä.

Vierailija
372/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, mieluummin olisin mennyt synnäriltä linnanjuhliin kuin ruumishuoneelle tunnistamaan miestäni, jonka rattijuoppo oli tappanut kun mieheni oli matkalla sairaalaan synnytykseen. Ja sieltä sitten piti lähteä selvittämään koko byrokratiaa, mm. hakemaan tuoreelle talolainalle lyhennysvapaata kunnes saisin myytyä juuri valmistuneen kotimme jne. 

Selvisin hengissä. Vauvakin. 

Vierailija
373/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten saat tästä väännettyä jonkin kateusas

Juuri näin. Täällä änkyttää ta se hevetin läski Vanhapiika joka haukkuu muissakin ketjuissa toisten lapset ja äidit .   🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🎀          🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
374/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Itse olisin voinut juosta maratonin 2h synnytyksestä. Olemme erilaisia. Tokan jälkeen lähdinkin samana iltana kotiin ja tein iltanavetan. 

Vierailija
375/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

370 kommenttia äidistä eikä isää mainittu vielä kertaakaan. Hyvin te vedätte.

ihan koko ketjua en jaksanut kahlata, korjatkaa jos oon väärässä

Vierailija
376/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sun kysymykseen vastaus että TODELLA LÄHTISIN JA VAUALLE LUOTETTAVA HOITAJA.  RIITTÄÄKÖ TÄMÄ VASTAUKSEKSI .   🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Vierailija
377/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, älä huoli, taitaa näistä kommenteista päätellen se kateus kulkea toiseen suuntaan. Itsekin pitkän vauvaloman viettäneenä voin sanoa, että ne, jotka veivät lapsensa hoitoon heti kuin laki salli, niin pitivät suurinta älämölöä.

Niin, kukahan tämän älämölön aloitti. 

Vierailija
378/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, olin 4 vuotta putkeen lasten kanssa kotona, menivät hoitoon, kun nuorempi täytti 3v. Aivan hirvittävää herjausta olen saanut työkavereilta ja tutuilta tyyliin "Aiotko imettää vielä armeijassakin..." jne. En ole leuhkinut, en nostanut itseäni jalustalle, en arvostellut muiden valintoja, mutta silti kovin monella oli pakottava tarve puolustella omia valintojaan minulle.

Mietin usein, että mikdi ihmeessä.En keksi muuta kuin kateus ja ehkä syyllisyys tai katumus omista valinnoista. Tässä ketjussa havaittavissa samaa.

Vierailija
379/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menisin pääsisin naama smurffinsinisenä karjuvaa kakaraani edes hetkeksi karkuun 

Vierailija
380/402 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en varmasti. Miksi lähteä hakemaan pöpöjä kotiinvietäväksi. 😳

Koska tärkeintä on julkisuus ja somekuvat. 

Se heille suotakoon, lapsella ei ollut hätää.

Tottakai !!!   Sen kruunasi 9 kuukauden odotuksen ja synnytyksen..  Ansaitut juhlat nykyaikana.  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä