Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi varsinkin monet perussuomalaiset kokee sen loukkauksena kun heidän päivänselvästä rasismista keskustellaan

Vierailija
12.12.2025 |

Onko rapakon takaa otettu oppia Trumpilta, hän pöyristyy, hänestä tulee itkuinen mieslapsi kun hänelle huomauttaa asioista. Ei tuo toimi Suomessa, aika harva on niin tyhmä, että menee johonkin Amerikkalaiseen maga-kulttiin ja uskoo kaiken höpön höpön mitä kultin suojista suolletaan.

Miksi te, ette vain ole ihan rohkeasti omia itsejänne eli pesunkestäviä ra sisteja, tulkaa rohkeasti ulos kaapista ja suomalaiset voivat sitten vetää omat johtopäätökset teidän toilailuista ja poliittisesta liikkeestä. Eikö se olisi teillekin mukavampaa, ei tarvitse enää esittää, voi olla täysipäiväinen umpirasisti.

Nyt heidän toilailuista saa lukea jo ihan kansainvälisestä mediasta, sekoilu alkaa olemaan Suomelle jo mainehaitta.

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Orpo saadaan hyväksymään suomalaisten enemmistön näkemys siitä, että perussuomalaisten rasismia ei pidä hyväksyä? Suomalaisten enemmistö heittäisi perussuomalaiset ulos hallituksesta, mutta Orpo pitää heistä kiinni kynsin ja hampain, koska muuten kokoomus ei saa toteutettua toivomuslistaansa.

Vierailija
142/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pigmenttiä on sekä hiuksissa että ihossa. Hiukset minulla erottuvat selvästi massasta, en tunne ketään supisuomalaista jolla olisi yhtä tummat (ilman värjäämistä) kuin itselläni. Ihoni sävy on ehkä kans poikkeava, kun kerran sopii hiuksiini mutta se ei ole sellainen ero mihin kukaan kiinnittäisi huomiota. 

Ja kyllä, osalla saamelaisista on vaaleammat hiukset. Kuitenkin Suomessa(kin) erottaa alueellisia geneettisiä taipumuksia ja tietyt piirteet korostuvat. Esim länsirannikolla korostuu tietyt ulkonäköpiirteet, mitkä ovat hyvin yleisiä Ruotsissa. Itse näytän enemmän saamelaiselta kuin eteläsuomalaiselta vaikka olen koko ikäni asunut etelä-suomessa. 

Tässä esimerkki: https://www.haapavesi-lehti.fi/saame

Toinen: https://www.suomenpen.fi/userassets/uploads/2021/12/saamelaiskeskustelu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismi on syrjintää ihmisen etnisen ryhmän tai muun syntyperään liittyvän seikan perusteella.

Stereotyyppi on jotain joukkoa, tavallisimmin ihmisryhmää, koskeva kaavamainen ja yleistävä näkemys. Stereotyypit perustuvat ryhmää koskevaan tietoon, uskomuksiin ja odotuksiin. Stereotyyppi voi olla vain yksittäisen ihmisen näkemys, tai se voi olla yleinen näkemys.

Kerro sinä minulle kumpaan ryhmään tämä vinosilmäisyys-juttu menee? Minun mielestäni se on ihan selvästi stereotyyppi, ei rasismia. 

Yleistävä näkemys, että kiinalaisilla on syntyperäisesti vinot silmät, ja sitten pilkataan kiinalaisia tämän yleistävän syntyperään/etnisyyteen liittyvän näkemyksen perusteella = rasismia.

Ja tuo silmien venytys vinoon kuin aasialaisilla on osa ties kuinka pitkää rasistista jatkumoa. Ja tästä on noussut kohua jo ennen Miss Suomea:

Sveitsiläinen kellovalmistaja Swatch on pyytänyt anteeksi ja poistanut mainoksen, jossa malli vetää silmiensä kulmia, sen jälkeen kun kuva aiheutti kohun kiinalaisten sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.

https://www.bbc.com/news/articles/cn02k9ykej5o

Ylellinen muotimerkki Dior on syytetty rasismista kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa mainoksen vuoksi, jossa aasialainen malli vetää silmänsä kulmaa ylöspäin.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-65229901

Löysin myös nettisivun joka listaa vastaavanlaisia rasistisia stereotypioita median historiasta: https://www.yellow-face.com/ 

Vierailija
144/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idi  ootit, on kyse wokehöyhötyksestä johon jokaisen omin aivoin ajattelevan  pitäisi suhteutua kielteisesti.

Ja taistella sitä vastaan.

Mitä wokeöhötystä se on jos persuedustajat alkaa matkimaan ihmisryhmiää?

Vierailija
145/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siitä puhutaan erittäin leimaavaan ja negatiiviseen sävyyn, vaikka kyseessä on ihmiselle luontainen ja synnynnäinen käyttäytymismalli, jota esiintyy ihan jokaikisellä ihmisellä enemmän tai vähemmän voimakkaana.

Laumakäyttäytymisen ydinaluetta on erotella joukosta samanlaiset ja erilaiset yksilöt.

Sama asia kuin haukkuisit koiria jotka inhoaa mennä uimaan - ei kaikki vaan tykkää ja se on biologinen fakta.

Vierailija
146/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen päivystävä räsisti. Räsismi on vapauttavaa, kannattaa kokeilla mahdollisuuksien mukaan.

Mistä se sinut vapauttaa? Ei ainakaan vastuusta, jos sanot julkisesti jotain typerää.

Eli olen vastuussa siitä mitä sanani aiheuttavat toisessa? Tuosta seuraa hyvin nopeasti että on kaikkein paras että olen täysin mykkä.

Sinä olet vastuussa siitä, miten sinun julkiset kirjoituksesi ja lausuntosi vaikuttavat Suomessa yhteiskunnalliseen ilmapiiriin. Jos et halua tehdä Suomesta rasistista yhteiskuntaa, jossa erinäköisten ihmisten on vaikea elää, et kirjoita tai sano julkisesti rasistisia juttuja, etkä kannata muita, jotka sanovat sellaisia rasistisia juttuja.

Perussuomalaiset kuitenkin haluavat tehdä Suomesta rasistisen yhteiskunnan, koska he koko ajan yrittävät tehdä rasismista arkipäivästä. He ovat yrittäneet sitä koko Orpon hallituskauden ajan ja tässä rasismikeskustelussa on kyse kamppailusta perussuomalaisten ja suomalaisten enemmistön välillä, koska suomalaisten enemmistö ei halua tehdä Suomesta rasistista yhteiskuntaa.

Vierailija
147/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rasismia haluta elää turvassa mustilta ja muslimeilta. M29

Milloin BB-edustajan kumppani on muuttunut valkoiseksi? 

Vierailija
148/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Orpo saadaan hyväksymään suomalaisten enemmistön näkemys siitä, että perussuomalaisten rasismia ei pidä hyväksyä? Suomalaisten enemmistö heittäisi perussuomalaiset ulos hallituksesta, mutta Orpo pitää heistä kiinni kynsin ja hampain, koska muuten kokoomus ei saa toteutettua toivomuslistaansa.

Tarvitaan kansalaisyhteiskuntaa ja organisoitua toimintaa kuten mielenosoituksia. 

Vierailija
149/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut on mimosanherkkiå uhriutujia. 

Vierailija
150/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako saamelaisen näköiseksi tekeytyvää persujen agitaattoria yhtään Jani Mäkelän viimeaikainen antipatia saamelaisia kohtaan?

En tiedä mitä Jani Mäkelä on sanonut enkä rehellisesti sanoen ole kovin tietoinen siitä, mitä saamelaisille on tehty (josta pitäisi pyytää anteeksi). Arvostan kovasti saamelaisia ja heidän perinteitään sen verran mitä televisiosta olen nähnyt mutta en ole kovin perehtynyt asiaan. Äitini sukujuuret tulevat Oulun seudulta mutta en siis tiedä kuka sukulaisistani olisi saamelainen eikä minulla ole kovin läheistä kosketusta asiaan. 

En sinänsä epäile etteikö saamelaisia olisi kohdeltu huonosti historiassa. Muistelen joskus nähneeni siitä pätkän televisiossa. En kuitenkaan valitettavasti ole kovin hyvin perillä asiasta. 

Mitä väliä sillä enää on? Ne kaltoin kohteliat lienee poistuneet jo kuvioista. Saamelaisille ei kuulu mitään erityisoikeuksia.

Vierailija
151/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki neljä hallituspuoluetta voivat suksia hevonvittuun.

Vierailija
152/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pigmenttiä on sekä hiuksissa että ihossa.

Pigmentti on kuitenkin synonyymi ihonvärille, ei hiusten värille, vaikka väripigmenttiä on biologisessa mielessä molemmissa.

Kun sinä käytit pigmentti-sanaa, asiayhteydestä saattoi ymmärtää, että tarkoitat sillä ihonväriä. Älä yritä kiemurrella.

Vierailija
153/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Perussuomalaiset mitään rasisteja ole. Koko sana rasismi nykyään on lähinnä vain retorinen leimakirves jota heitetään kun yritetään saada valtaa kun kyvyt ei riitä argumentoimaan loogisesti tai järkevästi.

Vierailija
154/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen päivystävä räsisti. Räsismi on vapauttavaa, kannattaa kokeilla mahdollisuuksien mukaan.

Mistä se sinut vapauttaa? Ei ainakaan vastuusta, jos sanot julkisesti jotain typerää.

Eli olen vastuussa siitä mitä sanani aiheuttavat toisessa? Tuosta seuraa hyvin nopeasti että on kaikkein paras että olen täysin mykkä. 

Ei, se ei kuulosta yhteiskunnan kehityksen kannalta hyvltä idealta. Ja myös huolimattomien ajatusten on päästävä näkymiin. Niille on oltava toleranssia. Ihan yleisjärkeä jos halutaan elää inhimillisessä maailmassa eikä ohjelmoitujen robottien maailmassa (totalitarismin unelmaihminen, jonka tärkein ominaisuus on moitteeton tottelevaisuus ja siten ennustettavuus).

Paskat. Rikollisuuden puolustelija on rikollinen. Rikosta ei pidä ikinä suvaita.

PS on rikollisryhmittymä, joka pitää tuhota.

Vierailija
155/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekee hänestä rikoskumppanin. Orpo ja muut ministerit syytteeseen ja Haagiin Elina Valtosta lukuunottamatta.

Vierailija
156/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika paljastavaa että sinäkään et tuomitse Vasemmistonuorten PJ:n kommenttia. Yle tai hesari ei vaadi Vasemmistoliiton PJ:tä irtisanoutumaan rasismista tai väkivallasta. Joku naamanvääntely on prioriteetti, oikeesti.

Tässä ketjussa ei keskustella vasemmistonuorten kommenteista, vaan perussuomalaisten rasismista.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja on sitä paitsi irtisanoutunut kommenteista jo kauan sitten, joten sinäkin voit keskittyä nyt perussuomalaisten rasismiin, josta he jostain syystä kieltäytyvät irtisanoutumasta.

Vierailija
157/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuedustajien irvailut eivät olleet rasistisessa mielessä tehtyjä. Vaan he irvailullaan vaarantavat meidän suhteet meidän kauppakumppaneihin ja vaarantavat Suomen ulkomaanviennin ja suhteet.

Tämä vaan sen takia että nämä ********* eivät osaa käyttäytyä asiallisesti.

Vierailija
158/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa kaikille on samat säännöt. Aitoa keskustelua ei siis voi olla ennen sitä.

Melkoiset katumusharjoitukset saa media ja tietyt vasemmistotahot käydä läpi ennenkun aitoon keskusteluun voidaan edes päätyä.

Mutta sehän ei oikeasti ole heidän tavoitteensa.

Vierailija
159/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, se ei kuulosta yhteiskunnan kehityksen kannalta hyvltä idealta. Ja myös huolimattomien ajatusten on päästävä näkymiin. Niille on oltava toleranssia. Ihan yleisjärkeä jos halutaan elää inhimillisessä maailmassa eikä ohjelmoitujen robottien maailmassa (totalitarismin unelmaihminen, jonka tärkein ominaisuus on moitteeton tottelevaisuus ja siten ennustettavuus).

Sananvapaus on aivan keskeinen liberaalin demokratian ominaisuus ja perusoikeus. Sitä ymmärretään kuitenkin ahkerasti väärin joko tietämättömästi tai tarkoituksella. Kaikessa yksinkertaisuudessaan sananvapaus on oikeus ilmaista julkisesti mielipiteitään ilman ennakkosensuuria. Sananvapaus ei kuitenkaan tarkoita oikeutta saada ääntään kuuluviin haluamallaan alustalla. Hesarin ei esimerkiksi tarvitse laittaa lähettämiäni mielipidekirjoituksia lehteen. Olen kuitenkin vapaa perustamaan oman lehteni, jos siltä tuntuu. Sananvapaus ei myöskään tarkoita sitä, etteikö typeriä sanomisiani saisi kritisoida. 

Sananvapaus ei tarkoita oikeutta saada ääntään kuuluviin haluamallaan alustalla.

Toinen sananvapaudesta viljelty kummallinen käsitys on, että se olisi jokin absoluuttinen ja koskematon asia. Se ei kuitenkaan ole ainoa perusoikeus, ja perusoikeudet voivat olla keskenään ristiriidassa. Sananvapauteen onkin säädetty käytännössä kaikissa demokratioissa erilaisia rajoituksia, joilla pyritään suojelemaan esimerkiksi henkeä, terveyttä, yhteiskuntarauhaa ja yksityisyyttä.

Sananvapauden ja liberaalin demokratian suhteeseen liittyykin kiinteästi filosofi Karl Popperin esittämä niin sanottu suvaitsevaisuusparadoksi. Popperin mukaan suvaitsemattomuutta loputtomasti suvaitseva yhteiskunta lakkaa ennen pitkää olemasta suvaitseva ja vapaa. Mikäli autoritäärisiä liikehdintää ei rajoiteta, jää yhteiskunta hirmuvallan alle. Tämä ei ole kuivaa filosofista teoriaa vaan todellinen tapahtumaketju, joka on historiassa todistettu liian monta kertaa. Popper joutui itse jättämään kotimaansa natsivaltaa paetakseen.

Sananvapaudella on siis syystäkin tarkkaan harkitut rajansa. Sananvapauden puolustamisen julistaminen onkin siksi usein sisällöllisesti merkityksetöntä mölinää, jonka varjolla pyritään enemmänkin hiljentämään kuin suojelemaan moniäänistä yhteiskuntaa. Analyyttinen keskustelu sananvapauden tarkoista rajoista tämän huutelun sijaan onkin sitten tärkeä osa liberaalia demokratiaa, ja sitä soisi käytävän nykyistä ahkerammin.

https://atteharjanne.fi/2021/01/11/sosiaalista-mediaa-perusteltua-suits…

Vierailija
160/204 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismi on syrjintää ihmisen etnisen ryhmän tai muun syntyperään liittyvän seikan perusteella.

Stereotyyppi on jotain joukkoa, tavallisimmin ihmisryhmää, koskeva kaavamainen ja yleistävä näkemys. Stereotyypit perustuvat ryhmää koskevaan tietoon, uskomuksiin ja odotuksiin. Stereotyyppi voi olla vain yksittäisen ihmisen näkemys, tai se voi olla yleinen näkemys.

Kerro sinä minulle kumpaan ryhmään tämä vinosilmäisyys-juttu menee? Minun mielestäni se on ihan selvästi stereotyyppi, ei rasismia. 

Yleistävä näkemys, että kiinalaisilla on syntyperäisesti vinot silmät, ja sitten pilkataan kiinalaisia tämän yleistävän syntyperään/etnisyyteen liittyvän näkemyksen perusteella = rasismia.

Ero sinun ja minun välillä lienee siis siinä, että minä en näe pilkkaa kiinalaisia kohtaan. Minun mielestäni on ihan ilmiselvää että näissä persujen vinosilmäkuvissa pilkataan nyt ihan vain lehdistöä ja mielensäpahoittajia, ei kiinalaisia. 

SE oli mielestäni rasismia kun korona-aikana osa ihmisistä alkoi käyttäytymään töykeästi aasialaisen näköisiä ihmisiä kohtaan. Ilmeisesti pelkäsivät, että aasialaiset olisivat tuoneet "kiinaviruksen" mukanaan tai jotakin vaikka suurin osa todennäköisesti asui paikallisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi