Miten te käytätte pyyhkeitä?
Käytättekö aina omaa pyyhettä? Otatko aina kaapista puhtaan pyyhkeen joka suihkukerralle? Jos käytät samaa, montako päivää käytät sitä?
Olen miettinyt tässä toistenkin lapsia kasvattaessa, että pyyhekäytännöissä täytyy olla eroja eri perheissä enkä saa millään opetettua lapsosille, että lähtökohtaisesti käytettäisiin aina omaa pyyhtettä eikä mitä tahansa kylppärissä roikkuvaa pyyhettä. Puhtaat pyyhkeet tunnistaa siitä, että ne on jollain tavalla viikattuja ja yleensä jossain kaapissa, hyllyllä tai vastaavassa. Joka suihkukerralle ei tarvitse ottaa puhdasta pyyhettä, samaa voi käyttää useamman kerran.
Voihan olla, että mä olenkin käsittänyt väärin ja mun tapa onkin väärä...?
Kommentit (65)
Sit kun siinä ei enää ruskeaa rantutonta kohtaa ole mihin naaman pyyhkii niin pyykkiin.
Joo, omaa pyyhettä käytetään ja ei oteta joka kerta puhdasta.
Meillä on perheessä jokaisella omat käsi- kasvo- ja suihkupyyhkeet. Keittiössä on yhteinen keittiöpyyhe. Pyyhkeet pestään ja vaihdetaan kerran viikossa. Puhtaat pyyhkeet ovat liinavaatekaapissa viikattuna. Jos pyyhe likaantuu ennen kun viikko loppuu, sen saa vaihtaa kesken viikon. Periaate on että pyyhe, johon kuivataan on puhdas.
Tietysti jokaisella oma pyyhe. Jos käsipyyhe on perheessä yhteinen, se vaihdetaan vähintään joka päivä. Jos se on koko ajan märkä, pari kertaa päivässä.
Kylpypyyhe kuivataan ilmavasti, ei kosteana naulaan. Vaihdetaan 3-4 käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, omaa pyyhettä käytetään ja ei oteta joka kerta puhdasta.
Mulla käytössä hotellien pyyhkeet ja kahvikuppeina ABC ja Neste huoltamoiden mukeja. Pesen ja tiskaan tarvittaessa.
Juhannuksesta jouluun yksi yhteinen pyyhe ja joulun kunniaksi juhannukseen asti omat pyyhkeet.
Vieraille on oma käsipyyhe, johon en koske. Itsellä on kylppärissä erillinen alapyyhe ja jalkapyyhe. Kylpypyyhe lisäksi, johon kuivaan suihkun jälkeen ja jota pidän myös omana käsipyyhkeenä pitkin viikkoa. Pyyhkeet vaihdan, kun alkaa vaikuttaa siltä, että vaihto on tarpeen. Keittiössä on käsipyyhe ja astiapyyhe.
Vaihtaisin paljon useammin pyyhkeitä puhtaisiin, mutta kun on jo vanha pesukone ja vesikin on tosi kallista. Toinen vaihtoehto olisi, että ostaa enemmän pyyhkeitä,, mutta nyt ei ole varaa ostaa, eikä kaappitilaakaan yksiössä asuessa ole ylimääräistä.
Totta kai jokaisella täytyy olla omat pyyhkeet. Minulla on aina käytössä kaksi suihkupyyhettä, jotka ovat pienempiä kuin kylpypyyhkeet. Toiseen kuivaan itseni päästä vyötärölle ja toiseen vyötäröstä varpaisiin. Vaihdan nämä pyyhkeet vain kerran viikossa, koska minulla on kylpyhuoneessa ja keittiössä kummassakin käsipyyhe, jotka vaihdan kaksi kertaa viikossa.
Ei se niin justiinsa ole, jos tulee käyttäneeksi jonkun toisen perheenjässenen pyyhettä. Tässä jaetaan muutenkin bakteerikanta.
Kuivaan aina ensin pyllyn. Sen jälkeen muu ruho. Sitten viimeiseksi naaman.
Päivähoitoikäinen lapsi kuivaa kätensä mihin tahansa pyyhkeeseen, vaikka kotona olisikin kaikilel omat pyyhkeet. Ei niin pieni lapsi muista aina katsoa, onko pyyhe varmasti se oma.
Minkäs ikäisiä lapsosia ap yrittää opettaa käyttämään omia pyyhkeitä?
Miten käytän pyyhkeitä? No ihan siten, että otan pyyhkeen käteen ja liikuttelen sitä kehoni märissä osissa kunnes ovat kuivia. Tämän jälkeen laitan pyyhkeen naulakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin pyyhkeeseen pyyhin takapuoleni.
Mistä näitä vammaisia 5 vuatiaita riittää joka keskustelupalstalle.
Kyllä mun lapset on aina käyttäneet omia pyyhkeitään. Jokaisella on naulakossa oma paikka ja oma pyyhe roikkuu siinä.
Meillä on yhteinen pyyhe. Olemmehan yhtä suurta perhettä.🤗 tulee vähemmän pyykkiä ja säästämme siten vettä, sähköä ja pesuainetta. Olemme katsokaas ekologisia. Yhdellä pyyhkeellä pärjää ihan hyvin pari kuukautta, kun käymme suihkussa kerran viikossa. Koko perhe yhtä aikaa tottakai.
Jos iästä riippuen nimikoiminen ei ole ratkaisu, voisiko jokaisella lapsella olla jollain omalla symbolilla tai kuviolla merkitty pyyhe, tai jokaiselle oman värisensä?
Naapurin pyyhkeeseen pyyhin takapuoleni.