Olenko nyt lapsellinen?
Tai itse tiedän, etten ole. Äitini on varmasti erimieltä ja tulen saamaan arvostelua sieltä suunnalta. Vanhempani ovat aika kovia juomaan (lue: joka viikonloppu) ja isä juo välillä viikotkin. Lapsia he kuitenkin haluavat nähdä useita kertoja viikossa, kun lähekkäin asutaan. Nyt mua on itseä alkanu huolestuttaa mitenköhän vaikuttaa lapsiini (2 ja 3v) nähdä isovanhempia humalassa. Viimeksi kun oltiin siellä huomasin lapsissa selvää stressaantumista. Tajuavat että jokin on " pielessä" . Päätin tänään, että me ei enää sinne mennä jos kumpikaan heistä on juonut yhtään alkoholia! Kyllä saan huomenna varmasti saarnaa sieltä suunnalta, että olen nipottaja. Tai jotenkin tuntuu, että kiristäisin; jos juotte, me ei tulla. Vaikka sitä en tässä yritä, lasteni parasta ajattelen.
Kommentit (7)
Päinvastoin asenteesi vaikuttaa kypsältä ja aikuiselta: ajattelet omia pieniä lapsiasi ja heidän henkistä /fyysistä hyvinvointia.
Sinun kannattaa sanoa vanhemmillesi hyvin rauhallisesti, aikuismaisuutesi säilyttäen, asiallisesti mutta tiukasti, että tästä lähtien on niin, että lasten kanssa saavat olla tekemisissä ainoastaan selvin päin. Valinta on heidän. Älä provosoidu, jos sinua syytetään nipottajaksi, älä korota ääntäsi, älä hermostu. Kun pysyt tyynenä kuin viilipytty, sanomasi menee perille.
hetki sitten! Ja ihan täysin 100-prosenttisesti olen sitä mieltä, että sinulla (tai siis meillä kaikilla) on oikeus vaatia ihmisiä olemaan juomatta silloin, kun he tapaavat meidän lapsiamme. Mehän ajatellaan siinä nimen omaan LAPSEN PARASTA - olisimme huonoja vanhempia, jos emme niin tekisi. Ellei isovanhemmat pysty sen aikaa olemaan juomatta, kun näkevät lapsenlapsiaan, kyse on jo pahemman laatuisesta alkoholismista ja riippuvuudesta.
Sympatiani ovat siis täysin sinun puolellasi!!!
Ja olen aina elänyt jotenkin hänen " varjossa" . Eli teen niinkuin hän toivoo, koska muuten alkaa armoton päivittely, mökötys ja syyllistäminen =/ Mutta tää viinalla läträäminen on sellanen juttu, että pääni pidän ettei lapset ala pelätä isovanhempiaan. =/ ap
Lapsia en vaan sille halua altistaa. Olen melko varma, että tämän päätöksen jälkeen lapset näkevät isovanhempiaan paljon, paljon vähemmän. Mikä sekin on sääli. ap
Vierailija:
Ja olen aina elänyt jotenkin hänen " varjossa" . Eli teen niinkuin hän toivoo, koska muuten alkaa armoton päivittely, mökötys ja syyllistäminen =/ Mutta tää viinalla läträäminen on sellanen juttu, että pääni pidän ettei lapset ala pelätä isovanhempiaan. =/ ap
Miksi välität äitisi päivittelyistä, mökötyksistä ja syyllistämisistä? Miksi et saman tien kävele talosta ulos, kun aloittaa moisen? Miksi suostut niitä kuuntelemaan?
Älä alistu aikuisena, älä kierrätä väärin sietämistä, sano suorat sanat jos niitä vaaditaan.
jos vanhempasi eivät sitä tajua, he ovat lapsellisia ja itsekkäitä.