siis eihän ole tarkoitustakaan nukkua kun on saanut vauvan, jotkut luulee
että yöunet pitäisi saada nukkua kuin ennen vauvan tuloa. Tietysti synnärillä on ajatus että äiti heti tottuu uuteen elämään, sen takia on ns vauvalat poistettu monista paikoista. Väsymys on osa äitiyttä, eikä sillä nyt merkitystä päivästä-parista siinä alussa koska se iskee. Lähempii ns bonding tapahtuu jos äiti ja vauva ovat jatkuvasti lähekkäin, vauvojen lämpö pysyy paremmin äidin vieressä jne.
Kommentit (30)
Se, miten usein ja kuinka pitkään lapsi kukkuu yöllä, riippuu MELKEIN aina vanhempien toiminnasta.
Itse olen mukavuudenhaluinen ja hyväuninen. Vauvani ovat tajunneet hyvin pieninä sen, että yöllä ei äiti valvo. Piste.
Ja kaverini, joka palvelee lapsiansa 24/7, ei saa varmaan enää koskaan keskeytymättömiä yöunia.
Kyse on äidin pokasta.
nukuttua. Siihen päälle vielä parantumaton sairaus joka aiheuttaa kipuja niin a vot. Jokainen tehkööt niin kuin haluaa ja parhaaksi näkee. Minua ei auta enää mikään. Niin monta vuotta olen jo valvonut öitä etten enää usko että elämä tästä paranee.
olen joka raskaudessa voinut niin huonosti että synnytyksen lähestyessä en ole nukkunut kunnolla pariin kuukauteen. Kotona on vauvanhoidon lisäksi pitänyt jaksaa tietenkin muiden lasten kanssa myös. Mitään tukiverkostoakaan ei ole olemassa. Ihan kohtuutonta ajatella, että kun on äiti, pitäisi pärjätä nukkumatta.
Tämän päivän naisilla on puurot ja vellit täysin sekaisin.
Ap:n ajatus on yhtä mieletön kuin jos hän väittäisi, että äitien pitää elää syömättä ja paskomatta. uni on perustarve.
Pehmoilu on aivan hirveä taakka äideille. Itse pidin unikoulun omalle vauvalleni täysin trendien vastaisesti. En ole yli-ihminen, ja mikäli vain yli-ihmiset tekevät vauvoja, niin huonosti käy väkiluvulle.
Synnytys voi olla myös vaikea. Itse menetin niin paljon verta, että pyörtyilin kun yritin nousta tolpilleni. Olisi ollut ihan kohtuullista, että olisin saanut edes nukkua ja muutenkin toipua. Vaikka olin todella heikossa kunnossa vauva oli koko ajan vierihoidossa. En näin jälkikäteen tiedä oliko se edes turvallista? Imetyskin onnistui vasta 4. päivänä kun olin ensin saanut veritankkausta.
Vasta kotona sain ensimmäisen kerran nukkua kun oma vauvani söi vain 2 krt/yö. Synnärillä mm. huonekaverin vauva kitisi kaksi yötä koko ajan. Ei siinä kolmen hengen huoneessa nukkunut näinollen yksikään äiti...
Kun kotona odottaa kolme muuta lasta, on se synnärillä olo harvoja tilaisuuksia saada nukkua... Kyllä sitä siihen vauvaan ehtii sitoutua sitten kotonakin ihan takuulla. Mitä paremmassa kunnossa äiti on, sitä paremmin hän huolehtii vauvasta. Uupunut äiti ei ole hyvässä kunnossa hoitamaan lapsiaan.
Tähän ainakin viittasi kerran yks kätilö...
fyysiselle ja psyykkiselle terveydelleen.
Ja kas: nukkuminen on aika olennaista siinä toipumisessa...
Yksi on aivan uupunut, kun joutuu puolivuotiaan kanssa vielä heräämään 2 kertaa yössä.
Toisella yö menee hyvin, jos on vain kuusi herätystä.