Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Koulut purkavat perinteitään

Vierailija
11.12.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011679825.html

Sana joulujuhlakin on liikaa ateisteille ja muista uskonnoista tulleille ja silti kristittyjä on yli puolet väestöstä. Näin se menee valtaväestön on suuvaittava ja alistuttava kun vähemmistöt ja muualta muuttaneet herrakansat määräävät. Miksi me maksamme siis eniten veroja, kun muiden pillin mukaan joudumme kuitenkin tanssimaan?

Kommentit (293)

Vierailija
141/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kristilliset perinteet ovat kuuluneet suomalaisiin perinteisiin murto-osan suomalaisen kansan historiasta ja tämän lyhyenkin ajan ne ovat olleet enemmänkin sekoitus kristillisiä tarinoita yhdistettynä vanhempiin, huomattavasti pidempi aikaisempiin perinteisiin.

Aivan turhaa siis yrittää väkisin pitää kiinni niistä puhtaasti kristillisistä arvoista joita suomalaiset eivät oikein koskaan ole oppineet kokemaan omikseen."

Olemme muinaisen metsänuskon kansaa. Tuodaan Ukko, Tapio ja Ahti takaisin osaksi suomalaista kulttuuria. Alkuperäiset perinteemme, ei ruotsalainen tuontitavara. 

Ei olla, eikä kiinnosta. Naurettavaa jumia jossain 1000 vuotta sitten olleessa tilanteessa, mutta toki te saatte rauhassa harjoittaa omaa uskontoanne jos haluatte.

Mikään metsänusko ei itseäni eikä juuri ketään kiinnosta, vaikka luontoa pitää tietysti kunnioittaa ja pyrkiä elämään rauhassa sen kanssa. Olen huomannut, että moni uskonnon hylkäävä ihminen hakee sitten sisältöä näistä ns. henkisistä piireistä ja luonnonuskoisuudesta, eli joka tapauksessa monilla ihmisillä on tarve aika tiiviillekin uskonnollisuudelle/rituaaleille. Itse poikkean tuosta, enkä koe tarvetta tuollaiselle, joten se pistää silmään. Olen kyllä traditionaalinen, mutta en koe tarvetta varsinaisesti uskonnollisuudelle enkä rituaaleille arjessani. 

Vierailija
142/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan halua että koulussa myrkytetään omien lasteni mieliä sairailla saduilla. Ei mitään uskontoja kouluihin, ei kristinuskoa, islamia tai mitään muutakaan huuhaata. Kouluissa pitää opettaa faktoja, ei mielenvikaisia ja tunkkaisia satuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnellinen, että lapsen lukiossa on vielä perinteinen joulukirkko. 

Mutta sinä voisit itse mennä joulukirkkoon lapsesi kanssa, joten miksi koulun pitää järjestää tämä puolestasi?

Minä olen ollut iloinen siitä, että koulu on vienyt lapset joulukirkkoon tutustuttanut uskontoihin. 

Itse en ole uskonnollinen henkilö. En käy kirkossa kirkon menojen aikana, enkä tiedä paljoakaan uskonnoista. En olisi itse pystynyt tarjoamaan uskonnon opetusta lapsilleni.

Kaikesta huolimatta tykkään viettää joulua, kuunnella joululauluja ja katsoa joulutarinoita, niin uskonnollisia kuin maallisiakin.

Uskonnot kuuluvat tähän maailmaan ja hyvä niin. Ei niitä pidä piilottaa, vaikka juuri minä en niistä kaikista innostu hirveästi.

Vierailija
144/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät arvosta omaa kulttuuriaan, perinteitään, uskontoaan ja kieltään. Ainoa maa Euroopassa, missä Jeesuksen saa vaihtaa Muhammediin, joulu kielletään, kätellä ei tarvitse ja maan kieltä ei tarvitse opetella. 

Vierailija
145/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan halua että koulussa myrkytetään omien lasteni mieliä sairailla saduilla. Ei mitään uskontoja kouluihin, ei kristinuskoa, islamia tai mitään muutakaan huuhaata. Kouluissa pitää opettaa faktoja, ei mielenvikaisia ja tunkkaisia satuja.

Joo, voisihan sitä olla kaikille se elämänkatsomustieto ja historia jonka kautta tulee maailmanuskonnot ja niiden vaikutus, historia ja nykyisyys tutuksi.

Joulujuhlat kirkon kautta vetäisivät varmaan aika paljonkin ihmisiä paikalle, kun nykyäänkin monet kirkkoon kuulumattomat ateistivanhemmat vie lapsiaan joululauluiltoihin. Eli jos kouluista poistettaisiin KAIKKI juhlat, niin tulisi tila vapaa-ajan yhteisöllisyydelle ja juhlille, joita kirkko voisi järjestää ja kerätä ihmisiä puoleensa.

Yksityiskouluissa voi sitten olla perinteitäkin, ja niihin laittaa lapsensa kuka haluaa. 

Vierailija
146/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yksi kurssi maailman eri uskonnoista yleissivistävästi, kaikille yhteisesti yläkoulussa riittää. Nyt uskontoa opiskellaan yhtä paljon äidinkieltä ja matematiikkaa. Helsingissä opetetaan jo 14 eri uskontoa, jokaiselle omaansa. 

Vierailija
147/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteet muuttuu. Ei Suomessa ole kovin pitkään ollut nykyisiä perinteitä. Miksi edes haluatte, että lapsenne menee joulukirkkoon kuulemaan perisynnistä ja saatanasta? Tuollainen pelottelu ja höpöpuhe on haitallista lapsen kehitykselle. Näistä vouhkattiin jo pienen viattoman veljenpoikani ristiäisjuhlassa. Voiko typerämpää keksiä? Pientä vauvaa viattomampaa ei olekaan. 

Enpä koskaan ole joulukirkossa kuullut "perisynnistä ja saatanasta".

Päinvastoin, toivosta, valkeudesta ja ilosta olen kuullut joka kerta. 

Huomaa taas ettei kirjoittaja ole itse ollut koskaan joulukirkossa. 

Vierailija
148/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kun se ei ollut edes hienovaraista aivopesua, sehän se pointtini oli. En keksi luokkatovereistani ketään, josta olisi tällä hienovaraisella tavalla kasvanut uskovaisia. USKONNON HARJOITTAMINEN ei ollut näiden kristillisten perinteiden pointti ollenkaan."

Se että jostain asiasta ei sinun kokemuksesi mukaan ole ollut suurta haittaa ei ole synonyymi sille että se olisi oikein.

Aivan vastaavalla argumentilla voitaisiin kouluissa julistaa vaikka mitä ideologiaa. Aika harva niihin silti kovasti hurahtaisi.

Vierailija
149/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmettelen vähän, millaisia traumoja näillä tälläkin palstalla kirjoittelevilla ateisteilla oikein on. Kasvoitteko kenties jossain kiihkolestadiolaisalueilla? Itse olin ala- ja yläkoululainen 90-luvun aikana ihan tavallisessa Länsi-Suomen kaupungissa, enkä todellakaan kokenut joulua minään "uskonnon tuputuksena", vaikka jouluun liittyikin joulukuvaelmaa ja Jeesuksen mainitsevia joululauluja."

Uskonnon tuputtaminen kaikille ei ole sen parempaa vaikka sen tekisi vain kohtuu hienovaraisella ja melko vähän painostavalla tavalla. On ihan selvää että vaikkapa kouluun uskonnon harjoittaminen ei nyt vain kuulu. Miksi se on niin hankala ymmärtää? Se on ihan periaate ja kun meillä nyt on uskonnonvapaus kaikille niin sen kunnioittaminen menee sen ohi että joku ryhmä saa pitää kiinni perinteistään kouluis

Mitä ihmettä höpötät?

Venäjän valtion virallinen propagandahan on tällä hetkellä hyvin vahvasti kristillisten arvojen ja perinteisten perhearvojen korostamista. Tätä samaa propagandaa tuupataan sekä länteen että omalle kansalle ja valtiolta näyttää aivan kokonaan unohtuneen oma suhtautuminen kristinuskoon Neuvostoliiton aikaan saati se, että venäläinen ydinperhe on edelleen äiti, lapsi ja isoäiti. 

Niin. Venäjällä. Venäjällä haluavat myös saada perheitä kasvamaan ja muualla pienenemään.

Kyse on hajota ja hallitse taktiikasta. Ne pyrkivät hajottamaan muiden maiden kansoja, eivät omaansa.

Ne yrittävät myös houkutella lännestä ihmisiä puolelleen näyttämällä, että meillä arvostetaan kristillisiä arvoja. Meillä ei ole tuommoista kristillisten arvojen kieltämistä niinkuin teillä. Se on osa hajota ja hallitse taktiikkaa.

Vierailija
150/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnellinen, että lapsen lukiossa on vielä perinteinen joulukirkko. 

Mutta sinä voisit itse mennä joulukirkkoon lapsesi kanssa, joten miksi koulun pitää järjestää tämä puolestasi?

Minä olen ollut iloinen siitä, että koulu on vienyt lapset joulukirkkoon tutustuttanut uskontoihin. 

Itse en ole uskonnollinen henkilö. En käy kirkossa kirkon menojen aikana, enkä tiedä paljoakaan uskonnoista. En olisi itse pystynyt tarjoamaan uskonnon opetusta lapsilleni.

Kaikesta huolimatta tykkään viettää joulua, kuunnella joululauluja ja katsoa joulutarinoita, niin uskonnollisia kuin maallisiakin.

Uskonnot kuuluvat tähän maailmaan ja hyvä niin. Ei niitä pidä piilottaa, vaikka juuri minä en niistä kaikista innostu hirveästi.

Eli uskonnot siis kuuluvat kaikille muille kuin sinulle ja muille ne on järjestettävä valtion toimesta veronmaksajien rahoilla :D

Vierailija
151/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme JOUDU tanssimaan muiden pillin mukaan, mutta tanssimme silti, koska olemme nynnyjä. Muut vie ja me vikistään. Aina ollaan muita kansoja auttamassa kieli ruskeana, mutta itselle ei vaadita koskaan mitään. 

Vierailija
152/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kristillisiin kouluihin onkin tunkua

Jep, ei ne vanhemmat yleensä varsinaisesti uskonnollisia ole. Haluavat vain varmistaa lapselle oppimisrauhan ja perinteisen vuodenkierron traditioineen. 

Toinen, missä perinteistä pidetään kiinni, on ruotsinkieliset koulut. On aivan normaalisti kaikki joulujuhlien kuvaelmat, Lucia-kulkueet, suvivirret, jouluvirret jne.

Jep. Meidänkin kaupungissa parhaimpia kouluja. Rauhallisia (verrattuna muihin!) - tämän vahvistavat kouluhenkilökuntaan kuuluvat, muissa kouluissa liikkuvat työntekijät, kuten kuraattori, psykologi, terkka ym. Perinteet kunniassa, toiseksi korkeimmat keski-arvot ym ym. 

Kannattaa tarkoin miettiä millaista arkea oman lapsensa laittaa elämään.

Vierailija
153/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä vähän naurettavaa, että toisilla uskonto saa näkyä koko ajan ja joka päivä, koululle voidaan tuoda jotain Islam-kirjoja yleisiin tiloihin ja rukousmattoja joilla voi harjoittaa näitä, mutta sitten kaksi kertaa vuodessa toistuva juhla väkivallattomine hyvän mielen traditioineen on änkyröille liikaa. 

Vierailija
154/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa jos ateistivinkujatkaan ei vielä tiedä, että joulu on paljon vanhempi juhla meillä pohjolassa kuin kristinusko. 

Vierailija
155/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteet muuttuu. Ei Suomessa ole kovin pitkään ollut nykyisiä perinteitä. Miksi edes haluatte, että lapsenne menee joulukirkkoon kuulemaan perisynnistä ja saatanasta? Tuollainen pelottelu ja höpöpuhe on haitallista lapsen kehitykselle. Näistä vouhkattiin jo pienen viattoman veljenpoikani ristiäisjuhlassa. Voiko typerämpää keksiä? Pientä vauvaa viattomampaa ei olekaan. 

Enpä koskaan ole joulukirkossa kuullut "perisynnistä ja saatanasta".

Päinvastoin, toivosta, valkeudesta ja ilosta olen kuullut joka kerta. 

Huomaa taas ettei kirjoittaja ole itse ollut koskaan joulukirkossa. 

Porttiteoria. Ensin kerrotaan vain kaikesta kivasta ja sen uskonnon problemaattisemmista puolista vaietaan. Sitten saadaan tapauskovaisia joille uskonto on vain yksi kiva perinne. Ja silloin ei havaita sitä kaikkea vallankäyttöä ja haitallista ajatusmaailmaa jota siinä uskonnossa myös on.

Aika harvoin myönnetään että kristinusko on nykyisessä Suomessa tämänkin verran suosittua vain siksi että suurimmalla osalle ihmisistä se tosiaankin on vain se yksi uskonnollinen perinteinen joululaulu tai suvivirsi. Ei ihmisiä kiinnosta se todellinen uskonnollinen sisältö. Kristinusko on meillä vahvasti maallistunut eikä useimmille enää ole edes mikään uskonto. Se on vain perinne.

Vierailija
156/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mun sanoneen että 10 v päästä joulua ei enää juhlita julkisesti, joulunpyhistä tulee arkipäiviä, joulutoreja ym ei enää järjestetä, 

Vierailija
157/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmettelen vähän, millaisia traumoja näillä tälläkin palstalla kirjoittelevilla ateisteilla oikein on. Kasvoitteko kenties jossain kiihkolestadiolaisalueilla? Itse olin ala- ja yläkoululainen 90-luvun aikana ihan tavallisessa Länsi-Suomen kaupungissa, enkä todellakaan kokenut joulua minään "uskonnon tuputuksena", vaikka jouluun liittyikin joulukuvaelmaa ja Jeesuksen mainitsevia joululauluja."

Uskonnon tuputtaminen kaikille ei ole sen parempaa vaikka sen tekisi vain kohtuu hienovaraisella ja melko vähän painostavalla tavalla. On ihan selvää että vaikkapa kouluun uskonnon harjoittaminen ei nyt vain kuulu. Miksi se on niin hankala ymmärtää? Se on ihan periaate ja kun meillä nyt on uskonnonvapaus kaikille niin sen kunnioittaminen menee sen ohi että joku ryhmä saa pitää kiinni perinteistään kouluis

Taidat olla hieman yksinkertainen?? Mietihän uudelleen. 

Vierailija
158/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kristillisiin kouluihin onkin tunkua

Jep, ei ne vanhemmat yleensä varsinaisesti uskonnollisia ole. Haluavat vain varmistaa lapselle oppimisrauhan ja perinteisen vuodenkierron traditioineen. 

Toinen, missä perinteistä pidetään kiinni, on ruotsinkieliset koulut. On aivan normaalisti kaikki joulujuhlien kuvaelmat, Lucia-kulkueet, suvivirret, jouluvirret jne.

Jep. Meidänkin kaupungissa parhaimpia kouluja. Rauhallisia (verrattuna muihin!) - tämän vahvistavat kouluhenkilökuntaan kuuluvat, muissa kouluissa liikkuvat työntekijät, kuten kuraattori, psykologi, terkka ym. Perinteet kunniassa, toiseksi korkeimmat keski-arvot ym ym. 

Kannattaa tarkoin miettiä millaista arkea oman lapsensa laittaa elämään.'

Eivät ne koulut ole rauhallisia koska niissä lauletaan suvivirsi vaan koska niihin on valikoitunut oppilaita joiden vanhemmat ovat itse koulutettuja ja kiinnostuneita lapsiensa koulunkäynnistä.

Vierailija
159/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Venäjällä. Venäjällä haluavat myös saada perheitä kasvamaan ja muualla pienenemään.

Kyse on hajota ja hallitse taktiikasta. Ne pyrkivät hajottamaan muiden maiden kansoja, eivät omaansa."

Kannnattaa tutustua Venäjän demografiaan. Siellä väestö nimenomaan ei kasva ja syy on alhainen elinajanodote, yleinen kurjuus isojen kaupunkien ulkopuolella ja nimenomaan miesten iso kuolleisuus (alkoholismi, väkivalta jne.).

Vierailija
160/293 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä 60-luvulla aloitin kansakoulun oli joka aamu aamuhartaus, jossa veisattiin virsiä ja uskonnontunnit oli melkoista aivopesua ja paatosta. 

On hyvä, ettei yhteikunta jää junnaamaan paikalleen, vaan menee eteenpäin. Muuten me emme olisi vieläkään laskeutuneet puusta.

Helsigissä kirkkoon kuuluu enää rapiat 40% ihmisistä ja koko valtakunnassakin enää noin 60%, joten totta kai on aika irrottaa se kirkko myös koululaitoksesta ja toki myös koko valtiosta. Ne jotka haluaa uskoa mielikuvitusolentoihin, niin uskokoon, mutta ei uskomukset kuulu kouluihin. Koulu on instituutio, jossa kaetaan tietoa, eikä uskomuksia.

M64

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi