Voiko sänky aiheuttaa alaselän jäykkyyden joka ei lähde venyttelemällä?
Joka aamu herätessä sama. Ei kipua mutta sellaista jäykkyyttä. Ärsyttää
Kommentit (55)
Mulla on taatusti huono patja ja selkä on jäykkä. Onpa jopa noidannuolta, eli en pysty kyykistymään kunnolla. Noidan nuoli tulee äkkinäisestä liikkeestä tai rasituksesta. Rasitus voi olla tavallista siivousta. Pitäis vissiin jumpata ja hommata uus patja. Ne vaan maksaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny
On :/ mutta ei ole nyt varaa uuttakaan ostaa. Ehkä koitan sit nukkua nyt pari viikkoa lattialla
En usko, että on lattialla nukkuminen hyväksi.
Ihmiset ovat satojentuhansien vuosien ajan nukkuneet luolien lattioilla, olkikasoissa, igluissa, paljaalla maalla ja ties missä pusikoissa ja pöpeliköissä. Mutta nykyään se on haitallista.
Minulta loppuivat selkävaivat eikä sänkyäkään tarvinnut vaihtaa, kun otin itseäni niskasta kiinni ja aloin käymään kuntosalilla pari kertaa viikossa vahvistamassa ja kasvattamassa selkä- ja muita lihaksia. Jo muutaman kuukauden kuntosalilla käynnin jälkeen selkä ei ole enää jäykkä paska ja jalkakin nousee kevyemmin liikkeellä oltaessa.
Esim. kumartuessa en ole koskaan saanut sormia lattiaan asti kuten jotkut, selkä on ollut aina sen verran jäykkä.
Pari kertaa on käynyt niin että selkä ja jalat on pettänyt kumartuneena varoittamatta alta niin että olen pudonnut vapaata pudotusta lattiaan kuin halvaantunut. Sen jälkeen oli aivan murhaavan ankaraa kipua ja 2 viikkoa lähes invalidi. Työterveys työnsi vaan sirdaludia ja kipulääkettä kouraan, syyllisti että en ole liikkunut tarpeeksi paljon fyysisesti ylivoimaisen raskaan työn lisäksi ja nuukaili sairauslomissakin niin että joutui juoksemaan aina lisää saikkua hakemassa kun ei pystynyt vielä edes kunnolla kävelemään. Mitään lähetteitä kuvauksiin tms. ei tietenkään kirjoitettu. Epämääräisesti veikkailivat vaan lihasjumeja ja si -niveltä syyksi mutta se ei johtanut mihinkään.
Viimeinen syksy töissä oli ihan jatkuvaa selkäsärkyä, työnantajakaan ei suostunut mihinkään ehdotuksiiini esim. kevyempään työhön pääsystä. Ihan kuin kidutusta. Näin ei voinut jatkua joten otin loparit.
Ap:n vaiva voi olla lytistynyt välilevy ja/tai esim. nikaman modic-muutos. Aamujäykkyys ainakin täsmää.
Tuohon jälkimmäiseen nikamaturvotukseen ei ole varsinaista lääkettä, nikamat rapautuvat sen mitä rapautuvat, omalla aikataulullaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulta loppuivat selkävaivat eikä sänkyäkään tarvinnut vaihtaa, kun otin itseäni niskasta kiinni ja aloin käymään kuntosalilla pari kertaa viikossa vahvistamassa ja kasvattamassa selkä- ja muita lihaksia. Jo muutaman kuukauden kuntosalilla käynnin jälkeen selkä ei ole enää jäykkä paska ja jalkakin nousee kevyemmin liikkeellä oltaessa.
Mulla ei auttanut kuntosali. Päin vastoin, kun nukuin huonossa sängyssä, en pystynyt salilla tekemään kaikkea mitä piti.
Lihasten venyttely ei auta jos/kun vaurio on rangassa.
Minulla liian pehmeä patja aiheutti selän kipeytymistä, oli ranka joitenkin notkollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikein voi venytelläkään. Kokeile käydä juoksemassa. Kävely ei pelkästään riitä mutta kevytkin hölkkä voi saada lihakset vähän laukeamaan.
🤦 Joo ei. A) Aloittajalla ei ole tällä hetkellä juoksukuntoa, ja B) Se lihaskunto edes välttävälle tasolle ennen juoksemisen aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny
On :/ mutta ei ole nyt varaa uuttakaan ostaa. Ehkä koitan sit nukkua nyt pari viikkoa lattialla
Ihmiset ovat satojentuhansien vuosien ajan nukkuneet luolien lattioilla, olkikasoissa, igluissa, paljaalla maalla ja ties missä pusikoissa ja pöpeliköissä. Mutta nykyään se on haitallista.
😂 Voi että näitä ääliöitä jotka eivät mistään mitään tiedä mutta neuvovat kernaasti muita. Nykyiset erittäin kevyet liikuntatottumukset, huono lihaskunto, jumiset lihakset ja faskiat, ja vielä se että pienestä pitäen on nukuttu pehmeässä sängyssä. Mutta hei, nukkukaa kaikki tältä pohjalta heinäkasassa. Tosi hyvä siitä tulee. -eri
Vierailija kirjoitti:
Lihasten venyttely ei auta jos/kun vaurio on rangassa.
Jos kyse taas olisikin lihasjumeista, venyttely vain pahentaa niitä. Jumeihin auttaa (oikeanlainen) lihaskunnon tekeminen ja hieronta. Venyttely voi tuntua hetken hyvältä mutta se vain pahentaa kireyttä.
Itsellä selkärankareuma aiheuttaa moisen
Jokin liikunta täryytti esim stepperi
Mulla on 9 selkädiagnoosia, mutta tilanne pysyy melko hyvänä kunhan on hyvä patja. Kun patja alkaa käytössä kulua ja joustaa liikaa, selkä kyllä ilmoittaa milloin patja täytyy uusia. Ikean puolikova patja on itselleni sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Voi että näitä ääliöitä jotka eivät mistään mitään tiedä mutta neuvovat kernaasti
Älä viitsi höpöttää siinä. Ihmiskuntaan on kuulunut satojentuhansien vuosien ajan sairaita ja huonokuntoisia yksilöitä, lapsia, raskaana olevia naisia ja vanhuksia, ja samoissa pöpeliköissä on nukuttu.
Kolmissakymmenissä mullakin alkoi selkä jäykistyä, mutta syynä ylivoimaisen raskas fyysinen työ, siihen päälle vielä se ikääntyminen. Vähän aikaa menetteli tekohengityksellä eli venyttelyillä tms., mutta lopulta se työ oli pakko lopettaa jatkuvan säryn ja jäykkyyden takia. Työterveyskin lähinnä vehkeili vain minua vastaan, työnantajakaan ei suostunut mihinkään ehdotuksiini kevyempään työhön pääsemiseksi.