Voiko sänky aiheuttaa alaselän jäykkyyden joka ei lähde venyttelemällä?
Joka aamu herätessä sama. Ei kipua mutta sellaista jäykkyyttä. Ärsyttää
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ikääntymisen iloja.
Unohtu mainita että oon vasta vähän päälle 30v :D
Vierailija kirjoitti:
et taida liikkua koskaan
Sanoisinn että liikun enempi kuin keskiverto ihminen, kävelen ja pyöräilen kauppaan, aina 2km ees takas melkein päivittäin. Mutta lihaskuntojumppaa vähän vähemmän. Olen myös sellainen pitkä ja hoikka ja nuorempana oli huono ryhti, mutta sain sen korjattua.
Kyllä voi. Naapuri oli työkyvytön jonkin aikaa selkänsä takia, vaihtoi patjan ja taas menee reippaasti
Voi. Itsellä lakkasi selkä kivut , kun ostin uuden patjan.
Entinenkään ei pahalle näyttänyt, mutta kyllä se oli pehmennyt, sitten kuitenkin.
kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny
Mulla sen aiheutti ylipaino, heikot pakarat ja pehmeä patja. Nämä asiat nyt korjattu, ja selkä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny
On :/ mutta ei ole nyt varaa uuttakaan ostaa. Ehkä koitan sit nukkua nyt pari viikkoa lattialla
Vierailija kirjoitti:
Niin ja muistan kun olin aiemmin tänä vuonna kuukauden kylässä ja siellä oli eri sänky, tuntui että tuo jäykkyys katosi siellä ainakin hieman
Mulla tuli usein nukkuessa alaselkä kipeäksi kunnes hankin ortopedisen patjan. Auttanut tosi paljon. Toki kannattaa myös jumpata ja vahvistaa sitä selkää. Esim. pilates hyvä tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sen aiheutti ylipaino, heikot pakarat ja pehmeä patja. Nämä asiat nyt korjattu, ja selkä kunnossa.
Ja siis nyt on pelkkä runkopatja ohuella patjansuojuksella. Tämä toimii mulle.
Mä hommasin tangon missä roikun joka aamu kun olen herännyt. Ai että tekee kutaa koko selälle kyllä venyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et taida liikkua koskaan
Sanoisinn että liikun enempi kuin keskiverto ihminen, kävelen ja pyöräilen kauppaan, aina 2km ees takas melkein päivittäin. Mutta lihaskuntojumppaa vähän vähemmän. Olen myös sellainen pitkä ja hoikka ja nuorempana oli huono ryhti, mutta sain sen korjattua.
Aika vähäistä on tuo sinun liikuntasi tuon ikäiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et taida liikkua koskaan
Aika vähäistä on tuo sinun liikuntasi tuon ikäiselle
Niin onkin kai ;/ mutta ainakaan ylipainoa ei ole ennekuin joku alkaa huutelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntymisen iloja.
Unohtu mainita että oon vasta vähän päälle 30v :D
Valitettavasti välilevydegeneraatio oireet voi alkaa jo tuossa iässä. Oireilu alkaa kun teet jtkn poikeavaa esim. nukut huonolla patjalla, teet äkkinäisen liikkeen tms. Alaselkä jäykistyy, kipuilee ja juurikin yön jäljiltä on jäykkä (ja kipeä) selkä joka hieman notkistuu päivän aikana.
Kannattaa panostaa syvien vatsa- ja selkälihasten kunnossa pitoon esim. pilateksella tai kotijumpalla tai alkaa käydä kuntosalilla tekemässä lihasvoimatreeniä.
Onko sinulla huono patja? Huomasin itse joskus, että alaselkä oli jatkuvasti jumissa ja tuntui jopa välillä sellainen pistävä ohimenevä kipu. Hieroja ja muu hoitaminen auttoi aina hetkellisesti, mutta se vain jatkui.
Patja oli jo vanha ja notkolla siitä kohtaa, ettei tukenut kehoa kunnolla, mutta ei sellaiseen kiinnittänyt arjessa huomiota, kun oli oma tuttu sänky kyseessä. Kun joku mainitsi, että johtuisiko siitä, tutkin asiaa ja tajusin, että näinhän se on. Ostin uuden, laadukkaan patjan ja siihen loppuivat vaivat, eivätkä ole tulleet takaisin, vaikka on jo monta vuotta kulunut.
Tarkistaisin siis tämän asian ensin. Ja jos se ei auta, niin lähtisin seuraavaksi tutkimaan lääkärin kanssa asiaa.
Kokeile nukkua lattialla kaksinkertaisella petarilla. Jos se on ok, ehkä futonpatja sopisi sinulle.
Voi siellä selässä olla jotain lopullisesti rikkikin.
Magneettikuva kertoo mitä.