Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sänky aiheuttaa alaselän jäykkyyden joka ei lähde venyttelemällä?

Vierailija
10.12.2025 |

Joka aamu herätessä sama. Ei kipua mutta sellaista jäykkyyttä. Ärsyttää

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Unohtu mainita että oon vasta vähän päälle 30v :D

Valitettavasti välilevydegeneraatio oireet voi alkaa jo tuossa iässä. Oireilu alkaa kun teet jtkn poikeavaa esim. nukut huonolla patjalla, teet äkkinäisen liikkeen tms. Alaselkä jäykistyy, kipuilee ja juurikin yön jäljiltä on jäykkä (ja kipeä) selkä joka hieman notkistuu päivän aikana. 

Kannattaa panostaa syvien vatsa- ja selkälihasten kunnossa pitoon esim. pilateksella tai kotijumpalla tai alkaa käydä kuntosalilla tekemässä lihasvoimatreeniä. 

No täytyypi alkaa enempi jumppailla

Vierailija
22/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on huono patja mutta sellainen "halpis" sänky tai mitä nyt 500e maksoi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein voi venytelläkään. Kokeile käydä juoksemassa. Kävely ei pelkästään riitä mutta kevytkin hölkkä voi saada lihakset vähän laukeamaan.

Vierailija
24/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Liian pehmeä patja

Vierailija
25/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä oikein voi venytelläkään. Kokeile käydä juoksemassa. Kävely ei pelkästään riitä mutta kevytkin hölkkä voi saada lihakset vähän laukeamaan.

Voisko hyppynaru auttaa=

Vierailija
26/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Liian pehmeä patja

Auttaak jos siirtyy patjan kanssa lattialle?!

Vierailija
27/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Valitettavasti välilevydegeneraatio oireet voi alkaa jo tuossa iässä. Oireilu alkaa kun teet jtkn poikeavaa esim. nukut huonolla patjalla, teet äkkinäisen liikkeen tms. Alaselkä jäykistyy, kipuilee ja juurikin yön jäljiltä on jäykkä (ja kipeä) selkä joka hieman notkistuu päivän aikana. 

Kannattaa panostaa syvien vatsa- ja selkälihasten kunnossa pitoon esim. pilateksella tai kotijumpalla tai alkaa käydä kuntosalilla tekemässä lihasvoimatreeniä. 

Olen samoilla linjoilla. Iskiasvaivaa on ollut pari kertaa vuosien mittaan mutta ei viime aikoina. Kuntosalilla kävin monta vuotta mutta nyt on ollut vuosi taukoa ja olen huomannut että selkä on alkoi vaivata enemmän. Oireet pahenivat vielä lisää kun olin muutaman viikon suurin piirtein sänkypotilaana.

Pitkään istumisen ja sängyssä makaamisen jälkeen on joskus kivuliasta lähteä liikkeelle. OIreet helpottavat kun kävelee ja lisäksi silloin tällöin otan särkylääkkeen. Lihaskuntoharjoittelu on varmasti aivainasemassa ja painon hallinta. Pitänee vielä kokeilla lihasrelaksantteja jos niistä saisi hyötyä kun selän lihakset tuntuvat olevan jumissa.

Vierailija
28/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nuku mahallaan

Vierailija
29/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on lääke, tosi moneen vaivaan.

Vierailija
30/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tekemään suorin jaloin maastavetoja. Aloitat vaikka 50 kilolla. Kun alkaa voimataso parantua, lisäät vaikka 5kg lisää tankoon parin viikon välein.

Vierailija
31/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mulle aiheutti kerran, kun nukuin ulkomailla viikon kaverin huonolla sohvalla. Lopulta en saanut edes selkää kunnolla oikaistua. Olin vähän yli 20 v. 

Vierailija
32/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Liian pehmeä patja

Auttaak jos siirtyy patjan kanssa lattialle?!

Hanki parempi patja. 

Vierailija
33/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny

On :/ mutta ei ole nyt varaa uuttakaan ostaa. Ehkä koitan sit nukkua nyt pari viikkoa lattialla

Ei tartte uutta runkopatjaa ostaa, ostat siihen hyvän itselle sopivan sijauspatjan.

Vierailija
34/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisen iloja. 

Mä oon 48 v ja ensin oli alaselkä tosi jäykkä kun heräilin. Sitten tuli kunnon pakotus ja jomotus moneksi viikkoa. En saanut edes vaatteita puettua kunnolla. Omalla kohdalla epäilen, että liian kova sänky. Sekin on huono. Olen lukenut, että sänkyyn pitäisi voida upota. Jumppaan kyllä kolme kertaa viikossa ja kävelen paljon. 

Vierailija
35/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sen aiheutti ylipaino, heikot pakarat ja pehmeä patja. Nämä asiat nyt korjattu, ja selkä kunnossa.

Ja siis nyt on pelkkä runkopatja ohuella patjansuojuksella. Tämä toimii mulle.

Mun selälle taas sopii parhaiten paksuhko petari. Tuo on tosi yksilöllistä. 

Vierailija
36/55 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä se voi olla sänky. Olin jo ihan unohtanut että itselläni oli tuota samaa. kun aloin nukkua sohvalla, vaiva katosi. onko sinulla runkopatja? Itselläni oli. Se oli kai liian tasainen alusta, etenkin, kun minulla oli tosi matala tyyny

On :/ mutta ei ole nyt varaa uuttakaan ostaa. Ehkä koitan sit nukkua nyt pari viikkoa lattialla

En usko, että on lattialla nukkuminen hyväksi. 

Vierailija
37/55 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alkoi tulla lähempänä 50 mummoselkä, eli kun nousin seisomaan, piti hetki suoristaa selkää. Palasin salille, ja ongelma häipyi verrattain nopeasti.

Vierailija
38/55 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky on yksi merkittävin tekijä selkävaivojen synnyttäjänä tai parantajana. Mulla parani yöunet kerrasta, kun laitoin sängyn kuntoon (riittävän tukeva patja), sitä ennen oli heräilyn lisäksi myös selkäongelmia.

Vierailija
39/55 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala tekemään suorin jaloin maastavetoja. Aloitat vaikka 50 kilolla. Kun alkaa voimataso parantua, lisäät vaikka 5kg lisää tankoon parin viikon välein.

Älä käske selkävaivaista tekemään mavea, sillä se rasittaa sitä selkää... ellei toki tee tosi pienillä painoilla. Mun itse piti jättää salilla kyykyt ja mavet pois kokonaan, kun selkä oli pahimmillaan.

Vierailija
40/55 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte uutta runkopatjaa ostaa, ostat siihen hyvän itselle sopivan sijauspatjan.

Ei välttämättä riitä sijauspatja. Sen pitäisi olla todella tukeva, ettei se painu notkolle samalla kun se runkopatja siellä alla painuu.

Itse hankin paksun kiinteän vaahtomuovipatjan runkopatjan päälle. Toki se mun sänkyyn (140cm) maksoi yli 400 €, mutta on kyllä hintansa arvoinen. Sen päällä on mun aiempi petauspatja, joka sekin on kyllä sellaisen 4-5cm paksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän