Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko kutsua yksin asuvan sukulaisesi/tuttavasi teille joulun viettoon?

Vierailija
10.12.2025 |

Ja tarjota joululahjoista parhaimman, eli joulun hyvässä seurassa?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tänäkin jouluna meille tulevat leski-isäni, vanhapiikasiskoni (käyttää itse itsestään tuota nimitystä) ja kaksi sinkkulastamme. Ketä vielä pitäisi kutsua?

Vierailija
62/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun joka vuosi, jos ollaan itse reissussa niin juhlitaan etukäteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvat niin kaukana eikä minulla ole tilaa yömajoittaa. Eivät yksin asuvat välttämättä näe yksin asumista ongelmana.

Eihän se asuminen olekaan ongelma, vaan yksin olon tunne jouluna voi olla ongelma. Jouluna yksinäisyyden tunne korostuu, koska mainokset ja ohjelmat painottavat yhdessäoloa. 

Eikä painota. Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa!

En anna! Suomessa on liiankin hyvä sosiaaliturva, jolla monet loisivat "työttöminä" vuosikymmeniä. 

Erittäin paskaa ja katkeraa joulua sulle, tollopersu 😂

Vierailija
64/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tänäkin jouluna meille tulevat leski-isäni, vanhapiikasiskoni (käyttää itse itsestään tuota nimitystä) ja kaksi sinkkulastamme. Ketä vielä pitäisi kutsua?

Joku vanhapoikasetä tai yksinäinen tuttava?

Vierailija
65/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuttava menee vanhemmilleen jouluksi. Pari yksinasuvaa serkkua mulla on, mutta en usko heidän olevan yksinäisiä. Ei kuitenkaan ole oltu yhteyksissä, kun ei ole ollut hautajaisia suvussa hetkeen.

LMiksi pitäisi odotta hautajaisia? Kortti? Tekstari? Soitto?

No serkut on mua 10-15 v vanhemoia, meillä ei ole mitään muuta yhteistä ollut ikinä kuin se jo kuollut vanhempi polvi. He ei kaipaa mua, minä en kaipaa heitä, kunhan nyt tiedämme toistemme olemassaolosta. Vissiin 1 joulu oltiin tätini luona 70-luvulla.

Vierailija
66/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä ongelma on olla yksin jouluna?  

Vierailija
67/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuva, leskeksi jäänyt iäkäs äitini tulee meille jouluksi. Olen myös kutsunut yksin asuvan enoni, mutta hän haluaa viettää joulua yksin kotona. Myös leskeksi jäänyt appiukkoni on kutsuttu, mutta hänkään ei tule pitkästä matkasta johtuen.

Vierailija
68/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on joulu huonossa seurassa. 

Vierailija
69/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli ilmeisesti kieltäytynyt tänä vuonna ottamasta sisaruksiani luokseen joulunviettoon ja niinpä veljen kanssa soitellessa veli kysyi heille jouluna. Ensin ajattelin, että veljen kävi mua sääliksi, mutta sitten tajusin, että on se kova pala varmaan veljellekin, jos oma äiti ilmoittaa, että kukaan ei saa tulla aattona heille.

Vierailija
70/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun joka vuosi mieheni veljen. Asui aina vanhemmillaan, jotka kuolivat 5 vuotta sitten. Olen kutsunut hänet siitä saakka jouluksi meille. Omia tapoja piti muuttaa, mutta toivon että kenenkään ei tarvitse olla yksin jouluna ellei halua. Vanhemmillani ei nyt voida olla, mutta heillä on toistaiseksi toisensa. 

Vierailija
71/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on joulun yksin, ei tarkoita sitä että olisi yksinäinen. Itse nautin suunnattomasti joulun ajan rauhasta, rauhallisesta kahvihetkestä kirjan kanssa, ilman aikatauluja. Soitan muutamalle ystävälleni hyvän joulun toivotukset ja käyn iltakävelyllätai saunassa, jos huvittaa. Ihan parasta. joulun jälkeen lähden matkoille tuttavani kanssa, joten suunnittelen jo vähän tätäkin pyhinä.

Vierailija
72/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ei täällä ole jouluna ketään kotona. Tykkäämme sukujouluista. Meillä on ollut aina tapana mennä joulunviettoon jompaan kumpaan mummolaan, mieluusti jo päivä tai pari ennen aattoa, tehdään valmistelut yhdessä ja nautitaan joulunvietosta isommalla porukalla.

Vierailija
73/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta vastauksesta paistaa, ettei oma suku ole kovinkaan läheinen. Onko tämä kansa sitten niin introverttejä, että oma seura on parasta joulunakin, vai onko jotain ongelmia suvun kanssa, haluaisin tietää. Kummalliselta kuulostaa sekin, että näihin kutsumisiin suhtauduttaisiin ikään kuin jonain velvollisuutena, ja ihmettelin sitäkin kommenttia, jossa mainittiin "lahja-automaatti". Eihän niitä lahjoja ole mikään pakko antaa, tästä voi sopia etukäteen. Mun mielestä minkäänlainen väkinäinen yhdessä olo ei ole järkevää, jos siitä ei kumpikaan osapuoli nauti. Mutta miksei nauti, se on vähän vierasta minulle. Itse olen aina viettänyt sukujouluja. Mikään ei ole väkinäistä, asioista neuvotellaan ja työt jaetaan. Kun jokainen tekee osuutensa joulun valmisteluissa, joko yhdessä tai kukin etukäteen kotonaan, niin kaikki jaksavat myös nauttia joulusta ja toistensa seurasta.

Vierailija
74/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesta vastauksesta paistaa, ettei oma suku ole kovinkaan läheinen. Onko tämä kansa sitten niin introverttejä, että oma seura on parasta joulunakin, vai onko jotain ongelmia suvun kanssa, haluaisin tietää. Kummalliselta kuulostaa sekin, että näihin kutsumisiin suhtauduttaisiin ikään kuin jonain velvollisuutena, ja ihmettelin sitäkin kommenttia, jossa mainittiin "lahja-automaatti". Eihän niitä lahjoja ole mikään pakko antaa, tästä voi sopia etukäteen. Mun mielestä minkäänlainen väkinäinen yhdessä olo ei ole järkevää, jos siitä ei kumpikaan osapuoli nauti. Mutta miksei nauti, se on vähän vierasta minulle. Itse olen aina viettänyt sukujouluja. Mikään ei ole väkinäistä, asioista neuvotellaan ja työt jaetaan. Kun jokainen tekee osuutensa joulun valmisteluissa, joko yhdessä tai kukin etukäteen kotonaan, niin kaikki jaksavat myös nauttia joulusta ja toistensa seurasta.

Tämä. Useimpien ihmisten ongelma on se, että ei pystytä ratkomaan edes pieniä näkemyseroja. Meidänkin isä ja veljensä riitelivät 10 eurosta ja riitaan se jäi ennen toisen veljeksen kuolemaa. Suomalaiset eivät osaa kommunikoida, vaan haluavat olla aina oikeassa ja "voittaa". Esittämällä, että toinen ei todellakaan kiinnosta. Että pärjään ilman sinua ja todistellaan sitä hamaan tappiin saakka. Väkivaltaisia tms. ei tarvitsekaan sietää, mutta en voi ymmärtää pikkujutuista tappelua niin, että välit menisivät poikki. Me vain yleensä sovimme, että vaihdamme aihetta jos ihmiset ovat liian erimielisiä keskenään. Etsimme jotain yhdistävää ja keskitymme siihen. Sopu sijaa antaa :)

Vierailija
75/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva, leskeksi jäänyt iäkäs äitini tulee meille jouluksi. Olen myös kutsunut yksin asuvan enoni, mutta hän haluaa viettää joulua yksin kotona. Myös leskeksi jäänyt appiukkoni on kutsuttu, mutta hänkään ei tule pitkästä matkasta johtuen.

On todella hieno ele, että olet kutsunut enosi. Se varmasti lämmittää hänen mieltään, vaikka hän kokeekin helpommaksi olla yksin. Kutsu on välittämistä.

Vierailija
76/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seuraat uutisjuttuja, niin se on monelle kipeä ja todellinen ongelma.

Vierailija
77/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli ilmeisesti kieltäytynyt tänä vuonna ottamasta sisaruksiani luokseen joulunviettoon ja niinpä veljen kanssa soitellessa veli kysyi heille jouluna. Ensin ajattelin, että veljen kävi mua sääliksi, mutta sitten tajusin, että on se kova pala varmaan veljellekin, jos oma äiti ilmoittaa, että kukaan ei saa tulla aattona heille.

Minkä ikäinen äiti? Jossain vaiheessa on lasten vuoro laittaa joulua äidille :)

Vierailija
78/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä sukujouluja, kukaan ei vietä joulua niinkuin itse haluaa vaan oletetaan kaikkien sopeutuvan sen äänekkäimmän perinteen vaalijan tahtoon. Itse vietän kaikki juhlapäivät yksin ja hiljaisuudesta nauttien

Vierailija
79/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukua tulee monesti nähtyä muutenkin useita kertoja vuodessa. Ei kaikille joulu ole niin tärkeä. Haluamme kumppanin kanssa pitää joulun vieton rentona ilman aikataulutusta ja stressiä. Yksi päivä ollaan joko keskenämme tai vieraillaan minun sukulaisillani, toisena päivänä käydään sitten kumppanin sukulaisten luona. Hyvä kompromissi. 

Vierailija
80/85 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä olettamus, että yksinasuja olisi automaattisesti sinkku ja yksinäinen. Itse asun yksin, mutta olen suurperheen äiti. Neljä lasta, jotka asuvat jo omillaan.

Eiköhän sinun sukulaisesi tuon jo tiedä, vai oletko pitänyt äitiytesi kaikilta piilossa? Luulevat että olet aina ollut sinkku?