Aiotko kutsua yksin asuvan sukulaisesi/tuttavasi teille joulun viettoon?
Ja tarjota joululahjoista parhaimman, eli joulun hyvässä seurassa?
Kommentit (85)
Toivoisin, että serkkuni kutsuisi minut.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Siskoni on sanonut aika napakasti, että hän ei lähde kenenkään jouluun olemaan hyvesignaloinnin kohteena. Hänelläkin on oikeus olla jouluna juuri niin kuin haluaa eikä muiden joulupöydässä hyväntekeväisyyskohteena ja samalla lahja-automaattina.
Ei kutsuun pidä mitään lahjavelvoitetta laittaakaan.
En aio kutsua aatoksi muita kuin lapseni puolisoineen. Tästä jo koostuu 7 hengen porukka, niin talo on täysi eikä ruokapöytäänkään mahdu enempää.
Tietysti jouluvieraita käy muina päivinä kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat niin kaukana eikä minulla ole tilaa yömajoittaa. Eivät yksin asuvat välttämättä näe yksin asumista ongelmana.
Eihän se asuminen olekaan ongelma, vaan yksin olon tunne jouluna voi olla ongelma. Jouluna yksinäisyyden tunne korostuu, koska mainokset ja ohjelmat painottavat yhdessäoloa.
Mainokset? Ohjelmat? Oletko 90-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Jännä olettamus, että yksinasuja olisi automaattisesti sinkku ja yksinäinen. Itse asun yksin, mutta olen suurperheen äiti. Neljä lasta, jotka asuvat jo omillaan. Olen lisäksi parisuhteessa. Lähinnä mietin, miten ehdin varmasti nähdä kaikkia rakkaita jouluna.
Sama täällä. Asun yksin eli olen kai sitten tavallaan sinkku, mutta minulla on mies, joka asuu muualla ja kolme aikuista lasta omine puolisoineen sekä seitsemän lastenlasta. Vilskettä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perheen juhla.
Perhe on painajainen.
Näin. En muista yhtään hyvää perhejoulua. Muistan vain väsyneen, kiukkuisen äidin ja jouluvaloja aattona tsekkaavan isän, joka kiroilee kun ne ei suostu palamaan.
Muistan kun isä ja veli vetivät toisiaan jouluna turpiin.
Muistan pettymyksen kun mies antoi joululahjaksi vttu jonkin keittiökoneen.
Muistan kun makasin hätäleikattuna sairaalassa jouluaattona eikä kukaan käynyt katsomassa.
Muistan miten lasten ollessa pieniä laitoin perheelle joulun. Ja heräsin siihen, että saatanan paskaäijät söi viimeiset kinkunmurut jouluaamuna. Ei jättänyt muille mitään. Oli kutsunut autistiveljensä meille loisimaan minulta kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat niin kaukana eikä minulla ole tilaa yömajoittaa. Eivät yksin asuvat välttämättä näe yksin asumista ongelmana.
Eihän se asuminen olekaan ongelma, vaan yksin olon tunne jouluna voi olla ongelma. Jouluna yksinäisyyden tunne korostuu, koska mainokset ja ohjelmat painottavat yhdessäoloa.
Eikä painota. Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa!
En anna! Suomessa on liiankin hyvä sosiaaliturva, jolla monet loisivat "työttöminä" vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainokset? Ohjelmat? Oletko 90-luvulla?
Hän on helposti manipuloitava mäntti. Sellainen, joka haluaa "samaistua" mainoksiin.
Olen yksin asuva ja olen kutsunut aikuiset lapseni luokseni ;)
Sukulaiseni jäi yksin, kun olin lapsi. Milloinkaan vanhempani eivät häntä halunneet meille kutsua jouluksi. Mielestäni se oli järkyttävää. Heti kun aikuisena sain oman perheen, jonka kanssa aloin viettää jouluja, kutsuin heti tuon sukulaisen luoksemme joulupöytään, miellään tuli aina. Nykyään hän on jo niin iäkäs, ettei jaksa tulla, mutta viemme hänelle nopeasti joulukukan ja kahvia.
Nämä, jotka mainostavat olevansa parisuhteessa vaikka asuvat yksin: tuskin tässä ketjussa teitä olisi tarkoituskaan olettaa kutsuttavan jonkun joulunviettoon mukaan. Eiköhän tutut ja sukulaiset tiedä, että olette parisuhteessa tai on kumppani. Ajatuksena oletettavasti on, että ne jotka ovat oikeasti yksin jouluna joku kutsuisi.
En kutsu ja olen itsekin yksin jouluna. Ollut jo monta vuotta. En haluaisi olla se, jonka joku velvollisuudesta kutsuu mukaan. Aatto on vain yksi päivä, sen olen jo oppinut. Uutenavuotena on yhteinen tapaaminen muutaman kaveri kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä painota. Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa! Anna köyhälle rahaa!
En anna! Suomessa on liiankin hyvä sosiaaliturva, jolla monet loisivat "työttöminä" vuosikymmeniä.
Vain elämäntapatyötön Riikka Purra (14 vuotta) ja kokoomuslaiset kansanedustajat (jopa yli 25 vuotta).
Allekirjoittakaa sopeutumisrahan lakkauttamista koskeva kansalaisaloite! Kansanedustajat joutaa saman työttömyysturvan varaan kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni jäi yksin, kun olin lapsi. Milloinkaan vanhempani eivät häntä halunneet meille kutsua jouluksi. Mielestäni se oli järkyttävää. Heti kun aikuisena sain oman perheen, jonka kanssa aloin viettää jouluja, kutsuin heti tuon sukulaisen luoksemme joulupöytään, miellään tuli aina. Nykyään hän on jo niin iäkäs, ettei jaksa tulla, mutta viemme hänelle nopeasti joulukukan ja kahvia.
Ihana :)
Viime vuonna kutsuimme suvun vanhapojan jouluaatoksi meille. Hän vietti aiemmin joulua suvun vanhimpien kanssa, jotka kuolivat ennen joulua. Mies oli kiitollinen kutsusta ja toi niin ylenpalttisen kauniin kukka-asetelman ja suklaita, että minua ihan nolotti onko meidän tarjoilut tarpeeksi hienot.
Se tuttava menee vanhemmilleen jouluksi. Pari yksinasuvaa serkkua mulla on, mutta en usko heidän olevan yksinäisiä. Ei kuitenkaan ole oltu yhteyksissä, kun ei ole ollut hautajaisia suvussa hetkeen.
Lisäksi meillä on rento joulu ilman aikatauluja, mahdollisesti pyjamassa ja pitkällä ruokalevolla, niin ei tähän oikeen perheen ulkopuoliset sovi. Tuskin ruokatarjoilutkaan olis mieluiset eikä mua huvita enempää kokkailla ja shoppailla.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kutsuimme suvun vanhapojan jouluaatoksi meille. Hän vietti aiemmin joulua suvun vanhimpien kanssa, jotka kuolivat ennen joulua. Mies oli kiitollinen kutsusta ja toi niin ylenpalttisen kauniin kukka-asetelman ja suklaita, että minua ihan nolotti onko meidän tarjoilut tarpeeksi hienot.
<3
Kutsuttiin. Lupasin harkita. En ole menossa. Viihdyn vuoden hiljaisimmat päivät omassa sievässä kodissani, johon kukaan ei tule sotkemaan ja sössöttämään ja vaatimaan joulupersettä
Vierailija kirjoitti:
Se tuttava menee vanhemmilleen jouluksi. Pari yksinasuvaa serkkua mulla on, mutta en usko heidän olevan yksinäisiä. Ei kuitenkaan ole oltu yhteyksissä, kun ei ole ollut hautajaisia suvussa hetkeen.
Miksi pitäisi odotta hautajaisia? Kortti? Tekstari? Soitto?
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiin. Lupasin harkita. En ole menossa. Viihdyn vuoden hiljaisimmat päivät omassa sievässä kodissani, johon kukaan ei tule sotkemaan ja sössöttämään ja vaatimaan joulupersettä
Olisi sinulta kohteliasta ilmoittaa ajoissa, ettet ole menossa.
En todellakaan. Siskoni on sanonut aika napakasti, että hän ei lähde kenenkään jouluun olemaan hyvesignaloinnin kohteena. Hänelläkin on oikeus olla jouluna juuri niin kuin haluaa eikä muiden joulupöydässä hyväntekeväisyyskohteena ja samalla lahja-automaattina.