Ei tästä työttömyydestä taida olla enää ulospääsyä
En pääse mihinkään töihin, en edes osa-aikaisiin pätkätöihin, korkeakoulun opintotukikuukaudet on käytetty ja mihinkään duunarihommaan musta ei enää ole. En enää tiedä mitä voisin tehdä. Odotella varmaan sitten eläkeikää seuraavat 25 vuotta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmistunut kun mainitset että opintotukikuukaudet on käytetty. Huono tilanne jos ei ole tutkintoa se pitää saattaa ensin loppuun. Mitä paikkoja olet hakenut?
Aina on vaihtoehtoja vaikka alaa et maininnutkaan:uusi ammatti, työn haku ulkomailta, kausityöntekijäksi Lappiin.
Öööh,
Työttömän oma te-toimisto ensiksi tässä joka arvoi saako työtön mahdollisuuden uuteen ammattiin. Ei niitä tuosta vain shoppailla nykyään. Amk-muuntokoulutuksia on ja niissä on se sama kuin kaikeassa amk-opinnoissa: vain verkostoitumalla opintojen aikana voit suoraan päästä opintojen valmistuttua töihin. Muuten palaat työkkäriin velvoitehakuun vain uudella cv:llä.
Missä Lapin kausityöntekijä sitten asuu työkaudella jos oma koti on vaikka stetsonista ravistellen Tampereella. No siellä Lapin hiihtokeskuksen liepeillä? Onko sitten kaksi kämppää maksettavana, entä
Rekrykoulutuksiin osallistuvilla yrityksillä ei ole mitään velvollisuuksia koulutettaviaan kohtaan. Parhaimmillaan koulutettava saa työpaikan, pahimmillaan hän tekee sen puoli vuotta projekti- tai hanttihommia (joihin hänellä jo on koulutus ja ammattitaito, koska muutenhan häntä ei edes otettaisi rekrykoulutukseen) ja jatkaa sitten työttömänä olemista. Järjestäjän koulutuspäivät ovat niitä sen muutenkin järjestämiä koulutuksia, joissa on tilaa mutta joiden aihe ei välttämättä ole hyödyllinen.
Otin perusteellisesti selvää rekrykoulutuksista ja päädyin olemaan hakematta. Yksi sen epäilyttävimmistä puolista nimittäin on se, että kouluttava firma etsitään vasta hakijan sitovan ilmoittautumisen jälkeen eli sika säkissä -periaatteella. Vaikeasti työllistyvä hakija annetaan sille, joka sen huolii.
Vierailija kirjoitti:
Kai jollain tutulla on pimeitä töitä. Ala vaan kyselee kaikilta. Niin minäkin olen tehnyt ja saanut pimeitä töitä. En halua makoilla kotona seuraa 20 vuotta.
Lainaisitko tuttujasi minulle? Minulla nimittäin ei ole yhtään, ei edes niitä, joilla ei ole pimeitä töitä.
Naisena kuitenkin saat aina rakkauden täyteisen parisuhteen.Ei vaadita statusta ja tuloja kuten miehiltä joten nyyh
Vierailija kirjoitti:
ei se tartte kuin yhden hyvän mahdollisuuden , kyllä saat typaikan jos tosiaan haluat. Voimia
Paskat saa. Minusta olisi duunarihommiin mutta niihinkään ei pääse. Kyllä parikymppisiä näkyy hommissa joihin olen hakenut. Tuskin päihittää minua työkoke ulsessa ja koulutuksessa. T. Toinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset pois työpaikoilta ja nuoria tilalle. En ymmärrä tätä hehkutusta että eläkeläiset on parhaimpia työntekijöitä. Kyllä nuoretkin osaa kun annetaan mahdollisuus. Itse oon jo 60 v.työtön enkä kaipaa takaisin työelämään, mutta en pääse vielä eläkkeelle.
Kiva kohauttaa 695+250 asumistuella. Mielummin jotain töitä tekisi ettei tarvisi kituutella ja hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksia? Vertaistukea? Positiivisia kokemuksia työnhausta tänä päivänä?
Ap
Mieti etukäteen paikkoja katselematta, millaiseen työpaikkaan haluaisit ja olisit sopiva. Unelmatyöpaikkasi siis. Unelmoi ensin ja etsi vasta sitten konkreettisia toteutusmahdollisuuksia tälle unelmalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksia? Vertaistukea? Positiivisia kokemuksia työnhausta tänä päivänä?
Ap
Työttömyyteni venyi ja päädyin pitkäaikaistyöttömäksi. Sitten kuulin tutulta sellaisesta vähän hantthommasta. Pääsin siihen. Kävi niin kivasti, että sieltä löytyi muitakin hommia.
Sitten pääsin vaatimattomaan myyntiluonteiseen hommaan. Olin motivoitunut kun halusin pitää sen työn. Opin sen hyvin ja hommat alkoi sujua. Lopulta minulle ihan oikeasti soitti headhunter saman tapaisesta työstä paremmassa firmassa. Pääsin sinne vajaat neljä vuotta sitten.
Nyt olen edelleen samassa firmassa. Opiskelen töiden ohella laskentatoimen juttuja, ja minun pitäisi päästä vajaassa vuodessa ylenemään kiinnostavampiin hommiin. Tästä on siis jo puhuttu tj:n ja HR:n kanssa. Duun maksaa nämä kurssit joilla nyt olen.
Tiedän että oli mulla tuur
Neljä vuosittain Suomessa oli vielä töitä. Nyt orpopurra tekee 100 uutta työtöntä joka päivä.
Kiitos orpopurra. Töitä on, kun hallitus on vaihtunut ja voimme taas luottaa tulevaisuuteen.
Minä en mihinkään töihin edes haikaile. Ulosotossa sen verran paljon, etten niitä pysty ikinä maksamaan. Jos olisin töissä niin ulosottovelka ei paljoa vähenisi, pelkkiin korkoihin menisi nekin vähät maksut.
Kaksi vuotta työttömänä.
Hakenut työpaikkoja ja jokaisesta tulee vastaus "ei ole tarvetta." Ne paikat jotka tulevat avoimeen hakuun, on kymmeniä hakijoita eikä pääse edes haastatteluun.
Kaikista kamalinta mielestäni on se toivonkipinä. Aina lähettäessä avoimen hakemuksen tai hakemuksen paikkaan johon on haku, aina tulee se toive, että jospa nyt.
Sitten kun tulee kieltävä vastaus tai valinta ei osunut sinuun, se pettymys on valtava ja se epätoivo kuinka ei valoa tunnelin päässä vaan pelkkä umpikuja.
Onhan teillä miehet jotka elättää teidät.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla juuri eräs firma valitti kun ei saa suomalaisia työntekijöitä. Jos joku tuleekin, on puolipäivää kännykällään, jättää tulematta töihin ilmoittamatta jne. Haalii latvialaisia ja virolaisia töihin, vaikka mielellään ottaisi suomalaisia. Mutta kun ei ole.
Mikähän tämä "eräs firma" on, ilmeisesti huono palkka ja työ mikä ei 99% ihmisistä kiinnosta ja vielä pohjanmaa, niin ei ole ihme.
Ei kukaan paskan työn perässä muuta pohjanmaalle tai minnekkään muallekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain on mitenkään mahdollista niin kannattaa lähteä ulkomaille. Ei Suomessa ole enää paljoakaan sellaista minkä vuoksi tänne kannattaa jäädä. Ei tarvitse mennä kauas niin on jo moni asia paremmin ja töitä löytyy.
Ruotsiin on superhelppo lähteä jos osaa kieltä, mutta ai niin, ruotsihan on monen mielestä ihan turha kieli. Ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mihinkään töihin edes haikaile. Ulosotossa sen verran paljon, etten niitä pysty ikinä maksamaan. Jos olisin töissä niin ulosottovelka ei paljoa vähenisi, pelkkiin korkoihin menisi nekin vähät maksut.
Muuta ulkomaille sellaiseen maahan, josta Suomi ei ulosmittaa sinulta mitään
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä miehet jotka elättää teidät.
Ei mulla ainakaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakisi lääkikseen?
Siksi, ettei mulla olisi varaa opiskella siellä.
Ap
Eläkeläiset pois työpaikoilta ja nuoria tilalle. En ymmärrä tätä hehkutusta että eläkeläiset on parhaimpia työntekijöitä. Kyllä nuoretkin osaa kun annetaan mahdollisuus. Itse oon jo 60 v.työtön enkä kaipaa takaisin työelämään, mutta en pääse vielä eläkkeelle.