Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tästä työttömyydestä taida olla enää ulospääsyä

Vierailija
10.12.2025 |

En pääse mihinkään töihin, en edes osa-aikaisiin pätkätöihin, korkeakoulun opintotukikuukaudet on käytetty ja mihinkään duunarihommaan musta ei enää ole. En enää tiedä mitä voisin tehdä. Odotella varmaan sitten eläkeikää seuraavat 25 vuotta?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinusta ei muka ole duunarihommaan? Jos et muuta työtä saa, niin ala duunarihommiin äläkä nirppistele. Amisopintoihin saat opintotukea. 

Kyse ei ole mistään "nirppistelystä" vaan terveyssyistä.

Ap

Joo joo ja kaikki duunarihommat on samanlaisia. Kyllä nyt on asenteessa vikaa ja se haisee. On mullakin kaksi korkeakoulututkintoa ja niin vaan rajoitteitteni kanssa olen tuotantolaitoksessa töissä. Pätkätyö, paska palkka mutta eipä tartte miettiä työkkärin seuraavaa konnankoukkua. 

Näin eläkeikää lähestyvän näkövinkkelistä olet nuori. Töitä on tällä hetkellä vaikea löytää mutta suurin ongelma sulls on asenne. Eikä duunarina tarvitse loppuikää raataa, voit ihan vapaasti vaihtaa duunia jos muuta löydät. 

Niin. Sinä olet sinä ja minä olen minä. Meillä molemmilla on myös omat rajoitteemme ja vaikka sinä pystyisit työskentelemään tuotantolaitoksessa, niin se ei tarkoita sitä, että minä pystyisin myös.

Ap

Vierailija
22/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun töistä irtisanotaan, niin ne ketkä pääsekä ikinä töihin, ne pääsevät töihin irtisanomisaikana, eivät koskaan päädy työttömiksi työnhakijoiksi.

Ne ketkä pääsyvät työttömiksi työnhakijoiksi, heistä ainakin 99% jää ikuisesti työttömäksi, kun kukaan ei palkkaa työtöntä, kun voi palkata suoraan toisesta työstä.

Toinen työ on aina tae työkyvystä, työttömyys on aina riski, töissä käyvältä voi kysyä aina esimieheltä, työttömältä ei voi kysyä keneltäkään nykyisestä tilanteesta ja kunnosta.

Vain suoraan koulun penkiltä työttömiksi jääneitä saatetaan johonkin palkata, jotka eivät ole vielä työelämässä olleet.

Ja meitä koulun penkiltä valmistuneita ei usein oteta mihinkään kun ei ole sitä vankkaa kokemusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ, yö, yötyö mieltä syö

Sakkaa, kakkaa 

Vierailija
24/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin 2kk. sitten työttömäksi hoitajaksi. Olen hakenut huomattavasti enemmän työpaikkoja, mitä te-palvelut velvoittaa. Aina sama vastaus: "Valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun". Olen alan vaihtaja, koska minulle valehdeltiin että hoitajista on pulaa, ja varma työllistyminen. Katin viikset! Työpaikka ilmoituksissa velvoitetaan kuulumaan Terhikkiin tai Suosikkiin tai molempiin. Ilmeisesti sen vuoksi että työpaikanilmoittaja voi tarkistaa hakijan iän. Todistukseni puhuu kyllä puolestaan, ka. 4,4. Nuoremmat kiilaavat aina ohi, näin se vain on. Viitsi enää hakea minnekkään. Edes koulutuksiin ei enää ikäloppua 40-vuotiasta oteta.

Toivotaan, että työmarkkinat lähivuosina sote-puolella paranee. Viiden vuoden sisään eläköityy lisää väkeä, joten tilalle on otettava.

Pian talvilomasijaisia tarvitaan ja myöhemmin kesälomasijaisia, toukokuu on jo kesälomakuukausi. Tsemppiä!

Vierailija
25/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla juuri eräs firma valitti kun ei saa suomalaisia työntekijöitä.  Jos joku tuleekin, on puolipäivää kännykällään, jättää tulematta töihin ilmoittamatta jne. Haalii latvialaisia  ja virolaisia töihin, vaikka mielellään ottaisi suomalaisia. Mutta kun ei ole.

Kannattaa varmaan tehdä syvä itsetutkiskelu, miksi kukaan ei halua olla firmassa.

Vierailija
26/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, eläkeikään 18 vuotta. 

Kelpaisi pätkätyöt, mikä vaan mitä osaisi tehdä.Oman alan töitä ei saa iän ja työttömyyden vuoksi. Nuoria ja epäpäteviä tai töissä jo olevia palkataan. 

Ei tässä auta kuin kituuttaa ja hyväksyä se, että loppuelämä saattaa olla tätä samaa päivästä toiseen. Toisaalta olen vielä hengissä, ja terve.

Vierailija
27/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinusta ei muka ole duunarihommaan? Jos et muuta työtä saa, niin ala duunarihommiin äläkä nirppistele. Amisopintoihin saat opintotukea. 

Tuliko sun pieneen päähän mieleen että ap.:llä voi sairaus estää joidenkin töiden tekemisen?

Vierailija
28/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmistunut kun mainitset että opintotukikuukaudet on käytetty. Huono tilanne jos ei ole tutkintoa se pitää saattaa ensin loppuun. Mitä paikkoja olet hakenut?

Aina on vaihtoehtoja vaikka alaa et maininnutkaan:uusi ammatti, työn haku ulkomailta, kausityöntekijäksi Lappiin.

Öööh,

Työttömän oma te-toimisto ensiksi tässä joka arvoi saako työtön mahdollisuuden uuteen ammattiin. Ei niitä tuosta vain shoppailla nykyään. Amk-muuntokoulutuksia on ja niissä on se sama kuin kaikeassa amk-opinnoissa: vain verkostoitumalla opintojen aikana voit suoraan päästä opintojen valmistuttua töihin. Muuten palaat työkkäriin velvoitehakuun vain uudella cv:llä.

Missä Lapin kausityöntekijä sitten asuu työkaudella jos oma koti on vaikka stetsonista ravistellen Tampereella. No siellä Lapin hiihtokeskuksen liepeillä? Onko sitten kaksi kämppää maksettavana, entäs lapset ja kumppani sinnekkö mukaan työtä ja koulut kaikille? Sille on looginen syy miksi kausitöihin nimenomaan ulkomaalaiset sopii taustoiltaan parhaiten kun eivät juurru sinne missä tekevät työnsä. Ei tarvii ostaa asuntoa (lainan maksu 20v) ei huonekaluja, ei lapsia mukana kun mamma ja ukki hoitaa niitä Aasiassa sillä aikaa eli tarhamaksutkin saa itselleen. Palkat toki lähettävät sitten perheelleen Suomesta eli ei jää kotimaan kulutukseen juurikaan.

Suomessa talous on huonossa jamassa kun yrittäjät keksi että tes-minimi ja pätkänollasopparit on laillinen tapa minimoida työntekijöiden palkkakuluja. Eli tavallaan halutaan että työntekijä olisi irtotunteja laskuttava yrittäjä ilman sidosta työpaikkansa työsopimukseen pitkäjaksoisesti. Kellä työttömällä on varaa tehdä muutama tunti pivässä soittokeikkoja jos huomenna ei tule yhtään- siitä on kyse miksi "ne työt" ei enää riitä elinkeinoksi monelle työttömälle. Hox!

Monella se tarkoittaa työssäkäynnin kulujen jälkeen pienempää palkkaa kuin pelkästään kokopäiväisenä työttömänä ollen. Se on surullista miten huonoja palkkoja moni tarjoaa. Nyt ei edes työttömät ole turvana taustajoukkoina yrittäjille irtotunteja tekemään kun ansaittu palkka alentaa työttömyyskorvauksia.

Rekrykoulutus! Ap fiksuna osaa etsiä alaa jossa on kysyntää ja itseä kiinnostaa. Rekrykoulutus on suora väylä ko. työpaikalle kunhan vaan pääsee mukaan koulutukseen.

Vierailija
29/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on, odottelee eläkettä tai kuolemaa

Vierailija
30/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Vierailija
31/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jollain tutulla on pimeitä töitä. Ala vaan kyselee kaikilta. Niin minäkin olen tehnyt ja saanut pimeitä töitä. En halua makoilla kotona seuraa 20 vuotta.

Vierailija
32/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla juuri eräs firma valitti kun ei saa suomalaisia työntekijöitä.  Jos joku tuleekin, on puolipäivää kännykällään, jättää tulematta töihin ilmoittamatta jne. Haalii latvialaisia  ja virolaisia töihin, vaikka mielellään ottaisi suomalaisia. Mutta kun ei ole.

Kannattaa varmaan tehdä syvä itsetutkiskelu, miksi kukaan ei halua olla firmassa.

Sitten niiden pomojen pitäisi myöntää itselleen että ne on aika surkeita työssään. Juuri ne eniten peliin katsomista tarvitsevat välttelee sitä eniten. 

Vierailija
33/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai jollain tutulla on pimeitä töitä. Ala vaan kyselee kaikilta. Niin minäkin olen tehnyt ja saanut pimeitä töitä. En halua makoilla kotona seuraa 20 vuotta.

Kaikilla ei ole "tuttuja" jotka tuosta noin vain voisivat palkata.

Vierailija
34/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tällä hetkellä töissä ja tavallaan ihan ok asemassa tässä. Meillä on kuitenkin ollut jo useammat yt:t lyhyen ajan sisällä ja odottelen, napsahtaako pian omalle kohdalle. Olen oikeastaan jo päättänyt, että jos napsahtaa, en enää aloita alusta toisessa paikassa, vaikka töitä saisinkin. Oon tehnyt katkeamatta töitä 32 vuotta (alussa samaan aikaan opiskellen) ja nähnyt paljon vaivaa päästäkseni tähän asemaan, missä nyt olen. Mulla ei ole enää jaksamista aloittaa alusta uudessa paikassa. Menkööt työpaikat nuoremmille ja innokkaammille. Tälläkin hetkellä opiskelen työn ohessa, mutta jos työt loppuu, lopetan opiskelunkin samana päivänä. Opinnot liittyvät siis siihen, että pääsisin ylenemään nykyisessä työssä. 

Vierailija
35/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun töistä irtisanotaan, niin ne ketkä pääsekä ikinä töihin, ne pääsevät töihin irtisanomisaikana, eivät koskaan päädy työttömiksi työnhakijoiksi.

Ne ketkä pääsyvät työttömiksi työnhakijoiksi, heistä ainakin 99% jää ikuisesti työttömäksi, kun kukaan ei palkkaa työtöntä, kun voi palkata suoraan toisesta työstä.

Toinen työ on aina tae työkyvystä, työttömyys on aina riski, töissä käyvältä voi kysyä aina esimieheltä, työttömältä ei voi kysyä keneltäkään nykyisestä tilanteesta ja kunnosta.

Vain suoraan koulun penkiltä työttömiksi jääneitä saatetaan johonkin palkata, jotka eivät ole vielä työelämässä olleet.

Ja meitä koulun penkiltä valmistuneita ei usein oteta mihinkään kun ei ole sitä vankkaa kokemusta

Miten sitä voi koskaan saadakkaan kun töihin ei oteta?

Vierailija
36/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankkaa kokemusta saa kotona, tv: Purraorpo

Vierailija
37/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä voi koskaan saadakkaan kun töihin ei oteta?

Menemällä suorittavan tason hommiin. Ei niitä johtajan paikkoja suoraan koulunpenkiltä saa.

Vierailija
38/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta loppuu työttömyyskorvaukset. Sitten sinäkin joudut miettimään että miten tulet toimeen.

Vierailija
39/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kohta loppuu työttömyyskorvaukset. Sitten sinäkin joudut miettimään että miten tulet toimeen.

Miten niin loppuu?

Ap

Vierailija
40/59 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain on mitenkään mahdollista niin kannattaa lähteä ulkomaille. Ei Suomessa ole enää paljoakaan sellaista minkä vuoksi tänne kannattaa jäädä. Ei tarvitse mennä kauas niin on jo moni asia paremmin ja töitä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme