Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotileipurit hoi! Omenapiirakasta kysymys

Vierailija
10.12.2025 |

Miksi omenapiirakassani omenanpalat jäävät vähän koviksi? Muiden omppupiirakkaa syödessäni omenanpalat ovat ihanan pehmeitä. Miten ne saa sellaisiksi? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenapiirakkareseptejä sekä omenalajikkeita on niin monta, että on aika hankala pelkästään tuon aloituksen perusteella sanoa yhtikäs mitään.

Vierailija
2/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ohjeen mukaan, minulla olivat aina pehmeitä. Olisko ne lohkot sulla liian paksuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama juttu, mitä tahansa reseptiä olen kokeillut. 

Mitkä lajikkeet soveltuvat piirakkaan parhaiten? 

Ap

Vierailija
4/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse jauhoisia omenoita ja pilpo seuraavalla kerralla pienemmiksi paloiksi.

Vierailija
5/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ohjeen mukaan, minulla olivat aina pehmeitä. Olisko ne lohkot sulla liian paksuja?

Tein lohkot viimeksi juustohöylällä, että ovat tarpeeksi ohuita, mutta jäivät koviksi. Luulen, että on kyse omenalajikkeesta. 

Ap

Vierailija
6/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ohuempi omenaviipale / pienempi omenapala, sitä nopeammin se kypsyy. Jauhoinen omenalajike on jo lähtökohtaisesti pehmeämpi kuin kiinteä omena. Oma uuni pitää myös tuntea, aina ne ohjeiden paistoajat eivät omalle uunille päde.

Vierailija
7/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa jos valitsee ruokaomenan piirakkaan, mutta jos sattunut kovempaa laatua niin ne pitää alkukypsentää liedellä, riippuu reseptistä että millä tavoin, sokeriliemessä (vettä+sokeria+sitruunaa) muutama minuutti että jäävät puolikoviksi. 

Vierailija
8/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, kun en tiedä, mitkä lajikkeet ovat jauhoisia. Omenoita ostaessa nimet eivät sano minulle mitään. 

Ap

Vierailija
9/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista ne ensin kevyesti voissa ja sokerissa. Tulee makeita ja pehmeitä 100-varmasti. Mausta kanelilla ja vaniljasokerilla ja kaada sitten taikinan päälle ja uuniin.

Vierailija
10/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, kun en tiedä, mitkä lajikkeet ovat jauhoisia. Omenoita ostaessa nimet eivät sano minulle mitään. 

Ap

Eivät vastaajat aio kertoakaan. Puhuvat jauhoisista ruokaomenoista kiusallaan.  Yritä pärjäillä. 

Vierailija
11/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osta halvinta, jotain alle kahden euron jonagoldia tai puolalaista marieta, mutta jos haluaa hienompaa niin kotimaiset laadut usein. Kaikki ulkomaiset kiiltävät on kovia. 

Vierailija
12/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Royal Gala-lajike sopii hyvin piirakoihin.

Vierailija
13/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minäkään. Sen takia käytänkin googlea apuna, kun valitsen omenoita piirakkaan. 

Vierailija
14/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/hedelmat/omenalajikkeet-esittelyssa

Aika usein punaiset omenat ovat jauhoisempia kuin keltaiset ja vihreät

Vierailija
15/15 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minäkään. Sen takia käytänkin googlea apuna, kun valitsen omenoita piirakkaan. 

Tulin tänne kysymään, koska google antoi liudan omenalajikkeita, joitsa osaa olen jo käyttänyt. Tarvitsisin nyt todella murenevan lajikkeen, enkä vain pitkää listaa. Onpa jollain luotto googleen.....

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän