Miksi lapsen taitoja liioitellaan?
Miksi ihmeessä niitä lasten taitoja pitää liioitella?
Olen huomannut että monet äidit pistävät aina hieman paremmaksi, kun kysytään jostakin lapsen opitusta taidosta.
Esim. jos lapsi on oppinut 2v 5kk ikäisenä päiväkuivaksi, niin vuoden päästä kun joku kysyy asiasta, niin sama äiti vastaa ylpeänä " meidän Matti oppi päiväkuivaksi 2-vuotiaana" .
No onhan se totta, että Matti oli tuolloin 2 vuotta, eikä 3, mutta kun on kyse noin pienistä lapsista, niin niillä kuukausillakin on merkitystä, ja antavat paremman käsityksen. Tuon ikäisellä kun yhdessä kuukaudessa kehitys voi olla todella nopeaa (ja niin onkin).
Paras oli, kun eräs äiti puistossa kehui, että heidän Pirkko-Liisa oli myös yökuiva JO 2-vuotiaana (tällöin Pirkko-Liisa oli jo 4v. kun äiti häntä kehui). Tämä Pirkko-Liisan äiti vain sattuu asumaan meidän naapurissa ja P-L on täysin saman ikäinen kuin meidän tyttö. Ja muistan hyvin, että P-L oli 2 vuotta JA 11kk kun oppi yökuivaksi.
Mutta vuosien saatossa sekin taito muuttui 2-vuotiaaksi...
Vaikka minusta oikea vastaus tuohon olisi vaikka; noin 3-vuotiaana, hieman vajaa 3-vuotiaana, taikka sitten 2v ja 1kk.
Jos joku sanoo, että lapsi oppi jotain 2-vuotiaana, niin kyllä minä käsitän sen määritelmän tarkoittamaan n. 2-vuotis syntymäpäivän tietämillä, molemmin puolin. Vai miten te muut?
Miksi siis siitä lapsesta pitää tehtä aina hiuksen verran parempi lapsi?
Kommentit (5)
koska minua taas huvittaa tuo tapa, kun joku kysyy, minkä ikäinen lapsi on ja vastaus on, että meidän tyttö on 2v 4kk ja 2 viikkoa. Itselleni ei ole niin tarkkaa.
Kun lapsesi on 35-vuotias, asialla ei enää ole merkitystä.
Meillä on kaksi vanhinta lasta yläkoulussa ja kuopus viidennellä. Ja en oikeesti muista kuka oli kuinkakin monta kuukautta vanha kun teki mitäkin.
Kyllä minäkin sanon 2v, kun tarkoitan 2v syntymäpäivän paikkeilla, ja vastaavasti 3v voi olla pari kuukautta ennen 3v synttäriä.
Sinänsä on ihan hilpeää, että jostain kuivaksioppimisesta voi tehdä kisan :o)
vaikka ei se minua haittaa. Huvittaa lähinnä, kun äidit kyselevät " mites teidän lapset" ja omat lapset ovat aina piirun kehittyneempiä :). Jokainen oppii asioita ajallaan.