Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?

Vierailija
09.12.2025 |

Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.

Kommentit (469)

Vierailija
441/469 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1981, sain maistaa vitsaa pari kertaa.

Vierailija
442/469 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1972 ja kyllä. Vitsa piti itse hakea. Kerran tein sen virheen että otin "pienen" ja ohuen mutta sehän sattui kahta kauheammin. En minä näitä silti pahalla muistele. Samaa sai muutkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/469 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1972 ja kyllä. Vitsa piti itse hakea. Kerran tein sen virheen että otin "pienen" ja ohuen mutta sehän sattui kahta kauheammin. En minä näitä silti pahalla muistele. Samaa sai muutkin

Se ohut vitsa kirpaisi ilkeästi mutta nopeasti. Sillä vedettiin sellainen muutaman sivalluksen lyhyt sarja paljaalle pepulle. Sitten se oli ohi.

Vierailija
444/469 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1974 eikä piiskattu eikä muutenkaan rangaistu, vapaa kasvatus. Olisin kyllä ehdottomasti jotain pöllyttämistä ansainnut. Olin karsea teini ja nuorena aikuisena kohtelin läheisiäni huonosti ja käyttäydyin törkeästi heitä kohtaan. Piti sitten opit käyttäytymisestä ja muiden kohtelusta ja omasta asemasta maailmassa saada muualta kuin kotoa. Mulla on kaksi sisarta ja yksi veli ja me kaikki ollaan samaa mieltä sekä mun käytöksestä että he omasta käytöksestään. Rajaton ja vapaa kasvatus ei ollut kenellekään meistä hyväksi.

Vierailija
445/469 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämmöinen täysin tottelematon lapsi sopeudu yhteiskuntaan ja tule muiden kanssa toimeen, joten ei ole lapselle millään lailla hyväksi. 

Vaatii niin hyvää voimanhallintaa ja ihmistuntemusta ihmisestä, joka ei ole taysikassvuinen yksilö vaan vanhempiensa jatke mieleltään. Kaikki käytös tulee käytännössä matkittuna vanhemmilta, jos siitä satutetaan, niin se aiheuttaa paljon ristiriitaisia ajatuksia. Koska lapsi ja vanhempi on yhtä, vaikkei se enää ole tissillä tai napanuorassa kiinni, niin lapselle syli on todiste siitä että vanhempi on yhtä ja lapsi ei ole vielä täysikasvuinen oma itsensä. Kuritus on vanhemman tulkinta siitä että lapsi on vain pieni versio aikuisesta ja omatoiminen ajatteleva yksilö. Tosiasiassa lapsi on edelleen yhtä vanhempansa kanssa. Samaa lihaa ja ajatusta.

On suuri vaara mennä aina yli. Toiset on kovapäisempiä ja ei edes

Niin, tuo ns. leijonamieli veljesi siis vain ärsytti tarkoituksella, että pahensi vaan omaa pahoinpitelyään. Ei hirveästi itsesuojeluvaistoa. Varmaan menee snagarillakin haastamaan riitaa itseään isompien kanssa ja kokee olevansa joku sankari? Ja tuollaista sinä täällä julkisesti ihannoit?

Vierailija
446/469 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N vm-75. Ei sitä muulla tavalla rangaistukaan kuin kurittamalla. En muista saaneeni aresteja tms., mutta remmiä perseelle tuli. Joskus pienemmistä jutuista selvisi tukkapöllyllä tai luunapilla

Vierailija
447/469 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1969, ei

Vierailija
448/469 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-76. Vanhempamme olivat uskovaisia. Meille perusteltiin piiskaamista niin, että joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Asuttiin maalla. Lähimmän naapurin poikaa, kaveriamme, isä hakkasi vyöllä. Ei silloin tiedetty mistään lastensuojelusta. 

Lasten fyysinen kurittaminen tuli laittomaksi vasta 1984. 

Itse olen käynyt terapiassa näitä asioita läpi. Isovanhempani olivat sodan käyneitä, kotinsa menettäneitä evakkoja. He siirsivät traumansa omiin lapsiinsa, eli vanhempiinsa, jotka siirsivät traumansa meihin. Itse olen yrittänyt katkaista jatkumon. Lasteni - 72 syntynyt isä, jota myös hakattiin lapsena, ei osannut katkaista sitä. 

Me ollaan monen sukupolven väkivaltaisuuden traumatisoima kansa, ja se näkyy. 

Vierailija
449/469 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin vuonna 1961, isosisaruksia oli kuusi, yksi syntyi vielä jälkeeni. Kuritukset meille tytöille määräsi äiti ja toimeenpani isä. Vain muutaman kerran muistan isän rankaisseen meitä omin päin. Nuorimmalle isosisarukselleni (ainoa poika) isä antoi selkään säännöllisesti, eikä äidillä muistaakseni ollut näihin rangaistuksiin mitään vaikutusta. Saatan olla väärässäkin. Isän alttius kurittaa ei välttämättä liity sukupuoleen vaan siihen että isä ja veli olivat pohjimmiltaan hyvin samankaltaisia ja ottivat siksi välillä yhteen.

Vierailija
450/469 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla taisi olla vielä suhteellisen yleistä, 80-luvulla vielä jotkut saivat, 90-luvulla harvemmat ja nykyään ei onneksi juuri kukaan. Joka vuosikymmen väheni ja kun vanhemmiksi tulivat ne, joita ei ollut kuritettu, loppui se. Mutta miten maahanmuuttajaperheissä?

Vierailija
451/469 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuoden ohella miettii sukupuolta. Oma kokemukseni on, että pojat saivat selkäsaunoja paljon useammin kuin tytöt. Jopa samassa perheessä.

Vierailija
452/469 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970. Ei mitään ruumiillista rangaistusta.

Vierailija
453/469 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1959, en ole saanut piiskaa enkä tukkapöllyäkään. 

Vierailija
454/469 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1977, kerran tukistettu.

Vierailija
455/469 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1986, tuli lapsuudessa luunappeja ja sitten harvemmin mutta joskus niin tukkapöllyä ja vielä harvemmin myös remmiä. Loppui kun olin noin 12 tai vähän yli. 

Pikkuveli on kaksi vuotta nuorempi (olen isosis siis), ja hänelle oli melko samanlaista, tosin hänen pahoinpitelynsä hiipui samaan aikaan kun minun eli 2v vähemmän sai hän.

Luulin 25-vuotiaaksi asti että se oli ollut normaalia lapsuutta ja tapa vasta sen jälkeen aloin tajuamaan että ei ne kaverit lapsena saaneet samanlaista kohtelua tai "kuria" jos sitä nyt siksi voi kutsua. Molemmat vanhemmat kuolivat ennen sitä eli en koskaan päässyt selvittämään asiaa mistä tämä oikeasti johtui ja miksei sitä koskaan puhuttu auki kun kuritus loppui eli varmasti tajusivat silloin että väärin oli tehty. 

Ja molemmat olivat korkeasti koulutettuja ja hyvissä työpaikoissa, se varmaan vaikutti että en kyseenalaistanut lainkaan. Omia lapsia en ole hankkinut enkä hanki, en siksi että pelkäisin tekeväni samoin mutta oma lapsuus vaikuttanut myös toki osin.

Vierailija
456/469 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

455, minulla sama. Ei ollut mikään ongelmaperhe vaan muuten tavallinen keskiluokkainen. En minäkään tajunnut, että siinä olisi jotain erikoista. Lapsihan ajattelee, että muillakin on samoin. Periaatteessa kuritukseen oli aina syy, mutta tilanne olisi tietenkin pitänyt ratkaista toisin.

Vierailija
457/469 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun monet sanovat, että piiskaa tuli isommista rikkeistä, niin mitä sellaiset asiat saattoivat olla, että aikuinen teki niin lapselle?

Vierailija
458/469 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1968, kyllä. Kiitoksena olen katkaissut välit, inhottaa kumpikin vanhempani. Kuolisivat jo.

Vierailija
459/469 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun monet sanovat, että piiskaa tuli isommista rikkeistä, niin mitä sellaiset asiat saattoivat olla, että aikuinen teki niin lapselle?

Kerran opettaja oli laittanut lapun kotiin myöhästelyistä. Piti palauttaa vanhemman allekirjoituksella varustettuna. Lappuni palautui väärennetyn allekirjoituksen kanssa ja opettaja huomasi asian ja oli sitten soittanut kotiin. Sain vyötä myöhästelystä ja ankarasti vitsaa ja tukkapöllyn nimen väärennöksestä. Se oli kuulemma vakavampi rike kun myöhästely. 

Vierailija
460/469 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sanoisin jopa että ihan hyvä niin.

Kuullostaa nykynuorista varmaan hullulta mutta olen silti sitä mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme