Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuuluuko pakasteherneet teidän joulupöytään

Vierailija
09.12.2025 |

lisukkeeksi ja luumut?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreät vetää jotain seitankinkkua ja soijaa. horisee ilmastonmuutoksesta niin että menee jouluilta pilalle. teslalla tullaan silti ja kissalle jotain lihaa ja suolta. näin suomessa

Vierailija
42/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunge ne herneet perseeseesi ja luumut tavaraasi

Hienoa kun tulit sanomaan tärkeän mielipiteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän joulupöytään ei kuulu mikään vihreä.

Onneksi en syö teillä. Ei edes mitään salaattia?

Joylupöydän salaatti on rosolli: porkkanaa, perunaa, punajuurta, silliä ja ehkä maun mukaan muutakin.

Rosolli on meillä ensimmäisessä kattauksessa. Vihreä salaatti ja ne pakasteherneet on toisessa kattauksessa. Missä on laatikot ja kinkku. Muuten siinä kattauksessa ei olisi mitään tuoretta kasvista, enkä minä ainakaan halua syödä ruokaa missä ei tuoreita kasviksia olisi. 

Rosolli on se kasvis!

Vierailija
44/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joylupöydän salaatti on rosolli: porkkanaa, perunaa, punajuurta, silliä ja ehkä maun mukaan muutakin.

Rosolli on meillä ensimmäisessä kattauksessa. Vihreä salaatti ja ne pakasteherneet on toisessa kattauksessa. Missä on laatikot ja kinkku. Muuten siinä kattauksessa ei olisi mitään tuoretta kasvista, enkä minä ainakaan halua syödä ruokaa missä ei tuoreita kasviksia olisi. 

Meillä on alkupalapöydässä vihreä salaatti, jossa moniväristä salaattisekoitusta ja jotain kivaa, kuten päärynää, viinirypäleitä tai mansikoita, ehkä pieniä mozzarellapalloja ja balsamicokastiketta. Lisäksi on rosollia, Waldorfinsalaattia ja sienisalaattia. Ne on mukavia lisukkeita kylmille liha- ja kalaherkuille. Lämpimän pääruoan kanssa syödään sitten lämpimiä lisukkeita, kuten lanttulaatikkoa. 

Vierailija
45/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vihreät vetää jotain seitankinkkua ja soijaa. horisee ilmastonmuutoksesta niin että menee jouluilta pilalle. teslalla tullaan silti ja kissalle jotain lihaa ja suolta. näin suomessa

No joo. Ne nyt on niitä.

Vierailija
46/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on alkupalapöydässä vihreä salaatti, jossa moniväristä salaattisekoitusta ja jotain kivaa, kuten päärynää, viinirypäleitä tai mansikoita, ehkä pieniä mozzarellapalloj

yrjö lentää noista teijjän salaateista... huutista ilmeille ku sukulaiset tulee puremaan jotain lehtiä, 

LIHAA pitääolla

Vierailija
47/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
48/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa oli purkkiherneitä, just huoneenlämpöisiä ja vettyneitä. Mutta omalle perheelle olen keitellyt pakasteherneitä. Koska pystyn muuttamaan toimintaani kun löydän aiempaa paremman tavan verrattuna totuttuun. 

Vierailija
49/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne herneet ole olleet perinteisesti huoneenlämpöisiä makeita purkkiherneitä.

Asetellaan suoraan purkista vetisinä kinkun ja lanttulaatikon väliin lautaselle. 

Joskus harvoin ne on kuumennettuja, ilmeisesti höyrytettyjä.

Mun lapsuudessa ne purkkiherneet lämmitettiin, en tosin muista miten, mutta ei ainakaan mikrossa, koska silloin 70-luvulla ei meillä vielä mikroa ollut. Omassa taloudessani olen aina vedellyt ne kylminä. Toimii mielestäni kummallakin tavalla.

Vierailija
50/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta Jalostajan purkkiherneet kuuluu.

Näin lapsuudenkodissani, mutta en ole vieläkään päässyt selville, että miksi ihmeessä.

Miksi ei? Mielestäni purkkiherneet sopivat mainiosti lanttulooran, porkanalooran, perunaimelän, rosollin ja kinkun kylkeen ja siinähän ne minun vakkarit jouluruuat tulikin mainittua.

Vierailija
51/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kivaa heleää vihreää, lupaus keväästä. 

Vierailija
52/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta munassa. Helppo tapa vähentää liiallisia kaloreita.

Vierailija
53/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneet kuuluu mutta mun salaisessa kinkkukastikkeessa on luumua, joten ei erikseen luumuja.

Vierailija
54/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59 vuotias ja ensimmäistä kertaa nyt kuulen tästä herneperinteestä. Suku tulee maalta ja joulut on lapsesta saakka olleet täynnä perinnejuttuja, mutta herneitä ei ole kukaan koskaan maininnutkaan. Ensin luulin, että tää on joku vitsi, mutta jo kolme sivua ketjussa, eli kai te tosissanne olette. Sitten on tietenkin oma juttunsa nää oman elämänsä kartanonrouvat waldorfinsalaatteineen... mutta niitä voi sitten ruotia jossain toisessa ketjussa. 

Vierailija
55/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

herne = vihreä kuula

Vierailija
56/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herneet kuuluu mutta mun salaisessa

kinkkukastikkeessa on luumua....

Oikeesti. Olisitko kiltti. Laittaisitko ohjeen.

Kuulostaa hyvältä. Olen ihan varma, että on hyvää. Täällä suupielet minulla valuu jo.

- Nainen keittiöstä

Vierailija
57/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajan purkkiherneet kuuluivat jo 50-luvulla joulupöytään.

Vierailija
58/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on alkupalapöydässä vihreä salaatti, jossa moniväristä salaattisekoitusta ja jotain kivaa, kuten päärynää, viinirypäleitä tai mansikoita, ehkä pieniä mozzarellapalloj

Työnnä niitä mozzarellapalloja perseesees.

Suomen Joulu.

Haloo haloo haloo.

Suomalaista ruokaa.

Vierailija
59/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät herneet on kaikkien suosikki <3

Vierailija
60/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen aina että saatana. Minä taas lämmitän hemapaa suoraan pakasteesta mikrouunissa ja sitten käyn oksentamassa kun oli niin pahaa. Hyh hyh!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän