Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään

Vierailija
08.12.2025 |

En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa. 

Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme. 

Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. 

Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.

Kommentit (439)

Vierailija
1/439 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet sivuosassa. Ei sitä pysty muuten sanomaan. Joko puhut miehen kanssa ja yrität saada häntä arvostamaan sunkin suunnitelmia enemmän, taivut rooliisi tai lähdet. Sori. 

Vierailija
2/439 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siltä se minustakin tuntuu, että sivuosassa tässä ollaan tai jotenkin täysin ulkopuolisena, vaikka asiat liittyvät myös minuun ja omaan kotiini. Tästä vaan tulee aina ihan hirveä riita, kun yritän asiasta puhua miehelle. Hän ei tunnu millään ymmärtävän kantaani tai ulkopuolisuuden tunnetta. Hän myös usein sanoo, ettei voi kieltää lapsiaan tulemasta. No ei tietenkään voi, mutta toisaalta jos hänellä on menoa niin silloin viikonloppujen vaihto ei onnistu. 

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/439 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit sulle jää vaan 2 vaihtoehtoa. 

Vierailija
4/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asutte yhdessä? Hanki itsellesi oma asunto, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä. Vain tällöin on varmuudella oma rauha.

Olen äiti, mutta en hyväksyisi omalta mieheltäni tuollaista yhtään hetkeä. Mikäli sovittua menoa, silloin lapsille ja exälle joutuu sanomaan ettei onnistu, hyvässä hengessä.

Pakollisista tilanteissa vaihtoehtojen selvittäminen  kuten muiden läheisten apu? Joustavuus viikonloppujen vaihtoon noin yleisesti on suotavaa molemmin puolin vanhemmuudessa.

Mikäli muuten vain lapset haluavat tulla teille viikonloppuna, ja erityistä menoa ei ole, isä varmasti haluaa ottaa lapset luokseen. Jäät aina tärkeysjärjestyksessä kakkoseksi, kunnes ovat aikuisia.

Vierailija
5/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa enää puuttua, jos olet asian sallinut. Alusta asti sinun olisi pitänyt vaatia, että ensin mies neuvottelee sinun kanssasi ja sitten vasta päätätte. 

Vierailija
6/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini.

Jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.

Vierailija
7/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten saa olla rauhassa silloin, kun lapset ovat äidillään (ilmeisesti pitkiäkin aikoja)?

Vierailija
8/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit, kun aloit suhteeseen miehen kanssa joilla on lapsia? 

Vierailija
9/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siltä se minustakin tuntuu, että sivuosassa tässä ollaan tai jotenkin täysin ulkopuolisena, vaikka asiat liittyvät myös minuun ja omaan kotiini. Tästä vaan tulee aina ihan hirveä riita, kun yritän asiasta puhua miehelle. Hän ei tunnu millään ymmärtävän kantaani tai ulkopuolisuuden tunnetta. Hän myös usein sanoo, ettei voi kieltää lapsiaan tulemasta. No ei tietenkään voi, mutta toisaalta jos hänellä on menoa niin silloin viikonloppujen vaihto ei onnistu. 

-AP

Olet ylimääräinen. Et kuulu perheeseen.

Vierailija
10/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi laittaa syrjään sinun mielenoikkujen mukaan?

Vierailija
11/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on välillä omienkin lasten kanssa. Omat menot ja suunnitelmat tipahtavat monesti romukoppaan siinä vaiheessa, kun muualla asuva lapsi kysyy, ollaanko viikonloppuna kotona, jos hän tulisi käymään, tai jos toinen lapsi kysyy, voisiko lapsenlapsi tulla pariksi tunniksi hoitoon... On ne niin tärkeitä ja rakkaita, että ajavat kaiken muun ohi <3

Vierailija
12/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin 19v mieheni lapsen kanssa ja ihan normaalia elämää meillä elettiin, myös aikuisten illanviettoja oli, kuuluu minusta elämään. Enkä tarkoita nyt mitään änkyräkännissä pyörimistä vaan vaikka kokkailua ja vähän julmista. Eipä niitä omiakaan lapsia koko ajan jonnekin kiikuteta ja silti voi vieraita tulla. Ja tuskin niitä lapsia sun ja kavereidesi jutut edes kiinnostaa?

Vierailija
13/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko alkaa suhteeseen epäonnistujan kanssa?

Vierailija
14/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap ole laittamassa lapsia syrjään, mutta jos on sopimukset niin niistä neuvotellaan, koska ne koskettavat myös ap:ta. Ap on se, jonka kanssa ensisijaisesti neuvotellaan.

Tämä äitikö ei sitten paha olekaan, kun nakkaa lapset isälle sopimusten ulkopuolella? 

Vierailija
15/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lasten isän aika ottaa enemmän vastuuta lapsistaan. Jos lasten äiti alkaisi viikonloppuäidiksi ja pitäisi lapsia 4 päivää kuussa, olisi ap:n varmaan helpompi sovittaa omat aikataulunsa lasten aikatauluihin ja vinkua, jos lasten äitien ei suostu vaihtamaan äitiviikonloppunsa ajankohtaa.

Vierailija
16/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on olla kakkosvaimo ja panopiika.

Mitä myötätuntoa kaipaat? Itse olet paikkasi valinnut, ei tuohon ketään pakota. No sitä voin sympta, jos mies kusetti sinut rooliisi. Aina voi erota ja jatkaa elämää arvolleen sopivasti, jos mies yrittää painaa sinua alemmas kuin mitä ansaitset.

Vierailija
17/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan vaihdellut miten sattuu, omat menot olis peruuntunut vähän väliä eksän mukaan pomppiessa.

Vierailija
18/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi pyytää ystäviä kylään lasten ollessa paikalla? Eivätkö ystäväsi osaa käyttäytyä alkoholia juotuaan?

Yläasteikäiset lapsethan olisi todennäköisesti omassa huoneessaan ruutua tuijottamassa koko illan, ei heistä mitään vaivaa tai haittaa ole.

Jos taas joku ystävistäsi säikähtää teiniä, niin ehkä se tekee hänelle vain ihan hyvää.

Vierailija
19/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs uusperheellisten valittavien vaimojen koontumisajot täällä on. Taas lykkää provontynkää.

Se sun puolisosi on avainasemassa ja ei me sen pään sisään päästä. Itse olet valintasi tehnyt ja voit tehdä sen uudestaan.

Vierailija
20/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap ole laittamassa lapsia syrjään, mutta jos on sopimukset niin niistä neuvotellaan, koska ne koskettavat myös ap:ta. Ap on se, jonka kanssa ensisijaisesti neuvotellaan.

Tämä äitikö ei sitten paha olekaan, kun nakkaa lapset isälle sopimusten ulkopuolella? 

Onko näin harvoin lapsia luonaan pitävä mies oikea isä ollenkaan?