Kertokaapa mikä on mieslapsi?
Tätä termiä täälläkin usein viljellään. Millainen mies on mieslapsi? Mielellään konkreettisia esimerkkejä eikä ympäripyöreitä heittoja, kuten ei kanna vastuuta jostain tms. Tuollainenkin heitto voi sisältää miljoona eri tarkoitusta, joten kaipailisin tosiaan ihan kunnon esimerkkejä.
Kiitos.
Kommentit (74)
Mieslapsi ei ole sama asia kuin leikkisyys tai nuorekkuus tai muu sellainen luonteenpiirre ihmisessä, vaan se on kypsymättömyyttä olla ikäisensä aikuisen roolissa. Mieslapsi ei siis ole vielä aikuistunut kunnolla, ainakaan kaikissa asioissa ja tekemisissään. Ja usein mieslapsi ei itse edes tiedosta sitä, että hän on epäkypsä.
Esimerkiksi oma kumppanini oli mieslapsi joissakin asioissa, kun muutimme yhteen. Hänen exänsä oli passannut ja kohdellut häntä mm. ruoan ja pyykkäyksen suhteen niin kuin äiti ja kun me aloimme olla yhdessä, hän oletti minun jatkavan samalla linjalla. Tein selväksi, että olen hänen kumppaninsa enkä hänen äitinsä, enkä todellakaan tee hänelle jotain voileipiä valmiiksi tai huolehdi siitä, että hänellä on puhtaita vaatteita kaapissaan. Onneksi hän ryhdistyi kertahuomattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity aiheeseen, mutta ihan samalla tavalla meissä naisissa on mäitä teinin tasolle psyykkisesti jääneitä.
Tuo aikuislapsi ei vaan ole virallinen diagnoosi kummalakaan sukupuolella.
Yhtäkaikki ihan jopa keski-ikäisillä naisilla joilla perhe /lapsia tämä aikuislapsi tyyppi voi näyttäytyä esim voimakkaana itsekeskeisyytenä, teinimäisenä kiukutteluna, mielenosoituksina, kostamisena tai vaaditaan hyvitystä jos kokee jääneensä hetkeksikään alakynteen. Toisaalta taas (tai noiden em lisäksi) pikkututtömäisenä kaikkien miellyttmisenä jopa mielistelynä ja huomion kerjäämisenä (erityisrdti vastakkaisen
sukupuolen).
Joskus näkee aikuisia naisia jotka pukeutuukin kuin pikkutytöt ja saattavat kasvoiltaankin näyttää ikäänkuin lapsilta (pikkutytöltä ponihännässä ja rusetti päässä) ja samassa paketissa on hyvin voimakkaasti teinin piirteitä, juuri noita ylikiltteyttä, mielistelyä, poikkeuksellista huomiohakuis
Joo, äiti ja tytär bilettämässä yhdessä, saman tyyliset vaatteet, äidillä ainakin yleensä liian pienet. Miehet kehuu että vaikee tietää kumpi on äiti ja kumpi tytär, äiti on onnessaan ja joku näistä kehujista saa helppoa sänkyseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa hoitaa omaa osaansa arjesta ja lasten kasvatuksesta, jos lasten äiti ei ole näyttämässä kaikkea kädestä pitäen. Ei osaa pitää vaimonsa puolia sukulaisiaan vastaan, vaan on ovimatoksi kasvatettu mammanpoika, joka mielistelee ja välttelee konflikteja viimeiseen asti.
Mulla oli kerran tämmöinen iso vauva, antoi faijansa pilkata ja vähätellä mua, en kyllä tavannutkaan sitä kusipääfaijaa ku kax kertaa.
Mieslapsi ei ole kukaan muu kuin se, jonka äiti on hiljattain synnyttänyt.
Sitä sanotaan kylläkin pojaksi, se on vielä lapsi.
Mieslapseksi miestään kutsuva nainen saisi hävetä, jos miestään mieslapseksi kutsuu.
Sellainen käytös on erittäin epäkunnioitettavaa käytöstä, sanoi sen sitten lapselleen tai miehelleen.
Itse olen tavallaan Mieslapsi.
Olen töissä ja teen usein pitkiä päiviä. Vaimo on kotona ja hoitaa sen puolen.
Minun tuloillani maksetaan menot.
Näin olemme itse sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä pihalla termeistä. Olisitko vaikka mahdollistaja?
Vierailija kirjoitti:
Jos olette sen keskenänne sopineet ja vaimo on asian kanssa ok, niin et ole mieslapsi. Mieslapsi pakoilee vastuuta.
Äidit kun synnytätte poikalapsen, ilmoittakaa suvullenne ja ystäville, että synnytitte mieslapsen.
Mieslapsi nimitys ei ole miehellenne tarkoitettu nimitys, se on miehenne pilkkaamista.
Halpamaista nimitystä, jonkinmoista solvaamista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on paljon. Ihmisen tehtävä elämässä on haastaa itseään ja kasvaa ihmisenä. Olla joka päivä parempi versio itsestään. Huomata, missä meni vikaan, tunnustaa osaamattomuutensa, oppia virheistään.
Sen sijaan on näitä, joilla ikää riittää ja kokoa, mutta psyyke, tunne-elämä, käytöstavat ja empatiakyky on jäänyt uhmaikäisen viisivuotiaan kehitysasteelle. Kaiken maailman laturaivo- ja spandexäijää, noin esimerkkinä.
Sitä se tarkoittaa.
Terv. Mies
No, harvempi kasvaa ihmisenä kolmenkympin jälkeen kuin paksuutta...
Mutta juu, melko pitkälle juuri noin.
Emotionaalisesti lapsen tasolla voi olla niin mies kuin nainenkin. Kyvyttömyys ottaa vastaan rakentavaakin kritiikkiä, kyvytön ottamaan vastuuta tekemisistään, itsekeskeisyys.
-Kiukuttelu (sisältyy kaikkeen seuraavana mainittuun)
-Kädettömäksi heittäytyminen mm. seuraavissa tilanteissa: Sairastuessa, lapsen sairastuessa, vaimon sairastuessa. Suunnitelmia tehtäessä. Lasten hankintoja tehtäessä. Suhteesta puhuttaessa. Oletus siitä että jotenkin mystisesti nainen kuitenkin hoitaa/osaa nämä.
-Nirsoilu, vaikea nähdä ihmistä miehenä joka ruikuttaa jostain kaalinpalasta
-Käyttää rahansa/aikansa ensisijaisesti vain omiin juttuihin ja itsensä viihdyttämiseen, vaikka olisi isä
-On kateellinen lapsille, kuvittelee kilpailevansa heidän kanssaan
-Oletus että yhteiset lapset on jokin naisen lisäosa ja siksi ensisijaisesti naisen vastuulla
-Ei kestä vastoinkäymisiä, vaan nostaa kädet marttyyrinä pystyyn
-Omat olotilat ja mukavuus menee kasvatuksen (seurauksineen) edelle
-Kiukuttelee vanhemmilleen, olettaa heidän passaavan, tai vaihtoehtoisesti on heidän pompoteltavana. Tai molemmat.
Kaikessä tässä pätee mieslapsella se oletus että hän ei ole lopullisessa vastuussa, vaan joku muu, eli vaimo. Että hän ikäänkuin voi vaan häipyä takavasemmalle silloin kun joku ei huvita. Niinkuin lapsi.
Ystäväni mies oli aikoinaan minun mittapuulla aikuislapsi, hän teki kaikki sirkustemput ja keksi valkoisia valheita, jotta välttyi kotitöiltä. Hän kiukutteli kuin teini, osoitti mieltään ja häipyi kun omakotitalossa olisi pitänyt jotain ns naisten hommia tehdä. Mutta vastineeksi hän oli tosi hyvä leikkimään ja pelaamaan lasten kanssa koska oli itsekin ihan kakara persoonaltaan. Hän leikki omassa pihassa ja hiekkalaatikollakin tuntikausia lasten kanssa, pelasi sisällä lautapeliä isomman kanssa samalla toisella kädellä leikittäen pienempää, luki kirjoja,lsuloi, soitti kitaraa ym ym ladten kanssa. Myöhemmin vei harrastuksiin ja tunki niihin itsekin mukaan.
Kotona vaimolle oli marttyyri kiukuttelija, kamalan itsekeskeinen ja itseään täynnä, loukkaantuja ja kaikki yhteiset suunnittelut (esim kesäloma tms) päätökset jäi vaimolle. Yritti ilmeisedti tosi sitkeesti sälyttää myös oman äitinsä vanhuudenpäivien huolehtimista vaimolleen mutta ei siinä onnistunut.
Mieslapsi on käytöstavoiltaan ja tunne-elämältään pienen lapsen kaltainen. Mieslapsi on parhaimmillaan parisuhteessa, hän suorastaan tarvitsee parisuhteen kukoistaakseen.
Mieslapsi ei tee kotitöitä, ei hoida omia lapsia, eikä ota vastuuta muistakaan kotiarkeen liittyvistä perhe-elämän velvollisuuksista. Kaupassa hän käy ainoastaan ostamassa hyödykkeitä itselleen.
Emotionaalisesti mieslapsi loukkaantuu helposti, jolloin mököttää ja vetäytyy tai avoimesti syyttelee kumppania kokemastaan mielipahasta mielipahasta.
Parisuhteessa kokemaansa mielipahaa mieslapsi pakenee sivusuhteeseen tai oman äidin helmoihin.
Ehdoton vaatimus, että kyseessä on tämän lisäksi kantasuomalainen mies. Ulkomaalaisilta ei voi vaatia samoja arvoja.