Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi viikolla suurin osa julkisen sektorin työntekijöistä jääkin pitkälle joululomalle

Vierailija
07.12.2025 |

Vain nuorimmat työntekijät ovat aatonaatton töissä. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kiintiöitä oli tosiaan asiat paremmin . Amen. 

Vierailija
62/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siellä ole töissä ne joilla on suhteet kunnossa, ja suurin osa niistä tuskin on nuoria.

Virkamiesten valintapäätökset ovat valituskelpoisia. On pakko valita se hakija, joka parhaiten vastaa hakuilmoituksessa ilmoitettuja hakukriteerejä tai valintaa juuttuu pitkäksi ajaksi hallinto-oikeuteen.

Yksityisellaä voidaan valita se, jolla on suhteet kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on niin kännissä ettei osaa enää edes kalenteria?

Vierailija
64/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kiintiöitä oli tosiaan asiat paremmin . Amen. 

Mitä kiintiöitä? Kerro toki näistä!

Vierailija
65/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Olen 62-vuotias valtion virkanainen ja töissä vielä aatonaattonakin 8-16.15. Ihan nuoreksi tyttöseksi en itseäni kyllä laske.. 

Vierailija
66/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tammikuussa taas se automaattinen 5 % palkankorotus + ikälisä. 

+ pitämättömät sairaslomat, ihanaa olla julkisellasektorilla töissä.

Tammikuussa tämän vuoden pitämättömät palkalliset sairauslomat nollautuu, itse olen ollut sairauslomalla 0 päivää tänä vuonna eli täydet 60 yhä jäljellä. Senttiäkään tästä sairauslomien pitämättömyydestä ei kuitenkaan minulle makseta. Ikälisiä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen, seuraavan kerran palkkoja korotetaan yleiskorotuksella syksyllä 26 huimat 2,1 %.

Ikälisät oli tosiaan meilläkin ne vaihtui kokemuslisäksi . 

Valtiolla ei ole ikälisiä tai mitään niitä vastaavia lisiä. Ainoastaan tunturi Lapissa on joku Lapin lisä.

Vierailija
67/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa tämän vuoden pitämättömät palkalliset sairauslomat nollautuu, itse olen ollut sairauslomalla 0 päivää tänä vuonna eli täydet 60 yhä jäljellä. Senttiäkään tästä sairauslomien pitämättömyydestä ei kuitenkaan minulle makseta. Ikälisiä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen, seuraavan kerran palkkoja korotetaan yleiskorotuksella syksyllä 26 huimat 2,1 %.

Outo ajatusmalli. Ei sairaslomia ole tarkoitus pitää, ellei ole sairaana. Ei ihme, että valtion talous on kuralla.

Vierailija
68/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo ajatusmalli. Ei sairaslomia ole tarkoitus pitää, ellei ole sairaana. Ei ihme, että valtion talous on kuralla.

Vastaukseni oli henkilölle, joka kuvitteli, että "pitämättömät sairauslomat" korvataan rahallisesti tai muuten.

Ilmeisesti minun 0 päivää sairauslomaa vuodessa on liikaa, kerro ihmeessä, miten siitä vielä voi vähentää.

Muutenkin sairauslomat ovat vähentyneet etätyön lisääntymisen myötä. Melko flunssaisena voi tehdä töitä kotoa etänä, mutta toimistolta passitettaisii  kotiin sairastamaan.

Vierailija
69/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella ei ole aikoihin enää ollut mitään ikä-

Kyllä Valtion virka-ja työehtosopimuksessa mainitaan edelleen kokemuslisät, ja sellaisia myös maksetaan monissa valtion virastoissa.

Myös 2,1%:n yleiskorotus tuntuu huimalta. Työeläkkeitä korotetaan ensi vuonna ainoastaan 0,88%.

Vierailija
70/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän eläkkeet nousee kuin 1,6 vaikka taas vuokrat nousi vesi nousi ( vesi on rahastusväline nykyään ) . 

Työeläke nousee vain 0,88% vuonna 2026.

Vierailija
71/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missäköhän tällaisia kokemuslisiä maksetaan? Joku yksityisen sektorin yrityksen mielivaltainen raha-automaatti?"

Minä ja puolisoni ollaan yksityisellä sektorilla töissä ja molempien työehtosopimuksen mukaan palkka nousee, kun palvelusvuosia tulee tes:ssä luetellut vuodet.

Vierailija
72/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kadehditte julkisen puolen duunareita? Miksette hakeudu sen sijasta itse samoihin hommiin?

Mennään kaikki julkiselle, eihän Suomen julkinen sektori ole kuin EU:n suurin. Kahden kuukauden lomatkin, jee jee.

Vierailija
73/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten ihmeessä ensi viikolla joululomalle? Jouluviikon ma ja ti voi joillakin olla lomaa, mutta ei välttämättä. Riippuu työn luonteesta ja työpaikasta.

Vierailija
74/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella. 

Onko säästetty jo rahaa, kun ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 6-8 viikkoa?

Hallitus leikkaa kuntaosuuksista 75 miljoonaa euroa ja valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. 

Vierailija
75/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Vierailija
76/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Monelle opettajalle on tulossa pitkä loma, kun saa potkut töistä. 595 netto kuukaudessa yleistuki odottaa. 

Vierailija
77/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kadehditte julkisen puolen duunareita? Miksette hakeudu sen sijasta itse samoihin hommiin?

Koska ihmisellä on moraali ja ainakin jonkinlainen omatunto. En halua elää varastetuilla rahoilla.

Vierailija
78/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisellä on moraali ja ainakin jonkinlainen omatunto. En halua elää varastetuilla rahoilla.

Vierailija
79/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän loisen aivopieru. 

Vierailija
80/83 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla ei ole ikälisiä tai mitään niitä vastaavia lisiä

Olen HUS:issa töissä ja kyllä meillä on kokemuslisä 8 prosenttia kymmenen vuoden työnteon jälkeen. Harva muistaa että viime jossain vaiheessa kokemuslisää leikattiin aiemmasta 10 prosentista. Onneksi vielä laajennetun työajan lisä mutta yksi toinen lisä hävitiin neuvotteluissa. Peruspalkka on noussut normikorotusten muodossa mutta ennen kaikkea kun siirryttiin osaamisperusteiseen palkanmaksuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi