En voi ymmärtää sitä että jotkut ihmiset väittää että ei ole rahaa ruokaan
Suomen lain mukaan jokaiselle pitää jäädä 593€/kk kohtuullisen vuokran ja laskujen jälkeen, miten ei tuolla rahalla riitä ruokaan rahaa kuukaudeksi?
Kommentit (334)
Mun tuttu kävi katsomassa 18 nekiön asuntoa ja vuokra oli 650 e kk. Sanoi hän voi asua tässä asunnossa seuraavat 10 e, mutta vuokra pitää olla max 595. Sai asunnon.
Pieni koti, vähän huonekaluja. Iso miinus asunnossa oli vanha jääkaappi ja vuokranantaja lupasi ostaa uuden. Jääkaappi on keittokomeron ulkopuolella ja pitää kovaa ääntä, tietty on myös sähkösyöppö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset teki silloin kun oli paremmat ajat? Silloinkin elivät tuilla? Tuossahan se ongelma on ettei varauduta tulevaisuuteen silloin kun ajat ovat hyvät. Me hommattiin hyvät työpaikat ja ostettiin pikkuasunto, nyt on helpompaa vaikka ajat on yleisesti huonot.
Mitkä paremmat ajat?
t. 10 vuotta työttömänä
No synnyitkö työttömäksi? Milloinkaan ei ollut tilaisuutta mennä töihin?
Kaikki meistä syntyivät työttömiksi. Vai ajattelitko, että vauva, joka ei osaa edes kannatella päätään, menee töihin? :D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset teki silloin kun oli paremmat ajat? Silloinkin elivät tuilla? Tuossahan se ongelma on ettei varauduta tulevaisuuteen silloin kun ajat ovat hyvät. Me hommattiin hyvät työpaikat ja ostettiin pikkuasunto, nyt on helpompaa vaikka ajat on yleisesti huonot.
Mitkä paremmat ajat?
t. 10 vuotta työttömänä
No synnyitkö työttömäksi? Milloinkaan ei ollut tilaisuutta mennä töihin?
Kyllä synnyin. Ja niin muuten synnyit sinäkin. Ei ole olemassa ihmistä, joka menisi töihin heti synnäriltä :D
Perskokkareet on kyllä todella tyhmiä noitten tyhmien kysymystensä kanssa. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä joku nyt parikymppinen olisi ehtinyt varautua huonoihin aikoihin kun ei ole niitä hyviä aikoja aikuisena elänyt? Jonkinlaiset hyvät ajat menivät monella opiskellessa, eivät päässeet silloin vaurastumaan. Sitten valmistuivat suoraan taantumaan.
Mille alalle opiskelit josset päässyt edes kokeilemaan työuraa? Sitten on valinnoissa ollut mutu tuntumaa eikä järkeä
Miksi kysyt sinä-muodossa, vaikka kirjoittaja ei puhunut sanaakaan itsestään? 
Nämä eivät osaa puhua kokonaisuuksista objektiivisesti. Aina on mentävä henkilökohtaisuuksiin ja haukuttava sitä joka kertoo heille todenmukaisesti siitä miten asiat ovat nykyään, eivät siellä heidän menneisyyden mielikuvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siitä, voisiko kuukausisummaa pudottaa. Työttömyys ei aina kestä ikuisesti. Itse olet tyhmä.
Niin oli. Ja sinä olet niin idi ootti, että tulet sönköttämään jollain 15v vanhoilla "tiedoilla", että varmasti onnistuiu, kun minullakin onnistui. Sitten haukut tyhmäksi, kun sinulle annetaan oikeaa tietoa eli tieto siitä, että ajat ovat muuttuneet ja lyhennyksiä ei tuosta vaan voi laittaa tauolle vaikka olisi työtön. Pankki nauraa sinut pihalle, jos menet vuonna 20225 selittämään, että minä en sitten maska kuin 200€/vuosi näitä lyhennyksiä.
Ei sitten kannata edes yrittää niinkö? Olet idiootti. Se toinen tyyppi puhui tauoista.
Miksi osallistut keskuteluun, vaikka et osaa muuta kuin haukkua niitä, jotka ovat asioista paremmin perillä kuin sinä?
Miksi osallistut keskusteluun, jos et osaa kuin haukkua niitä, jotka edes yrittävät ehdottaa jotain elämänlaatua parantavaa?
Joku kysyin, mitä tein "hyvinä aikoina"
Noh, minä kasvatin 5 lasta yksin. Työttömyys iski kohdalle 58v iässä, kun lapset olivat lentäneet pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siitä, voisiko kuukausisummaa pudottaa. Työttömyys ei aina kestä ikuisesti. Itse olet tyhmä.
Niin oli. Ja sinä olet niin idi ootti, että tulet sönköttämään jollain 15v vanhoilla "tiedoilla", että varmasti onnistuiu, kun minullakin onnistui. Sitten haukut tyhmäksi, kun sinulle annetaan oikeaa tietoa eli tieto siitä, että ajat ovat muuttuneet ja lyhennyksiä ei tuosta vaan voi laittaa tauolle vaikka olisi työtön. Pankki nauraa sinut pihalle, jos menet vuonna 20225 selittämään, että minä en sitten maska kuin 200€/vuosi näitä lyhennyksiä.
Ei sitten kannata edes yrittää niinkö? Olet idiootti. Se toinen tyyppi puhui tauoista.
Miksi osallistut keskuteluun, vaikka et osaa muuta kuin haukkua niitä, jotka ovat asioista
Kenenkään elämänlaatu ei parane sillä, että joskus 15 vuotta sitten onnistuit saamaan lainaan maksuvapaata. Keskusteluun osallistun, jotta edes joku osallistujista ymmärtäisi todellisuutta vuonna 2025. Sinulta se puoli ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin jotakuinkin että "onhan olemassa mahdollisuus maksujen tauolle laittamiseen, mutta ei sitäkään voi tehdä kuin ehkä korkeintaan vuodeksi". Mutta kuten sanottua, ei siitä ole apua kun korkojen maksu silti juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen ole yrittänyt sen pudottaa niin matalaksi kuin voi. Minulle se laitettiin aluksi jonnekin yli 300 euroon jota en todellakaan pystyisi maksamaan. Mutta korkojen ollessa korkeat, minimi on silti lähes 200 euroa.
No niin, asia selvä. Kiitos, että olet asiallinen. Toinen vastaaja hyökkää ja haukkuu.
593 € on aika vähän kuukaudeksi. Kokeilin itse kerran (oon töissä) ja laskin että pelkkään ruokakauppaan meni 400 €/kk kun ostin niitä juttuja mitä mieli teki. Mutta tuo on normi mikä on laskettu joidenkin tilastojen mukaan, niukasti kai tuollakin toimeen tulee esim jos asuu vanhempien luona tms
Miksi osallistut keskusteluun, jos et osaa kuin haukkua niitä, jotka edes yrittävät ehdottaa jotain elämänlaatua parantavaa?
Kyllähän tuo lainaamasi osaa paljon muutakin. Hän osaa esimerkiksi käyttää aivojaan ja ymmärtää, että emme elä enää 2010-luvulla. Hän myös tiedostaa, että elämänlaatu ei parane sillä, että joku selittää jostain vuosikausia vanhoista asioista, joilla ei ole mitään käyttöä tässä hetkessä.
593 € on aika vähän kuukaudeksi. Kokeilin itse kerran (oon töissä) ja laskin että pelkkään ruokakauppaan meni 400 €/kk kun ostin niitä juttuja mitä mieli teki. Mutta tuo on normi mikä on laskettu joidenkin tilastojen mukaan, niukasti kai tuollakin toimeen tulee esim jos asuu vanhempien luona tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuainetta menee ehkä teelusikallinen per koneellinen, 5€ saa litran pesuainetta tarjouksesta.
Eikö teille siellä kehitysvammaisten yksikössä anneta ollenkaan saippuaa, shampoota ja hammastahnaa? Pyykinpesuaineella pesette kaiken?
Shampoo maksaa 2€ ja kestää vuoden, hammastahna maksaa 1€ ja kestää vuoden, saippuaa saa tokmannista parilla eurolla 5 litraa.
Meillä pestään hampaat 3 x päivässä. Teillä näköjään kerran viikossa... Hammastahnaan menee 5 e /kk. Hiuslaatuni ei kestä valitettavasti halvinta shampoota, vaan maksaa 8,90 e/pullo. Lisäksi tarvitsee hoitoaineen, joka on myös 8,90 e/pullo. Nämä kestävät 2 kuukautta. Meillä kun peseydytään enemmän kuin kerran viikossa. Tokmannin saippua hajottaa kuivat käteni verille kolmessa päivässä. Valitettavaa, mutta sama on töissä ollessa. Olen myös tuhrinut työpapereita vereen, koska oli huonosti rahaa työsuhteen alussa ja käteni ratkeilivat auki kuivuuttaan. Ihmisillä on erilaisia rajoittavia tekijöitä, jonka vuoksi eivät voi aina toimia halvimman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä joku nyt parikymppinen olisi ehtinyt varautua huonoihin aikoihin kun ei ole niitä hyviä aikoja aikuisena elänyt? Jonkinlaiset hyvät ajat menivät monella opiskellessa, eivät päässeet silloin vaurastumaan. Sitten valmistuivat suoraan taantumaan.
Mille alalle opiskelit josset päässyt edes kokeilemaan työuraa? Sitten on valinnoissa ollut mutu tuntumaa eikä järkeä
Nykymaailmassa jokaisen alan opiskelu on mutua. Vai kertooko kristallipallosi mitkä alat ovat varmasti työllistäviä vielä viiden vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Se, että vuokralla olevat ja kaiken heti tuhlaavat saavat tuon vajaa 600 euroa käyttörahaa ruokaan on väärin niitä kohtaan, jotka ovat aiemmin eläneet säästeliäästi ja sitten tipahtavat reikäiseen tukiverkkoon. He eivät saa samoja tukia. Heidät niistetään hetkessä kuiviin, kun joutuvat syömään koko elämänsä aikana kerätyt säästöt arkielämiseen. Näin tuhotaan keskiluokka. Jää vain upporikkaat ja rutiköyhät.
Harvinainen mielipide palstalla. Yleensä täällä käsketään elää säästöillä ja ettei yhteiskunnan pidä tukea kenenkään varallisuuden kartuttamista.
Vuokralla olevat tuhlaavat kaiken heti?? Mistä moinen käsitys? Olen vuokralla ja aina yrittänyt säästää, mahdotonta vaan nyt kun tipuin työmarkkinatuelle kun vuokrakin lähes sen 600. Toimeentulotukea en saa koska omaisuutta, sitä katsos voi olla myös meillä vuokralaisilla. Omistusasuminen ei myöskään tee kestään keskiluokkaista, duunarivanhempani asuivat omassa omakotitalossa, minä akateeminen vuokralla. Ei ole mustavalkoista.
Pahinta oli kun hallitus tuhosi ansiosidonnaisen. Miksi tämä sallittiin? Mikseivät edes liitot vastustaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Käytäntö on eri asia kuin kuvitelmat.
Kyllä jää jos saat toimeentulotukea
Ei jää, koska Kelan vuokrarajat eivät vastaa todellisuutta. Käytännössä kukaan ei saa koko vuokraansa katettua toimeentulotuen rajojen puitteissa, vaan siitä 595 eurosta pitää maksaa kymmeniä ellei jopa satoja euroja vuokraa.
Näin juuri
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että syrjäseuduilla ei ole töitä, mutta voisko ajatella josson työuraa jäljellä 45-50 v niin muuttaisi kotopaikalta muualle? Muutoiham tuossa ei oo järkeä..
Miksi muuttaisin minnekään ennen kuin saan paikan ja olisin sitten kiinni siinä asunnossa vuoden? Haen työpaikkoja kaikkialta ja olen valmis muuttamaan heti jos saan paikan jostain.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy.
Et sä saa toimeentulotukea lasten ruokiin, jos omistat kesämökin tai asuntovaunun, ne pitää myydä ja käyttää rahat ruokaan lapsille ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kun porukka ihan vakavissaan olettaa, että kaikki saavat jotain toimeentulotukea. Sitten taivastellaan jollain Kelan yleislaskurilla lasketuilla luvuilla, että miten voi olla, ettei tämä summa riittä. No vttu siten, että KAIKKI EI SAA SITÄ SAMAA SUMMAA.
Saahan. Kaikki saa saman summan, siihen lasketaan kaikki tulot. Vaikka ajatteletko "summalla"vain tukisummia? Se on väärin laskettu
Mukavaa. Laitapa sitten minulle huomenna tuo 595€ tilille, kun Kela oli sitä mieltä, etten ole oikeutettu toimeentulotukeen. Kiva, että sinä tarjoat meille hylkypäätöksen saaneillekin samat edut kuin hyväksytyn päätöksen saaneille.
Sahaat omaa jalkaasi. Yleensä ihmiset kritisoivat liian runsasta toimeentulotukea, eivät normityöttömiä.
Tällaiset hyökkäävät kommentit saavat aikaan sen, että sossupummit ja työttömät niputetaan saman "Työttömät"-otsikon alle.
Miksi osallistut keskuteluun, vaikka et osaa muuta kuin haukkua niitä, jotka ovat asioista paremmin perillä kuin sinä?