En voi ymmärtää sitä että jotkut ihmiset väittää että ei ole rahaa ruokaan
Suomen lain mukaan jokaiselle pitää jäädä 593€/kk kohtuullisen vuokran ja laskujen jälkeen, miten ei tuolla rahalla riitä ruokaan rahaa kuukaudeksi?
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt järkyttää sinua, lapsi, mutta kerron silti: Aikuisilla on elämässään muitakin kuluja kuin vuokra ja ruoka. Esimerkiksi vaatteet, lääkkeet, pesuaineet, puhelinlasku jne.
Lääkkeet maksaa kela, vaatteisin menee parikymppiä vuodessa, pesuaineet 5€ vuodessa, puhelin 20€/kk
Jep, ei kenkiä ehkä joka vuosi tarvitse ostaa, mutta tuskin hyviä kenkiä saa alle kuudenkympin, sama esim. farkkujen suhteen.
Pari kymppiä vuodessa vaatteisiin? Äitisikö vaatteesi ostaa?
Minä olen käyttänyt samoja farkkuja 7 vuotta ja alushousuja melkein 10 vuotta, pari t-paitaa ehkä ostan vuodessa, uudet kengätkin ostin viimeksi vuonna 2017
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että vuokralla olevat ja kaiken heti tuhlaavat saavat tuon vajaa 600 euroa käyttörahaa ruokaan on väärin niitä kohtaan, jotka ovat aiemmin eläneet säästeliäästi ja sitten tipahtavat reikäiseen tukiverkkoon. He eivät saa samoja tukia. Heidät niistetään hetkessä kuiviin, kun joutuvat syömään koko elämänsä aikana kerätyt säästöt arkielämiseen. Näin tuhotaan keskiluokka. Jää vain upporikkaat ja rutiköyhät.
Esim. opintolainoja ei huomioida menoksi. Korkeakoulu -> ei töitä -> paljon velkaa -> maksetaan tuosta vajaasta 600:sta eurosta.
Ei ole kokemusta. Mutta eikös ainakin ennen ollut että työttömänä ei peritä opintolainaa?
Älä sitten kommentoi, kun et tiedä asiasta mitään. Et sinä maksuvapaata sa
Olen eri, mutta itse sovin aikoinaan, että maksan tyyliin 2x vuodessa parisataa. Ei kai sitä ole edelleenkään pakko niin nopeasti lyhentää niin paljon?
Opiskelija, joka ei ole oikeutettu opintolainaan, saa tuloja noin 400€/kk. Ja EI ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Käytäntö on eri asia kuin kuvitelmat.
Kyllä jää jos saat toimeentulotukea
Ei jää, koska Kelan vuokrarajat eivät vastaa todellisuutta. Käytännössä kukaan ei saa koko vuokraansa katettua toimeentulotuen rajojen puitteissa, vaan siitä 595 eurosta pitää maksaa kymmeniä ellei jopa satoja euroja vuokraa.
Älä valehtele, esim Helsingissä on tällä hetkellä monta sataa asuntoa vapaana joissa vuokra alle kelan rajan.
Raja on alle 600€ jos saa vain asumistukea. Sillä saa vain huoneita kommuunista.
Toimeentulotuen maksimivuokra on Helsingissä 715€/kk
Tässähän ei olisi mitään ongelmaa, jos se vuokra pysyisi siinä max. 715e/kk tienoilla, mutta jokaiseen vuokrasopimukseen allekirjoitetaan 4-5% vuosikorotus. Ennen pitkää sekin halpa asunto on Kelan rajoille liian kallis ja taas pitäisi muuttaa - mutta millä rahalla? Viimeksi kun muutin Helsingin sisällä, pelkkä takuuvuokra ja ensimmäisen vuokrakuukauden vuokra olivat 1500e. Yksiöstä. 25 neliön kokoisesta.
Muuttokulut tuohon päälle vielä, jos ei pariskuntana muuta omalla pakulla tai vuokra-autolla.
Terveisin sinkku yksinasuja ja ajokortiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt järkyttää sinua, lapsi, mutta kerron silti: Aikuisilla on elämässään muitakin kuluja kuin vuokra ja ruoka. Esimerkiksi vaatteet, lääkkeet, pesuaineet, puhelinlasku jne.
Lääkkeet maksaa kela, vaatteisin menee parikymppiä vuodessa, pesuaineet 5€ vuodessa, puhelin 20€/kk
Jep, ei kenkiä ehkä joka vuosi tarvitse ostaa, mutta tuskin hyviä kenkiä saa alle kuudenkympin, sama esim. farkkujen suhteen.
Minä olen käyttänyt samoja farkkuja 7 vuotta ja alushousuja melkein 10 vuotta, pari t-paitaa ehkä ostan vuodessa, uudet kengätkin ostin viimeksi vuonna 2017
Joo ja sinä et koskaan pese vaatteita, kun sinulla menee vain 5€/vuosi pesuaineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Koeta kuitenkin ymmärtää, että kaikki eivät ole kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
ei sitä käyttörahaa jää välttämättä niin paljon, koska niin halpoja asuntoja ei isoissa kaupungeissa enää ole et ne olisivat asumistuen rajojen sisällä. Siksi osa asumisesta pitää usein maksaa niistäkin euroista jotka on tarkoitettu ruokaan ja muuhun eikä asumiseen.
Toimeentulotuessa saa tuon ylimenevän vuokraosuuden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät maksoivat alle 20€ kirppiksellä. Farkuista en tiedä, koska en käytä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että vuokralla olevat ja kaiken heti tuhlaavat saavat tuon vajaa 600 euroa käyttörahaa ruokaan on väärin niitä kohtaan, jotka ovat aiemmin eläneet säästeliäästi ja sitten tipahtavat reikäiseen tukiverkkoon. He eivät saa samoja tukia. Heidät niistetään hetkessä kuiviin, kun joutuvat syömään koko elämänsä aikana kerätyt säästöt arkielämiseen. Näin tuhotaan keskiluokka. Jää vain upporikkaat ja rutiköyhät.
Esim. opintolainoja ei huomioida menoksi. Korkeakoulu -> ei töitä -> paljon velkaa -> maksetaan tuosta vajaasta 600:sta eurosta.
Ei ole kokemusta. Mutta eikös ainakin ennen ollut että työttömänä ei peritä opintolainaa?
Olkoon ennen ollut miten tahansa, ainakin minulta alettiin kahden vuoden jälkeen periä opintolainaa takaisin työllisyystatuksesta huolimatta.
Vaikka lainanmaksun laittaisi tauolle, eipä siitä apua olisi kun korot pitää maksaa joka tapauksessa, ja ne ovat se suurin osa lainasta. Pomppasivat tietenkin sieltä vuosikausien lähes nollasta monella prosentilla juuri kun itse olin opiskelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää, koska Kelan vuokrarajat eivät vastaa todellisuutta. Käytännössä kukaan ei saa koko vuokraansa katettua toimeentulotuen rajojen puitteissa, vaan siitä 595 eurosta pitää maksaa kymmeniä ellei jopa satoja euroja vuokraa.
Älä valehtele, esim Helsingissä on tällä hetkellä monta sataa asuntoa vapaana joissa vuokra alle kelan rajan.
Asumistuki on siltikin vain 70% hyväksytystä vuokramäärästä, eli 100. Loput pitää maksaa itse, eli sillä toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sitä käyttörahaa jää välttämättä niin paljon, koska niin halpoja asuntoja ei isoissa kaupungeissa enää ole et ne olisivat asumistuen rajojen sisällä. Siksi osa asumisesta pitää usein maksaa niistäkin euroista jotka on tarkoitettu ruokaan ja muuhun eikä asumiseen.
Toimeentulotuessa saa tuon ylimenevän vuokraosuuden
Ei todellakaan saa. Miksi hourailet täällä asioita, jotka on helppo todistaa vääräksi ihan vain ottamalla asioista selvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten kommentoi, kun
Lainanlyhennys ei ole asia, jonka maksaja voi tuosta vaan sopia. Pankki määrittää nämä asiat. Ja ajat ovat muuttuneet todella paljon sinun 30 vuoden takaisista opiskeluajoistasi.
Olen eri, mutta itse sovin aikoinaan, että maksan tyyliin 2x vuodessa parisataa. Ei kai sitä ole edelleenkään pakko niin nopeasti lyhentää niin paljon?
Niin millähän vuosikymmenellä tämä on ollut ja paljonko sitä lainaa otit?
"2x vuodessa parisataa", joopa joo. Minimilyhennys on lähes 200 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sinä et k
Pesuainetta menee ehkä teelusikallinen per koneellinen, 5€ saa litran pesuainetta tarjouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten kommentoi, kun et tiedä asiasta mitään. Et sinä maksuvapaata sa
Minusta juuri pitää kommentoida jos ei tiedä, varsinkin kun esittää kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on siltikin vain 70% hyväksytystä vuokramäärästä, eli 100. Loput pitää maksaa itse, eli sillä toimeentulotuella.
Asumistuki on siltikin vain 70% hyväksytystä vuokramäärästä, ei 100. Loput pitää maksaa itse, eli sillä toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raja on alle 600€ jos saa vain asumistukea. Sillä saa vain huoneita kommuunista.
Toimeentulotuen maksimivuok
Miksi muutit jos korotus oli noin pieni ja muuttokustannuksilla olisit asunut helposti vuosikausia tuossa asunnossa?
Pesuainetta menee ehkä teelusikallinen per koneellinen, 5€ saa litran pesuainetta tarjouksesta.
Ymmärrän aina vain paremmin, miksi olet vielä 38-vuotiaanakin asumassa mamman helmoissa.
tuntuu, että osalla on vähän liian ruusuiset kuvitelmat suomen sosiaalituista. Yksinasuva voi olla tosi tiukilla ja ihan oikeasti köyhyydessä, koska asumisen ja elämisen hinnat ovat nousseet enemmän kuin sosiaalituet ja palkat.
Eivät elättäneet ei. Olin yritteliäämpi ja kouluttauduin paljon vanhempiani korkeammalle. Mutta toisin kuin he, valmistuin aikana jolloin työelämä on täällä tuhottu.