MOT selvittää miksi syntyi uusi köyhälistö
Sanna Marinin hallitus halusi suomalaisiin korkeakouluihin kansainvälisiä opiskelijoita. Täällä opiskelijat päätyvätkin rutiköyhinä leipäjonoon. Ylen MOT paljastaa, mikä meni pieleen.
Huijaus nimeltä Suomi
https://areena.yle.fi/1-72470142
julkaistu su 7.12.2025
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Suomalaisten korkeasti koulutettujen täydennyskouluttautumista ja alanvaihtoa korkeakouluissa hankaloitetaan ja suomalaisten koulutuspolun eteneminen takkuaa muutenkin, kun annetaan vain yksi mahdollisuus opiskella opintotuella korkeakoulussa! Samaan aikaan maksetaan agenteille, jotka haalivat ulkomailta opiskelijoita nimenomaan korkeakouluihin, koska suomalaisia ei kuulemma ole tarpeeksi! Olisi tarpeeksi, jos annettaisiin suomalaisten opiskella!
Suomalaiset korkeakoulutetut saa opintotukea ja lainaa vain ja ainoastaan toisen asteen amis-opintoihin!
Päättäjien pitäisi keskittyä siihen, että miten saadaan koulutettua suomalaiset työttömät, sekä kouluttamattomat nuoret työmarkkinalähtöisesti! Suomesta löytyy oman maan kansalaisia, jotka ovat täysin kykeneviä opiskelemaan niille aloille, joille etsitään opiskelijoita ja huippuosaajia ulkomailta! Näille huijariagenteille syytetyt rahat ovat suunnaton häpeä!
Näiden pohdintojen sijaan päättäjät ovat vuosikymmenet keskittyneet miettimään miten voisi työtöntä suomen kansalaista nöyryyttää ja passivoida mahdollisimman tehokkaasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisten pitää maksaa ulkomaalaisten opinnot, kun omissakin on melkoinen taakka ?
Nillä onkin lukukausimaksut korkeakouluissa jos tulevat EU-maiden ulkopuolelta.
Jotka hoidetaan veronmaksajien rahoittamien säätiöiden stipendeillä.
Monet säätiöt pyörittävät toimintaansa omilla sijoitustuotoillaan, joista sitten jakavat stipendejä opiskelijoille. Ne eivät saa mitään tukia valtiolta.
Koulut saavat tukia valtiolta! Unohda jo, ne stipendit ja lukukausimaksut! Koulujen toiminta perustuu valtion rahoitukseen! Ulkomaiset opiskelijat tuovat usein perheensä mukanaan! He eivät pärjää täällä taloudellisesti, eivätkä saa työtä ja he tarvitsevat apua. Tähän kaikkeen kuluu veronmaksajien rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Suomalaisten korkeasti koulutettujen täydennyskouluttautumista ja alanvaihtoa korkeakouluissa hankaloitetaan ja suomalaisten koulutuspolun eteneminen takkuaa muutenkin, kun annetaan vain yksi mahdollisuus opiskella opintotuella korkeakoulussa! Samaan aikaan maksetaan agenteille, jotka haalivat ulkomailta opiskelijoita nimenomaan korkeakouluihin, koska suomalaisia ei kuulemma ole tarpeeksi! Olisi tarpeeksi, jos annettaisiin suomalaisten opiskella!
Suomalaiset korkeakoulutetut saa opintotukea ja lainaa vain ja ainoastaan toisen asteen amis-opintoihin!
Sitten itketään kun ei ole erikoisosaajia. Ihmisiä makuutetaan kortistossa. Sanotaan, että jokaisen töitä hakevan pitäisi opiskella ilmaiset MOOC-kurssit Elements of AI ja Ethics of AI ollakseen kuranttia tavaraa työmarkkinoilla. Kuinka sen voi tehdä tukiaan menettämättä? Ei mitenkään.
Samaan aikaan työministeri Marttinen teettää selvitystä, voisiko yli 25-vuotiaiden akateemisten työttömien antaa opiskella hieman avoimella puolella omalla rahallaan menettämättä työttömyyskorvausta, jos lopettavat heti kun tulee kutsu työhaastatteluun tai töihin? Ne neljä hakemusta kuukaudessa pitää tietenkin tehdä, vaikka opiskelisi illalla virka-ajan ulkopuolella avoimen opintoja.
Samaan aikaan työttömäksi valmistunut akateeminen 23-vuotias joutuisi siis Marttisen uudistuksen jälkeen odottamaan kaksi vuotta päästäkseen lukemaan nuo edellämainitut kurssit tai mennä opiskelemaan amikseen uutta alaa. Miettikääpä sitä, kannattaako vaikka vuori-insinöörin opiskella kokiksi vaiko olisiko parempi, että hän opiskelisi jotain enemmän omaa alaansa lähellä olevaa opintokokonaisuutta? Nythän valmistuu liikaa myös ICT-puolen dippainssejä kortistoon. Heille pitäisi antaa mahdollisuus jatkaa omalla ajallaan syventyä tekoälyyn eikä antaa heidän homehtua kortistossa. On surkeaa, että samaan aikaan poliitikot tekevät kaikkensa kynnysten madaltamiseksi, jotta tänne saataisiin ulkomaalaisia tekoälyhommiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä olla niin tyhmä, että uskoo kaiken mitä joku koulutusagentti mainostaa. Asioista on näin internetaikana helppo ottaa itse selvää.
Eiväthän edes suomalaiset, joiden medialukutaitoa pidetään maailman huippuna, tajua aina että mikä on liian hyvää ollakseen totta, ei useimmiten ole sitä. Turhapa meidän on muiden maiden ihmisiä moralisoida. Huijattavia huijataan. Sellainen on maailman meno ollut läpi aikojen.
Se on vähän kuin suomalaisille on valehdeltu jo pitkään että tätä alaa kannattaa lähteä opiskelemaan. Työllistyminen on varmaa, mutta ainoa hyötyjä on lopulta ollut oppilaitos, joka saa rahoitusta tutkinnoista. Poliitikkojen ja virkamiesten neronleimaus sekin, että rahoitus pitää olla kilpailutettua ja nakataan tarveharkinta biojätteisiin.
Ihan järkyttävä systeemi oikeasti. Noita nuoria on huijattu todella raskaasti!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sannan aikana 2022 tuli 7101, Petterin aikana viime vuonna 11109. Petterin aikana on otettu 56% enemmän. Mutku Sanna.
Mutku Sanna vatunääliö halusi yhdistää nämä tollo opiskelijat ja niiden perheet ilmaiseksi sinun kustannuksellasi. Kiitos Sanna. Ja sinä ja vassarit.
Petteri painaa kaasua m muuton suhteen! Kävi oikein Afrikassa saakka houkuttelemassa opiskelijoita Suomeen. Petterin aikana maahan on tullut ennätysmäärä tulijoita- pelkästään Venäjältä tulee tänä vuonna 7000!
Tämä en ymmärrä alkuunkaan. Miten tällaisissa olosuhteissa voidaan ottaa venäläisiä tänne? Otettaisiin mieluummin ukrainalaisia, vaikka nuoria sotaveteraaneja!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten itketään kun ei ole erikoisosaajia. Ihmisiä makuutetaan kortistossa. Sanotaan, että jokaisen töitä hakevan pitäisi opiskella ilmaiset MOOC-kurssit Elements of AI ja Ethics of AI ollakseen kuranttia tavaraa työmarkkinoilla. Kuinka sen voi tehdä tukiaan menettämättä? Ei mitenkään.
Tämä on ihan järjetöntä!
Olen itse akateeminen pitkäaiksistyötön, ja opiskellut useita toisen asteen tutkintoja.
Täydennyskoulutusta olen yrittänyt opiskella lyhyiden pätkätöiden ohella, mikä on osoittautunut mahdottomaksi. Olen hyvä opiskelija ja pärjännyt aina opinnoissani, mutta kyllä siihen yliopistotasoiseen opiskeluun täytyy saada kunnolla keskittyä, eikä se minulta ainakaan onnistunut täyden työpäivän ohella. Työttömänä sitten en saa opiskella, vaikka nyt olisi hyvin aikaa.
Alanvaihdosta korkeakoulussa ja yliopistossa olen voinut vain haaveilla. Amikseen kyllä myönnetään tukia ja minulla onkin jo useita ammatteja. Harmi vaan että 1,5v pituisilla aikuisten amistutkintokoulutuksilla ei työmarkkinoilla oikein nykymaailmassa pärjää. Jännää on se, miten jotkut jaksavat tästäkin yllättyä.
Näitä on kotikaupungissani valtavasti. Päivystävät Facebookin roskalavakirppiksellä missä siis on tarkoitus antaa käyttltavaraa ilmaiseksi eteenpäin. Joka ilmoitukseen tulee "varaan" tai "otan". Jos joku erehtyy niille mitään antamaan, tavarat on käyty läpi viereisellä bussipysäkillä, ja esim vaatteista 1% kelpaa heille ja loput dumpataan sille bussipysäkille. Paikallisessa oppilaitoksissa on kuulemma lystiä. Opettajien aika menee arkiasioissa neuvomiseen. Ekat kysymykset on tasoa "where do Yu pud paiper in Finnish toilet?"
Korkeasti koulutetut, mutta lukutaidottomat moniosaajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisten pitää maksaa ulkomaalaisten opinnot, kun omissakin on melkoinen taakka ?
Nillä onkin lukukausimaksut korkeakouluissa jos tulevat EU-maiden ulkopuolelta.
Jotka hoidetaan veronmaksajien rahoittamien säätiöiden stipendeillä.
Monet säätiöt pyörittävät toimintaansa omilla sijoitustuotoillaan, joista sitten jakavat stipendejä opiskelijoille. Ne eivät saa mitään tukia valtiolta.Koulut saavat tukia valtiolta! Unohda jo, ne stipendit ja lukukausimaksut! Koulujen toiminta perustuu valtion rahoitukseen! Ulkomaiset opiskelijat tuovat usein perheensä mukanaan! He eivät pärjää täällä taloudellisesti, eivätkä saa työt
Säätiö on säätiö. Se ei ole mikään rekisteröity yhdistys, joka voi saada rahaa valtiolta. Sinä et itse erota itsenäistä säätiötä (esimerkiksi Koneen säätiö) jostain Yhtäköyttä-yhdistyksestä (ry).
Stipendejä myöntävät säätiöt eivät liity millään tavoin koulujen kanssa yhteen. Opiskelija tai vaikka tutkija voi anoa säätiöltä stipendiä tai apurahaa tutkimusprojektiinsa. Minä olen itse saanut stipendejä opintomenestykseni ansiosta ja varmaan senkin vuoksi, että tein anomuksen säätiölle. Oppilaitos ei ole minua siinä asiassa muuten auttanut kuin antamalla opintorekisteriotteen.
En kiistä, etteikö oppilaitosten toiminta perustu osittain valtion rahoitukseen. Se, että oppilaitosten pitää saada toimintansa rahoitukselle jatketta ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksujen avulla, on nykyajan koulutusvienti-ideologiaa. Se, että mukana on hämäräperäisiä konsultteja ilman moraalia ja että keskiluokka on valmis panostamaan siihen, että heidän lapsensa perheineen pääsee maailman onnellisempaan maahan sosiaaliturvan pariin, on ihmisille tyypillistä käytöstä.
Perheet odottavat, että Suomeen päässeet lähettävät sitten vastavuoroisesti heille rahaa takasin jossain vaiheessa. Kun kerran konsultti valehtelee kielitaidottomankin pääsevän hyväpalkkaisiin töihin, on taatusti intoa muuttaa perheineen suomalaiseen AMKiin opiskelemaan vaikka pussinperälle.
Suomalaiset ajattelevat, että perheistä saadaan hyvässä lykyssä lapsia väestörakennetta nuorentamaan ja puolisot halpatyövoimaksi. Ei heitä tänne hyvää hyvyyttään haluta. Ajatuksen voi lobbari myydä toki sinisilmäisille poliitikoille menestyskonseptina.
Kaffebulla kirjoitti:
He ovat kuitenkin kyenneet ottamaan kymmenientuhansien eurojen lainat vain päästääkseen suomeen ja he ovat kyenneet myös maksamaan niille agenteille! Tilanne lähtömaassa ei siis voi mikään ihan surkea olla!
Teimme niin noiden neuvottujen tekoälykurssien kanssa, että minä mummona kirjauduin avoimelle puolelle MOOC-kurssille opiskelemaan ja otin sieltä kuvakaappauksina kurssien sisällön ja tehtävät. Lähetin ne työttömälle lapsenlapselleni, joka on harmikseen kouluttanut alalle, joka ei työllistä.
Hän on opiskellut ne materiaalit ja ei tietenkään voi missään mainostaa suorittaneensa niitä, koska opintopisteet kirjautuivat minulle Opintopolkuun. Hän miettii, mitä hän haluaisi opiskella seuraavaksi. Jatkamme samalla menetelmällä. Voin antaa tunnukseni hänelle ja opintopisteet tulevat jatkossa minulle. Hullu, hullumpi Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan tarkkoja, Orpon hallitus sen ansan viritti aiheuttaessaan työttömyyskriisin.
Varmasto noikin pärjäisi, jos voisi käydä opiskelun ohella töissä.
MUTTA KUN TÖITÄ EI OLE.
Aikakoneko noilla sitten oli käytössä kun sama kriisi on ollut aika jatkuvana päällä 1991 lamasta lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Jos samasta koulusta valmistuu suomen kielisiäkin "osaajia" työttömäksi, niin miten ne kuvittelee että suomen kieltä osaamattomat saataisiin kaikki työllistettyä
Suomessa on työpaikkapula, ei työntekijäpulaa
Suomea on lähdetty luotsaamaan kohti globaalia hintakilpailua, ja se on semmoinen kilpailu, missä me kokonaisuutena voimme ainoastaan hävitä. 'Kansan mandaatin' omaava hallitus tosin haluaa romuttaa ammattijärjestöt ja laittaa lopulta naiset takaisin nyrkin ja hellan väliin synnytykoneiksi, ja vapauttaa kilpailun kaikilla ammattialoilla poistamalla verot, koska Villi Länsi sen olla pitää. Niin kuin joskus aikoinaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
He ovat kuitenkin kyenneet ottamaan kymmenientuhansien eurojen lainat vain päästääkseen suomeen ja he ovat kyenneet myös maksamaan niille agenteille! Tilanne lähtömaassa ei siis voi mikään ihan surkea olla!
Ei varmaan ole ollut, mutta nyt on kun kaikki rahat lainattu, talot vakuutena, sukulaiset takaajina jne. Eikä mitään mahdollisuuksia maksaa takaisin lainaa. Kaikki tulevaisuuden toivo mennyt, eikä varmasti tee mieli palata kotimaahan velkojien kynsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kestävä tie on ihmisen oma vastuu itsestään, oikeistolainen ajattelutapa.
Juurikin tuo, etteivät ulkkisopiskelijat muuta Suomeen eläteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Teimme niin noiden neuvottujen tekoälykurssien kanssa, että minä mummona kirjauduin avoimelle puolelle MOOC-kurssille opiskelemaan ja otin sieltä kuvakaappauksina kurssien sisällön ja tehtävät. Lähetin ne työttömälle lapsenlapselleni, joka on harmikseen kouluttanut alalle, joka ei työllistä.
Hän on opiskellut ne materiaalit ja ei tietenkään voi missään mainostaa suorittaneensa niitä, koska opintopisteet kirjautuivat minulle Opintopolkuun. Hän miettii, mitä hän haluaisi opiskella seuraavaksi. Jatkamme samalla menetelmällä. Voin antaa tunnukseni hänelle ja opintopisteet tulevat jatkossa minulle. Hullu, hullumpi Suomi!
Ja kohta saat antaa hesarille haastattelua "mummona joka tekee tekoälykursseja" niin näet että tilanne voi muuttua aina vielä absurdimmaksi.
MOT tekee kaikki ohjelmat saman kaavan mukaan, lopputulos on jo päätetty etukäteen ja ohjelma tehdään sen mukaan että katsojat saa ohjelmasta juuri sen kuvan, käsityksen mikä siis halutaan katsojien saavan.Objektiivisuudesta ei mitään käsitystä ohjelman tekijöillä.
Monet säätiöt pyörittävät toimintaansa omilla sijoitustuotoillaan, joista sitten jakavat stipendejä opiskelijoille. Ne eivät saa mitään tukia valtiolta.