Surulliset joululaulut, mikä suomalaisia vaivaa?
Miksi on edes tehty noin masentavia lauluja? Ei ihme että kansa alkoholisoitui.
Kommentit (90)
Siksi mä en niitä kuuntelekaan. Tonttu on ainoa poikkeus ja sekin raskasta joulua-versiona. Olen raskaan musiikin ystävä muuten mutta jouluisin en halua synkistellä vaan silloin soi Mariah Careyt, Whamit, Sinatrat ja joulujazzit.
Hei mummo, Suvi Teräsniska, on koskettava ja niin totta.
Mulla on semmoinen laulukirja, kuin Kultaiset koululaulut vanhoilta ajoilta. Siinä on tällaisiakin lauluja:
"Tuuti lasta tuonelahan", "Syntymistään sureva", "Orvon huokaus", "Turvaton", "Velisurmaaja", "Mitä itket, pieni lintu".
Kun miettii olosuhteita Suomessa, paljon on tehty töitä, useat myös kuolleet nuorena kun ei ollut vielä terveydenhoito kehittynyt. Ei ole ollut elämä usein ruusuilla tanssimista. Lauluissa purkautuu ihmisten kaikki tunteet.
Kyllä tässä kirjassa onneks n. 80% lauluista on iloisempia, niin kyllä Suomessa myös iloita osataan 😊 Itse tykkään hartaistakin joululauluista, kuten Sylvian joululaulu ja Varpunen jouluaamuna.
Ei noita ole mikään pakko kuunnella, tietääkseni. Jos joku pakottaa kuuntelemaan (esim pyssy ohimolla) niin huuda apua.
Vierailija kirjoitti:
Laps hankeen hukkuu, unhoituu
Tuossa tarkoitetaan Jeesus lasta joka unohtuu ihmisiltä sen jouluroinan keskelle ja hankien ihailun ym joulutohinan takia. Ei muisteta lasta kun mietitään lahjoja ja ties mitä ja unohdetaan kokonaan miksi joulua vietetään.
Tuokin laulu on muuten ihan kaunis vanha joululaulu.(kohta 100 vuotta vanha sekin)
En ymmärrä jatkuvaa vinkumista suomalaisista joululauluista, kun ovat niin surullisia. Minusta ne on tunnelmallisia ja kyllähän niitä renkutuksiakin on pilvin pimein. Kuunnelkaa niitä jos ei valkea joulu kiinnosta.
Ja kyllä ulkomailta on tullut paljonkin hartaita ja aloittajan mielestä varmaan niitä "surullisia" joululauluja.
Eikä mikään 100 vanha laulu ole enää ihan uusinta uutta ja tätä päivää, mutta hyvin on moni joululaulu kestänyt aikaa, toisin, kun ne renkutus joululaulut, jotka on unohtuneet muutamissa vuosissa.
Tuo paljon vauvalla parjattu "varpunen jouluaamuna"kin on sävelletty toistasataa vuotta sitten. Sanat on kirjoitettu kohta 200 vuotta sitten. Hyvin on kappale pintansa pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elämä ei ole pelkkää iloa, joulunakaan.
Miksi ei olisi?
Esim. perheväkivalta, yksinäisyys, läheisten menetykset, köyhyys, sairaudet... Nämä eivät pidä joulutaukoa.
"Jeesus älä tapa meitä, Jeesus älä vihaa meitä. Me ollaan niin paskoja syntisiä, v. i. tt. u me ollaan niin paskoja. Ansaitsisimme vain vitsauksia. Joudamme helvettiin. Jeesus älä inhoa meitä, Jumala älä tapa meitä..."
Ja tämän jouluvirren myötä... hyvää joulua kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Masentaa kun meidän täytyy sopeutua muiden tapoihin, mutta meidän tapoihin ei sopeudu kukaan.
Suomalaisten tapa on ollut perinteisesti ajaa jouluisin perhe kirveellä lumihankeen. Hyvä jos tähän tapaan eivät muu sopeudu.
Kammottavaa mölinää. Minusta paras suomalainen joululaulu on tämä, jossa Michael Monroe mukamas kuolee nuorena mutta edes reippaan musiikin säestyksellä.