Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…
Kommentit (611)
Eläkeläiset joutuvat tilaamaan ruoat kaupasta kotiin. Jos nostetaan kotiinkuljetusmaksu 100 euroa kerta.
Nostamalla kaikki palvelumaksut voidaan nostaa palkkoja ja saadaan kerättyä eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat voimme kieltäytyä auttamasta eläkeläisiä eli teidän pitää ostaa palvelut ja voimme nostaa palveluiden hintaa. 500 euroa kodin siivouksesta on ok hinta.
Voi kultanen. Tottakai siivous on maksettava. Elät niin omissa maailmoissasi. Tilasin perusteellisen joulu/suursiivouksen, minulle ilman alvia 6 tuntia 250 euroa.
Ja siis siivousliikkeen hinta, eli n 40 euroa tunti.
Liikkeet kyllä osaavat hinnoitella työnsä.
Kerroit itse odottavasi 54-vuotiaana eläkepäätöstä. Miksi siis kiukuttelet eläkeläisille?
Luuletko oikeesti saavasi 4000 euroa kuussa eläkettä jis olet satunnaisia töitäsi tehnyt n 2000 euron kuukausipalkalla?
Tuo 240 on liiaan vähän.
Siivojan palkkaa pitää nostaa eli 800 euroa per kodinsiivous on hyvä.
Eläke kertyy palkan mukaan.
Juu, palveluhinnat ja palkat ylös, saadaan parempi eläke.
Kun niitä isompia jo maksussa olevia eläkkeitä ei saa leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nuoremmat voimme kieltäytyä auttamasta eläkeläisiä eli teidän pitää ostaa palvelut ja voimme nostaa palveluiden hintaa. 500 euroa kodin siivouksesta on ok hinta.
Voi kultanen. Tottakai siivous on maksettava. Elät niin omissa maailmoissasi. Tilasin perusteellisen joulu/suursiivouksen, minulle ilman alvia 6 tuntia 250 euroa.
Kerroit itse odottavasi 54-vuotiaana eläkepäätöstä. Miksi siis kiukuttelet eläkeläisille?
Luuletko oikeesti saavasi 4000 euroa kuussa eläkettä jis olet satunnaisia töitäsi tehnyt n 2000 euron kuukausipalkalla?
Tuo 240 on liiaan vähän.
Jos siivousliikkeen alviton hinta 42 euroa tunti on mielestäsi vähän veloita enemmän
Autoliikkeen veloitus oli 120 euroa tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 240 on liiaan vähän.
Et taida ymmärtää palkan ja veloitushinnan eroa?
Nyt kun saat sen eläkepäätöksen 54-vuotiaana ostelet sitten siivousta 800 e kerta. Ja muutat hoitokotiin jossa wc-paperirulla 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset joutuvat tilaamaan ruoat kaupasta kotiin. Jos nostetaan kotiinkuljetusmaksu 100 euroa kerta.
Nostamalla kaikki palvelumaksut voidaan nostaa palkkoja ja saadaan kerättyä eläkettä.
Lapsiperheet käyttävät paljon kotikuljetuksia. Useimmat eläkeläiset kykenevät käymään kaupassa ja heillä siihen on aikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella ja itse odotat eläkepäätöstäsi? Taidat tosiaan uskoa lehtien jutut jättieläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.
Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.
Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle.
Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään!
Teillähän on vielä hyvät eläkkeet. Itsellä se on noin 1000 e/kk. Sitä kun sairastuu nuorena, ei eläkettä ehdi kertyä. Lisäksi monet työsuhteet eivät kartuttaneet eläkettä. Milloin oli liian nuori, milloin työsuhde oli liian lyhyt jne. Onhan tuo minunkin eläkkeeni suurempi kuin esim. työmarkkinatuki, että en sikäli valita. Tietysti hommassa on se, että eläkkeeni ei tule merkittävästi nousemaan elinikänäni. Mitään alennuksia en ole mistään saanut, kun ei ole rahaa matkustella. Lääkkeet ovat kalliita, samoin sairauskulut muutenkin. Niihin ei auta vaikka heiluttelisi eläkekorttia.
Jos tämä eläkeläisvihaaja saa hylyn eläkehakemuksestaan ehdotan että seuraavaan liittää kaikki vauvalle kirjoittamansa kommentit liitteeksi. Eiköhän jo eläkevakuutusyhtiönkin lääkäri usko kyseessä olevan työkyvyttömän ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan rauhassa voit nostaa palveluittesi hintaa, koska en ole tähänkään saakka kyennyt pienen eläkkeeni vuoksi ostelemaan kenenkään palveluita. Ole hyvä vaan!
Saattaapi olla, että kohta sinun ei tarvitse hintojasi nostella, kun ei ole niitä asiakkaitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oudosti Eläketurvakeskuksen ja Tilastokeskuksen tilastot näyttävät aivan toista.
Tutkijat ovat ystävällisesti ottaneet asuntovarallisuuden ja velat mukaan listalle. 45 vuotta töitä tehnyt ja säästäväisesti elänyt elää velattomassa kodissa, mutta 3 vuotta töitä tehnyt ja 100% velaksi asuntonsa ostanut on persaukinen ja köyhä, kun tuota tutkimusta selaa. Kyse ei siis ole tuloista lainkaan, kyse on siitä, mitä on saanut elämänsä aikana turvakseen kerättyä.
Suuret ikäluokat olisi köyhiä, jos olisivat eläneet nuoruutensa kuin nykyinen Z-sukupolvi.
Nykyään et enää edes voi kerätä omaisuutta turvaksesi, koska "et omista mitään ja olet onnellinen, tai muuten..." -ideologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudosti Eläketurvakeskuksen ja Tilastokeskuksen tilastot näyttävät aivan toista.
Tutkijat ovat ystävällisesti ottaneet asuntovarallisuuden ja velat mukaan listalle. 45 vuotta töitä tehnyt ja säästäväisesti elänyt elää velattomassa kodissa, mutta 3 vuotta töitä tehnyt ja 100% velaksi asuntonsa ostanut on persaukinen ja köyhä, kun tuota tutkimusta selaa. Kyse ei siis ole tuloista lainkaan, kyse on siitä, mitä on saanut elämänsä aikana turvakseen kerättyä.
Suuret ikäluokat olisi köyhiä, jos olisivat eläneet nuoruutensa kuin nykyinen Z-sukupolvi.
Nykyään et enää edes voi kerätä omaisuutta turvaksesi, koska "et omista mitään ja olet onnellinen, tai muuten..." -ideologia.
Ai salaliittojutut ja eläkeläisvihakin kulkevat käsi kädessä vaikka salaliittopiireissä suurin osa on ainakin kuntoutustuella jos ei jo ihan tk-eläkkeellä. Työvoiman ulkopuolella kuitenkin jotain humpuukia yrittäen myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka viikko tulee tämä eläkelläisten moittimiskeskustelu, mikä taho tätä trollausta pitää yllä?
Miettikääpä, kenen etu on luoda epäsopua ja ristiriitoja? Ei tarvitse siihen tietoon korkeakouluopintoja.😬
Ansiosidonnaista leikattiin 400 kuukaudessa ja te eläkeläiset nostitte ansiosidonnaista 30 vuotta.
Niinkö? Eipä minulle ainakaan myönnetty ansiosidonnaista kuin pari vuotta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sinun isovanhemmillasi on joku jätti eläke mutta kyllä tavallisilla normaalityössä käyneellä on todella pieni eläke, ei se ole mikään tupla! Kannattaisi varmaan ottaa vähän selvää ennen kuin rupeaa kirjoittelemaan näitä höpölöpö harhaluulojaan!
Kyselkää vaikka omilta isovanhemmilta kuinka rikkainta he ovat vai onko kaikilla ne jo kuolleet ajat sitten ja nyt on vaan tämmöiset epäluulot sitten tulilla!
Aika tietämätöntä porukkaa miten mahdotto selvitä vanhousikään asti..
Lue artikkeli. Luvut on katsottu tilastoista.
Eläkkeitä maksataan 40, 2 miljardia vuodessa.
Niin maksetaan mutta mitkä ovat ko. eläkekassan tulot? Entäpä mitkä ovat heidän satojen miljardien eurojen varallisuutensa tulot markkinoilla? Kumma kun tätä ei ikinä oteta huomioon vaan ainoastaan menot...
Siellä kuola valuu Petterillä ja Ursulalla ja ehkä myös Venäjän duumalla, kun himoitsevat ihmisten työeläkeyhtiöihin ansaitsemia eläkevaroja.
Siksi tämä jatkuva aivopesu, jonka tarkoitus on oikeuttaa sauraitten, vanhusten ja heikompiosaisten likvidointi.
Ovatko nämä liiat eläkeläiset nyt kuten ne juutalaiset olivat viime sodan alla. Eihän heitäkään olisi muuten alettu vihata, kuin syystö, että heillä oli se varallisuus siellä saksassa.
Joko pian laitetaan buumetit karjavaunuun suuryhtiöille tuottamattomina hylkiöinä.
Kerätään niitten talvilenkkarit yhteen kömmänään, tuuli ja toppatakit toiseen, korut ja sen sellaisethan on jo aikaa myyty lääkkeitä saadakseen.
Lopuksi pääsevät suihkuun ja tämänkin ketjun aloittanut katkera nillittäjä pääsee mieluiseensa duunipaikkaan niitä raatoja polttamaan.
Kuka kerää potin. Kenelle se kuuluu?
Aivopesu on ainakin todella tepsivää, kun sote sakkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaani eläke vuonna 2024 oli 1 848 euroa kuukaudessa. En sanoisi sitä suureksi.
Onhan tuo nyt helkutin iso summa siitä että mitään et tee. Tolla elelee jo herroiksi. Mulla autolaina ja asuntolaina, palkasta jää verojen jälkeen 2200. Eläkeläiset maksaa vain vuokran tai oman talonsa ylläpidon, leipäpussin, voipaketin ja litran maitoa per viikko. Eli tuosta jää reilu tonni säästöön.
Tuo 1848€/kk on brutto. Siitä menee yli 16% veroa, eli käteen jää noin 1550€/kk keskimääräisen kunnallisverotuksen kunnissa, ja suuren kunnallisverotuksen kunnissa muutama prosentti vähemmän.
Näihin kommentteihin toki kannattaisi laittaa, että 16% sisältää ennakonpidätyksen, työttömyysvakuutusmaksun ja työeläkemaksun.
Saan eläkettä 2062 euroa. Sis. Leskeneläkkeen.
Ennakonpidätys 19,5 %. Sisältää kuntaveron, vähän valtionveroa, kirkollisveron, täyden yleveron, sairausvakuutuksen päivärahamaksun.
Vierailija kirjoitti:
Saan eläkettä 2062 euroa. Sis. Leskeneläkkeen.
Ennakonpidätys 19,5 %. Sisältää kuntaveron, vähän valtionveroa, kirkollisveron, täyden yleveron, sairausvakuutuksen päivärahamaksun.
Kannattaa erota kirkosta. Näin saat eläkettä nettona pari kymppiä lisää kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka viikko tulee tämä eläkelläisten moittimiskeskustelu, mikä taho tätä trollausta pitää yllä?
Miettikääpä, kenen etu on luoda epäsopua ja ristiriitoja? Ei tarvitse siihen tietoon korkeakouluopintoja.😬
Ansiosidonnaista leikattiin 400 kuukaudessa ja te eläkeläiset nostitte ansiosidonnaista 30 vuotta.
Niinkö? Eipä minulle ainakaan myönnetty ansiosidonnaista kuin pari vuotta??
Asfalttimiehet on nostaneet ansiosidonnaista kaikki talvet jo 1990-luvulta lähtien. Jo 1990 - luvulla osa asfalttimiehistä oli talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa, ei ollut 4 työpaikan hakupakkoa niinkuin nyt.