Vanhus heittää ruoat roskiin
Mä en jaksa enää. Torstaina kävin ostamassa isälleni viikon ruoat ja nyt jo kotihoidosta soitettiin että ei ole mitään lämmitettävää ruokaa.
Vanhus on heittänyt kaikki ruoat roskiin. Hän saa ateriapalvelustakin ruokaa kotiin ja nekin hän on heittänyt pois. Kyseessä muistisairas vanhus.
Mitä mä teen? En jaksa enää ja kauppaan en jaksaisi taas lähteä.
Kommentit (66)
Haet hoitopaikkaa. Ennen sen saamista vaadit kotipalvelua pitämään silmällä, että joka päivä syö jotain.
Vierailija kirjoitti:
Teippaa niihin päivät milloin ne on ostettu ja että viimeisen myyntipäivän jälkeen voi heittää pois.
No niin kaikki muistisairaat ja ulkopaikkakuntalaiset omaiset! Tässä kätevä vinkki teille.
Kyllä se sit syö kun on nälkä. Jos ei syö, niin sit ei syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän heittää ruuat pois? Luuleeko että ne ovat menneet vanhaksi, vai onko jopa jotain vainoharhaa että hänet yritettäisiin myrkyttää?
Muistisairaalta et luultavasti saa tähän selvää vastausta. Harva muistisairas osaa enää perustella tekojaan järkevästi.
Onko tämä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että syö viikkoja vanhoja ruokia, koska "vasta minä eilen nämä ostin"? Muistisairaan kanssa ei toimi mikään järkevä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaalla vanhuksella ei oikein ole mitään iloa elämässä enää. Ei pysty ulkoilemaan ja liikkumaan itsenäisesti, ei pysty seuraamaan televisio-ohjelmia eikä lukemaan kirjoja. Ruokakaan ei ehkä maistu hyvältä enää makuaistimuutosten/lääkityksen vuoksi. Läheisistä ei ole iloa, jos niitä yleensä on, koska pikaisesta käynnistä aistii kyllä, että toinen lähinnä vastentahtoisesti käväisee velvollisuudentunnosta, mitään kunnon keskusteluyhteyttä ei enää ole sairaudesta johtuen.
Elämä on oikeastaan tylsää kuoleman odottelua. Viimeisellä järjenhivenellään vanhus yrittää sitä nopeuttaa lopettamalla syömisen.
Tälle tarinalle ei ole olemassa mitään todellisuuspohjaa. Enemmänkin kyse on siitä, että vanhus on yksinäinen ja jotain tehdäkseen tyhjentää vanhentuneita ruokia roskiin. Yhtä hyvin hän voi
Tämä, eli tekemismuisti toimii. Tekee siis jotain niin kuin on ennenkin tehnyt, mutta nyt siinä ei ole mitään järkeä.
Muistisairaalta et luultavasti saa tähän selvää vastausta. Harva muistisairas osaa enää perustella tekojaan järkevästi.