Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI ette kerro vakavista sairauksista, ulkonäön poikkeavuuksista yms. ennen ekoja treffejä?

Vierailija
07.12.2025 |

TAAS jälleen ihan älyttömän huiputettu ja epäarvostettu olo, koska Tinder-deitti valehteli! En voi ymmärtää miksi ihmiset harrastavat tällaista, siis suoranaista huijaamista!

Itsenäisyyspäivän ravintoladeitti huipentui siihen, että paikalle saapui mies pyörätuolissa. Ja tokikaan tuolista, saati siinä pysyvästi istumisesta, ei oltu mainittu halaistua sanaakaan, vaikka ennen kasvokkain kohtaamista oltiin viestitelty aktiivisesti lähes kuukausi!

Näin on käynyt aiemminkin, ei joskaan näin törkeästi, että jätetään kertomatta pyörätuolista. Yhdellä deitillä oli avannepussi paidan alla ja tämä valitettavasti paljastui vasta siinä vaiheessa, kun olin jo ehtinyt ihastua ja oltiin sänkyyn menossa ensikertaa.

Pääasiassa huiputtaminen on ulkonäköön liittyvää, eli deitti-iltaan könytään paikalle kymmeniä kiloja lihavampana, kymmeniä vuosia vanhempana ja hiusraja niskaan karanneena. Hämmentävää. Luulevatko tällaiset tapaukset tosiaan, että kaikesta huolimatta heille olisi luvassa vuosisadan romanssi?

Kommentit (541)

Vierailija
421/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kerro kaikkia huonoja puolia itsestään alussa.

Moniko teistä olisi ottanut nykyisen tai entisen kumppaninsa mikäli hän olisi kertonut heti alussa kaikki huonot puolensa?

Kuorsaan, piereskelen sohvalla, nauran typerille jutuille jne.

Tässä tarkoitettiin nyt juttuja jotka jokainen tosielämässä kohtaamasi ihminen huomaa heti. Sellaisia ei mielestäni kannata piilotella deittiprofiilissa. Esimerkkejä: 

- pyörätuoli

- kalju pää

- kierot silmät

- huonot tai puuttuvat hampaat

- suuri tuliluomi kasvoissa

- kaulatatuoinnit

- tupakointi (tämän huomaa hajusta)

Jokainen voi itse keksiä lisää. 

Jos ihmisellä on joku tällainen ja hän laittaa tietoisesti profiiliin kuvia joissa se ei näy (tai tupakoija jättää kertomatta että tupakoi) niin kyllä siitä toiselle osapuolelle tulee huijattu olo. Koska jos saman ihmisen olisi tavannut tosielämässä, tätä asiaa ei olisi voinut peittää. 

Samalla tavalla huijattu olo tulee siitä jos toisen valokuvia on käsitelty niin että hän näyttää niissä erilaiselta kuin luonnossa. Tämä on ilmeisesti naisilla yleisempää. Itse olen nainen ja selaan miehiä. Joillain miehilläkin on alkanut olla selvästi käsitellyn näköisiä kuvia. Pyyhin nämä yleensä pelkästään jo sillä perusteella vasemmalle.

Olen kurkkuani myöten täynnä kaikenlaista huijaamista, kalastelua ja manipulaatiota enkä missään tapauksessa halua elämänkumppanikseni ihmistä joka sellaista harrastaa.

Vierailija
422/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hei mulle on  tullu iän myötä  vähä ylimäärästä".

Sitte sieltä marssii huohottaen sellanen 150kg  voimis .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähännihmettelen miten pyörätuoli ei tule puheeksi siinä vaiheessa kun itse kertoo rakastavansa samoilua metsäpoluilla. Onko se toinen vain hiljaa? Pitäisin kyllä tarkoituksellisena sumutuksena, vaan ehkäpä kallistun ennemmin siihen että pidän ap:n aloitusta sumutuksena 😉

( tuolla ketjussa aiemminhan oli tuotu linkki, jossa todetaan, että pyörätuolilla voi mennä vakka mount everestille, joten eiköhän niillä voi mennä metsäpolullekin)

Jos sanoo samoilevansa metsäpoluilla, niin oikeastaan se ei kerro muuta kuin sen, että samoilee metsäpoluilla. Jos kaipaa sinne seuraa, niin sitten pitää tietenkin siihen lisätä, että toivoo, että kumppani tulisi mukaan niille retkille. Silloin voisi odottaa, että toisen pitäisi sanoa, jos hän ei halua samoilla, tai vaikka, jos on pyörätuolissa. 

Tosiaan eräs mies kertoi pelaavansa koripalloa, toinen ajeli autoilla ja kolmas soitti bassoa. En mä olettanut, että he sen mun kanssa olis halunnut tehdä?

Itse tykkään liikkua ja lenkkeillä mutta en mäkään ole odottanut mitään parisuhteen liikuntaleiriä.

En näkisi itse pyörätuolia ongelmana, vaikka itse mäkimaastossa juoksentelenkin. Isoin jännitys olis varmaan, että jos tarvitsee apua jossain niin kuinka autan? En mä ole eläessäni tuntenut ketään, joka tarvitsee pyörätuolia.

Ja jos siitä tyypistä oikeasti tykkäsi ja se tykkäis itsestä, niin kyllä se metsäretkikin jotenkin järjestyis. Maastorenkaat alle ja itsekin välillä kyytiin vaan.

Vierailija
424/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten eiliset treffit menivät, sanoitko että poistun valehtelevasta/harhaanjohtavasta seurastasi nyt heti, vai sinnittelitkö huijarin kans?

Jatkoin iltaa jännämiehen kanssa jonka tapasin taksissa.

Ap

Vierailija
425/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysasiat on niin henkilökohtaista tietoa, että niitä ei tarvitse kyllä levitellä kenellekään tuntemattomille, kun ei tutuillekaan! 

Ollaan kaverin kanssa mietitty, et oispa mahtava saada joku deitti ohjelma meille hulluille.

Siis kummallakin vaikka mitä mt-ongelmia ja joku "ammattilainen" pläräis omakantoja ja koittais etsiä sopivaa paria.

Mä oon ainakin sen verran pahasti sekaisin, että mahdollisen tulevan kumppanin on hyvä tietää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja kysyn itsekin melkein kättelyssä jo diagnoosit.

Vierailija
426/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yllätyspyörätuoli olisi ongelma, koska:

- Asun 4. krs, ei hissiä. En jaksaisi kantaa ketään ylös.

- Harrrastan vaeltamista/luonnossa liikkumista ja haen samoista asioista kiinnostunutta seuraa. Pyörätuolilla ei onnistu viikon rinkkavaellus Lapissa tai patikointimatka Alpeille. 

Vierailija
427/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät kerro riippuvuuksistaan ainakaan profiilissa, jos ollenkaan. Sellaiset ovat merkityksellisempiä kuin esim ulkonäkö.

Eikä kerrots totuutta esim. alkoholinkäytöstä. Sitä aina vähätellään. 

Laitoin yhteen deittiprofiiliin sekä tupakointiin, että juomiseen AINA. Miehet ei tosiaan lue niitä yhtään, yksikin kehui miten hyvä profiili mulla oli 🤦

Vierailija
428/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullista ilmoittaa:

-mielenterveysongelmat

-krooniset sairaudet

-lapset

-rikostuomiot

-isot velat

Sekä: 

- alhainen äo 

- työttömyys 

- pinnallinen arvomaailma 

- tapa puhua ihmisistä pahaa selän takana 

- taparikollisuus: esim toistuva ylinopeus 

- nuuskaaminen, tupakointi 

- shoppailu-addikti 

- some- tai realityriippuvuus 

- koirapelko 

- vegaanius (tämä usein ilmoitetaankin!)

- uskontokunta 

- ahdistuneisuushäiriö 

- temuttaminen ja muu Kiina-roskan tilaaminen 

Et siis halua toisen olevan arvomaailmaltaan pinnallinen, mutta et soisi hänen olevan esim työtön, koirapelkoinen tai ahdistuneisuushäiriöinen?

Ihmiset tosiaan on sokeita.

Vierailija
429/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No esimerkiksi ihmisen mieliala on sidoksissa siihen, mitä suolistossa tapahtuu. Eli niinkin pikkiriikkinen asia kuin hyväntuulisuus muuttuu sen toiminnan tai toimimattomuuden mukaan."

Voi luoja armahda....

No siis näinhän se on, mutta tämähän sulkee pois kaikki keliaakikot, erilaiset muut ruoka-aine herkkyydet, jotka käy suoliston päälle, ummetuksesta kärsivät, muuten vaan paskasti syövät. Ja itse näin suolisto-ongelmaisena väitän, että mun suolisto on paremmassa kunnossa ja olen terveempi kuin moni tavis, koska joudun koko ajan pitämään suolistostani huolta, että se pysyy kunnossa. Jos yhtään repsahdan, niin olen pulassa. Moni tavis mättää suuhunsa mitä sattuu ja ihmettelee vetämätäntö oloa ym. ongelmia, joita ei yhdistä suolistoon. 

Entäs sitten muut syyt, jotka vaikuttaa ihmisen hyväntuulisuuteen? Työhuolet, kaamosmasennus, joku krooninen kipu jne jne jne?

Suhun on varmaan tosi ihana yrittää tutustua... 

Vierailija
430/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä unohdeta: Valevelat!

Eli ei kerrota etukäteen deitille omista lapsista ja yh-satuksesta ja esiinnytään "lapsivapaana", kunnes se paljastuu huijatulle osapuolelle.

Selitys: "minähän olen lapsivapaa - joka toinen viikko! Ja ei lapset edes näkyisi sulle mitenkään."

Joo niin varmaan.

Voiko idiootimpaa selitystä huijaamiselle enää keksiä??? 🤮

Minullekin tullut tällainen vastaan.

Omassa profiilissa lukee selkeästi että olen vela ja etsin toista velaa kumppaniksi. Tulee match kivalta ja lapsettomalta vaikuttavan miehen kanssa, chattaillaan tovi, mennään treffeille, minulle tulee niiden aikana tunne että aika outoa kun hänen tyyppisensä mies on vela kun minun on vaikea uskoa ettei hän haluaisi lapsia jossain vaiheessa. Kysyn asiasta. Vastaus: "Niin mulla on siis kaksi pientä lasta, ei vaan tullut sopivaa hetkeä mainita asiasta". 🙄

Se sopiva hetki on silloin kun laadit sun profiilia!

Kysyin miksi oikeasti ei kertonut tästä kun hyvin tiesi että asia on mulle kynnyskysymys. "En mä ymmärrä miksi se olisi sulle niin tärkeä asia". Hienoa että minun mielipiteeni ovat toiselle vessapaperin arvoisia. En lähtenyt uudestaan treffeille.

Vierailija
431/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän olevani hieman epärehellinen yhdessä asiassa. En ole koskaan maininnut deiteilleni etukäteen, että minulla on niin ohuet hiukset, että joudun käyttämään peruukkia.

Kukaan ei kyllä "joudu" käyttämään peruukkia vaikka hiukset olisivat miten ohuet. Ellei ole ammatiltaan näyttelijä tai vastaava, ja silloinkin vapaa-ajalla saa varmasti olla ilman peruukkia.

Vierailija
432/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko teistä olisi ottanut nykyisen tai entisen kumppaninsa mikäli hän olisi kertonut heti alussa kaikki huonot puolensa?

Tässä tarkoitettiin nyt juttuja jotka jokainen tosielämässä kohtaamasi ihminen huomaa heti. Sellaisia ei mielestäni kannata piilotella deittiprofiilissa. Esimerkkejä: 

- pyörätuoli

- kalju pää

- kierot silmät

- kaulatatuoinnit

Mielestäni ainoastaan pyörätuoli on noista vakavampi juttu.

Ja miten kalju pää jäisi huomaamatta, jos profiilissa kuva?

Vierailija
433/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kuulostaa siltä, että deittailukulttuurissa on jotain mätää. Osa täällä käyttäytyy ikään kuin näkisi treffikumppanit tuotteina, joita pitäisi voida valikoida profiilissa/viesteissä olevien tietojen perusteella ja joissa pitäisi olla joku tuoteseloste ja allergeenivaroitukset, ettei vahingossakaan koske muuhun kuin juuri omaan makuun sopivaan.

Mitä sitten, vaikka ekoilla treffeillä selviäisi, että toinen on pyörätuolissa? Jos ei halua pyörätuolissa olevaa kumppania, niin sitten ei vain mene toisille treffeille. Sama kuin jos toinen olisi osoittautunut tylsäksi tai ärsyttäväksi tai ei vaan herätäkään mitään kipinää livenä.

Sovelluksissa on niin paljon tarjontaa että karsintaa on pakko tehdä jollain perusteella, koska kaikkien kanssa ei yksinkertaisesti ole mahdollista mennä treffeille pettymään.

Osa tekee tämän karsinnan ulkonäön perusteella. Itseäni kiinnostaa enemmän muut ominaisuudet ja erityisesti ne, joista tiedän tulevan niin iso ongelma että pitkää parisuhdetta ei voi ko. henkilön kanssa syntyä. Ei ole mitään järkeä lähteä edes yksille treffeille tällaisen kanssa jos etsii sitä pitkää suhdetta. 

Niistä, jotka olen ns. paperilla sopiviksi todennut, suurin osa ei herätä riittävää kiinnostusta, mutta jos menisin treffeille aivan summanmutikassa kenen tahansa kanssa niin en ehkä ikinä tapaisi ketään siitä harvalukuisesta joukosta, jotka ovat minulle sopivia sekä ominaisuuksiensa perusteella että live-kemioiden perusteella.

Olen juuri hiljattain poistanut sovellukset koska tapasin tällaisen ihmisen vuoden mittaisen treffailukauden päätteeksi. Kävin treffeillä vain tosi harvoin koska vedin vasuriin kaikki vähänkin puutteelliset ja epämääräisen oloiset profiilit, ja matchien kanssa juttelin ihan rauhassa ennen treffien sopimista. Siinäkin tulee usein esille juttuja jotka tekevät meistä yhteensopimattomia. Suurin osa näistä jutuista ei edes ole välttämättä universaalisti kielteisinä koettuja vaan sellaisia mistä juuri minä en satu tykkäämään.

Koska kävin treffeillä harvakseltaan, jaksoin olla jokaisella kerralla aidosti innostunut ja kiinnostunut siitä treffikumppanista. Se esikarsinta on oikeasti syytä tehdä huolellisesti ettei touhuun väsy ja kyynisty ennen kuin se sopiva ihminen löytyy.

Vierailija
434/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos me mennään yksilökohtaisesti tarkastelemaan tätä, niin kaikilla on jotain, joka jonkun mielestä olisi pitänyt tajuta kertoa jo ennen ensitreffejä. Niistä ilmoituksista tuleekin sitten pitkiä, kun ihmiset alkaa luettelemaan vikojaan, joista joku kuitenkin närkästyy. 

Tästä syystä olisi parempi, että jos jollekin on jotkut ihmisominaisuudet ehdottomia turn offeja, niin itse voisi kertoa niistä rehellisesti. Näin vältytään siltäkin, että ei-toivotut eivät laita edes sitä ensimmäistä viestiä. Ajatelkaa sen tilan ja ajan vapautumisen määrää. 

Ei olisi. "Omat vikani" on aina lyhyempi lista kuin "Kaikkien muiden ihmisten kaikki mahdolliset viat". Lisäksi kaikki mahdolliset viat, jotka voivat muodostua pariutumisen esteeksi, eivät ole kaikilla tiedossa. On esim. paljon ihmisiä jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan avannepussista, mutta asia olisi silti heille este jos sellainen deittikumppanilla olisi.

Mainitaan siis jokainen omat sellaiset ominaisuutemme, joiden vuoksi olemme joskus aiemmin saaneet pakit tai joiden aiheuttamat haasteet parisuhteelle ovat yleisesti tiedossa. 

Minulla on ADHD (inattentiivinen muoto), josta mainitsen ensimmäisellä tapaamisella, vaikka se on hyvässä hoitotasapainossa eikä sitä kuulemma huomaa käytöksestäni. Se kuitenkin vaikuttaa parisuhteeseen sitä kautta, että tasapainon pitäminen hyvänä vaatii tietyissä arkirutiineissa pysymistä, jotka osa ihmisistä kokee liian rajoittavina. En halua että kukaan käyttää aikaa minuun tutustumiseen ja mahdollisesti ihastuu, tajuamatta minkälaista arkielämä kanssani tulisi olemaan. Jokaisen tulee saada itse päättää onko tämä asia liian suuri haitta juuri hänelle vai ei.

Vierailija
435/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksei treffeillä voisi käydä kenen tahansa kanssa? Eihän niiden ensitrefien tarvitse olla romanttiset tai ei sinne tarvitse lähteä romanttisten ajatusten kera. Kunhan menee tutustumaan uuteen ihmiseen. Samalla oppii itse uusia sosiaalisia taitoja. Jos sitten kokee, että tuohan olikin aika symppis tyyppi, niin voi miettiä sitten vähän enemmän vakavissaan seuraavia treffejä. (treffienhän ei tarvitse olla sidottu pelkästään romanttisiin tarkoitusperiin, mutta suomessa hyvin moni nin tuntuu ajattelevan)

Ajattelen samoin kuin sinä, että treffailusta voi seurata muutakin kuin parisuhde - esimerkiksi hyvä ystävyys. Sitähän ei voi etukäteen tietää minkälaista potentiaalia missäkin ihmissuhteessa on.

Lähdin silti treffeille vain niiden kanssa, joilla ei ollut parisuhdetta ajatellen mitään estäviä ominaisuuksia, koska päätarkoitukseni oli löytää elämänkumppani. Rakkauskumppanissa on tärkeää se että hänen kanssaan voi olla myös ystävä, joten melko samoja ominaisuuksia minä lopulta ihmisistä etsin, lopputuloksesta riippumatta. Hyvän ystävän löytyminen on hieno ja arvokas asia, ja sellaisia on löytynytkin deittisovelluksista muutaman kerran. Rakkauskumppaneita löytyy selvästi harvemmin koska siinä pitää vielä useamman asian osua kohdalleen. Mutta nopeammin sellainenkin löytyy jos rajaa tutustumista niihin joiden kanssa tulee oikeasti hyvin toimeen, on paljon yhteisiä arvoja, saman tapainen elämäntyyli jne.

Hakuammunnalla tutustumisessa on varmaan omat hyvät puolensa, mutta en tiedä onko deittisovellus välttämättä hyvä paikka siihen. Kuvittelisin että ihmisen jolle sopii tutustua toisiin tietämättä näistä mitään perustietoja, kannattaisi deittailla ensisijaisesti tosielämässä - baareissa, harrastusympyröissä jne. Silloin saa nopeammin käsityksen toisen niistä puolista jotka deittiprofiilista eivät paljastu ollenkaan. Jos menee hakuammuntatyylillä deittisovelluksessa, joutuu kokemaan kummankin treffailutyylin huonot puolet.

Vierailija
436/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörätuolin kertomatta jättäminen on outoa, mutta avannepussi? Mielestäni siinä rajoilla pitäisikö edes kertoa. Eihän se ihmisen toimintakykyä rajoita juuri mitenkään. Vai miksi haluaisit tietää avanteesta?

No olisihan se kiva kun halatessa tiukasti alkaa kusi ja paska yllättäen roiskua kun jätepussi rutistuu nuuskaksi

Vierailija
437/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että siitäkö ei tarvi kertoa että vaatteiden alla on virtsasäkki, ehkä sitten siinä vaiheessa kun sänkyyn menossa toisilla treffeillä yllättäen että joo hei muuten ootas otan tän pisupussin pois varo sit vähä tätä reikää täs. Kyllä itse olisin ainaki vähän että mitäs helvettiä

Vierailija
438/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät kerro riippuvuuksistaan ainakaan profiilissa, jos ollenkaan. Sellaiset ovat merkityksellisempiä kuin esim ulkonäkö.

Eivät kerrokaan, mutta olisi hyvä kertoa. Omasta mielestäni ei profiilissa, mutta viimeistään ensimmäisellä tapaamisella.

Persoonallisuuden varjopuolet jätetään usein kertomatta juuri siksi että persoonallisuudessa on haasteita - esim. ei pysty olemaan rehellinen itselleen eikä siis muillekaan. Muita tällaisia ovat mm. krooninen pettäminen, taipuvaisuus valkoisiin valheisiin, överiksi menevä miellyttämisen tarve, läheisyyden pelko, läheisriippuvuus jne. Persoonallisuushäiriöistäkään varmaan moni ei kerro ajoissa vaikka niistä kertominen olisi todella tärkeää.

Minulle on tullut yhdessä deittisovelluksessa pari tyyppiä vastaan jotka kertoivat avoimesti diagnosoidusta mt-ongelmastaan. Toisella se oli sellainen hoidettavissa oleva asia ja toisella taas persoonallisuushäiriö. Jäin miettimään olisinko laittanut näille tykkäyksen jos olisin muuten kokenut henkilön kiinnostavaksi, ja tulin siihen tulokseen että luultavasti olisin. Toivottavasti heille osuu kummallekin sopiva ihminen kohdalle. Arvostan kovasti sitä että ollaan avoimia omasta tilanteesta - se kun kertoo siitäkin että ihminen ottaa tietoisesti vastuuta ongelmistaan eikä niin helposti kaada niitä kumppanin niskaan.

Vierailija
439/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli nähnyt minut lukemattomia kertoja ennen ensitreffejä. Ei tullut yllätyksenä yhtään mikään.

Vierailija
440/541 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pyörätuoli

- kalju pää

- kierot silmät

- kaulatatuoinnit

Mielestäni ainoastaan pyörätuoli on noista vakavampi juttu.

Ja miten kalju pää jäisi huomaamatta, jos profiilissa kuva?

Joo, olen siis samaa mieltä että nuo muut eivät ole vakavia. Mutta ne ovat kuitenkin sellaisia jotka tulevat livenä heti ilmi ja siksi en tykkää jos treffikumppani on piilotellut niitä profiilissaan.

Kaljuahan piilotellaan melko yleisesti esiintymällä kaikissa kuvissa hattu tai huppu päässä. Jos ei ole hattua päässä niin kalju voidaan myös rajata kuvan ulkopuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme