Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveyskeskuksessa mahdoton päästä gynelle,yksityiseen ei varaa. Onko tosiaan niin että lääkärissä käynti alkaa olla rikkaiden etuoikeus

Vierailija
06.12.2025 |

Ja köyhät saa kuolla?

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti pääsee, jos on aihetta. Yleislääkäri kirjoittaa lähetteen erikoislääkärille  todettuaan tarpeen. Niin se menee. Puhelinsoitolla ei kukaan pääse erikoislääkäriin. Yleislääkäriltä saa hyvät jatko-ohjeet ja lääkkeet kuukautisvuodon poikkeamiin.

Onko terveyskeskuksen yleislääkärillä ultra käytössään? Yleensähän gynellä myös ultrataan ja minulta gyne löysi lähes napaan asti laajentuneen kohdun, joka oli täynnä myoomia. Myoomat aiheutti kauheaa verenvuotoa, laskin että vuosin yhtä paljon kuin jos olisin käynyt verenluovutuksessa kerran kuukaudessa. Verikokeesta sitten näkyi, että hemoglobiini oli 72 ja ferritiini 5.

Kuinka herkästi terveyskeskuksen yleislääkäri tutkii yhtään mitään? Liian usein kuulee, että käsketään syödä Buranaa tms. 

Kyllä julkinen puoli hoitaa sitten, kun yksityiseltä puolelta on saanut diagnoosin. Minäkin sain julkiselta puolelta pari pussia verihiutaleita ja myöhemmin rautainfuusion ja kohdunpoiston. Ja tuttu sai syöpähoidot sen jälkeen kun yksityinen puoli oli sen syövän löytänyt. Mutta tutulle tereyskeskuksen ohje oli syödä Buranaa ja tulla 6kk päästä takaisin, jos kipu jatkuu.

Vierailija
42/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaikea saada lähetettä gynekologille. 

Minulla on kahteen kertaan leikattu gynekologinen sairaus. Silti en enää saa lähetettä gynekologille edes vaihdevuosien aiheuttamien oireiden takia. Toista leikkausta varten jouduin painostamaan puhelimessa hoitajaa päästäkseni gynekologille tutkimukseen, joka totesi leikkaustarpeen vaikka oli ensin ihan että hohhoijaa, katsotaan nyt sitten. Oli greipin kokoinen kysta sillä kertaa. Samanlaiset oireet kuin ennen ensimmäistä leikkausta, mutta silti minua ei ensin uskottu ja gynekologille oli todella hankalaa päästä. 

Huvittavinta on ettei siitä ole oikeastaan kovin montaa vuotta, kun joku lääkäri nalkutti minulle, että pitäisi käydä "säännöllisesti" gynekologilla. Miten helkkarissa kun ei edes saa lähetettä? 

Viimeksi kun "pääsin" gynekologille nuori naislääkäri tökki kynnellä vanhaa peräpukamaa ja väitti oireiden johtuvan siitä. Ilmeisesti hän yritti tökkimisellä aiheuttaa minulle kipua. Onneksi pääsin vähän myöhemmin myös magneettikuvaan ja siinä todettiin oireiden johtuvan kiinnikkeistä, joihin sain reseptin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mun 60v äidillä jolta oli kuukautiset jo loppuneet alkoi  tulla verta (käsitääkseni ei runssasti mutta jonkin verran kuitenkin). Sh puhelimessa oli sitä mieltä ettei tämä nyt ole lääkäriasia. Lopulta äiti sai kuitenkin ajan. Joku nuori mieslääkäri oli painellut mahaa ja määrännyt antamaan virtsanäytteen. Eikä muuta. Vuotoa tulee joskus vieläkin ja äitiparka vaan laittaa siteitä. Olen anellut menemään yksityiselle lääkärille. Ei mene kun kun mihinkään ei satu ja on niin kallista. No jaipa äiti henkiin jää kun täytti juuri 68.

Minulta kuoli sisko kohdunkaulan syöpään 69-vuotiaana. Hänelläkin oli ensimmäiset oireet saman kaltaiset ja kai tutkittiinkin, hänellä ei ollut rahasta pulaa. Vasta myöhemmin se syöpä löytyi ja se oli menoa sitten.

Se verenvuoto voi olla myös verrattain harmitonta, myoomista johtuvaa. Mutta runsas vuoto voi aiheuttaa anemiaa, mistä on sitten omat harminsa. Ei se yksi gynekäynti ihan mahdottomia maksa ja ohjaavat kyllä sitten julkiselle puolelle, jos löytyy jotain hälyttävää, mihin pitäisi puuttua.

Vierailija
44/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olrn joutunut työttömänä käymään yksityisellä kun tk:sta ei saanut apua.ei tosin liity alapäähån vaan oli silmäoire. Ei tullut paljon syötyä siinä kuussa mutta pydyypähän hoikkana. Tk:sta ei saa apua silmäoireissib tai siis antavat silmäantibiootin mikä oli minun asuaan väärä kun silmä vsin vuoti lakkaamatta. Kävin pari kertaa tk:ssa ja sitten luovutin ja menin yksityiselle. Mutta ei nämä asiat ketään kiinnosta kosks olen nainen ja suonessa naisviha on yhteuskunnan kaikissa rakenteissa ja osissa.

Vierailija
45/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkainen ja eläkeläinen maksaa veroja, mutta ei näitä palveluita saa sen paremmin, kuin veroja maksamattomat työttömät ja opiskelijat.

Vierailija
46/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiinnikkeitä sektiosta ja myoomia. Outoja oireita ja kipuja. Keväällä tk lääkärin nuori mieskandisijainen olisi tutkinut, kieltäydyin. Halusin naislääkärin. En päässyt gynelle. Oireet pahentunert. Olen pitkäaikaistyötön yh joten ei minusta ole niin väliä. Olen käynyt gynellä viimeksi 12v sitten. 

Olisipa täällä joku kiertävä hyväntekeväisyysjörjestö joka tutkii köyhiä naisia kuten joissain maissa. 

Vierailija
47/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella vaikea saada lähetettä gynekologille. 

Minulla on kahteen kertaan leikattu gynekologinen sairaus. Silti en enää saa lähetettä gynekologille edes vaihdevuosien aiheuttamien oireiden takia. Toista leikkausta varten jouduin painostamaan puhelimessa hoitajaa päästäkseni gynekologille tutkimukseen, joka totesi leikkaustarpeen vaikka oli ensin ihan että hohhoijaa, katsotaan nyt sitten. Oli greipin kokoinen kysta sillä kertaa. Samanlaiset oireet kuin ennen ensimmäistä leikkausta, mutta silti minua ei ensin uskottu ja gynekologille oli todella hankalaa päästä. 

Huvittavinta on ettei siitä ole oikeastaan kovin montaa vuotta, kun joku lääkäri nalkutti minulle, että pitäisi käydä "säännöllisesti" gynekologilla. Miten helkkarissa kun ei edes saa lähetettä? 

Viimeksi kun "pääsin" gynekologille nuori naislääkäri tökki kynnellä vanhaa peräpukamaa ja väitti oireiden johtuvan siitä. Ilmeisesti hän yritti

Gynekologi tarkoitti että käyt yksityisellä gynekologilla ja toiveissa oli tietysti että varaat ajan hänen yksityisvastaanotolleen. Julkisella puolella on pitkät jonot ja sinne ei haluta yhtään lisää asiakkaita huvin vuoksi. Kysta sitä paitsi on hyvänlaatuinen muutos ja sen takia ei todellakaan tarvita julkisen puolen seurantaa. On se kumma että ihmisillä on vara laittaa rahaa valtavasti lomailuun, joululahjoihin tai vaikka kampaamossa käyntiin mutta ei gynekologissa käynttiin parin vuoden välein. Hohhoijaa mitä valittajia täältä aina löytyy.

Vierailija
48/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olrn joutunut työttömänä käymään yksityisellä kun tk:sta ei saanut apua.ei tosin liity alapäähån vaan oli silmäoire. Ei tullut paljon syötyä siinä kuussa mutta pydyypähän hoikkana. Tk:sta ei saa apua silmäoireissib tai siis antavat silmäantibiootin mikä oli minun asuaan väärä kun silmä vsin vuoti lakkaamatta. Kävin pari kertaa tk:ssa ja sitten luovutin ja menin yksityiselle. Mutta ei nämä asiat ketään kiinnosta kosks olen nainen ja suonessa naisviha on yhteuskunnan kaikissa rakenteissa ja osissa.

Kannattaisiko mennä töihin ja lopettaa eläminen kelan rahoilla

Vierailija
49/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme valitusta naisilta. Tosiasia on että miehet vasta huonosti pääsevät hoitoihin ja kuolevat naisia paljon aikaisemmin. Kitisijä eukkoja tuntuu riittävän ja aina kaikki pitäisi saada yhteiskunnan piikkiin tuosta vaan. Ihan samaa vinkunaa ja ulinaa on joka paikassa.

Muuttakaa valittajat muualle jos ette ole tyytyväinen Suomen palveluihin. A-studiossa hiljattain valtiovarainministeriön virkamies sanoi että sopeutustarve seuraaville hallituskausille on 10 miljardia joten turha kuvitella että palvelut paranevat vaikka talous lähtisi kasvuun. 

Vinkujat voivat yrittää parantaa taloustilannettaan vaikka yrittämällä. Sitten kun on rikas niin voi ostaa niitä palveluita mitä haluaa. 

Vierailija
50/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kiinnikkeitä sektiosta ja myoomia. Outoja oireita ja kipuja. Keväällä tk lääkärin nuori mieskandisijainen olisi tutkinut, kieltäydyin. Halusin naislääkärin. En päässyt gynelle. Oireet pahentunert. Olen pitkäaikaistyötön yh joten ei minusta ole niin väliä. Olen käynyt gynellä viimeksi 12v sitten. 

Olisipa täällä joku kiertävä hyväntekeväisyysjörjestö joka tutkii köyhiä naisia kuten joissain maissa. 

Miksi sinun pitäisi päästä gynelle, jos kieltäydyt tutkimuksista?

Gynekologi palauttaa lähetteen ja kehottaa pthssa perustutkimusten tekemistä, jos ei ole ensin tutkittu ja hoidettu tkssa. Gynelle menee ne, joiden asia ei hoidu pthssa.

Vierailija
51/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä rahalla, minkä maksat julkisen puolen lääkäreissä ramppaisella, maksat yhden yksityisen gynen helposti.

Vierailija
52/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin kelaloinen elät toisten rahoilla ja valitat aina vaan. Miksi et ole kiitollinen että saat edes rahaa elämiseen. Kiittämättömiä itikijä eukkoja on tässä maassa ihan riittävästi. Voi kuin painuisitte jonnekkin muualle kun ei teitä kukaan haluaisi elättää.

Vierailija
53/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu tutkimuksiin niin eipä sitten ole niin sairas että tarvitsisi lähetteen. Sitä saa mitä tilaa. Käytöksesi oli todella törkeää mieskandia kohtaan.

Vierailija
54/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No käy työterveydessä.

Luuletko oikeasti, että työterveydestä saa apua kaikkiin vaivoihin.  Sehän riippuu ihan siitä millainen soppari firmalla on työterveyden kanssa. Työskentelin monta kymmentä ihmistä työllistävässä perhefirmassa jolla oli suppein mahdollinen työterveyssopimus. Se oli tyyliin saikun hakeminen hoitajalta tai lääkäriltä. Eli turha yrittää päästä esim. fyssarille tai osteopaatille hoitamaan vikaa.

Vierailija
55/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 

Vierailija
56/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu tutkimuksiin niin eipä sitten ole niin sairas että tarvitsisi lähetteen. Sitä saa mitä tilaa. Käytöksesi oli todella törkeää mieskandia kohtaan.

Onko sillä kandilla ultrakatse jolla näkee myoomien ja kiinnikkeiden tilanteen? Jos potilas menee valittamaan vaikkapa vatsaoireita ei pyydetä pyllistämään ja tutkita peräreikää.  Miksei gynekologisten vaivojen kohdalla mikäli potilaan tiedoissa lukee sisäelinten vaiva, voida toimia samoin? 

Köyhien naisten hyväntekeväisyys terveydenhoitoa tarvitaan. Pitäisi tehdä joku aloite. Tai joku ohjelma missä kuvataan köyhien ongelmia ja pääsevät palkaksi lääkäriin. 

Vierailija
57/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Suomi on epätasa-arvoinen maa terveydenhoidossa. Hampaat saa rauhassa mädäntyä suussa. Ei oo varaa silmälääkäriin eikä kunnon silmälaseihin. On pärjättävä pitämällä päällekkäin Tokmannin halpoja miinus ja plus silmlaseja, niin saa kaukolasit. Alapäässä saa ihan rauhassa muhia kaikki mahdolliset taudit. 

Vierailija
58/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä kandilla ultrakatse jolla näkee myoomien ja kiinnikkeiden tilanteen? Jos potilas menee valittamaan vaikkapa vatsaoireita ei pyydetä pyllistämään ja tutkita peräreikää.  Miksei gynekolog

Noh, onhan jotain tuollaisia ohjelmia ollutkin Ylellä se joku Elossa 24 h tai vastaava ja ehkä Nelosella joku vastaava. Ohjelmat kertoivat ihan julkisesta sairaalasta. Varmasti noissa tarjottiin mukana olleille potilaille parempaa hoitoa kuin mitä muuten tuon ohjelman takia mainostemppuna positiivisen julkisuuden takia.

Vierailija
59/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse moniongelmainen pitkäaikaistyötön keski-ikäinen nainen, enkä ole saanut tk:sta apua mielenterveysongelmiin. Muihin vaivoihin en ole edes yrittänyt. Aikoinaan TYP pakotti psykiatrille ja tuo psykiatri lätkäisi kaksikin diagnoosia. Otin toki selvää ja tuo psykiatri oli kallis ja hieno muuten yksityisellä toimiva psykiatri. Kuitenkin jatkotoimenpiteet siis jäivät, eikä tuon jälkeen ole mitään ollut. Oireet ovat tuosta käynnistä pahentuneet paljon ja kaikkea tuo psykiatri ei diagnosoinut.

Vierailija
60/184 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?

On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.

Ap

Kyllä me täällä tkssa asia tutkittaisiin ja hoidettaisiin. Gynekologille tehdään lähete, jos asia ei perusterveydenhuollossa hoidu. Tuo vaan se toosasi näytille.

T. Yleislääketieteen erikoislääkäri 

Jokaisen naisen täytyy käydä ihan kuule gynellä, ei missään yleislääkärillä. Järkyttävää meininkiä Suomessa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan