Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puoliso patalaiska vai jonkinsortin narsisti

Vierailija
06.12.2025 |

Yhdessä ollaan oltu kymmeniä vuosia ja aina hänessä on omat kummallisuutensa ollut, mutta ajattelin aikaisemmin, että kenessä ei olisi. Nyt on alkanut pinna kiristyä ja riitely on päivittäistä. Osin varmaan siksi, että itsellä on tullut mitta täyteen. Lapsen teini-ikä on tuonut miehestä esiin pahemman sortin kakaran ja mulla ei enää hermo kestä. Lapsi kyselee monta kertaa kuukaudessa multa, että miksi ei voitais erota enkä enää voi pistää sitä murrosiän piikkiin. 

Mies nukkuu iltapäivään, ellei ole menoja. Tekee yleensä iltapainotteista työtä, mutta välillä on päiviä, jolloin hänellä ei ole duunia ollenkaan, yrittäjä kun on. Yöt tuijottaa telkkaria. Mitään isompaa hommaa ei tee, vaikka lupaisi, ennenkuin hermostun. Minä teen normin työpäivän yleensä etänä, mutta kuskaan yleensä lapsen kouluun aamulla kahvitauolla ja heti työpäivän loputtua harrastuksiin. Jos mies hoitaa jonkin viennin, mun pitää se erikseen häneltä pyytää. Mitään ei tee, mutta kaikessa neuvoo, kaikkeen puuttuu. Lasta käskyttää koko ajan, tee niin, älä tee niin, tee näin, älä tee näin. Ja yleensä neuvoo tekemään juuri toisin kuin itse esimerkillään näyttää. 

Minä hoidan meillä huonekalujen kasaamiset, remontit, nettiliittymät, sähkösopparit, vakuutukset, autojen huolloista muistuttelun ja usein muunkin niihin liittyvän, lattiakaivojen putsaukset, kodin tavaroiden ja lapsen vaatteiden ja harrastusvälineiden hankinnat, wilman viestit, harrastuksen sovellukset, laskujen maksun, pyykit, ruoat jne. Mies tarvitsee apua jopa oman puhelimen ostoon, puhelinliittymän päivittämiseen, kaikkeen mikä vaatii vähänkään vaivaa tai perehtymistä. Silti hän on aivan suurenmoisen erinomainen neuvomaan kaikkia muita, yleensä pieleen. Mutta tietää kaiken, puuttuu kaikkeen, välihuutelee joka keskusteluun lapsen kanssa vaikkei kanna vastuuta mistään. Ei muista milloin lapsella on treenit, vaikka viikosta toiseen sama aikataulu.

Viimeisen vuoden aikana opetellut käyttämään pyykkikonetta (kun tarpeeksi monesti asiasta sanoin), osaa käyttää yhtä pesuohjelmaa. Omasta mielestään tekee paljon. Netflixin historian perusteella on katsonut tuhansia ja tuhansis eri sarjojen jaksoja parin vuoden aikana. Aina on silti "kiireinen" ja ihan loppu. Enemmän rikki ja loppu kuin muut, vaikka nukkuu sen 10-12 tuntia lähes joka pv ja sen lisäksi katsoo 4-8 tuntia keskimäärin telkkua. Firmansakaan asioita ei hoida, eli ei ole mikään stressaantunut yrittäjä, vaikka sellaista leikkii.

Tää kaikki on saanut mut ärsyyntymään niin paljon, että alan olla se vi...mainen akka joka on naama rullalla koko ajan. Itsellä on oikeasti to do-lista koko ajan täynnä ja en todellakaan sinne itse haali tavaraa. Miehessä on paljon narsistia piirteitä, jotka tulee ilmi usein kun lapsen kanssa toimii. Uhriutuu, ei kuuntele, ei kykene ymmärtämään muita, puhuu aina itsestään. Olen silti miettinyt onko narsisti/piilonarsisti vain vaan aivan ...tanan laiska loiseläjä.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseita ukkoja katselette nurkissanne.

Ei meilläkään nyt niin hyvin mene, mutta en katselisi päivääkään noin taloudellisesti epäluotettavaa ukkoa. Tuohan on yhtä paha luottamusrikos jättää puolen vuoden vastikkeet maksamatta kuin jos pitäisi sivusuhdetta.

Kun miehestä on edes taloudelliseksi selkärangaksi, saa hän paljon anteeksi lukuunottomatta väkivaltaa tietenkin. Enkä tarkoita sillä, että hän olisi nettomaksaja suhteessa vaan molemmat kantaa vastuunsa oikeudenmukaisesti.

Lisäksi jos mies kantaa vastuunsa lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja tukee nuoren  poismuutossa saa silläkin pisteitä kotiin. 

Vierailija
42/42 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyvin samanlaista. Poikkeuksena se, ettei mies edes yritä olla missään töissä. Hoitaa kyllä laskut, liittymäsopimukset yms ja auton huollot/korjaukset. Mutta.

Minä käyn töissä, teen pitkiä työpäiviä, fyysistä työtä. Työmatkat päälle. Kotiin kun tulen, paikat sekaisin, astiat pöydillä jne. Ensimmäisenä laitan koneen niille pyörimään.

Sitten mietin ruuanlaittoa, käyn kaupassa jne. Hoidan ruuan, pyykit, siivouksen, lasten asiat jne. Töistä päin muistuttelen lapsia kouluasioista ja kyselen, ovatko kouluun heränneet.

Mies nukkuu päivät, valvoo yöt. Valittaa väsymystä, vaikka nukkuu 10h. Itse joudun pärjäämään muutamien tuntien yöunilla, monesti juuri siksi, kun mies ei tee kotitöitä.

Kova on neuvomaan ja valittamaan. Kritisoi muita ja muiden tekemisiä, mutta itse ei kestä yhtään kritiikkiä, koska hänestä siihen ei ole mitään perusteltua syytä. Syy hänen käyttäytymiseen ja tekemättömyyteen on aina muiden, ei hänen.

Jos lapset tekevät hänen mielestään väärin, on vika minun. Jos oikein, hänen ansioita.

Lapset ovat onneksi olleet aina minun puolellani, vaikka en toki haluaisi tilanteita, missä lapset joutuvat tai haluavat valita puolensa.

Olen miettinyt paljon eroa, vuosikymmenet yhdessä, mutta ero houkuttaa yhä enemmän ja enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi