Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kilahti

Vierailija
06.12.2025 |

Ystävälläni oli 50v synttärit hiljattain. Sovimme jo pari kuukautta sitten, että niitä vietetään tänään pienellä porukalla. Alkuviikosta viestittelimme juhlista, sovimme kuka tuo mitäkin juotavaa ja purtavaa. Eilen kävin töiden jälkeen ostoksilla, ostin aineksia tarjoiluihin, kuplajuomaa ja pyöreisiin vuosiin sopivan lahjan ystävälleni. Ostoskeskuksen parkkipaikalla tuli juhlakalulta viesti - hän ei halua käyttää rahojaan muiden kestitsemiseen, eikä hänellä ole mitään tarvetta järjestää syntymäpäiväjuhlia saadakseen lahjoja. Juhlat on peruttu. Minulla ei ole aavistustakaan mitä tapahtui, häkellyin niin että vastasin vaan, että ok. Nyt pohdiskelen miten tähän pitäisi suhtautua. Tekee mieli ottaa etäisyyttä tähän ihmiseen, mutta ehkä pitäisi ensin selvittää mikä tämän kilarin syy oli? Hiukkasen ketuttaa, että hän ilmoittaa tästä sen jälkeen kun minä olen varannut aikaa ja käyttänyt aikaani ja rahojani juhlaa varten. Toki voin syödä ruokia ja juoda kuoharia keskenäni, mutta en tosiaan olisi ostanut tätä kaikkea ihan itselleni jos en olisi luullut juhlien olevan tulossa. Mietin myös mitä teen hänen lahjalleen, palautanko kauppaan vai annanko joka tapauksessa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautat lahjan, ja kutsut pari lähintä ihmistä itsenäisyyspäivän juhliin kotiisi syömään ja juomaan ostamasi ruuat.

Vierailija
2/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstähän tuo on, mutta en ymmärrä missä kohtaa se kilahdus tuossa muka oli. 

Ainoa joka tietää syyn miksi perui juhlat, on se päivänsankari. Ja hänkin kyllä jo selitti syyt. Tai antoi ainakin jonkinlaisen syyn. Oli se sitten hyvä tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, näitä kilahtelijoita on milloin mistäkin syystä... Ensiksi ollaan 100 lasissa tekemässä sitä ja tätä ja sitten yhtäkkiä kaikki vaan perutaan ilman sen kummempaa syytä. Syynä voi olla vaikka joku parisuhderiita, joka vesittää kaiken mitä on sovittu tai suunniteltu. 

Vierailija
4/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautat lahjan, ja kutsut pari lähintä ihmistä itsenäisyyspäivän juhliin kotiisi syömään ja juomaan ostamasi ruuat.

Juhlitte ilman juhlakalua. Ei sitä voi estää.

Vierailija
5/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa melkoinen. Ottaisin etäisyyttä, ja jos tämä ihminen yhteyttä ottaa niin ilmoittaisin närkästymiseni. Todella tökerösti tehty.

Vietä nyt itse itsenäisyyspäivää ja kutsu joku kylään tuosta juhlaporukasta. 

Vierailija
6/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa käytöstähän tuo on, mutta en ymmärrä missä kohtaa se kilahdus tuossa muka oli. 

Ainoa joka tietää syyn miksi perui juhlat, on se päivänsankari. Ja hänkin kyllä jo selitti syyt. Tai antoi ainakin jonkinlaisen syyn. Oli se sitten hyvä tai ei. 

Kilahdus on siinä, että paria päivää aikaisemmin on iloisesti järjestämässä syntymäpäiväjuhlia, ja sitten yhtäkkiä peruu ne aika erikoisten syiden perusteella. Kun juhlia kuitenkin oltiin nyyttärityyppisesti järjestämässä, eikä niin että sankari kestitsee ja maksaa kaiken.

Vierailija
7/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa melkoinen. Ottaisin etäisyyttä, ja jos tämä ihminen yhteyttä ottaa niin ilmoittaisin närkästymiseni. Todella tökerösti tehty.

Näin minäkin olen tehnyt näille ailahtelijoille. Sitten ihmettelevät, kun en enää vastaa tai halua nähdä. Jos jotain sovitaan, niin niistä pidetään kiinni TAI jos täytyy perua, niin on oltava oikeasti painava syy, esim. sairastuminen.

Vierailija
8/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän erikoista, ymmärrän ap:ta. Kaveri olisi voinut edes alkuviikosta perua homman eikä edellisenä päivänä. Ottaisin myös etäisyyttä, selitys ettei halua maksaa muiden kestityksestä kun kyseessä on hänen juhlat JA muut vieraat jo tuo myös jotain kuulostaa vähän tympeältä. Ehkä sillä on rahapula? 

Vierailija
9/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, näitä kilahtelijoita on milloin mistäkin syystä... Ensiksi ollaan 100 lasissa tekemässä sitä ja tätä ja sitten yhtäkkiä kaikki vaan perutaan ilman sen kummempaa syytä. Syynä voi olla vaikka joku parisuhderiita, joka vesittää kaiken mitä on sovittu tai suunniteltu. 

Aika todennäköisesti joku parisuhdejuttu, niistä herkästi tulee tällaisia käsittämättömiä ryöpsäytyksiä. Ellei tyypillä ole jotain mielenhäiriötä.

Vierailija
10/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muut voitte kokoontua vaikka sinun kotiisi ja synttärijuhlat muuttuvatkin itsenäisyyspäivän juhlaksi.

Vierailija
11/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlikaa te muut? Jääkööt kilahtelija mököttämään yksinään.

Vierailija
12/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ystävästäsi, eli oletettavasti tunnet hänet. Onko hänelle tyypillistä käytöstä, oliko jopa odotettavissa, että näin käy vai oliko niin poikkeuksellista, että olisi syytä selvittää missä mennään ja miksi. Vaikeahan näihin on ulkopuolisen selityksiä ja perusteluita keksiä tai neuvoa, mitä tehdä. 

Itse en voi kuvitella, että tekisin noin eli vastaavassa tilanteessa toivoisin varmasti, että ystäväni selvittäisi mikä on vialla. Em osaa sanoa, käyttäytyykö joku noin vaikka kaikki olisi hyvin vai oliko tämä joku hätähuuto

Vierailija
13/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika todennäköisesti joku parisuhdejuttu, niistä herkästi tulee tällaisia käsittämättömiä ryöpsäytyksiä. Ellei tyypillä ole jotain mielenhäiriötä.

Kyllä ja se on ihan naurettavaa! Aikuiset ihmiset. Joku jaksaa roikkua myrkyllisissä ja epänormaaleissa suhteissa. Enpä itse ainakaan ole enää näin +30v. ja avioliitossa sellaisessa suhteessa, että täytyisi kinastella niin, että ystävien kanssa sovittu pilataan... Ja se, että toinen valitsee tarkoituksella sellaisen hetken riidoille, että menee suunnitelmat pilalle...

Vierailija
14/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku asia alkoi pelottaa ja masentaa.

Itse veisin sen lahjan.

En ottaisi nokkiini enkä eristäisi ihmistä, jolla selvästi on jokin kriisi.

Vierailija
15/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kirja ap

Vierailija
16/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse veisin sen lahjan.

Minä taas oikeasti pahoittaisin mieleni. Olenkin oppinut etten anna itseäni kohdella miten sattuu. Tuossa viestissä näkyi selvästi miten "arvostaa" ystäviään. Ilmoittaa suoraan ettei ala rahoja tuhlaamaan, vaikka vieraat on tuomassa vaikka mitä syötävää. 

Vierailija
17/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja se on ihan naurettavaa! Aikuiset ihmiset. Joku jaksaa roikkua myrkyllisissä ja epänormaaleissa suhteissa. Enpä itse ainakaan ole enää näin +30v. ja avioliitossa sellaisessa suhteessa, että täytyisi kinastella niin, että ystävien kanssa sovittu pilataan... Ja se, että toinen valitsee tarkoituksella sellaisen hetken riidoille, että menee suunnitelmat pilalle...

Noo, kun kohdallesi tulee oikeassa elämässä tuollainen, niin ei se ole naurettavaa. Se on inhimillistä.

Miksi täällä niin usein kehotetaan jättämään ja eristämään ihminen, jolla on joku vaikeus?

Tässäkin näkee, että sille sankarille tuli paniikki. Riittämättömyyden tunne. Ehkei saanut kämppää siivottua tm.

Tämä musta syys. 

Miksi ei voisi mennä kopittelemaan porukalla?

Saa olla omanlainen ja keskeneräinen viiskymppinen.

Vierailija
18/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin annat lahjan. Olisi sangen lapsellista ryhtyä mielenosoituksellisesti kiukuttelemaan mukana. Annat lahjan sen enempää kyselemättä, mikä mättää. 

Vierailija
19/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa että no kiva, kun itse käytit jo rahaa hänen juhliinsa. Hyvä, että hänen rahansa säästyvät. 

Vierailija
20/36 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse veisin sen lahjan.

Minä taas oikeasti pahoittaisin mieleni. Olenkin oppinut etten anna itseäni kohdella miten sattuu. Tuossa viestissä näkyi selvästi miten "arvostaa" ystäviään. Ilmoittaa suoraan ettei ala rahoja tuhlaamaan, vaikka vieraat on tuomassa vaikka mitä syötävää. 

No, etkö näe siitä viestistä, miten se on ristiriitainen?

Sehän paniikissa olevan ihmisen viesti.

Itsekin kerrot sen olevan epäjohdonmukainen. Sitähän se on.

Ei sellaisessa tilanteessa kannata itse olka nenä kiinni tuulilasissa. Koeta nähdä laajemmin.

Ei siinä ole kyse sinun kaltoinkohtelusta vaan sen yhden ihmisen epävarmasta olosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän