Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi porukka valittaa, että jouluruoka on kallista?

Vierailija
05.12.2025 |

Juurekset ei paljoa maksa, saa laatikot. Puuroriisi on edullista. Rosollin tarvikkeet samoin ja etikkasäilykkeet voi ostaa vaikka jo marraskuussa, niin jakaa budjettia eri kuukausille. Kinkku on todella halpaa kilohinnaltaan. Lohtakin voi vaan pikku palan graavata, ei tarvitse kaksin käsin mättää. Mikä on kallista jouluruuassa, kun todellisuudessa saa jopa halvemmalla kuin arkiruuan?  

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en valita, mutta kyllä jouluruoka minulle tarkoittaa myös laadukasta suklaata, juustoja, viiniä, konjakkia, kylmäsavulohta, mätiä jne. Ei tule mulle joulu vain lanttulaatikolla ja rosollilla.

Sitten et ole köyhä. Jotenkin täysin absurdia, että suomalaisen köyhän mielestä yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa ruokavalio, joka sata vuotta sitten on ollut vain kuninkailla. Onko niin, ettei Suomessa ole todellista köyhyyttä lainkaan?

No en olekaan köyhä. Sanoinko niin? Minusta on kuitenkin ihan ymmärrettävää, että Suomen kaltaisessa maassa kaikki toivovat voivansa syödä paremmin edes jouluna. 

Vierailija
42/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoan ainekset eivät ole mitään jouluruokaa.

Köyhät ovat kotona, joten ehtivät kyllä hyvin valmistaa ruuat. Siksi toiseksi, esim kaupan rosolli on tylsää etikkamössöä, itse tehty on maukas ja tuore herkku. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en valita, mutta kyllä jouluruoka minulle tarkoittaa myös laadukasta suklaata, juustoja, viiniä, konjakkia, kylmäsavulohta, mätiä jne. Ei tule mulle joulu vain lanttulaatikolla ja rosollilla.

Sitten et ole köyhä. Jotenkin täysin absurdia, että suomalaisen köyhän mielestä yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa ruokavalio, joka sata vuotta sitten on ollut vain kuninkailla. Onko niin, ettei Suomessa ole todellista köyhyyttä lainkaan?

No en olekaan köyhä. Sanoinko niin? Minusta on kuitenkin ihan ymmärrettävää, että Suomen kaltaisessa maassa kaikki toivovat voivansa syödä paremmin edes jouluna. 

Joo mutta naurettavaa selittää jostain konjakeista kun puhutaan köyhyydestä. Alkoholin pois jättäminen on helppo tapa säästää, eikä konjakki tuo mitään lisäarvoa ihmiselle. 

Vierailija
44/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä mistä on lähtöisin ajatus, että kaikkea pitää olla tarjolla ja mahdollisimman paljon? Meillä ei koskaan laiteta suuria määriä eikä mitään mitä ei haluta syödä. Jos on montaa lajia niin vähempikin riittää. Kukaan ei jaksa montaa påivää syödä samoja ruokia. Meillä ei ole esim. lohta tai muita kaloja, ei sienisalaattia, ei kinkkua vaan jotain muuta hyvää lihaa on lisukkeena eikä pääruokana. Laatikot on ostettu valmiina pakastettuna jo viime kuussa, niitä emme itse tee. Voitorttutaikinalevytkin ostin jo viime kuun puolella. Ei mene jouluruokiin kerralla kaikki rahat.

Jaa ihmettelet? Joulu on pakanajuhla, jonka perinteisiin on AINA eli tuhansia vuosia kuulunut runsas syöminen, jopa ylensyönti. Se on tuonut hyvää onnea tulevalle vuodelle. Pakanallisia perinteitä ovat myös vainajien muistaminen, saunominen ja joulukuusi jne.

Joulukuusi ei ole mikään pakanallinen perinne! 

Vierailija
45/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on kallista Suomessa ja idioottimaista väittää muuta. Kyllähän monet haluaa syödä joulun herkkuja ilman säännöstelyä ainakin sen kolme joulun pyhää ja silloin rahaa vain kuluu: aamupalat, lounaat, pääruuat, jälkiruuat, juomat, suklaat...

Vierailija
46/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meneekö se aina että yksi ihminen kustantaa koko suvun ruuat muuhhaa mitä pelleporukkaa.

Vierailija
47/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska he ajattelevat sen sisältävän 10 kg kinkkua... 

No meillä on reilu 7kg kinkkua, sitten vielä lisäksi kun ostaa 3kg nautaa paistia varten niin kyllä siinä hintaa tulee muutamalle päivälle. Aika paljon halvemmalla saa makaronilaatikon tai pottumuussia ja kalapuikkoja.

Vierailija
48/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee paljon halvemmaksi skipata koko joulu. Niin minä teen.

Eikä siinä pelkästään säästä, vaan myös tienaa, jos on sellaisessa työpaikassa, että voi tehdä töitä pyhäpäivinä. Jos haluaa ohittaa joulun, varmaan haluaa myös painaa täysillä töitä? Eivät ne huvikseen ole vapaapäiviä, joulurikkuri menköön töihin. ;-)

Vierailija
49/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ajattelevat sen sisältävän 10 kg kinkkua... 

No meillä on reilu 7kg kinkkua, sitten vielä lisäksi kun ostaa 3kg nautaa paistia varten niin kyllä siinä hintaa tulee muutamalle päivälle. Aika paljon halvemmalla saa makaronilaatikon tai pottumuussia ja kalapuikkoja.

No tuo on sinun valintasi. Meillä ei ole koskaan ostettu naudanlihaa jouluksi, koska ei kuulu meidän jouluruokiin. Kalaa syömme paljon, mutta silli ei ole kallista. Lohta tietysti myös, mutta se on oma valinta. 

Jotenkin outoa valittaa siitä, että itse päättää syödä holtittomasti. 10 kg lihaa muutamaksi päiväksi on hullun paljon, jos syöjiä on alle 10. 

Vierailija
50/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee paljon halvemmaksi skipata koko joulu. Niin minä teen.

Eikä siinä pelkästään säästä, vaan myös tienaa, jos on sellaisessa työpaikassa, että voi tehdä töitä pyhäpäivinä. Jos haluaa ohittaa joulun, varmaan haluaa myös painaa täysillä töitä? Eivät ne huvikseen ole vapaapäiviä, joulurikkuri menköön töihin. ;-)

Oletan siis, että pyhälisillä töissä olemisella tienaa enemmän kuin olemalla palkallisella vapaalla.

Vierailija
51/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joulukuusi ei ole mikään pakanallinen perinne!"

Hahhah. Jo muinaisessa Roomassa ja Egyptissä tuotiin sisään vihreitä oksia juhlien kunniaksi. Suurimmalla osalla perinteistä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristityt varastivat alkuperäisen pakanajuhlamme. 

Lue ja sivisty.

https://kolmassilma.net/2020/12/16/pakanan-joulu-voi-olla-talvipaivan-s…

Vierailija
52/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo mutta naurettavaa selittää jostain konjakeista kun puhutaan köyhyydestä. Alkoholin pois jättäminen on helppo tapa säästää, eikä konjakki tuo mitään lisäarvoa ihmiselle."

Tämän ketjun aihe ei ole köyhyys vaan jouluruokien hinnasta valittaminen. 

Enkä tiedä, missä kiven alla asut, mutta täällä ihmisten ilmoilla juhlissa juodaan usein juhlajuomia. On edelleen aivan ymmärrettävää, että ihmiset haluavat juhlia kun on juhla. Alkoholin jättäminen on helppo tapa säästä, mitä jeesustelua. Suurin osa ihmisistä ei halua jättää alkoholia varsinkaan juhlista kokonaan.

Vierailija
53/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallista Suomessa ja idioottimaista väittää muuta. Kyllähän monet haluaa syödä joulun herkkuja ilman säännöstelyä ainakin sen kolme joulun pyhää ja silloin rahaa vain kuluu: aamupalat, lounaat, pääruuat, jälkiruuat, juomat, suklaat...

Eilen kävin ostamassa ruokaa pari isoa kassillista ja totesin useimpien tuotteiden kohdalla että TAAS oli hinnat nousseet 0,10-0,30€/pkk.  Joka kuukausi useamman tuotteen hintaa on nostettu.

Vierailija
54/54 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on havaittu usein, joulukuussa meneekin vähemmän rahaa ruokaan.  Tehty paistia, lanttulaatikkoa, rosolliainekset ja etikkasäilykkeitä jo hankittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi