Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi porukka valittaa, että jouluruoka on kallista?

Vierailija
05.12.2025 |

Juurekset ei paljoa maksa, saa laatikot. Puuroriisi on edullista. Rosollin tarvikkeet samoin ja etikkasäilykkeet voi ostaa vaikka jo marraskuussa, niin jakaa budjettia eri kuukausille. Kinkku on todella halpaa kilohinnaltaan. Lohtakin voi vaan pikku palan graavata, ei tarvitse kaksin käsin mättää. Mikä on kallista jouluruuassa, kun todellisuudessa saa jopa halvemmalla kuin arkiruuan?  

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka valittaa jouluruoan kalleudesta monestakin syystä, jotka liittyvät

yleiseen taloustilanteeseen, inflaatioon ja tiettyjen perinteisten raaka-aineiden hintojen nousuun.

Tärkeimmät syyt ovat:

Inflaatio: Elinkustannusten ja yleisen inflaation nousu on nostanut ruoan hintaa yleisesti, mikä tuntuu erityisesti suurempia ostoksia tehdessä.

Perinteiset raaka-aineet: Monet perinteiset jouluruoat, kuten kinkku, tietyt kalatuotteet (esim. graavilohi, mäti) ja jopa vihannekset, ovat usein arvokkaampia kuin arkiruoat. Kun näitä ostetaan suuria määriä joulunpyhien tarpeisiin, kokonaiskulut kasvavat merkittävästi.

Kertaluonteinen suuri ostos: Joulun ruokaostokset ovat tyypillisesti huomattavasti suuremmat kuin normaali viikoittainen ruokakauppareissu, jolloin rahasumma kassalla on silmiinpistävän suuri ja herättää huomiota.

Taloudellinen epävarmuus: Monissa kotitalouksissa taloudellinen tilanne on tiukka, ja ylimääräinen rahankäyttö vaikka se liittyisi juhlaan aiheuttaa huolta ja ahdistusta.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että vaikka jouluruoka itsessään ei välttämättä ole suhteellisesti kalliimpaa kuin muina aikoina, suuriin kertahankintoihin yhdistettynä yleinen hintojen nousu saa ihmiset kokemaan sen kalliiksi.

Vierailija
22/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kilo lohta per henkilö jouluna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos siihen ei ole varaa, niin tyydyttävä pienempään määrään. Köyhällä ei ole varaa ylensyödä. 

Vierailija
24/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta puuttuu terve kilpailu joka pitäisi hinnat kurissa.

Vierailija
25/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minullakin. Olen yksin ja teen erilaisia jouluruokia lisäksi, niitä joista tykkään. Kinkkua ei tule, mutta rosollia ja lanttulootaa ja ehkä porkkanalootaakin. En aio loppiaiseen asti syödä noita, mutta kalaa pitää olla pöydässä kuten silliä purkissa ja itse tehtyä lasimestarin silliä matjesfileestä. 

Vierailija
26/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos siihen ei ole varaa, niin tyydyttävä pienempään määrään. Köyhällä ei ole varaa ylensyödä. 

Herttanen sentään. Miksi pitäisi olla VARAA ylensyödä? Hyvin epäterveellistä eikä olo ole hyvä jos on ähky. 

Vierailija
27/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kallista on vain mäti, 130e/kilo mutta onneksi tänäjouluna tarvitaan vain 200g.

Pähkinä ja suklaa hinnakasta toki myös mutta eipä niitä paljoa mene.

Lohet on hankittu ja graavi suolattu, kinkku tilattu (vain 2,5kg).

Vierailija
28/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset jouluruoat ovat kyllä edullisia, siis perunat, juurekset, kinkku, riisipuuro. Mutta kalat, suklaat, juustot, pähkinät, viinit tai muut juomat, jne. nostavat kyllä kuluja. Voihan ne toki jättää poiskin mutta itse en ainakaan halua, syön mielummin sitten jotain aivan muuta kuin syön pelkkää kinkkua ja lanttulaatikkoa. 

Vierailija
29/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes haluaa laittaa ja syödä suomalaisia jouluruokia?

Vierailija
30/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en valita, mutta kyllä jouluruoka minulle tarkoittaa myös laadukasta suklaata, juustoja, viiniä, konjakkia, kylmäsavulohta, mätiä jne. Ei tule mulle joulu vain lanttulaatikolla ja rosollilla.

Vierailija
31/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä mistä on lähtöisin ajatus, että kaikkea pitää olla tarjolla ja mahdollisimman paljon? Meillä ei koskaan laiteta suuria määriä eikä mitään mitä ei haluta syödä. Jos on montaa lajia niin vähempikin riittää. Kukaan ei jaksa montaa påivää syödä samoja ruokia. Meillä ei ole esim. lohta tai muita kaloja, ei sienisalaattia, ei kinkkua vaan jotain muuta hyvää lihaa on lisukkeena eikä pääruokana. Laatikot on ostettu valmiina pakastettuna jo viime kuussa, niitä emme itse tee. Voitorttutaikinalevytkin ostin jo viime kuun puolella. Ei mene jouluruokiin kerralla kaikki rahat.

Se tapa on tietenkin entisiltä ajoilta jolloin eleltiin vielä agraariyhteiskunnassa, oli palvelusväkeä maalaistaloissa ja arkiruoka oli hyvin vaatimatonta: puuroja, pottua, talkkunaa ja orresta kovaa ruisleipää. Jouluksi sitten valmistettiin isolle porukalle valtavat määrät ruokia. Sanottiin että jouluna saa yölläkin syödä. Yleensä taloissa oli kellari täynnä juureksia, pottuja, suolattua kurkkua ym. ja syksyn teurastuksesta lihoja suolattuna tiinussa. Lisäksi kutsuttiin sukulaisia joulupöytään ei pelkästään aattona, vaan joulu- ja Tapaninpäivänä myös. Kutsuessa sanottiin, että tulkaa maistamaan meidän kinkkua. Lapsuuskodissani oli tämä tapa edelleen ihan 1970-luvulle asti. Meillä oli joka joulu kaksi 10 kilon kinkkua ja yksi samankokoinen savustettiin jossain, en muista missä. Ruokaa piti olla julmasti tarjolla tuolloin ja kaikki tehtiin itse, limput ja leivät, pullat ja piparkakut kaikki leivottiin itse. Olihan siinä hommaa ja nykyajan näkökulmasta on varmaan hölmöläisten meininkiä.  

Vierailija
32/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole kallista.  Meillä vain yksi voi syödä kalaa tai mätiä, eikä hänkään niitä halua jouluna, joten tulee kyllä joulun ruuat halvemmaksi kuin esim. uudenvuoden tai varsinkin pääsiäisen. Vaikka ei yritetä päästä mahdollisimman halvalla -  esimerkiksi kinkku on kilohinnaltaan suhteellisen kallis tuoresuolattu luomu. Viinit ym. juomat toki siihen päälle, mutta be ostetaan  muinakin juhlapyhinä. Konvehteja en laske ruokiin, ne ovat herkkuja, vähän mutta hyvää.

Vierailija
33/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka valittaa jouluruoan kalleudesta monestakin syystä, jotka liittyvät

yleiseen taloustilanteeseen, inflaatioon ja tiettyjen perinteisten raaka-aineiden hintojen nousuun.

Tärkeimmät syyt ovat:

Inflaatio: Elinkustannusten ja yleisen inflaation nousu on nostanut ruoan hintaa yleisesti, mikä tuntuu erityisesti suurempia ostoksia tehdessä.

Perinteiset raaka-aineet: Monet perinteiset jouluruoat, kuten kinkku, tietyt kalatuotteet (esim. graavilohi, mäti) ja jopa vihannekset, ovat usein arvokkaampia kuin arkiruoat. Kun näitä ostetaan suuria määriä joulunpyhien tarpeisiin, kokonaiskulut kasvavat merkittävästi.

Kertaluonteinen suuri ostos: Joulun ruokaostokset ovat tyypillisesti huomattavasti suuremmat kuin normaali viikoittainen ruokakauppareissu, jolloin rahasumma kassalla on silmiinpistävän suuri ja herättää huomiota.

Taloudellinen epävarmuus:

Tekoälyhullu.

Vierailija
34/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kallista on vain mäti, 130e/kilo mutta onneksi tänäjouluna tarvitaan vain 200g.

Eikö se mene pilalle jos nyt jo graavaa?

Vierailija
35/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se mene pilalle jos nyt jo graavaa?

Pakasteessa säilyy erinomaisesti. 

Vierailija
36/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt jotain 3 vuotta. On rahaa ostaa kaikki jouluruuat mitä haluan. Kalat maksaa jo varmaan 100 euroa kun pitää olla graavilohta ja savustettua lohta. Muut ruuat 100 euroa. Yksin  ostan ruokaa 4 päiväksi.

Vierailija
37/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaupat on joka päivä auki niin voi ostaa sen minkä tarvitsee. Laatikot ja kinkut on välipäivinä halvempia, jotain voi ostaa silloinkin. Jouluna voi tehdä vaikka kanapastaa tai tortilloja, kerran sai lähikaupasta jauhelihaa 0,99e paketti niin tein makaronilaatikon. Kuka p*rk*le sitä mättöä enää nykyään jaksaa? 

Huomenna teen nakit ja ranskalaiset, torttuja tai jäätelöä jälkkäriksi. Helppoa ja halpaa. Ei olla ylipainoisia :)

Vierailija
38/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä mistä on lähtöisin ajatus, että kaikkea pitää olla tarjolla ja mahdollisimman paljon? Meillä ei koskaan laiteta suuria määriä eikä mitään mitä ei haluta syödä. Jos on montaa lajia niin vähempikin riittää. Kukaan ei jaksa montaa påivää syödä samoja ruokia. Meillä ei ole esim. lohta tai muita kaloja, ei sienisalaattia, ei kinkkua vaan jotain muuta hyvää lihaa on lisukkeena eikä pääruokana. Laatikot on ostettu valmiina pakastettuna jo viime kuussa, niitä emme itse tee. Voitorttutaikinalevytkin ostin jo viime kuun puolella. Ei mene jouluruokiin kerralla kaikki rahat.

Jaa ihmettelet? Joulu on pakanajuhla, jonka perinteisiin on AINA eli tuhansia vuosia kuulunut runsas syöminen, jopa ylensyönti. Se on tuonut hyvää onnea tulevalle vuodelle. Pakanallisia perinteitä ovat myös vainajien muistaminen, saunominen ja joulukuusi jne.

Perinnettä arvostettiin tietenkin enemmän niinä aikoina, jolloin ihmiset harvemmin saivat syödä niin paljon kuin halusivat. Ruuan määrä oli arvo sinänsä. 

Vierailija
39/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en valita, mutta kyllä jouluruoka minulle tarkoittaa myös laadukasta suklaata, juustoja, viiniä, konjakkia, kylmäsavulohta, mätiä jne. Ei tule mulle joulu vain lanttulaatikolla ja rosollilla.

Sitten et ole köyhä. Jotenkin täysin absurdia, että suomalaisen köyhän mielestä yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa ruokavalio, joka sata vuotta sitten on ollut vain kuninkailla. Onko niin, ettei Suomessa ole todellista köyhyyttä lainkaan?

Vierailija
40/54 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoan ainekset eivät ole mitään jouluruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi