Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies käyttäytyy vanhempiensa luona kuin teini

Vierailija
05.12.2025 |

Kyläilemme useamman kerran kuukaudessa ja pidän appivanhemmistani todella paljon. Nolottaa kuitenkin, kun mies taantuu täysin mennessään lapsuudenkotiinsa. Marssii usein suoraan jääkaapille, keskeyttää vanhempiensa keskustelut, antaa lasten riehua miten sattuu, ei auta pöydän kattamisessa tai siivoamisessa jne. Kotona kyllä tekee tätä kaikkea.

Olemme nytkin jouluksi menossa ja olen yrittänyt etukäteen kysellä voisimmeko tuoda jotain tai auttaa järjestelyissä. Anoppi sanoo että ei tarvitse, mutta epäilen että hän ei vain kehtaa pyytää apua. Viimeksi, kun olimme koko suku yhdessä, äitini kertoi anopin valitelleen väsymystään ja sitä, kun on jatkuvasti jotain kissanristiäisiä yms. Mies taas ei korvaansa lotkauta, kun olen ehdottanut että auttaisimme tai osallistuisimme järjestelyihin. Hän on sitä mieltä että vanhempien mielestä on pelkästään positiivista, että tulemme lastenlasten kanssa käymään ja ilmoittavat kyllä, jos haluavat apua. 

Oletteko muut vastaavissa tilanteissa vaan antaneet olla vai oletteko esim. Auttaneet estelyistä huolimatta? En toisaalta haluaisi myöskään loukata appivanhempia tunkemalla väkisin paikalle.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo seurustelun alkuvaiheessa kiinnittänyt huomiota siihen lapsuudenperheen dynamiikkaan. Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet ja toisen puolen selittää millaisissa olosuhteissa on kasvanut sen lapsuutensa. 

Vierailija
2/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut kyllä vaikka väkisin. Vanhetessa joulustressihän voi alkaa jo käydä vanhuksen sydämen päälle. Ja vaikkei anoppi vielä olisikaan vanhus, jonain päivänä hän on ja on hyvä aloittaa ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oma kuuskymppinen puolisoni tiuskii 85vee äidille kuin teini. En ymmärrä.

Vierailija
4/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jatkanut suhdetta yhdenkään miehen kanssa joka ei ole hanskannut peruskäytöstapoja.

Vierailija
5/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin minä vain jossain vaiheessa ilmoitin anopille että me sitten tuomme jouluksi vaikka laatikot ja kalat. En siis kysellyt vaan sanoin vain että olemme ajatelleen että jatkossa me haluamme tuoda oman osamme joulupöytään.

Ei sitten vastustellut ja siitä tuli sen jälkeen perinne.

Tosin meillä mies ei kyllä taannu tuolla tavalla vaan on päinvastoin innolla mukana laittamassa sitä jouluruokaa siellä anoppilassa.

Vierailija
6/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi tavallista. Mäkin, 50 v nainen, taannun teiniksi vanhemmilla :D Ja vanhemmat taitaa siitä vaan tykätä. 

En tunkisi apuani väkisin, jos toiset ei halua. Esim. mun äiti pitäisi kauhean nöyryyttävänä, jos joku "joutuisi" auttamaan eikä hän itse hoitaisi kaikkea. Hänkin sitten kyllä marttyroituu siitä miten paljon joutui taas raatamaan, mutta isäni on suoraan sanonutkin hänelle, että ihan itsehän sinä valitsit, kukaan ei pyytänyt niin paljoa tekemään ja kaikkea itse. Mä luulen että äiti nauttii eniten tuosta siitä marttyyri-uhriroolistaan.

Vierailija
7/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella miehellä on evoluutio pahasti kesken. Vanhempiensa läheisyydessä, mieslapsi taantuu pikkupojan asteelle. Aivan kuin kehitys olisi pysähtynyt kokonaan.  Fakta tieto!

Vierailija
8/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin minä vain jossain vaiheessa ilmoitin anopille että me sitten tuomme jouluksi vaikka laatikot ja kalat. En siis kysellyt vaan sanoin vain että olemme ajatelleen että jatkossa me haluamme tuoda oman osamme joulupöytään.

Tosin meillä mies ei kyllä taannu tuolla tavalla vaan on päinvastoin innolla mukana laittamassa sitä jouluruokaa siellä anoppilassa.

Mä vein viime vuonna omille vanhemmille, joiden luona olimme joulun. Tein samoin, eli sanoin vaan että tuon nämä ruokalajit. No, äitipä arvosteli sitten kaikkea tuomaani ääneen joulupöydässä varsin happamaan sävyyn. Kaikki muut tuntuivat tykkäävän, mutta äiti ei tykännyt siitä että ihmiset ei ikävöineet niitä hänen ruokiaan, vaan söivät tyytyväisenä mun tekemiäkin. Äiti sitten haukkui kaiken :D

Erityisen hauskan reaktion sai aikaan bataattilaatikko, jonka tein perinteisten laatikoiden lisäksi, kun lapset ei oikein välitä niistä peruslaatikoista paitsi porkkana maistuu. Pitkä saarna siitä mistä kaukaa semmoiset pataatit tuodaan, ja mausteetkin, ei ole ilmastoa ajateltu. Ja niin tulista että hyh ihan yskittää, ei sovi ihmisten ruoaksi (ei ollut tulista, ripaus ihan chiliä). 

En tee kyllä toiste enää heille yhtään jouluruokaa.

Vierailija
9/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan äitinä kerron, että aika aikuinen lapsi moni taantuu kotonaan teiniksi. Varsinkin, jos vierailu kestää pidempään. Kavereiden kanssa ollaan naurettu, että kahden päivän jälkeen on lasten perheet viimeistään saatava lähtemään, niin rauha justjust säilyy

Vierailija
10/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tunkenut väkisin auttamaan. 

Aloittajan tilanteessa voisin esim. tuppautua väkisin tekemään joulusiivoa anopin kanssa. Mies saisi vaikka sillä aikaa tehdä joulusiivoa meidän omassa kodissa...

En myöskään kyselisi, että mitä voin tehdä tai voinko tuoda jotain, vaan ilmoittaisin vain, että tänä vuonna minä teen sen ja sen ja sen ruokalajin ja tiedustelisin anopilta, että milloin hän haluaa ne tuotavan. 

Vierailija
11/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anoppisi puhelinnumero. Soitan ja kysyn. Muuten en voi tietää. 

Vierailija
12/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vein viime vuonna omille vanhemmille, joiden luona olimme joulun. Tein samoin, eli sanoin vaan että tuon nämä ruokalajit. No, äitipä arvosteli sitten kaikkea tuomaani ääneen joulupöydässä varsin happamaan sävyyn. Kaikki muut tuntuivat tykkäävän, mutta äiti ei tykännyt siitä että ihmiset ei ikävöineet niitä hänen ruokiaan, vaan söivät tyytyväisenä mun tekemiäkin. Äiti sitten haukkui kaiken :D

Erityis

Voi hyvä ihme sentään, kuinka moukkamaista käytöstä äidiltäsi. Ja kukaan ei sanonut hänelle vastaan?

Itse pysyisin vastaisuudessa pois tuollaisesta tilaisuudesta, ja viettäisin joulun oman perheen kesken. 

Vierailija
13/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella miehellä on evoluutio pahasti kesken. Vanhempiensa läheisyydessä, mieslapsi taantuu pikkupojan asteelle. Aivan kuin kehitys olisi pysähtynyt kokonaan.  Fakta tieto!

Ei tämä ole sukupuolisidonnainen asia. 

Vierailija
14/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat anopille ja kerrot, että tosi mielellään auttaisit. Jos hän ei millään ota apua vastaan, niin seuraavan kerran hänen valitellessaan väsymystä äidillesi tai jollekin muulle voit ainakin sanoa rehellisesti, että tarjosit mutta ei kelvannut.

Vierailija
15/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tunkenut väkisin auttamaan. 

Aloittajan tilanteessa voisin esim. tuppautua väkisin tekemään joulusiivoa anopin kanssa. Mies saisi vaikka sillä aikaa tehdä joulusiivoa meidän omassa kodissa...

En myöskään kyselisi, että mitä voin tehdä tai voinko tuoda jotain, vaan ilmoittaisin vain, että tänä vuonna minä teen sen ja sen ja sen ruokalajin ja tiedustelisin anopilta, että milloin hän haluaa ne tuotavan. 

Joulusiivous voisi toimiakin.

Ruokien kanssa epäilen vaan käyvän niin että jos sanomme tuovamme jotain niin anoppi tekee silti ne samat ruoat ja sitten on vain ylimääräistä tarjolla. Ap

Vierailija
16/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

JSSAP

Vierailija
17/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistumiseen kuuluu että muodostaa vanhempiensa kanssa aikuinen-aikuinen-suhteen. Jos joskus käytös lipsuu, se on ymmärrettävää, mutta normaalisti aikuistunut ihminen ei ole jatkuvasti siinä teinitilassa.

Vierailija
18/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole sukupuolisidonnainen asia. 

Niinpä, oma siskoni on nimittäin juuri tällainen tapaus. Esimerkiksi jouluna jäämme usein kaikki lapsuudenkotiin pariksi yöksi. Sisko vaan sotkee ja saattaa jopa valittaa vanhemmille jos ei ole ostettu vaikka tiettyä olutmerkkiä. 

Vierailija
19/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat anopille ja kerrot, että tosi mielellään auttaisit. Jos hän ei millään ota apua vastaan, niin seuraavan kerran hänen valitellessaan väsymystä äidillesi tai jollekin muulle voit ainakin sanoa rehellisesti, että tarjosit mutta ei kelvannut.

Tuossa on aasinsilta miten aloittaa keskustelu. Juttelin äitini kanssa ja hän kertoi . . . Miten me voisimme poikasi kanssa auttaa? Miehesi on syytä myöskin ottaa vastuuta tilanteesta eikä kaataa sitä sinun niskaan..

Vierailija
20/42 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini kuoli passatessaan yksiä vierailevia sukulaisia 24/7 ylirasitukseen asti, sai sydärin.

Sitäkö nämä vanhenevien vanhempien valmiiseen joulupöytään menijät toivoo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi