Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko saamelaiset pitänyt aikanaan jättää kouluttamatta?

Vierailija
04.12.2025 |

Vai mikä vaihtoehto olisi ollut parempi kuin kouluasuntolat ja opetus suomeksi? Saamen kieliäkin on monta eikä aluksi yhtään saamenkielistä opettajaa tai kirjoja

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuokin järkyttävää että lapset laitetaan asumaan asuntoloihin pois kotoaan. Silloin vanhemmat pääsee helpolla, voi syyttää muita, niin kuin Anneli Auerkin. Uskovaiset lähetystyöntekijätkin laittoi lapset vieraalla maalla pois kotoa asuntoloihin.

Järkyttävää? Lapissa kaikki lapset joutuivat asuntoloihin pitkien matkojen takia. Miten olisit itse ratkaissut asian? Tämä ei ole vain saamelaisten lasten kohtalo vaan monien Lapin lasten kohdalla totta. Saamelaiset vaan olisivat halunneet syödä kakun ja säästää sen. 

Myös muiden joiden lähellä ei ollut kansakoulua kummempaa.  Yliopiston alkuaikoina  tultiin koko lukuvuodeksi asumaan  Hesoihin.  Ai niin, nytkin tullaan. 

Vierailija
102/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa ei ole yhtään sutta hengissä, miksei?

Minä näin kolme vuotta sitten Vätsärin erämaassa suden. Pääsin yllättämään n. 30 metrin päästä, lähti makuulta. Säikähdin varmaan yhtä paljon kuin se susi. Ei kuitenkaan menneet kalsarit vaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapissa ei ole yhtään sutta hengissä, miksei?

Minä näin kolme vuotta sitten Vätsärin erämaassa suden. Pääsin yllättämään n. 30 metrin päästä, lähti makuulta. Säikähdin varmaan yhtä paljon kuin se susi. Ei kuitenkaan menneet kalsarit vaihtoon.

Miksi niin lähelle pääsit? Oliko susi pipi? Susriepu ollu päikkäreillä ja häiritsit sitä. 

Vierailija
104/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuokin järkyttävää että lapset laitetaan asumaan asuntoloihin pois kotoaan. Silloin vanhemmat pääsee helpolla, voi syyttää muita, niin kuin Anneli Auerkin. Uskovaiset lähetystyöntekijätkin laittoi lapset vieraalla maalla pois kotoa asuntoloihin.

Järkyttävää? Lapissa kaikki lapset joutuivat asuntoloihin pitkien matkojen takia. Miten olisit itse ratkaissut asian? Tämä ei ole vain saamelaisten lasten kohtalo vaan monien Lapin lasten kohdalla totta. Saamelaiset vaan olisivat halunneet syödä kakun ja säästää sen. 

Englannissa rikkaiden lapset laitetaan  sisäoppilaitoksiin. Ja katolisten poikakoulut. Minun yläasteella Lapin läänissä oli myös asuntola pitkämatkalaiset asui siellä viikot. 

Vierailija
105/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärien ja päihdehoidon koulutusta olisi syytä lisätä.

Vierailija
106/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat tehneet virheen lisääntyessään saamelaisten kanssa, maassamme on liikaa lyhytkasvuisia vinosilmäisiä ihmisiä.

Suomalaiset ovat itse mongoloideja. Sinisilmäiset, vaaleat, pitkänhuiskeat geenit ovat tulleet tänne Ruotsista. 

Vierailija
107/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitikö Suomalaisten kolonialistien mennä Saamelaisten maille ollenkaan ja varastaa ne itselleen ja aloittaa kulttuurin tuhoaminen?

Suomalaiset ovat pahempia kolonialisteja kuin Ruotsalaiset ja Venäläiset, jotka eivät yrittäneet tuhota suomalaisten kieltä ja kulttuuria. Suomalaiset kielsivät Saamelaisilta saamen kielen ja kulttuurin ja pakottivat nämä suomalaistumaan.

Ok. Mitäs sitten tehdään?

Tunnustetaan alkuperäiskansan lailliset oikeudet, palautetaan maat ja pyydetään anteeksi, kuten Orpo nyt on aloitteen tehnyt.

Määrätään 1800-luvulla Suomen Lappiin muuttaneet tunturisaamelaiset palamaan poroineen takaisin Norjaan ja annetaan suomalaistuneiden metsäsaamelaisten yms. pitää maansa?

Vierailija
108/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset tekevät Ukrainassa kansanmurhaa tuhoamalla Ukrainalaisten kulttuurin ja kielen.

Nyt Venäläiset siirtävät valtaamiltaan alueilta lapsia Pohjois-Koreaan aivopestäviksi.

Aivan kuten suomalaiset siirsivät Saamelaisten lapset Suomeen koulutettaviksi ja suomalaistettaviksi jotta nämä unohtavat alkuperänsä ja kielensä.

Ja Virossa tuhotaan Venäjän kieli ja kulttuuri kieltämällä lapsia opiskelemassa omalla äidinkielellään venäjäksi. Heidät pakotetaan opiskelemaan viroksi, vaikkeivät kieltä osaa ja vaikkei se ole heidän oma äidinkielensä. 

Häh? Ettei valtio saa määrätä millä kielellä (ilmainen) opetus toteutetaan, älä ny viitti. 

Mitä täällä sitten valitetaan siitä, etteivät takavuosina saamelaiset saaneet opiskella saameksi, vaan ainoastaan suomeksi, eivätkä suomalaiset suomeksi, vaan ainoastaan ruotsiksi? Valtio päätti kielen. Sama asia. 

Vierailija
109/109 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiset ovat itse hävenneet omaa kieltään ja identiteettiään, mikseivät vanhemmat puhuneet lapsille saamea jos itse osasivat? Puhuvathan nykyiset maahanmuuttajatkin lapsilleen omaa kieltään vaikka koulun kieli on suomi. 

Ja muut saamelaiset ovat itse syrjineet kolttasaamelaisia kaikin tavoin.

Ja miten nämä, pääosin Norjasta tulleet määräävät saamelaissuvut suhtautuvat metsäsaamelaisiin ja saamelaiskäräjävaaleissa äänestysluetteloissakin on aina jotakin häikkää ja geenitesteihin he eivät suostu ja jos elintavoista olisi kyse, niin melko kaukana saamelaisesta elintavoista ovat nämä citysaamelaiset ja esim. tämä sdp:n puoluesihteeri.

Onhan se aika kumma, että meillä määitään YLEn säestyksellä, miten saamelaisten oikeuksia sorretaan, kun valtiovalta yritti puuttua Saamelaiskäräjien vaalikelpoisuuteen yms. Väitetään jopa, että tässä olisi rikottu kansainvälisiä sopimuksia. Tosiasiassa vähemmistöihin lukeutuminen ei maailmalla yleensä edellytä muuta kuin itseidentifikaation - eli edes mitään geenitestejå ei vaadita. Suomessa sen sijaan ajetaan jotain täysin mielivaltaista kieleen perustuvaa määrittelyä, jonka ei voi parhaalla tahdollakaan mieltää edustavan muuta kuin pienen vähemmistön valtapyrkimyksiä.

Jos asiaa ajattelee intersektionaalisen uhrihierarkkian kautta, niin itseasiassa eikö juuri niillä saamelaistaustaisilla, jotka ovat aikojen saatossa kadottaneet alkuperäisen saamelaisidentiteettinsä ja saamenkielentaido, olisi eniten uhripisteitä ja siten suurempi oikeus edustukseen saamelaiskäräjillä?