Haluaisin vaka-opeksi
Mutta mulla on jo korkeakoulututkinto ja työ, jossa palkka on yli 5000/kk. En vaan haluaisi tehdä sitä työtä.
Mieheni mielestä olen typerä jos vaihdan alaa.
Kommentit (46)
Kannattaa kokeilla sijaisuutta, mutta myös ymmärtää että sijaista tarvittaessa päivä ei lähtökohtaisestikaan ole normaali. Lisäksi sjaisen rooli on lähinnä hoitaa ja leikkiä, kun taas vakaopen työ on lopultakin paljon, paljon muuta. Yhtenä päivänä käväistessä jää näkemättä kaikki se pitkäjänteinen suunnittelu-, arviointi-, kehittämis- ja dokumentaatiotyö, josta vakaope ryhmässään vastaa.
Luulen kyllä, että tulet järkyttymään ja katumaan pahanpäiväisesti, jos oikeasti varhaiskasvatukseen lähdet. Ala ei ole heikkohermoisille, ja multitaskaus- ja paineensietokykyä tarvitaan joka ainoa työminuutti.
Tämä ketju on antanut ajattelemisen aihetta, kiitos asiallisesti vastanneille. Ap jää pohtimaan tulevaisuuttaan :)
Kyllä sijaisuus kannattaa, vaikka silloin ei ole vastuuta ihan niin paljon, taas toisin ajatellen vastuun määrä on iso, koska lapsia ei tunne, joten vaatii tietynlaista tarkkaavaisuutta vielä enemmmän. Siinä näkee kuitenkin ympäristöä.
T. Vakan ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Siis tarhantädiksi?
Enää ei ole tätejä vaan on vakan ammattilaisia jotka laativat vakasuunnitelmia ja vakaraportteja sekä istuvat vakapalavereissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella sanon että älä ikinä koskaan hakeutua päiväkotiin töihin. Työ on joka vuosi entistä kauheampaa. Jo 2-vuotiaat lapset ovat todella vilkkaita ja rauhattomia. Lyövät, hakkaavat, heittelevät tavaroita, purevat ja potkivat toisia lapsia. Huutavat suurimmanosan päivästä. Eskari-ikäiset ovatkin jo suurinosa ihan mahdottomia. Osan kanssa ei pärjää enää useampi aikuinenkaan, vaan paikalle joudutaan kutsua esim psykolingvistiikka työntekijöitä ja jopa poliisinkin on jouduttu kerran kutsumaan kun lapsi heitteli huonekaluja ja satutti itseään. Että sellaista mukavuutta.
Jatkossa tälle alalle ei enää suomalaiset tule, joten työkavereista tulee kielenopiskelijoita. Homma ei ainakaan sillä helpotu...
Siis oikeasti ette pärjää pikkulasta vastaan vaan pitää kutsua poliisi? Eikö joku 180 cm ja 100 kg hoitaja voisi vaikka istua
"Siis oikeasti ette pärjää pikkulasta vastaan vaan pitää kutsua poliisi? Eikö joku 180 cm ja 100 kg hoitaja voisi vaikka istua sen tenavan päälle jos muu ei auta?"
Ja ottaa riski siitä, että joutuu itse syytteeseen ja saa rikosrekisterin?
Kannattaa katsoa nykyistä rikoslakia, jonka laatimisessa on varmasti ollut hyvät aikomukset mutta joka on johtanut siihen, että kukaan muu kuin poliisi (ja jossain määrin kai vartijakoulutuksen saanut vartija) ei saa käyttää voimakeinoja - ei vaikka tilanne olisi äärimmäisen väkivaltainen.
Mitä jos vaihdat opettajaksi? Siis finanssialan opeksi. Palkka pysyy hyvänä, mutta saat olla opiskelijoiden kanssa jossakin AMK:ssa.