Haluaisin vaka-opeksi
Mutta mulla on jo korkeakoulututkinto ja työ, jossa palkka on yli 5000/kk. En vaan haluaisi tehdä sitä työtä.
Mieheni mielestä olen typerä jos vaihdan alaa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten ihan se että en jaksais enää työtä jossa istutaan paikoillaan ruudun ääressä koko päivä. Nykyään kasvotusten tapahtuvat kokouksetkin ovat jo harvinaisia, eli se on sitä ruudun tuijottamista tosiaan enimmäkseen. En oikeesti pysty näkemään itseäni tässä vielä 60-vuotiaana.
Tämäkin on totta. Omassa työssäni tapaan kyllä jonkin verran ihmisiä mutta kaipaisin toisenlaista työympäristöä. Minulla on nyt ympärilläni äärimmäisen työorientoituneita, kylmiä ihmisiä huolimatta siitä että olen ollut useammassa työpaikassa.
Minulle on muun muassa sanottu että pilaan urani ja elämäni, kun olen jäänyt kolmannen lapsen äitiyslomalle, töitä tehdään sairaanakin ja sitä pidetään jopa jotenkin arvossa että joku vastaa työsähköpostiin sunnuntaina klo 5 aamulla.
Jep vakan työntekijät sairastavat paljon ja joutuvat olemaan töissä puolikuntoisina. Lapset tuodaan päiväkotiin kuumeessa ja räkätaudissa, niin tottakai tarttuu työntekijöihin. Sitten on paljon selkävaivoja ym. johtuen huonosta ergonomiasta sekä päänsärkyä johtuen melusta ja rakennusten sisäilmaongelmista.
Kohta kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella sanon että älä ikinä koskaan hakeutua päiväkotiin töihin. Työ on joka vuosi entistä kauheampaa. Jo 2-vuotiaat lapset ovat todella vilkkaita ja rauhattomia. Lyövät, hakkaavat, heittelevät tavaroita, purevat ja potkivat toisia lapsia. Huutavat suurimmanosan päivästä. Eskari-ikäiset ovatkin jo suurinosa ihan mahdottomia. Osan kanssa ei pärjää enää useampi aikuinenkaan, vaan paikalle joudutaan kutsua esim psykolingvistiikka työntekijöitä ja jopa poliisinkin on jouduttu kerran kutsumaan kun lapsi heitteli huonekaluja ja satutti itseään. Että sellaista mukavuutta.
Jatkossa tälle alalle ei enää suomalaiset tule, joten työkavereista tulee kielenopiskelijoita. Homma ei ainakaan sillä helpotu...
"vaan paikalle joudutaan kutsua esim psykolingvistiikka työntekijöitä "
Tarkoitin psykpolin.
Tuntuu siltä että vaka/sote ym alojen ihmiset kuvittelevat tietotyön olevan jotenkin vähän kuormittavaa. Näin se ei ole - meillä päälle painaa deadlinet, myös hankalat asiakkaat, tosiaan paikoillaan ruudulla istuminen, työn tylsyys (merkityksettömyys), ylityöt normi, pitäisi seurata alan kehitystä silmä kovana ja olla innoissaan uusista teknologioista ym. Eli ei tuo vakatyö välttämättä ole kuormittavampaa - kuormitustekijät ovat toki erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että vaka/sote ym alojen ihmiset kuvittelevat tietotyön olevan jotenkin vähän kuormittavaa. Näin se ei ole - meillä päälle painaa deadlinet, myös hankalat asiakkaat, tosiaan paikoillaan ruudulla istuminen, työn tylsyys (merkityksettömyys), ylityöt normi, pitäisi seurata alan kehitystä silmä kovana ja olla innoissaan uusista teknologioista ym. Eli ei tuo vakatyö välttämättä ole kuormittavampaa - kuormitustekijät ovat toki erilaisia.
Tietotyön parempi palkka tosin jossain määrin kompensoi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä nyt teet?
Finanssialalla. Olen vain niin kyllästynyt siihen että kaikki ympärillä ovat rahanahneita mulkkuja ja oletuksena on että töitä tehdään myös kaikki viikonloput ja ollaan aina tavoitettavissa.
Mutta valitettavasti pelkään kyllä myös tätä että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.
VAKA:ssa joutuu päivittäin kohtaamaan ahneita ja ilkeitä tyyppejä hymyillen ja itsensä pienentäen. Töitä pitää tehdä päivittäin ilman taukoja (lounastauko neverhöörd) ja ihan aina pitää olla saatavilla vanhemmille, lapsille sekä valmiina paikkaamaan toisen ryhmän työntekijöitä, täyttämään lippulappusia ym. Jos olet hyväpalkkaisessa työssä nyt, niin panosta harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Ne tuovat elämään mielekkyyttä. Vaka ei tuo.
Kenen idea se oli muuttaa tarhat tuollaisiksi vakalaitoksiksi?
Varmaan mielikuvat ei nyt vastaa todellisuutta. Tosi moni vakassa on burnoutin partaalla eikä edes ole hyvää palkkaa korvaamassa. Omien lasten hoito on ihan eri asia kuin vieraiden.